فراریمسابقات

فراری با پیشی گرفتن از تویوتا پیروز مسابقه 24 ساعتی لمان شد

خودروی شماره ۵۸ فراری توانست با سبقت از برنده بلامنازع سال‌های گذشته WEC، برنده مسابقه ۲۴ ساعتی لمان در صدمین سالگرد آن شود.

تیم فراری پس از ۵۰ سال دوری از میدان رقابت‌های قهرمانی استقامت جهان دوباره به میدان مسابقه بازگشته است. این تیم ایتالیایی پس از گذراندن سنگین‌ترین ۲۴ ساعت خود در پیست لاسارته فرانسه، سرانجام موفق شد تا ابرخودروی ۴۹۹P به شماره ۵۱ و پس از گذراندن ۳۴۲ دور به مقام نخست کلی دست یابد. خودروی دوم این تیم هم به رتبه پنجم کلی رسید.

فراری لمان 24 ساعته 2023

عملکرد بی‌نقص فراری در مقایسه با تیم‌های دیگر

رقیب اصلی فراری در این مسابقه پر فرازونشیب خودروی شماره ۸ تویوتا به رانندگی «سباستین بوئمی»، «برندون هارتلی» و «ریو هیراکاوا» بود که با فاصله ۱ دقیقه و ۲۱ ثانیه به مقام دوم کلی رسید. خودروی شماره ۲ تیم کادیلاک V-series هم به رانندگی «الکس لین»، «ارل بامبر» و «ریچارد وستبروک» و تنها با یک دور فاصله پشت سر تویوتا و فراری به مقام سوم رسید.

خودروی فراری از نیمه دوم مسابقه برتری سرعت خود را نسبت‌به ابرخودروی تویوتا نشان داد؛ موردی که در دور اعتبارسنجی هم روشن شده بود. رقابت بین خودروی ۵۱ ایتالیا و شماره ۸ ژاپن برای مدت زیادی ادامه داشت و فاصله این دو خودرو تحت تاثیر توقف‌های متعدد در پیت کم‌وزیاد می‌شد. در این میان، خودروی تویوتا با رانندگی هیراکاوا با ترمز ناموفق در پیچ آرناژ به دیواره برخورد کرد و فاصله خود را با فراری بیشتر کرد. راننده موفق شد خودروی شماره ۸ را به پیت برساند و سرانجام بدون از دست دادن حتی یک دور مسابقه‌اش را ادامه دهد.

خودروی شماره ۲ کادیلاک روندی یکپارچه را برای حفظ موقعیت خود طی کرد. خودروی دوم این تیم هم پشت سر هم‌تیمی خود به مقام چهارم کلی رسید. در نیمه دوم مسابقه، خودروی دیگر فراری به‌همراه دو خودروی گلیگنهاوس، پورشه و پژو مسیر خود را بدون اتفاق خاصی دنبال کردند و به مقام‌های پایین‌تر کلاس ابرخودروها رسیدند.

پژو در ابتدا شانسی برای پیروزی داشت اما رطوبت و آسیب‌دیدگی در پیچ مولسان باعث شد دو دور کامل عقب بیافتد و پیروزی کلی را فراموش کند. خودروی دیگر این تیم هم در همان ساعات ابتدایی مسابقه در پیچ پی‌درپی مولسان از مسیر خارج شد.

هر سه خودروی پورشه ۹۶۳ LMDh در این مسابقات مسابقه و عملکرد ی بد را از خود به نمایش گذاشتند و با وجود چند لحظه هیجان‌انگیز رقابت، از چندین تاخیر رنج بردند. خودروی شماره ۷۵ این تیم به دلیل مشکل فشار سوخت به‌عنوان نخستین ابرخودرو از دور مسابقه کنار رفت. تصادف خودروی پرچمدار این تیم با شماره ۶ در پیچ پورشه باعث شد زمان زیادی را از دست بدهد. این زمان بعدا با روند باتری هیبریدی بیشتر هم شد و شانس پیروزی را به‌کلی از آلمانی‌ها دور کرد. با این همه، خودروی شماره ۵ این تیم که مشکلات فنی زیادی را تجربه کرد سرانجام با رتبه نهم کلی به خانه بازگشت.

به لطف اتفاقات دراماتیک ساعت‌های پایانی مسابقه، خودروی شماره ۷۰۸ گلیکنهاوس آمریکایی به مقام ششم کلی رسید. این تیم هم در طی ۲۴ ساعت گذشته با مشکل سیستم هیبریدی دست‌وپنجه نرم کرد و سرانجام به رتبه‌ای دوراز ذهن دست پیدا کرد.

برنده غیرمنتظره LMP2

تیم لهستانی «اینتر یوروپول کامپتیشن» با خودروی اورکا شماره ۳۴ موفق به کسب مقام نخست در کلاس LMP2 شد. این تیم با وجود تحقیقات چندباره برای عدم نقض قوانین پیت موردبررسی قرار گرفت اما سرانجام موفق به شکست رقیب خود از «تیم WRT» با شماره ۴۱ شد.

تیم «یونایتد اوتواسپرت» که مدعی قهرمانی سال‌های گذشته در مسابقات لمان به شمار می‌رفت، این‌بار اقبال چندانی پیدا نکرد. هر دو خودروی اورکای این تیم دچار سانحه شدند اما نهایتا مسابقه‌دهنده شماره ۲۳ آن به مقام هشتم کلاس خود دست یافت.

کوروت پیروز GTE Am

کوروت موفق شد همانند سال سال گذشته مقام نخست را به خود اختصاص دهد و آخرین تیمی باشد که با خودروهای GTE به مسابقات این کلاس پایان می‌دهد؛ چراکه در سال آینده این کلاس با نمونه GT3 جابه‌جا خواهد شد.

پیروزی کوروت به دلیل مشکل ابتدایی و مکث ۱۰ دقیقه‌ای کوروت C8.R در گاراژ این تیم آمریکایی به‌خاطر نقص میراگرهای جلو نامحتمل ارزیابی می‌شد. کوروت نه‌تنها دو دور از مسابقه را از دست داده بود بلکه موفق نشد خود را به خودروی ایمنی برساند. با این همه، روند یکپارچه حرکت این خودرو به رانندگی «نیکی کتسبورگ»، «نیکو وارون» و «بن کیتینگ» آن‌ها را در ساعت شانزدهم به رتبه اول باز گرداند.

پیش از کوروت، مقام نخست کلاس به پورشه صورتی «آیرون دِیمز» تعلق داشت که تماما توسط خانم‌ها رانده می‌شد اما در ساعت بیست‌ویکم دیگر همه‌چیز به نفع کوروت پیش می‌رفت. نهایتا رتبه دوم و سوم این کلاس به خودروی تیم «TF اسپرت» با خودروی آستون‌مارتین و «GR ریسینگ پورشه» رسید. در انتهای مسابقه برای پورشه محبوب تیم «پراجک ۱ پورشه» به نام «رکسی» پیش آمد و احتمال قهرمانی آن را به صفر رساند.

تنها خودروی ناسکار حاضر در این مسابقات، شورولت کامارو ZL1 تیم «گاراژ ۵۶» هم موفق شد با وجود مشکلات فنی جعبه‌دنده خود و چند تاخیر دیگر، مسابقات را با رتبه ۳۸ کلی به پایان برساند.

در انتها تنها ۳۹ خودرو از مجموع ۶۲ شرکت‌کننده نود و یکمین مسابقه لمان موفق شدند تا مسابقه را به‌شکل موفقیت‌آمیز به پایان رسانده و امتیاز کسب کنند. این کمترین تعداد خودروی موفق در این سری مسابقات از سال ۲۰۱۵ به شمار می‌رود. لمان امسال مسئله‌ای مهم برای برگزارکنندگان این مسابقه، «ACO» و FIA، به شمار می‌رفت. خودروهای بسیاری پیش از شروع این مسابقه در معرض دید عموم قرار گرفتند که آینده این رقابت‌ها را به تصویر می‌کشیدند.

نظر شما درباره مسابقات قهرمانی استقامت جهان، WEC، و لمان ۲۰۲۳ چیست؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۵۹ دیدگاه‌ها

  1. یوسف

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (939 ديدگاه)

    فراری و کادیلاک فوق‌العاده بودن….

    موافقم 57
    مخالفم 5
    1. R/T

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم 8
      مخالفم 0
  2. Python

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    دوست داشتم تویوتا یا پژو ببره اما به مدیر فراری تبریک میگم.

    موافقم 54
    مخالفم 13
  3. corvette

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    عجب مسابقه ای بود
    تبریک به فراری
    و اینکه ای کاش میدیدین عملکرد کوروت ریسینگ در این مسابقه
    چیزی فراتر از شاهکار

    موافقم 56
    مخالفم 3
    1. Mercedes-AMG PETRONAS F1 team

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      دلیل اصلی عملکرد خوب کوروت این بود که پورشه و فراری راننده های تاپ خودشون رو به کلاس پروتوتایپ هاشون بردن
      هرچند فکر میکنم کوروت هم به کادیلاک راننده داد
      این کلاس کاملا دست پورشه بود

      اما پورشه مشکل راننده داره
      بشدت هم داره
      انقدر که اشتباهات رانندگی رانندگان پورشه توی بالاتر تموم کردن کادیلاک ها به کادیلاک کمک کرد خود کادیلاک نکرد
      پورشه حتی توانایی رقابت با تویوتا رو هم داشت
      ولی خب انقدر که بد رانندگی کردن همه راننده هاش بدترین نتیجه ممکن رو کسب کرد
      وگرنه ماشینشون خیلی بهتر از کادیلاک بود

      موافقم 11
      مخالفم 30
      1. محمدهادی

        ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2151 ديدگاه)

        پورشه با پروتوتایپ خودش چقد افتضاح بود!!
        یکی از دور خارج و دیگری هم نقص فنی های پیاپی و خرابی ها متعدد
        من نمیدونم واسه چی ماشینای این برند معتبر اسپورت ریسینگ دچار خرابی و نقص فنی و بی برنامه گی های عجیب غریب شدن!!
        خب اصن نمیومدی امسال اگه انقد با مشکلات فنی درگیر بودی،میذاشتی سال بعد پرقدرت وارد میشدی،آبرومونو بردی پورشه ی لنتی
        حیف این همه افتخارات دیرینه این نام در این رقابت ها
        اقلا بعد از فراری باید این نام دوم میشد،ولی…
        اصن حالم خراب شد

        موافقم 5
        مخالفم 0
  4. sepehr

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (95 ديدگاه)

    خیلی مسابقه هیجان انگیزی بود تا نیم ساعت آخر نمیشد گفت فراری برنده میشه یا تویوتا
    قبل از اسپین شدن تویوتا شماره ۸ گپ با فراری حدود ۹ ثانیه بود که داشت کمتر و کمتر میشد ولی خب تو این مسابقات یه اتفاق کوچیک همه چیز رو عوض میکنه

    BoP فیا هم بدجوری تویوتا رو ضعیف کرده بود. نسبت به مسابقه قبلی ۳۷ کیلو !!! وزن پنالتی داده بودن به تویوتا که هم حداکثر سرعت هم هندلینگ رو ضعیف کرده بود از طرفی تایر بلنکت ها که کل فصل حذف شده بودن واسه لمانز آوردن که به ضرر تویوتا و به نفع فراری شد چون تویوتا در مسابقه های قبلی تو tire management هیچ مشکلی نداشت اما فراری چندین بار با تایر سرد اسپین شد‌.

    به هر حال ذات مسابقه همینه و تبریک میگم به فراری فن های عزیز ❤️، عملکرد کوروت هم عالی بود .

    موافقم 42
    مخالفم 6
    1. sepehr

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (95 ديدگاه)

      واسه کسایی که نمیدونن
      BoP یعنی balance of performance
      بر خلاف فرمول یک که حداکثر بودجه داره، اینجا بودجه محدودیت نداره ولی فیا میاد با اضافه کردن وزن یا کم کردن قدرت ماشین هایی که بیش از حد سریع تر از بقیه هستن رو محدود می‌کنه تا مسابقه به قول خودشون برابر بشه.
      ولی این کاملا به ضرر تیم هایی مثل تویوتاست که چندین سال تجربه داشتن و کلی خرج کردن تا تونستن ماشین سریعی بسازن و یه دفعه همه اینا به باد میره.

      موافقم 34
      مخالفم 3
      1. بهزاد

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2424 ديدگاه)

        سپهر جان به نکته ی خوبی اشاره فرمودید و الان که خبرهارو چک میکردم مدیران تیم لمانز تویوتا شوکه شده بودن از کیسه ی شن ۳۷ کیلوگرمی و انتظار داشتن حداقل تیم هارو در جریان این قانون میزاشتن و صحبت از کند شدن ۱.۲ ثانیه ای در هر دور بعد از اضافه وزن داشتن و اگر ماشین شماره ۸ تصادف نمیکرد به احتمال زیاد برنده میشد.
        یاد سالهای برتری فراری با شوماخر افتادم که در یک سالی صحبت از وزنه ی ۲۰ کیلویی برای ماشین فراری مطرح شده بود تا قهرمانی ها بریده بشه یا فاصله کم بشه.
        در ساعتهای اولیه مسابقه دو ماشین تویوتا به سختی میتونستن فاصله را با یکی از پژوها کم کنند و این کاهش سرعت کمی غیر عادی بنظر میرسید چون در مسابقات ۶ ساعته قبلی امسال مابقی به سختی میتونستن جلوی تویوتاها مقاومت کنند.

        موافقم 25
        مخالفم 3
        1. sepehr

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (95 ديدگاه)

          جدا از کند شدن این وزن اضافی تاثیر زیادی رو ترمز و مصرف انرژی و تایر تویوتا داشت که دوستمون محمدرضا هم اشاره کرد.
          تو مسابقات امسال مصرف انرژی هر خودرو کنار اسمش نشون داده میشد و کامل واضع بود تو لمانز مصرف انرژی تویوتا نسبت به ۳ مسابقه قبلی بیشتر شده که این یعنی پیت استاپ بیشتر و هر پیت استاپ با در نظر گرفتن تایم ورود و خروج ۴۰ تا ۵۰ ثانیه طول میکشید.
          با همه این شرایط این جایگاه تویوتا واقعا قابل احترامه و خیلی خوب همه چیز رو جمع کردن.

          موافقم 13
          مخالفم 2
        2. محمدهادی

          ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (2151 ديدگاه)

          خودروی تویوتا طی این سالها بشدت اراقا یافته شده
          آدم رو یاد روزهای پر خاطره ی سالهای ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ با تویوتا جی تی وان قرمز رنگ میندازه
          ژاپنی ها واقعا در این مسابقات برای خود اسم و رسمی پیدا کردن در این سالها و سابقه درخشانی بدست آوردن

          موافقم 2
          مخالفم 0
      2. مانی

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        اون سالهایی که تویوتا پشت هم قهرمان میشد وقتی‌ بود که رقبا کنار کشیدن
        و تویوتا عملا داشت با خودش مسابقه میداد و با خوش شانسی‌ دوم نمی‌شد!!!
        الان که رقبا برگشتن بازم مثل همیشه تویوتا قهرمان نمیشه

        موافقم 1
        مخالفم 6
  5. Mohammadreza

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (870 ديدگاه)

    متاسفانه حق تویوتا خورده شد.
    در مسابقات استقامت به خودرو های سریع تر وزنه اضافه میکنن تا رقابت نزدیک بشه و اصطلاحاً بش bop میگن.
    در مسابقه لمانز امسال به تویوتا ۱۵ کیلوگرم bop بیشتر نسبت به فراری دادن و بر اساس شبیه ساز این ۱۵ کیلوگرم وزن اضافه دوری ۰.۵ ثانیه سرعت تویوتا رو کندتر میکرد(دیگه لاستیک خوری و مصرف سوخت بیشتر بماند).
    امثال تویوتا و فراری در چهار مسابقه استقامت شرکت کردن و تویوتا در سه مسابقه اول یعنی اسپا و سبرینگ و پرتغال با اختلاف فراری رو شکست داد و کلا تو یه لیگ دیگه.
    ماشین تویوتا و فراری هم هیچکدوم در این چهار مسابقه اپدیت نداشتن.
    در سه مسابقه اول سال هم تویوتا bop بیشتری نسبت به فراری دریافت کرده بود.
    ولی برگذار کننده دیدن فایده نداره و با این bop ها تیمی به تویوتا نمیرسه و اگه همینطور پیش بره یه تیم غیر اروپایی قهرمان سالگرد ۷۵ سالگی لمان میشه:)
    برا همین یه bop واقعا ناعادلانه به تویوتا دادن.
    البته بهرحال فراری هم اینکه بعد این همه دوری اینقدر خوب عمل کرد واقعا عالیه و جای تشویق داره.

    موافقم 41
    مخالفم 18
    1. sepehr

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (95 ديدگاه)

      ترول ها این چیزا رو نمیدونن فقط میان پدال میبینن خبر زده فراری قهرمان بعد میان تحلیل های کارشناسی شون رو بر همین اساس اعلام میکنن :)))
      بزرگان اومدن ولی تویوتا ۳ مسابقه رو با اختلاف برد و اگه BoP ناعادلانه نبود لمانز رو هم به طور قطع میبرد ولی چه کنیم که FIA برای چهار تا بیننده بیشتر دست به هر کاری میزنه.

      موافقم 38
      مخالفم 7
      1. فراری فن

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (29 ديدگاه)

        داداش تویوتا سال‌های قبلم فقط با خودش رقابت می کرده و قهرمان می‌شده تا زمانی که پورشه بود همش بهش می باخت:))))))

        موافقم 8
        مخالفم 15
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (2365 ديدگاه)

          پورشه بارها در لمان به تویوتا باخته
          امسال هم باخت و با ماشین کلاس هایپرکار به رتبه 16 رسید
          هفت ماشین کلاس LMP2 از پورشه هایپرکار جایگاه بهتری داشتن

          موافقم 21
          مخالفم 6
        2. M@M@DRZ911

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (357 ديدگاه)

          دقیقا کی پورشه به تویوتا باخت؟
          ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ که پورشه قهرمان شد .
          ۲۰۱۸ هم که تویوتا قهرمان شد و پورشه از کلاس هایپرکار خروج کرده بود و تا امسال توی این کلاس نبود .

          موافقم 6
          مخالفم 6
        3. Mercedes-AMG PETRONAS F1 team

          ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1222 ديدگاه)

          میتونم بپرسم پورشه کجا به تویوتا باخته؟
          تویوتا در دوره پیشتازی رقیبی مثل پورشه نداشت و قطعا پورشه بعد چند سال دوری و بازگشت و ساختن ماشین توی کلاس lmdh طی یک فصل مسلما پیشتاز نمیشه
          طی نکاتی که از یکی از دوستان شنیدم موتور V8 مورد استفاده در ۹۶۳ هم بالانس خوبی با شاسی این کلاس ایجاد نمیکنه و یکی از مشکلات فعلی شون همینه هر چند تاثر آنچنانی در مسابقه نداشت در حد اشتباهات رانندگان
          در ضمن
          اگر مسابقه رو حتی ۱۵ دقیقه ابتدایی رو تماشا کرده باشین متوجه میشین پورشه حتی توانایی رقابت با تویوتا رو هم داشت و کاملا از کادیلاک سر تر بود
          و مشکل واضح پورشه در مسابقه لمانس فقط و فقط اشتباهات راننده و استراتژی بود

          موافقم 6
          مخالفم 2
  6. R@min

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1682 ديدگاه)

    بی نظیر بود مسابقه امسال !!!

    واقعا انتظار نداشتم ماشین فراری بعد سه مسابقه شکست اونم با فاصله، اینطوری آماده شه که تویوتا رو شکست بده. خوش شانس هم بودن که خرابی شبانه و تصادف مبتدیانه راننده تویوتا و صد البته 20 دقیقه آخر که ماشینشون نزدیک 1 دقیقه تو پیت استاپ از کار افتاده بود و قلب همه تیم فراری و هوادارا تو دهنشون اومد، کمک شایانی به این برد کرد. پورشه و پژو که کاملا اوت هستن و خیلی کار دارن اما کادیلاک تو اولین فصل حضورش بی نظیر بود !!! با ثبات ترین ماشین بود و اگر ضعف پیس تو کفی نداشت می تونست قهرمان شه، باید موتور تنفس طبیعیشونو تقویت کنن یا توربو بزارن. در کل امسال فراری بعد 5 سال با ماشینی اومد که تویوتا قلدرو زمین زد و واقعا کارشون شایسته تقدیره.

    کوروت امسال بهترین تیم GT هست با شایستگی کامل قهرمان شد پارسال هم می تونست اوایل مسابقه همه رو ناامید کرد ولی برگشتن. از طرفی بدترین خبر حول همین تیم ریسینگ کوروت هست که بعد 25 سال پرافتخار از مسابقات GT کنار کشید و از سال بعد مثل پورشه، استون و بقیه تامین کننده میشه و فقط فراری تیم رسمی تو کلاس GT خواهد داشت. متاسفانه یا خوشبختانه جی ام تیم کوروت ریسینگ رو در کادیلاک ریسینگ ادغام می کنه و به متمرکز تو کلاس هایپر کار رقابت می کنه.

    موافقم 15
    مخالفم 12
    1. Amin

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2171 ديدگاه)

      اون صحنه ایکه ماشینشون روشن نمیشد و مسابقه نیم ساعت باقی داشت ، واقعا خیلی خیلی استرسی بود … و حدود یک دقیقه از دست دادن
      حدود های ۶ ساعت مونده به پایان مسابقه هم باز همین اتفاق براشون افتاد و ۷۰ ثانیه از دست دادن
      توی پیت استاپ شب هم وقتی لیدر بودن ، ۴۰ ثانیه از تویوتا عقب افتادن و بعدش تا صبح سبقت گرفتن و فاصله رو یک دقیقه کردن که با خاطر اون پیت ۷۰ ثانیه از دست دادن …ولی باز دوباره سریع سبقت گرفتن …
      اونجایی که کوروت اونهمه عقب افتاد اصلا فکر نمیکردم بتونن نتیجه رو برگردونن ، ولی با رانندگی صحیح و بدون اشتباه و ماشین فوق‌العاده که یه سر گردن بهتر بود از رقبا اش ، پیروزی رو گرفت

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1682 ديدگاه)

        اینکه بعضی دوستان میگن تویوتا بخاطر 37 کیلو بیشتر باخت واقعا عجیبه !!! مگه درگه یا 50 دور فرمول 1 که بگیم ماشینی سنگین تر بود و باخت !!! فراری هم 24 کیلو و کادیلاک هم 11 کیلو bop داشت. مورد بعدی 1 ثانیه تو سریع تر بودن حتی اصلا 1 دقیقه کندتر بودن دلیل باخت تویوتا نبود بلکه اشتباهات خودشون بود، اون تصادف باعث باخت تویوتا شد. ثبات عملکرد مهم ترین متغیر تو مسابقات 24 ساعته هست.

        نسل 8 کوروت هم لمان رو گرفت و چهار نسل یه ماشین برنده لمان شدن.

        موافقم 16
        مخالفم 7
        1. sepehr

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (95 ديدگاه)

          خود تیمها هم اعلام کردن وزن تاثیر زیادی روی هایپرکار ها داره حتی باک پر با پاک خالی هم حدود نیم ثانیه رو لپ تایم تاثیر داره
          شما نتایج تمرین های لمانز رو با تمرین های اسپا و پرتغال و سبرینگ مقایسه کن ببین تویوتایی که تو ۳ ریس قبلی از فراری سریع تر یا تقریبا برابر بود تو لمانز ۱ ثانیه اومد پشت فراری

          رانندگان تویوتا هم قبل مسابقه گفته بودن با این BoP شرایط خیلی سخت میشه براشون

          Lopez, who is sharing the #7 Toyota with Kamui Kobayashi and Mike Conway, conceded that it would be “very difficult” for the Japanese manufacturer to continue its winning streak at Circuit de la Sarthe, given how much it is losing in top speed compared to its rivals.

          Ferrari was ten kilometres faster than us on the straights and we were clearly third. Porsche and Ferrari were faster,” he told Motorsport.com’s Latin American edition.

          اینجا هم به ناعادلانه بودن BoP اشاره کردن
          It was a very big change, quite a strong BoP, considering we were not the fastest in the last two races, mainly. Ferrari was faster.

          As I said, ten kilometres in final speed at Le Mans is a lot because 70, 80% of the lap is flat out. And above all the kilos, which are also felt when it comes to turn.

          اینجا هم تاثیر وزن رو همه قسمت های ماشین رو گفتن.
          “It’s difficult when braking, when turning, we use more rubber, the car doesn’t have the ideal balance. You can feel the kilos, there are a lot of them. We are not talking about five or ten kilos, we are talking about 37 kilos.”

          تویوتا اشتباه داشت ولی اگه bop عادلانه بود میتونست مثل قبل به راحتی با فراری گپ ایجاد کنه که بخاطر یه پیت استاپ یه دقیقه ای نتیجه کل مسابقه عوض نشه .

          موافقم 8
          مخالفم 5
        2. R@min

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1682 ديدگاه)

          تویوتا سال های قبل هم پنالتی bop داده و باز هم قهرمان شده پس حرف کاملا بهونه هست. تو تایم زنی هم 0.5 ثانیه کندتر بود که اصلا مهم نیست تو مسابقات 24 ساعته و این حرف ها صرفا بهونه بابت شکست احتمالی بود، چرا از bop بقیه نمیگین هم خیلی جالبه. گپ بین تویوتا و فراری هم تو مسابقات قبلی از 2 دور در سبرینگ به 1 دقیقه در اسپا رسید !!! فراری هم دوبار کلا از کار افتاد و زمان زیادی هدر داد. موضوع دیگم اون یه دونه پیت استاپ اضافه تویوتا هم سر تصادف بود وگرنه مثل فراری 30 تا پیت استاپ داشت.

          تویوتا به خودش باخت همین، بهترین ماشین رو داره اما تو این مسابقه اشتباه کرد بقیه حرفا صرفا بهونه هست.

          موافقم 12
          مخالفم 0
        3. بهزاد

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (2424 ديدگاه)

          رامین جان شما داری تک دور را محاسبه میکنی و این اضافه وزن و تاثیرش به خاطر عدم توزیع بهینه بود.
          وقتی تایرها خورندگی بیشتری دارند و قراره مثلا با یک ست تایر ۴۰ دور بزنی در تمام این دورها فقط نیم ثانیه از دست نمیدی و ممکنه حتی تا ۲ ثانیه یا بیشتر موثر باشه چون تایرها در تمام این ۴۰ دور عملکردشون یکسان نیست.
          شماره ۸ تویوتا زمان ترمز گیری دچار یک نیم اسپین شد و به دیوار برخورد کرد و ده ها بار به خاطر همین عدم بالانس و ترمز گیری در پیچ ها منحرف شد و ریسینگ لاین را از دست میداد.
          اگر این خودروها از یک ساختار مشترک بهره میبردن شاید این اضافه وزن تاثیر ناچیزی داشت و حتی اگر نیم ثانیه ادعا شده هم جمع بشه در ۳۴۲ دور میشه ۱۷۱ ثانیه و بیش از ۳ دقیقه گپ ایجاد میکنه!

          موافقم 4
          مخالفم 0
        4. R@min

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1682 ديدگاه)

          با احترام بهزاد جان من کاملا مخالفم. زمانی میشه این موضوع قبول کرد که حداقل ۲ تا پیت استاپ بیشتر داشت. تو بالاترین سطح مسابقات ب محض کوچکترین آندراستیر یا اور استیر یا از دست دادن چسبندگی ماشین میاد تو پیت استاپ اما تویوتا فقط یه بار بیشتر بخاطر اشتباه راننده اومد.

          موافقم 5
          مخالفم 1
        5. بهزاد

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (2424 ديدگاه)

          دوست گرامی بحث ما لپ تایم هست نه تعداد پیت استاپ.
          تعداد پیت ها به خاطر مصرف سوخت برای این کلاس تقریبا مشابه هم هست و ممکنه نهایت یک یا دو پیت استاپ در ۲۴ ساعت متفاوت باشه و به غیر از اون پیت استاپ های اضافی ممکنه برای رفع اشکال فنی باشه.
          نمیدونم به چه میزان دقت در تماشای مسابقه داشتید اما همه ی پیت استاپ ها با تعویض تایر همراه نیست و بیشتر برای سوخت گیری به پیت وارد میشدن.
          وقتی یک چارچوبی تعیین میشه و میگن ماشین ساخته شده از این قوانین نباید تخطی کنه و بعد میان میبینند یک ماشین از همه سریعتره بعد از آستین قانون در میارن که این ماشین نیاز به کند شدن داره دیگه زحمت و تلاش مهندسی موتور اسپرت از بین میره.
          فردا بیان وزنه ی ۲۰ کیلویی رو ماشین ردبول بزارن خود شما قبول میکنی؟

          موافقم 4
          مخالفم 1
        6. R@min

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1682 ديدگاه)

          بله پیت برای سرویس کلی هست و حرف درش نیست ولی اون یه پیت اضافه تویوتا بخاطر تصادف برنده رو تعیین کرد حرف منم از اول همین بود و بازم معتدم افزایش وزن اندک رو ماشین هایپرکار تاثیری آنچنانی نداره چون این موضوع در موتوراسپرت یه امر عادی هست اگر یه نگاه به تاریخچه این سیاست FIA بندازین، همونطور که رو ماشین F1 تاثیر آنچنانی نداره وزن فقط یدونه از ده ها متغیر هست. این داستان bop همه داشتن تویوتا بیشتر همین فراری هم امسال داشت فقط پورشه پنالتی نداشت.

          در کل همه عالی بودن و چه خوب که بعد چند سال یه لمان رقابتی دیدیم. بحث خوبی با شما و دوستان بود و من همیشه لذت می برم از این بحثا که آموخته ای رد و بدل شه.

          موافقم 6
          مخالفم 0
        7. akrh78

          ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1358 ديدگاه)

          اره بابا 37 کیلو شوخی هست اگه 370 کیلو بود یه حرفی
          من همینو میتونم پرینت بگیرم بفرستم به ردبول و مرسدس و فراری نه تنها بعنوان کارآموز استخدامم میکنن، برام پناهندگی هم میگیرن تا در معرض این سموم نباشم
          چقد این مهندسا احمقن که بخاطر چند گرم کاهش وزن تو سر خودشون میزنن و مجبورن صدها قطعه رو باز طراحی کنن تا هم مقاومت کافی رو داشته باشه هم وزنش حداقل باشه
          یا بخاطر نیم کیلو رنگ اضافی، امسال نصف ماشینای فرمول یک سیاه شدن

          موافقم 2
          مخالفم 3
    2. Amin

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2171 ديدگاه)

      جناب سپهر ، آقا رامین توضیح دادن …. اولا که از سرعت که بگزریم ، اشتباه‌ تویوتا کاملا ملموس بود ، هم در استراتژی و هم در رانندگی ، شماره ی ۷ اشون هم که باز اشتباه کرد و بدشانسی هم آورد …
      نکته ی دوم اینکه ، فاصله ی دور های فراری با تویوتا در شب ، حتی یه جاهایی از مرز ۲ ثانیه خارج شد و به طور متوسط دوری بیش از ۱.۵ ثانیه سریع تر بودن و ثبات بیشتری هم داشتن ، این اختلاف هیچ وقت نمیتونه تاثیر ۱۵ کیلوگرم تفاوت وزن بیشتری باشه که به تویوتا bop دادن …۱۵ کیلوگرم روی ماشین فرمول یک کمتر از ۱ ثانیه تاثیر داره ، چه برسه روی هایپرکار که وزن پایه اش خیلی بیشتر از فرمول یکه …
      فراری هم حداقل ۳ دقیقه به خاطر همین مشکل روشن ندشن ماشین زمان از دست داد در طول مسابقه …
      اینطور مسابقات هست که جذابه نه اون زمان که تویوتا بدون هیچ رقیبی می‌برد ، فقط یه گلینگهوس …

      موافقم 7
      مخالفم 0
      1. sepehr

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (95 ديدگاه)

        این تاثیر وزن رو خودرو حرف من نبود حرف رانندگان تویوتا رو گذاشتم خودتون هم میتونید برید کاملش رو تو سایت motorsport.com بخونید.
        استراتژی تویوتا هم بد نبود ولی بیشترش بخاطر پرچم زرد و سیفتی کار تاثیرش از بین رفت تصادف خودروی شماره ۷ هم تقصیر کوبایاشی نبود از پشت ۲ تا خودروی دیگه زدن بهش. بزرگ ترین اشتباه تویوتا تموم کردن ریس با راننده کم تجربه تر بود و میشه گفت اگه بوئمی یا هارتلی چند ساعت آخر رانندگی میکردن احتمالا اسپین نمیشدن و نتیجه فرق میکرد.

        مسابقه هم جذاب بود همون کامنت اول گفتم اما دلیل نمیشه واسه جذابیت بیشتر فیا بیاد هر کاری میتونه انجام بده تا تویوتا رو بکشونه پایین‌. این عملا تمام زحمت تیم گازو ریسینگ رو در چند سال گذشته به باد داد. به نظر من باید مثل فرمولا وان budget cap بزارن تا اینطوری حق تیمی ضایع نشه .

        موافقم 2
        مخالفم 0
  7. Mostafa

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (131 ديدگاه)

    کوروت از وقتی موتور وسط شده نذاشته پورشه نفس بکشه
    دمشون گرم

    موافقم 30
    مخالفم 6
  8. امیر سلجوق

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سال قبل تویوتا داشت دور دور میکرد امسال تقلا کرد !

    موافقم 2
    مخالفم 24
  9. Rerace777

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (81 ديدگاه)

    فراری برند قابل احترامیه
    از زحمات دیگر تیم ها و برند ها هم نباید غافل شد
    تویوتا هم که تو مسابقه اثبات شده اما امسال این فراری بود که خودشو نشون داد
    کادیلاک هم برند پر ابهتیه
    تبریک به طرفداران هر سه برند و برندگان دیگر کلاس ها

    موافقم 20
    مخالفم 0
  10. کارلوس کاستاندا

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (97 ديدگاه)

    تبریک میگم به همه طرفدارای تیمهای برنده تموم شد و افراد بی ظرفیت تیماشون باخت و موجب شد اینجا کامنت چرت و پرت با اصطلاحات قر و فری نبینیم

    موافقم 27
    مخالفم 5
    1. کارلوس کاستاندا

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (97 ديدگاه)

      البته حتما این جملات را میگن : قراره اونا بسازن سال دیگه همه را لوله میکنه قراره اینا بسازه همه تو گرد و خاکش محو بشن ولی شما جدی نگیرید خخ

      موافقم 12
      مخالفم 3
  11. بهزاد

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2424 ديدگاه)

    تبریک برای پیروزی فراری.
    بنده تقریبا ۷ ساعت اول مسابقه را کامل دیدم و مابقی را به صورت چند ثانیه ای در ساعت های مختلف چک میکردم و بسیاری از اتفاقات را نتونستیم ببینیم.
    به طور کلی حوادث مسابقه ی امسال بسیار زیاد بود و در چند ساعت اول همواره چند منطقه ی زرد وجود داشت که خودروها مجبور بودن با سرعت تعیین شده حرکت کنند و برای همین تعداد دورهای نفر اول ۳۴۲ شد در حالی که سال گذشته ۳۸۰ دور زده شد.
    به هر حال با تغییرات قوانین این مسابقات جان تازه ای گرفت و در آینده هم بهتر خواهد شد و چندین شرکت دیگر مشتاق حضور هستند و امیدواریم پیست لمانز مثل پیست های ابوظبی و سنگاپور دارای روشنایی کامل بشه چون دیدن ساعت های برگزاری شب نوعی عذابه و چیزب معلوم نیست.

    موافقم 18
    مخالفم 0
    1. sepehr

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (95 ديدگاه)

      نکته جالب برای من این بود تصادف ها باعث شدن تقریبا همه تیم ها برای مدتی لیدر مسابقه بشن ولی وقتی شب گذشت و مسابقه به روز دوم کشیده شد پژو ها مثل همیشه قابلیت اطمینان پایین شون رو نشون دادن و پورشه های تیم penske و جوتا هم ترکیبی از تصادفات و قابلیت اطمینان پایین باعث شد عقب بمونن کادیلاک هم خوب بود اما سرعت کافی نداشت در کل مسابقه بین فراری و تویوتا بود و گپ به قدری نزدیک بود که با هر پیت استاپ فراری، تویوتا جلو میوفتاد و با هر پیت استاپ تویوتا، فراری.
      فکر میکنم اگه تویوتا اسپین نمیشد الان قهرمان مسابقه بود ‌‌ .

      موافقم 9
      مخالفم 4
    2. GMA

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (743 ديدگاه)

      دقیقا، تو شب تقریبا هیچی مشخص نبود…

      موافقم 5
      مخالفم 0
    3. JDM سابق

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (379 ديدگاه)

      فراری تقریباً اکثره اوقات اول بود
      اوایل بین فراری و کادیلاک جنگ بود بعدش رقابت بین تویوتا و فراری شکل گرفت و متاسفانه حادثه ای که برای تویوتا پیش اومد شانس قهرمانی رو کمتر کرد
      تو کلاس GTE هم کوروت با ثبت 3:50 دقیقه به رانندگی نیکو وارون رکورد کلاس و شکوند و با توجه به اینکه براش بدشانسی پیش اومده و سپرش هم کند و دو دور هم کلا از دست داد ولی باز برگشت و ۶ ساعت آخر اول بود عجب ماشینی جی ام ساخته. فراری هم فوق‌العاده بود

      موافقم 16
      مخالفم 0
  12. ventos

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تویوتا باخت مقتدرانه ای داشت..

    موافقم 7
    مخالفم 5
  13. ارش

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    فراری عالی بود یوتیوب به صورت زنده از فراری شماره ۵۴ که برنده شده بود مسابقه رو پخش میکرد عجیب ماشین سریع و توانمندی بود کادیلاک هم نتیجه خوبی گرفت خیلی جالب بود برندی که ماشین اسپرت نمی سازه شرکت کنه و سوم بشه !!!! کوروت هم که همیشه مدعی قهرمانی هست ایندفعه هم عالی بود و عجیب افتضاح پرافتخارترین شرکت کننده یعنی پورشه بود واقعا چه افتضاحی .تویوتا هم نشان داد که در حضور بزرگان توانایی قهرمانی نداره

    موافقم 16
    مخالفم 14
  14. Amin

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2171 ديدگاه)

    بعد از ۵۰ سال برگردی به بالاترین سطح مسابقات استقامتی و در اولین تلاش بتونی پیروزی رو بگیری اونم با یه عملکرد بی نقص و بدون اشتباه …. فراتر از رویا بود و تاریخی شد ، اونم در ۱۰۰ امیتاز سالگرد لمان
    واقعا جای تبریک داره
    کورت هم ماشین خیلی خوبی داره ، هرچند عیار اصلی این ماشین ها زمانی مشخص میشه که راننده ی پروفشیونال سوارش باشه و در کلاس gte pro رقابت کنن

    موافقم 15
    مخالفم 3
  15. زیزیگولو

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (4996 ديدگاه)

    رقابت همیشه باعث پیشرفت میشه حتی اگه رقیب پیروز بشه …….. همیشه تویوتا یه پای رقابتای جهانی هستش

    موافقم 10
    مخالفم 3
  16. Scuderia Ferrari

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3901 ديدگاه)

    تبریک به تیفوسی ها
    بعد از ۵۰ سال با قدرت برگشت و در ۱۰۰ مین سالگرد لمانز و در یکی از پیست های تاریخی پرچم رو برد بالا
    منتقدین فراری سکوت مطلق بهترین کاره و با حرفای تکراری و بی اهمیت شیرینی این قهرمانی رو به کام تیفوسی ها تلخ نکنید
    پیست و جاده در تسخیر اسب سرکش مارانلو 👑👑

    موافقم 20
    مخالفم 2
  17. Mohammadreza

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (870 ديدگاه)

    متأسفانه حق تویوتا خورده شد.
    در مسابقات استقامت به خودرو هایی که سریع تر هستن وزنه اضافه می‌کنند تا رقابت نزدیک بشه و اصطلاحاً بش bop میگن.
    در مسابقه لمانز امسال به تویوتا ۱۵ کیلوگرم bop بیشتر نسبت به فراری دادن و بر اساس شبیه ساز این ۱۵ کیلوگرم وزن اضافه دوری ۰.۵ ثانیه سرعت تویوتا رو کندتر میکرد(دیگه لاستیک خوری و مصرف سوخت بیشتر بماند).
    امسال تویوتا و فراری در چهار مسابقه استقامت شرکت کردن و تویوتا در سه مسابقه اول یعنی اسپا و سبرینگ و پرتغال با اختلاف فراری رو شکست داد و کلا تو یه لیگ دیگه بود.
    ماشین تویوتا و فراری هم هیچکدوم در این چهار مسابقه اپدیت نداشتن.
    در سه مسابقه اول سال هم تویوتا bop بیشتری نسبت به فراری دریافت کرده بود.
    ولی برگذار کنندگان دیدن فایده نداره و با این bop ها تیمی به تویوتا نمیرسه و اگه همینطور پیش بره یه تیم غیر اروپایی قهرمان ۷۵ سالگرد لمان میشه:)
    برا همین یه bop واقعا ناعادلانه به تویوتا دادن.
    البته بهرحال فراری هم اینکه بعد این همه دوری اینقدر خوب عمل کرد واقعا عالیه و جای تشویق داره.

    موافقم 14
    مخالفم 9
  18. GMA

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (743 ديدگاه)

    سپاس بابت پوشش خبر
    مسابقه امسال با اختلاف هیجان انگیز ترین مسابقه چندین سال اخیر بود.
    عملکرد فراری فوق‌العاده بود تبریک به فراری بابت این پیروزی، نوش جونش کاملا لایقش بود
    از پورشه اما انتظار بیشتری میرفت، حداقل سوم…
    پژو هم در ساعات اولیه به طور غیر منتظره ای بین رتبه های اول رقابت می‌کرد!!!
    مسابقه بسیار لذت بخش و جذابی بود👌
    البته ساعات اولیه مسابقه، پیست خیس، خیلی ها رو به دردسر انداخت…

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. Mercedes-AMG PETRONAS F1 team

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      پورشه با اشتباهات استراتژی و راننده بدترین نتیجه رو گرفت
      وگرنه هر سه ماشینی که نزدیک تویوتا و فراری بودن یکی از تویوتا هارو به راحتی رد کردن
      حتی با اختلاف ۱۸ ثانیه یک پورشه از تیم jota لیدر بود ولی خیلی مسخره رفت بیرون و به دیواره پیست برخورد کرد
      نمیگم شانس پیروزی داشت ولی حداقل میتونستن سوم و چهارم باشن و با این اشتباهات مسخره رتبه های ۳ و ۴ رو تقدیم کادیلاک کردن

      موافقم 3
      مخالفم 6
  19. اشکان

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (272 ديدگاه)

    خوشحالم که فراری برد …
    فراری حقش بهتریناست

    موافقم 13
    مخالفم 6
  20. حسین

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    تبریک به فنای فراری 👍👍

    موافقم 11
    مخالفم 2
  21. Royal Driver

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    واقعا خوشحال کنندست!

    موافقم 6
    مخالفم 0
  22. Mercedes.benz

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (527 ديدگاه)

    من هیچ علاقه خاصی به تویوتا ندارم و اتفاقا همیشه طرفدار فراری بودم ولی این قهرمانی حق تویوتا بود

    موافقم 15
    مخالفم 7
  23. Mercedes-AMG PETRONAS F1 team

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    تبریک به فراری فن ها🥇🔥
    499p بهترین ماشین این مسابقه بود
    و شایسته پیروزی هم داشت
    حتی با وجود BOP که به تویوتا دادن

    موافقم 11
    مخالفم 4
  24. AMIN JAFARI

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (123 ديدگاه)

    i love ferrari

    موافقم 3
    مخالفم 0
  25. حسن

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1354 ديدگاه)

    تبریک به فراری دوستان فراری غیر قابل تصور ظاهر شد
    تویوتا مثل همیشه عالی بود من فک میکردم اول بشه راننده ی تویوتا قهرمانی را از تیمش گرفت
    کادیلاک زیبا هم عالی بود نشون داد مهم اینه تو رقابت شرکت کنی نتیجه خودش با تلاش به دست میاد دور بعد قویتر برگرد.
    شورولت و شاهکاری به نام کوروت عشقی ابدی برای دوستدارانش همیشه پیروز باشی کی تصورش را میکرد ماشین جا مونده تو گاراژ اول بشه
    درود بر تمام انهایی که از خط پایان گذشتند خیلی مسابقات سختی است.

    موافقم 8
    مخالفم 0
  26. JDM

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (633 ديدگاه)

    کامتای بعضی دوستان پورشه اینطور بود فراری اینطور بود کوروت اینطور بود ولی تویوتا: بدردنخوره اصلا درحد اینا نیست! مهندس باشه درحد اینا نیست ولی در این حد تعصب خوب نیست خود پورش چند مدته زیر سایه تویوتا هست و بعد از اینکه تویوتا باختلاف تو مسابقه های قبل فراری رو برد اینبار با بی انصافی (BoP ) باخت ولی این حرف من نشون دهنده هیت کردن فراری یا … نیست فراری افتخاراتش تو لمانز و .. زبانزد هست اینو خواستم بگم درسته امریکایی فن زیاده تو این سایت ولی انقدر هیت نکنین ترول نباشید ممنون میشم ما ژاپن فنا هم تو این سایت هستیم.علاقه ماهم ایناس همونطور که تو بدت میاد از اینکه ماشین مورد علاقت هیت میشه ماهم بدمون میاد.
    ممنون وقت گذاشتین🙏🏻

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Mercedes-AMG PETRONAS F1 team

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      حقیقت مسابقه رو نمیشه پنهان کرد دوست عزیز
      تویوتا با Bop یا بدون Bop انقدر که اشتباه کرد پیروزی رو از خودش گرفت
      این مسابقات لازمه دقت و تمرکز و حداقل اشتباه هستن
      ماشالله توبوتا انقدر اشتباه کرد که لیاقت قهرمانی رو هم نداشت
      در ضمن پورشه آخرین سال حضورش در هایپرکار قبل از این فصل،فصل ۲۰۱۷ بود که پیروز شد و از کلاس خودش خارج شد تا امسال
      دقیقا نمیدونم پورشه قبلا کی زیر سایه تویوتا بوده؟!

      موافقم 3
      مخالفم 0
  27. خخخ

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (244 ديدگاه)

    فقط کافیه دوباره اعصاب فورد رو خورد کنن، نتیجش جالب میشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  28. ehsan

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (175 ديدگاه)

    راننده با بیشترین برد تام کریستینسن 9 بار
    بیشترین برد با توجه به کشور – بریتانیا 45 بار فرانسه 42 ، آلمان با 31 ، ایتالیا 20 و آمریکا 18
    بیشترین برد توسط کارخانه پورشه 19 بار آئودی 13 فراری 10
    بیشترین برد توسط تیم Germany Joest Racing سیزده بار پورشه 12 و اسکودریا فراری 7
    و سه تا از بیشترین تعداد دور و مسافت های پیموده شده به کیلومتر در مسابقات
    Porsche 917KH Coupé 5335- 397
    395 – Porsche 919 Hybrid 5385
    397 – 5410 Audi R15 TDI Plus

    موافقم 2
    مخالفم 0
  29. خخخ

    ۱۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (244 ديدگاه)

    اما آیا می‌تواند gt40 را شکست دهد؟🌚

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا