الکس لین با ثبت زمان فوقالعاده ۳:۲۳.۱۶۶، اولین پل پوزیشن کادیلاک در تاریخ ۲۴ ساعته لمان را برای تیم جوتا به ارمغان آورد و ردیف اول را به انحصار کادیلاک درآورد.
تیم جوتا کادیلاک با درخشش الکس لین در هایپرپل ۲۰۲۵، تاریخساز شد و برای اولین بار پل پوزیشن ۲۴ ساعته لمان را برای این برند آمریکایی به دست آورد. لین با زمان ۳:۲۳.۱۶۶، علیرغم کندی در بخش میانی پیست، ردیف اول را تصاحب کرد و همتیمیاش، ارل بامبر، با خودروی شماره ۳۸ کادیلاک، با زمان ۳:۲۳.۳۳۳ ردیف اول را کاملاً به نام کادیلاک کرد. پشت سر دو کادیلاک، پورشه شماره ۵ تیم پنسکه با رانندگی متیو ژامینه در رده سوم، بامو شماره ۱۵ با درایس وانتور در رده چهارم و پورشه شماره ۴ با نیک تندی در رده پنجم قرار گرفتند. قهرمانان سال گذشته یعنی فراری، جلسهای ناامیدکننده داشتند. آنتونیو فوکو، برنده سال ۲۰۲۳، با فراری شماره ۵۰ تیم AF کورسه به ردیف چهارم و جایگاه هفتم سقوط کرد و روز شنبه مسابقه را از همین جایگاه آغاز خواهد کرد.
کلاس هایپرکار
پس از ثبت سرعت خیرهکننده در تعیین خط چهارشنبه، تیم جوتا همین عملکرد را در هایپرپل ادامه داد. زمان لین بیش از یکدهم ثانیه سریعتر از همتیمیاش بامبر بود، هرچند در بخش میانی پیست کندتر عمل کرد. با قرار گرفتن بامبر در جایگاه دوم، کادیلاک ردیف اول را بهطور کامل از آن خود کرد و حالا در آستانه کسب اولین پیروزی خود در لمان پس از سالها ناکامی قرار دارد. کادیلاک سوم، متعلق به تیم ویلن اکسپرس ریسینگ آمریکا با رانندگی فلیپه دراگوویچ، راننده ذخیره تیم فرمول یک آستونمارتین، در رده هشتم قرار گرفت. پورشه شماره ۵ ژامینه در بخش اول هایپرپل با جدا شدن چرخ عقب راست دچار مشکلی کوتاه شد. خوشبختانه، این راننده فرانسوی چرخ را در ورودی پیتلین از دست داد و توانست بدون اتلاف وقت زیاد به گاراژ بازگردد. پورشه دیگر تیم پنسکه با نیک تندی در رده پنجم، بین دو بامو قرار گرفت؛ وانتور در رده چهارم و شلدون ون در لینده از آفریقای جنوبی با خودروی شماره ۲۰ در رده ششم.
هایپرپل فراری اما خوب پیش نرفت. خودروی شماره ۵۰ فوکو تنها در رده هفتم قرار گرفت، درحالیکه خودروی خواهر با الساندرو پیر گوئیدی در رده یازدهم ماند و به جلسه دوم راه نیافت. فراری زرد شماره ۸۳ تیم AF کورسه با ییفی یه نیز به مرحله دوم نرسید و در رده سیزدهم، پشت سر آلپین شماره ۳۵ با پال لوپ شاتن قرار گرفت. آلپین به لطف سرعت میک شوماخر در بخش اول برای پل پوزیشن رقابت کرد اما در جلسه دوم نتوانست عملکرد خوب قبل را ادامه دهد و خودروی شماره ۳۶ روز شنبه مسابقه را از رده نهم آغاز خواهد کرد. قهرمانان سابق یعنی تویوتا هم روز خوبی را سپری نکردند. سباستین بومی با قفل شدن چرخها در پیچ مولسان به گریول رفت و به دلیل پوشیده شدن لاستیکها با شن مجبور به پیت استاپ برای تعویض لاستیک شد. این راننده سوئیسی فرصت ثبت دور دیگری نداشت و در رده دهم قرار خواهد گرفت. آستونمارتین از طریق خودروی شماره ۰۰۹ والکری پس از رد صلاحیت پورشه شماره ۶ پنسکه به دلیل نقض وزن، بهطور دیرهنگام به هایپرپل راه یافت. مارکو سورنسن، راننده دانمارکی، همهچیز را از والکری که هنوز در مسابقات قهرمانی استقامت جهانی امتیازی کسب نکرده بیرون کشید، اما نتوانست بهتر از رده پانزدهم عمل کند.
کلاس LMP2
ماتیاس بشه، راننده سوئیسی، با دور نهایی فوقالعاده، پل پوزیشن کلاس LMP2 را برای تیم TDS ریسینگ با خودروی اورکا شماره ۲۹ به ارمغان آورد. قهرمانان سابق، اینتر یوروپل، با تام دیلمن در خودروی شماره ۴۳ اورکا دوم شدند و خودروی چشمگیر شماره ۱۹۹ تیم AO ریسینگ با لوئی دلهتراز در رده سوم قرار گرفت. خودروی دوم یونیایتد اتواسپرتس با پیترو فیتپالدی، راننده سابق هاس، در رده پنجم قرار گرفت و خودروی شماره ۳۷ تیم CLX پیور ریسینگ با تام بلومکویست در رده ششم جای گرفت.
کلاس GT3
در کلاس GT3، آستونمارتین شماره ۲۷ هارت آو ریسینگ با رانندگی ماتیا درودی که اولین حضورش در لمان را تجربه میکرد، با اختلاف بیش از دودهم ثانیه پل پوزیشن را کسب کرد. فراری ۲۹۶ GT3 شماره ۲۱ ویستا AF کورسه با الساندرو روورا در رده دوم قرار گرفت و والنتینو روسی، قهرمان سابق موتوجیپی، با بامو M4 LM GT3 شماره ۴۶ تیم WRT در رده سوم جای گرفت. ماکسیم مارتین با مرسدس AMG شماره ۶۱ آیرون لینک در کنار روسی در ردیف دوم کلاس GT3 قرار خواهد گرفت. ریچارد لیتز، اولین پورشه منتی، در رده پنجم و روی آندراده با شورلت کوروت شماره ۸۱ تیم TF اسپرت، شش تیم برتر را تکمیل کردند.
شان گلائل با مکلارن شماره ۹۵ یونیایتد اتواسپرتس جلسهای پرهیجان داشت و در بخش اول هایپرپل بیشتر زمان را در خروجی اولین شیکین مولسان متوقف بود؛ اما در دور آخر، این راننده اندونزیایی به مرحله دوم راه یافت و فراری ۲۹۶ GT3 شماره ۱۹۳ زیگو اسپرت تمپسترا را حذف کرد. درنهایت، گلائل خودرو را به مارینو ساتو تحویل داد اما این راننده ژاپنی زمانی ثبت نکرد و در رده هشتم کلاس قرار خواهد گرفت. علاوه بر فراری شماره ۱۹۳ زیگو اسپرت تمپسترا، فورد موستانگ شماره ۸۸ پروتون کامپتیشن و مکلارن شماره ۵۹ یونیایتد اتواسپرتس نیز به مرحله دوم هایپرپل راه نیافتند.
Homayoun
۲۴ خرداد ۱۴۰۴افرین کادیلاک با برنامه حساب شده خیلی زود خودرو رو به حد اعلا رسوند دوست دارم فردا قهرمان بشه بیمر هم احتمالا به زودی قهرمان بشه اما خودروهایی که دوست داشتمشون عملکردشون خوب نبود پژو با اینکه سالهاست در این رقابت حضور داره و خودروش بسیار با تجربه و پخته هست هیچوقت مدعی نشد آستون هم خوب نبود البته اولین حضورشه و نمیشه خرده گرفت ازش بخصوص که قوانین خیلی دستاشو بسته ولی سالهای آینده والکری بهتر خواهد شد و امیدوارم قهرمان بشه
منتظرم ببین کی کامنت بابا مرحبا و ماشالله زیر این پست ظاهر میشه
Aranmilan
۲۴ خرداد ۱۴۰۴تفاوت این کلاس ها دقیقا چیه؟ میشه یکی از عزیزان توضیح بده؟
amirboss
۲۴ خرداد ۱۴۰۴داداش در مسابقات ۲۴ ساعته لمان، سه کلاس اصلی خودروها وجود داره:
هایپرکار (Hypercar)، LMP2 و LMGT3. این کلاس ها از نظر سرعت، وزن و تکنولوژی ساخت با یکدیگر متفاوت هستن.
کلاس های مسابقات لمان:
هایپرکار (Hypercar):
این کلاس بالاترین سطح در مسابقات لمان است و شامل خودروهای پیشرفته و پرقدرت با تکنولوژی هیبریدی میشود.
LMP2:
این کلاس شامل خودروهای پروتوتایپ با سرعت و تکنولوژی پایینتر از هایپرکارها است.
LMGT3:
این کلاس شامل خودروهای GT هستند که بر اساس مدلهای تولید انبوه ساخته شدهاند و معمولاً از نظر سرعت و تکنولوژی از LMP2 پایینتر هستند.
تفاوت های اصلی بین کلاس ها:
سرعت:
هایپرکارها سریعترین خودروها در پیست هستند و LMP2 ها در رده بعدی و LMGT3 ها کندترین خودروها در این مسابقات هستند.
وزن:
وزن خودروها نیز در هر کلاس متفاوت است. معمولاً هایپرکارها سنگینتر از LMP2 ها و LMP2 ها سنگینتر از LMGT3 ها هستند.
تکنولوژی:
هایپرکارها از پیشرفتهترین تکنولوژیها در ساخت خود بهره میبرند، در حالی که LMP2 ها از تکنولوژیهای سادهتری استفاده میکنند و LMGT3 ها بر اساس خودروهای تولید انبوه ساخته میشوند.
Aranmilan
۲۴ خرداد ۱۴۰۴مرسی amirboss عزیز
(Ali(chevynova
۲۴ خرداد ۱۴۰۴ماشالاه کادیلاک عزیز و با پشتوانه
ببین چطوری در اولین حضورش اومده و داره رکورد میزنه
استاندارد جهان دوباره ثابت کرد که اصالت ۱۹۰۲ همیشه پیروزه
بابا مرحبا الدورادو ۷۴
بابا مرحبا سویل ۷۸
بابا مرحبا موتور ۱۶ سیلندر ۱۹۳۰
barsia
۲۴ خرداد ۱۴۰۴کجا اولین حضورشه نکنه بقیه تاریخاتم اینجوریه
(Ali(chevynova
۲۴ خرداد ۱۴۰۴هر وقت با اکانت واقعیت اومدی جواب میدم
Cadillac-V
۲۴ خرداد ۱۴۰۴اولین حضورشه ولی هرچی تیم با سابقه تو لمانه رو لوله کرده از جمله فراری
و این یعنی مهندسی آمریکایی
یعنی بیش از ۱۲۳ سال قدمت
Cadillac-V
۲۴ خرداد ۱۴۰۴کادیلاک با مهندسی آمریکایی اومده که امسال کولاک کنه
دقیقا مثل برادرش شورولت که با کوروت کولاک کرده💪🏻🇺🇲
(Ali(chevynova
۲۴ خرداد ۱۴۰۴کوروت اگه کولاک میکنه بخاطر پشتوانه ۷۲ سالش هست
بخاطر موتورهای بالای ۴۵۰ اسبی که از اواسط دهه ۶۰ میساخت
کادیلاک عزیز هم که ۱۲۳ سال تجربش رو گذاشته وسط و خوب نتیجه مطلوبی هم گرفته
elijah 2001
۲۴ خرداد ۱۴۰۴فراری می خواست دوباره پیروز بشه،تویوتا می خواست تاج و تختشو پس بگیره،مرسدس بعد از ۲۰ سال برگشت،کادیلاک کشید زیر همشون گفت برید اونور بابا😂