مسابقاتمسابقات لمان

لمان 2025: پل پوزیشن برای اولین بار به کادیلاک رسید

الکس لین با ثبت زمان فوق‌العاده ۳:۲۳.۱۶۶، اولین پل پوزیشن کادیلاک در تاریخ ۲۴ ساعته لمان را برای تیم جوتا به ارمغان آورد و ردیف اول را به انحصار کادیلاک درآورد.

تیم جوتا کادیلاک با درخشش الکس لین در هایپرپل ۲۰۲۵، تاریخ‌ساز شد و برای اولین بار پل پوزیشن ۲۴ ساعته لمان را برای این برند آمریکایی به دست آورد. لین با زمان ۳:۲۳.۱۶۶، علی‌رغم کندی در بخش میانی پیست، ردیف اول را تصاحب کرد و هم‌تیمی‌اش، ارل بامبر، با خودروی شماره ۳۸ کادیلاک، با زمان ۳:۲۳.۳۳۳ ردیف اول را کاملاً به نام کادیلاک کرد. پشت سر دو کادیلاک، پورشه شماره ۵ تیم پنسکه با رانندگی متیو ژامینه در رده سوم، ب‌ام‌و شماره ۱۵ با درایس وانت‌ور در رده چهارم و پورشه شماره ۴ با نیک تندی در رده پنجم قرار گرفتند. قهرمانان سال گذشته یعنی فراری، جلسه‌ای ناامیدکننده داشتند. آنتونیو فوکو، برنده سال ۲۰۲۳، با فراری شماره ۵۰ تیم AF کورسه به ردیف چهارم و جایگاه هفتم سقوط کرد و روز شنبه مسابقه را از همین جایگاه آغاز خواهد کرد.

کلاس هایپرکار

پس از ثبت سرعت خیره‌کننده در تعیین خط چهارشنبه، تیم جوتا همین عملکرد را در هایپرپل ادامه داد. زمان لین بیش از یک‌دهم ثانیه سریع‌تر از هم‌تیمی‌اش بامبر بود، هرچند در بخش میانی پیست کندتر عمل کرد. با قرار گرفتن بامبر در جایگاه دوم، کادیلاک ردیف اول را به‌طور کامل از آن خود کرد و حالا در آستانه کسب اولین پیروزی خود در لمان پس از سال‌ها ناکامی قرار دارد. کادیلاک سوم، متعلق به تیم ویلن اکسپرس ریسینگ آمریکا با رانندگی فلیپه دراگوویچ، راننده ذخیره تیم فرمول یک آستون‌مارتین، در رده هشتم قرار گرفت. پورشه شماره ۵ ژامینه در بخش اول هایپرپل با جدا شدن چرخ عقب راست دچار مشکلی کوتاه شد. خوشبختانه، این راننده فرانسوی چرخ را در ورودی پیت‌لین از دست داد و توانست بدون اتلاف وقت زیاد به گاراژ بازگردد. پورشه دیگر تیم پنسکه با نیک تندی در رده پنجم، بین دو ب‌ام‌و قرار گرفت؛ وانت‌ور در رده چهارم و شلدون ون در لینده از آفریقای جنوبی با خودروی شماره ۲۰ در رده ششم.

هایپرپل فراری اما خوب پیش نرفت. خودروی شماره ۵۰ فوکو تنها در رده هفتم قرار گرفت، درحالی‌که خودروی خواهر با الساندرو پیر گوئیدی در رده یازدهم ماند و به جلسه دوم راه نیافت. فراری زرد شماره ۸۳ تیم AF کورسه با ییفی یه نیز به مرحله دوم نرسید و در رده سیزدهم، پشت سر آلپین شماره ۳۵ با پال لوپ شاتن قرار گرفت. آلپین به لطف سرعت میک شوماخر در بخش اول برای پل پوزیشن رقابت کرد اما در جلسه دوم نتوانست عملکرد خوب قبل را ادامه دهد و خودروی شماره ۳۶ روز شنبه مسابقه را از رده نهم آغاز خواهد کرد. قهرمانان سابق یعنی تویوتا هم روز خوبی را سپری نکردند. سباستین بومی با قفل شدن چرخ‌ها در پیچ مولسان به گریول رفت و به دلیل پوشیده شدن لاستیک‌ها با شن مجبور به پیت استاپ برای تعویض لاستیک شد. این راننده سوئیسی فرصت ثبت دور دیگری نداشت و در رده دهم قرار خواهد گرفت. آستون‌مارتین از طریق خودروی شماره ۰۰۹ والکری پس از رد صلاحیت پورشه شماره ۶ پنسکه به دلیل نقض وزن، به‌طور دیرهنگام به هایپرپل راه یافت. مارکو سورنسن، راننده دانمارکی، همه‌چیز را از والکری که هنوز در مسابقات قهرمانی استقامت جهانی امتیازی کسب نکرده بیرون کشید، اما نتوانست بهتر از رده پانزدهم عمل کند.

کلاس LMP2

ماتیاس بشه، راننده سوئیسی، با دور نهایی فوق‌العاده، پل پوزیشن کلاس LMP2 را برای تیم TDS ریسینگ با خودروی اورکا شماره ۲۹ به ارمغان آورد. قهرمانان سابق، اینتر یوروپل، با تام دیلمن در خودروی شماره ۴۳ اورکا دوم شدند و خودروی چشمگیر شماره ۱۹۹ تیم AO ریسینگ با لوئی دله‌تراز در رده سوم قرار گرفت. خودروی دوم یونیایتد اتواسپرتس با پیترو فیتپالدی، راننده سابق هاس، در رده پنجم قرار گرفت و خودروی شماره ۳۷ تیم CLX پیور ریسینگ با تام بلومکویست در رده ششم جای گرفت.

کلاس GT3

در کلاس GT3، آستون‌مارتین شماره ۲۷ هارت آو ریسینگ با رانندگی ماتیا درودی که اولین حضورش در لمان را تجربه می‌کرد، با اختلاف بیش از دودهم ثانیه پل پوزیشن را کسب کرد. فراری ۲۹۶ GT3 شماره ۲۱ ویستا AF کورسه با الساندرو روورا در رده دوم قرار گرفت و والنتینو روسی، قهرمان سابق موتوجی‌پی، با ب‌ام‌و M4 LM GT3 شماره ۴۶ تیم WRT در رده سوم جای گرفت. ماکسیم مارتین با مرسدس AMG شماره ۶۱ آیرون لینک در کنار روسی در ردیف دوم کلاس GT3 قرار خواهد گرفت. ریچارد لیتز، اولین پورشه منتی، در رده پنجم و روی آندراده با شورلت کوروت شماره ۸۱ تیم TF اسپرت، شش تیم برتر را تکمیل کردند.

شان گلائل با مک‌لارن شماره ۹۵ یونیایتد اتواسپرتس جلسه‌ای پرهیجان داشت و در بخش اول هایپرپل بیشتر زمان را در خروجی اولین شیکین مولسان متوقف بود؛ اما در دور آخر، این راننده اندونزیایی به مرحله دوم راه یافت و فراری ۲۹۶ GT3 شماره ۱۹۳ زیگو اسپرت تمپسترا را حذف کرد. درنهایت، گلائل خودرو را به مارینو ساتو تحویل داد اما این راننده ژاپنی زمانی ثبت نکرد و در رده هشتم کلاس قرار خواهد گرفت. علاوه بر فراری شماره ۱۹۳ زیگو اسپرت تمپسترا، فورد موستانگ شماره ۸۸ پروتون کامپتیشن و مک‌لارن شماره ۵۹ یونیایتد اتواسپرتس نیز به مرحله دوم هایپرپل راه نیافتند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای
منبع
autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Homayoun

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1145 ديدگاه)

    افرین کادیلاک با برنامه حساب شده خیلی زود خودرو رو به حد اعلا رسوند دوست دارم فردا قهرمان بشه بیمر هم احتمالا به زودی قهرمان بشه اما خودروهایی که دوست داشتمشون عملکردشون خوب نبود پژو با اینکه سالهاست در این رقابت حضور داره و خودروش بسیار با تجربه و پخته هست هیچوقت مدعی نشد آستون هم خوب نبود البته اولین حضورشه و نمیشه خرده گرفت ازش بخصوص که قوانین خیلی دستاشو بسته ولی سالهای آینده والکری بهتر خواهد شد و امیدوارم قهرمان بشه
    منتظرم ببین کی کامنت بابا مرحبا و ماشالله زیر این پست ظاهر میشه

    موافقم 17
    مخالفم 5
  2. Aranmilan

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (73 ديدگاه)

    تفاوت این کلاس ها دقیقا چیه؟ میشه یکی از عزیزان توضیح بده؟

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. amirboss

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1116 ديدگاه)

      داداش در مسابقات ۲۴ ساعته لمان، سه کلاس اصلی خودروها وجود داره:
      هایپرکار (Hypercar)، LMP2 و LMGT3. این کلاس ها از نظر سرعت، وزن و تکنولوژی ساخت با یکدیگر متفاوت هستن.
      کلاس های مسابقات لمان:
      هایپرکار (Hypercar):
      این کلاس بالاترین سطح در مسابقات لمان است و شامل خودروهای پیشرفته و پرقدرت با تکنولوژی هیبریدی می‌شود.
      LMP2:
      این کلاس شامل خودروهای پروتوتایپ با سرعت و تکنولوژی پایین‌تر از هایپرکارها است.
      LMGT3:
      این کلاس شامل خودروهای GT هستند که بر اساس مدل‌های تولید انبوه ساخته شده‌اند و معمولاً از نظر سرعت و تکنولوژی از LMP2 پایین‌تر هستند.
      تفاوت های اصلی بین کلاس ها:
      سرعت:
      هایپرکارها سریع‌ترین خودروها در پیست هستند و LMP2 ها در رده بعدی و LMGT3 ها کندترین خودروها در این مسابقات هستند.
      وزن:
      وزن خودروها نیز در هر کلاس متفاوت است. معمولاً هایپرکارها سنگین‌تر از LMP2 ها و LMP2 ها سنگین‌تر از LMGT3 ها هستند.
      تکنولوژی:
      هایپرکارها از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها در ساخت خود بهره می‌برند، در حالی که LMP2 ها از تکنولوژی‌های ساده‌تری استفاده می‌کنند و LMGT3 ها بر اساس خودروهای تولید انبوه ساخته می‌شوند.

      موافقم 19
      مخالفم 2
      1. Aranmilan

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (73 ديدگاه)

        مرسی amirboss عزیز

  3. (Ali(chevynova

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (7881 ديدگاه)

    ماشالاه کادیلاک عزیز و با پشتوانه
    ببین چطوری در اولین حضورش اومده و داره رکورد میزنه
    استاندارد جهان دوباره ثابت کرد که اصالت ۱۹۰۲ همیشه پیروزه

    بابا مرحبا الدورادو ۷۴
    بابا مرحبا سویل ۷۸
    بابا مرحبا موتور ۱۶ سیلندر ۱۹۳۰

    موافقم 14
    مخالفم 27
    1. barsia

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (11 ديدگاه)

      کجا اولین حضورشه نکنه بقیه تاریخاتم اینجوریه

      موافقم 6
      مخالفم 4
      1. (Ali(chevynova

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (7881 ديدگاه)

        هر وقت با اکانت واقعیت اومدی جواب میدم

        موافقم 3
        مخالفم 7
      2. Cadillac-V

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (475 ديدگاه)

        اولین حضورشه ولی هرچی تیم با سابقه تو لمانه رو لوله کرده از جمله فراری

        و این یعنی مهندسی آمریکایی
        یعنی بیش از ۱۲۳ سال قدمت

        موافقم 2
        مخالفم 2
  4. Cadillac-V

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (475 ديدگاه)

    کادیلاک با مهندسی آمریکایی اومده که امسال کولاک کنه
    دقیقا مثل برادرش شورولت که با کوروت کولاک کرده💪🏻🇺🇲

    موافقم 10
    مخالفم 18
    1. (Ali(chevynova

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (7881 ديدگاه)

      کوروت اگه کولاک میکنه بخاطر پشتوانه ۷۲ سالش هست
      بخاطر موتورهای بالای ۴۵۰ اسبی که از اواسط دهه ۶۰ میساخت
      کادیلاک عزیز هم که ۱۲۳ سال تجربش رو گذاشته وسط و خوب نتیجه مطلوبی هم گرفته

      موافقم 11
      مخالفم 11
  5. elijah 2001

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (179 ديدگاه)

    فراری می خواست دوباره پیروز بشه،تویوتا می خواست تاج و تختشو پس بگیره،مرسدس بعد از ۲۰ سال برگشت،کادیلاک کشید زیر همشون گفت برید اونور بابا😂

    موافقم 6
    مخالفم 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا