گزارش گرندپری فرمول یک ۲۰۲۲ مجارستان، پیروزی ورستپن و باز هم اشتباه فراری
به سراغ آخرین مسابقهی فرمول یک فصل ۲۰۲۲ قبل از تعطیلات تابستانه میرویم. در روز تعیین خط گرندپری مجارستان ۲۰۲۲ جرج راسل رانندهی تیم مرسدس موفق به کسب اولین پل پوزیشن خود در فرمول شد. این پیست یکی از سختترین پیستها برای سبقتگیری است.
قبل از آغاز مسابقه اعلام میشود که احتمال بارندگی در طول مسابقه وجود دارد. گسلی به دلیل تعویض پاور یونیت مسابقه را از آخر گرید شروع میکند.
استارت زده میشود. راسل عالی استارت میزد ساینز تلاش میکند از وی سبقت بگیرد اما نمیتواند. ورستپن نیز در استارت تا رده ۸ بالا میآید. البون و فتل با یکدیگر برخورد میکنند و بالهی جلوی آلبون آسیب میبیند. اعلام وضعیت سیفتی کار مجازی میشود.
در ادامهی مسابقه ورستپن با آلونسو رانندهی تیم آلپین برای کسب ردهی هفتم وارد رقابت میشود و در دور ۵ از وی سبقت میگیرد. بلافاصله پرز دیگر رانندهی ردبول به آلونسو میرسد.
ورستپن از دیگر رانندهی آلپین یعنی اکون هم میگذرد و ششم میشود.
دور بعد پرز نیز که از آلونسو گذشته بود به اکون میرسد و در پیچ یک از وی سبقت میگیرد و هفتم میشود.
دور دهم همیلتون رانندهی مرسدس به فاصلهی دی آر اس نوریس رانندهی مکلارن که در جایگاه چهارم رسیده است.
ورستپن نیز در حال کم کردن فاصلهی خود با همیلتون در جایگاه پنجم است.
دور ۱۲ در پیچ یک همیلتون از نوریس سبقت میگیرد و چهارم میشود، در ادامه ورستپن نیز از فرصت به وجود آمده استفاده میکند و از نوریس سبقت میگیرد و پنجم میشود. دور بعد پرز هم از نوریس سبقت میگیرد و به جایگاه ششمی میرسد.
در همین حین ورستپن در حال کم کردن فاصلهی خود با همیلتون چهارمی است. لکلرک که مسابقه را در ردهی سوم شروع کرده بود و جایگاه خود را تا اینجای مسابقه حفظ کرده بود در رادیو اعلام میکند که از ساینز در جایگاه دوم سریعتر است.
در دور ۱۶ راسل برای تعویض لاستیکهای خود به پیت میآید و در ردهی ۶ و جلوی آلونسو از پیت خارج میشود.
دور بعد نوبت ساینز است که برای انجام پیت استاپ به پیت بیاید. ساینز در طی یک پیت استاپ ضعیف ۳/۶ ثانیهای پشت اکون در ردهی ششم به پیست بازمیگردد، در همین حین راسل چهارم است.
پرز نیز دور ۱۹ به پیت میرود و در جایگاه دهم پشت بوتاس که هنوز به پیت نرفته است، به پیست بازمیگردد. یک دور بعد نیز نوبت انجام پیت استاپ همیلتون است که درنهایت پشت آلونسو و بهعنوان رانندهی هفتم به مسابقهی خود ادامه میدهد. باید اشاره کنیم لکلرک که هنوز به پیت نرفته است شانس اندرکات را دارد.
دور ۲۲ لکلرک بالاخره به پیت فراخوانده میشود و پشت راسل و جلوی ساینز همتیمی خود در ردهی دوم به پیست بازمیگردد.
دور ۲۶ لکلرک در حال کم کردن فاصلهی خود با راسل لیدر مسابقه است و وارد منطقهی دی آر اس وی میشود. دور ۳۱ لکلرک بالاخره از راسل سبقت میگیرد و اول میشود.
ورستپن در حال کم کردن فاصله با ساینز در جایگاه سوم است. ساینز نیز مشغول کم کردن فاصلهی خود با راسل دومی است.
دور ۳۵ یوکی سونودا اسپین میشود با اینکه مجبور به ترک مسابقه نمیشود ولی زمان زیادی را از دست میدهد.
دور ۳۸ رانندگان اعلام میکنند که پیست در حال خیس شدن است.
دور بعدی ورستپن دوباره به پیت میآید و در جایگاه ششم پشت همتیمی خود، پرز به مسابقه ادامه میدهد. راسل نیز برای بار دوم به پیت فرا خوانده میشود.
لکلرک هم به پیت میآید و لاستیکهای هارد که انتخاب عجیبی است، برای وی در نظر گرفته میشود. در این لحظه از مسابقه لکلرک سوم و پشت همیلتون و راسل ششم است.
دور ۴۱ ورستپن از لکلرک که به دلیل استفاده از لاستیکهای هارد سرعت کمتری دارد سبقت میگیرد و سوم میشود.
در ادامه ورستپن چرخهای ماشین خود را قفل میکند و اسپین میشود لکلرک با سبقتگیری از وی جایگاه قبلی خود را پس میگیرد در همین حین راسل نیز از پرز سبقت میگیرد و پنجم میشود و راسل نیز در فاصلهی دی آر اس ورستپن قرار دارد.
ورستپن بازهم به فاصلهی در آر اس لکلرک در ردهی سوم رسیده است. ورستپن با لاستیکهای مدیوم هر دور، در حال ثبت سریعترین دور است ورستپن برای بار دوم از لکلرک سبقت میگیرد و سوم میشود.
دور ۴۲ ساینز که لیدر مسابقه است با پیت میآید و در طی یک پیت استاپ ۴/۶ ثانیهای در ردهی پنجمی و پشت راسل از پیت بیرون میآید.
دور ۵۱ همیلتون به پیت میرود و در ردهی ۵ پشت ساینز بیرون میآید.
راسل نیز به فاصلهی دی آر اس لکلرک رسیده است.
دور ۵۴ راسل از لکلرک سبقت میگیرد و دوم میشود در این حین ورستپن صدرنشین مسابقه است.
فراری لکلرک را بازهم به پیت میآورد، وی پشت پرز و در جایگاه ششم به مسابقه ادامه میدهد. ظاهراً اشتباهات فراری بهخصوص استراتژیستهای فراری تمامی ندارد.
ده دور به پایان مسابقه و همیلتون در جایگاه چهارم هرلحظه در حال کم کردن فاصلهی خود با ساینز در جایگاه سوم است.
دور ۶۲ و همیلتون به ساینز رسیده است دور بعد همیلتون از فراری ساینز سبقت میگیرد و سوم میشود. همیلتون در حال کم کردن فاصلهی خود با همتیمی خود راسل و رقابت برای کسب دومین سکوی پودیوم است. دور ۶۵ و در پیچ اول همیلتون از راسل هم سبقت میگیرد و پشت ورستپن دوم میشود.
دور ۶۸ از مسابقه ماشین بوتاس دچار مشکل میشود و این راننده، مجبور به ترک مسابقه میشود و اعلام وضعیت سیفتی کار مجازی میشود.
دور ۶۹ راسل در رادیو اعلام میکند مقدار باران زیاد است. این در حالی است که تازه سیفتی کار مجازی تمام شده است و لاستیک ماشینها سرد است.
در پایان ورستپن با عملکرد عالی ردبول و خودش موفق به پیروزی در گرندپری مجارستان ۲۰۲۲ میشود. همیلتون دوم و همتیمی وی، راسل سوم میشود.
مسلماً این مسابقه حواشی زیادی در پی خواهد داشت و فراری برای تصمیمگیری ضعیف خود باید پاسخگو باشد. مسابقات فرمول یک، در یک ماه آینده به دلیل تعطیلات تابستان برگزار نخواهد شد و نیمهی اول فصل به پایان رسید.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (2022)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
1 | مکس ورشتاپن | هلند | ردبول ریسینگ | 454 |
2 | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | 308 |
3 | سرجیو پرز | مکزیک | ردبول ریسینگ | 305 |
4 | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | 275 |
5 | کارلوس ساینز | اسپانیا | فراری | 246 |
6 | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | 240 |
7 | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-مرسدس | 122 |
8 | استبان اکون | فرانسه | آلپاین-رنو | 92 |
9 | فرناندو آلونسو | اسپانیا | آلپاین-رنو | 81 |
10 | والتری بوتاس | فنلاند | آلفارومئو-فراری | 49 |
11 | دنیل ریکاردو | استرالیا | مکلارن-مرسدس | 37 |
12 | سباستین فتل | آلمان | آستون مارتین-مرسدس | 37 |
13 | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | 25 |
14 | پیر گسلی | فرانسه | آلفاتائوری | 23 |
15 | لنس استرول | کانادا | آستون مارتین-مرسدس | 18 |
16 | میک شوماخر | آلمان | هاس-فراری | 12 |
17 | یوکی سونودا | ژاپن | آلفاتائوری | 12 |
18 | ژو گوانیو | چین | آلفارومئو-فراری | 6 |
19 | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز-مرسدس | 4 |
20 | نیکولاس لطیفی | کانادا | ویلیامز-مرسدس | 2 |
21 | نیک دِ وریس | هلند | ویلیامز-مرسدس | 2 |
22 | نیکو هالکنبرگ | آلمان | آستون مارتین (راننده ذخیره) | 0 |