فراری با پیشی گرفتن از تویوتا پیروز مسابقه 24 ساعتی لمان شد
خودروی شماره 58 فراری توانست با سبقت از برنده بلامنازع سالهای گذشته WEC، برنده مسابقه 24 ساعتی لمان در صدمین سالگرد آن شود.
تیم فراری پس از 50 سال دوری از میدان رقابتهای قهرمانی استقامت جهان دوباره به میدان مسابقه بازگشته است. این تیم ایتالیایی پس از گذراندن سنگینترین 24 ساعت خود در پیست لاسارته فرانسه، سرانجام موفق شد تا ابرخودروی 499P به شماره 51 و پس از گذراندن 342 دور به مقام نخست کلی دست یابد. خودروی دوم این تیم هم به رتبه پنجم کلی رسید.
عملکرد بینقص فراری در مقایسه با تیمهای دیگر
رقیب اصلی فراری در این مسابقه پر فرازونشیب خودروی شماره 8 تویوتا به رانندگی «سباستین بوئمی»، «برندون هارتلی» و «ریو هیراکاوا» بود که با فاصله 1 دقیقه و 21 ثانیه به مقام دوم کلی رسید. خودروی شماره 2 تیم کادیلاک V-series هم به رانندگی «الکس لین»، «ارل بامبر» و «ریچارد وستبروک» و تنها با یک دور فاصله پشت سر تویوتا و فراری به مقام سوم رسید.
خودروی فراری از نیمه دوم مسابقه برتری سرعت خود را نسبتبه ابرخودروی تویوتا نشان داد؛ موردی که در دور اعتبارسنجی هم روشن شده بود. رقابت بین خودروی 51 ایتالیا و شماره 8 ژاپن برای مدت زیادی ادامه داشت و فاصله این دو خودرو تحت تاثیر توقفهای متعدد در پیت کموزیاد میشد. در این میان، خودروی تویوتا با رانندگی هیراکاوا با ترمز ناموفق در پیچ آرناژ به دیواره برخورد کرد و فاصله خود را با فراری بیشتر کرد. راننده موفق شد خودروی شماره 8 را به پیت برساند و سرانجام بدون از دست دادن حتی یک دور مسابقهاش را ادامه دهد.
خودروی شماره 2 کادیلاک روندی یکپارچه را برای حفظ موقعیت خود طی کرد. خودروی دوم این تیم هم پشت سر همتیمی خود به مقام چهارم کلی رسید. در نیمه دوم مسابقه، خودروی دیگر فراری بههمراه دو خودروی گلیگنهاوس، پورشه و پژو مسیر خود را بدون اتفاق خاصی دنبال کردند و به مقامهای پایینتر کلاس ابرخودروها رسیدند.
پژو در ابتدا شانسی برای پیروزی داشت اما رطوبت و آسیبدیدگی در پیچ مولسان باعث شد دو دور کامل عقب بیافتد و پیروزی کلی را فراموش کند. خودروی دیگر این تیم هم در همان ساعات ابتدایی مسابقه در پیچ پیدرپی مولسان از مسیر خارج شد.
هر سه خودروی پورشه 963 LMDh در این مسابقات مسابقه و عملکرد ی بد را از خود به نمایش گذاشتند و با وجود چند لحظه هیجانانگیز رقابت، از چندین تاخیر رنج بردند. خودروی شماره 75 این تیم به دلیل مشکل فشار سوخت بهعنوان نخستین ابرخودرو از دور مسابقه کنار رفت. تصادف خودروی پرچمدار این تیم با شماره 6 در پیچ پورشه باعث شد زمان زیادی را از دست بدهد. این زمان بعدا با روند باتری هیبریدی بیشتر هم شد و شانس پیروزی را بهکلی از آلمانیها دور کرد. با این همه، خودروی شماره 5 این تیم که مشکلات فنی زیادی را تجربه کرد سرانجام با رتبه نهم کلی به خانه بازگشت.
به لطف اتفاقات دراماتیک ساعتهای پایانی مسابقه، خودروی شماره 708 گلیکنهاوس آمریکایی به مقام ششم کلی رسید. این تیم هم در طی 24 ساعت گذشته با مشکل سیستم هیبریدی دستوپنجه نرم کرد و سرانجام به رتبهای دوراز ذهن دست پیدا کرد.
برنده غیرمنتظره LMP2
تیم لهستانی «اینتر یوروپول کامپتیشن» با خودروی اورکا شماره 34 موفق به کسب مقام نخست در کلاس LMP2 شد. این تیم با وجود تحقیقات چندباره برای عدم نقض قوانین پیت موردبررسی قرار گرفت اما سرانجام موفق به شکست رقیب خود از «تیم WRT» با شماره 41 شد.
تیم «یونایتد اوتواسپرت» که مدعی قهرمانی سالهای گذشته در مسابقات لمان به شمار میرفت، اینبار اقبال چندانی پیدا نکرد. هر دو خودروی اورکای این تیم دچار سانحه شدند اما نهایتا مسابقهدهنده شماره 23 آن به مقام هشتم کلاس خود دست یافت.
کوروت پیروز GTE Am
کوروت موفق شد همانند سال سال گذشته مقام نخست را به خود اختصاص دهد و آخرین تیمی باشد که با خودروهای GTE به مسابقات این کلاس پایان میدهد؛ چراکه در سال آینده این کلاس با نمونه GT3 جابهجا خواهد شد.
پیروزی کوروت به دلیل مشکل ابتدایی و مکث 10 دقیقهای کوروت C8.R در گاراژ این تیم آمریکایی بهخاطر نقص میراگرهای جلو نامحتمل ارزیابی میشد. کوروت نهتنها دو دور از مسابقه را از دست داده بود بلکه موفق نشد خود را به خودروی ایمنی برساند. با این همه، روند یکپارچه حرکت این خودرو به رانندگی «نیکی کتسبورگ»، «نیکو وارون» و «بن کیتینگ» آنها را در ساعت شانزدهم به رتبه اول باز گرداند.
پیش از کوروت، مقام نخست کلاس به پورشه صورتی «آیرون دِیمز» تعلق داشت که تماما توسط خانمها رانده میشد اما در ساعت بیستویکم دیگر همهچیز به نفع کوروت پیش میرفت. نهایتا رتبه دوم و سوم این کلاس به خودروی تیم «TF اسپرت» با خودروی آستونمارتین و «GR ریسینگ پورشه» رسید. در انتهای مسابقه برای پورشه محبوب تیم «پراجک 1 پورشه» به نام «رکسی» پیش آمد و احتمال قهرمانی آن را به صفر رساند.
تنها خودروی ناسکار حاضر در این مسابقات، شورولت کامارو ZL1 تیم «گاراژ 56» هم موفق شد با وجود مشکلات فنی جعبهدنده خود و چند تاخیر دیگر، مسابقات را با رتبه 38 کلی به پایان برساند.
در انتها تنها 39 خودرو از مجموع 62 شرکتکننده نود و یکمین مسابقه لمان موفق شدند تا مسابقه را بهشکل موفقیتآمیز به پایان رسانده و امتیاز کسب کنند. این کمترین تعداد خودروی موفق در این سری مسابقات از سال 2015 به شمار میرود. لمان امسال مسئلهای مهم برای برگزارکنندگان این مسابقه، «ACO» و FIA، به شمار میرفت. خودروهای بسیاری پیش از شروع این مسابقه در معرض دید عموم قرار گرفتند که آینده این رقابتها را به تصویر میکشیدند.
نظر شما درباره مسابقات قهرمانی استقامت جهان، WEC، و لمان 2023 چیست؟!