لیجیر و بوش برای شرکت در مسابقه لمان ابرخودروی هیدروژنی می‌سازند

یک‌شنبه 21 خرداد 1402 - 04:30
مطالعه 4 دقیقه
ligier_js2_rh2_le-mans-2026-6_1024x
لیجیر با همکاری بوش از مدل JS2 RH2 با 563 اسب بخار قدرت برای شرکت در مسابقه 24 ساعتی لمان رونمایی کرد.شرکت فرانسوی لیژیه (Ligier) یا همان لیجیر،...
تبلیغات

لیجیر با همکاری بوش از مدل JS2 RH2 با 563 اسب بخار قدرت برای شرکت در مسابقه 24 ساعتی لمان رونمایی کرد.

شرکت فرانسوی لیژیه (Ligier) یا همان لیجیر، در همکاری با شرکت مشهور بوش که به‌عنوان تامین‌کننده قطعات مسابقات خودرویی شناخته می‌شود، خودروی JS2 خود را به یک سوپرخودروی هیدروژنی تبدیل کرده است که در آینده در مسابقات 24 ساعتی لمان حضور خواهد داشت. این خودروی تازه‌نفس که JS2 RH2 نام دارد در مراسم‌های پیش از برگزاری نود و یکمین رویداد 24 ساعتی لمان رونمایی شد. امسال لمان صدمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد و بیش‌ازپیش مورد توجه شرکت‌های خودروساز، طرفداران و تیم‌های مسابقه قرار گرفته است.

JS2 RH2 که بر پایه یک دستگاه JS2 R مسابقه‌ای از لیجیر توسعه یافته است به یک موتور 3 لیتری V6 تویین توربو از فورد با نام «سایکلون» مجهز شده و سازنده آن مدعی است که خروجی زیاد و دقیق دارد. مهندسان این شرکت فرانسوی برای برتری این خودرو بر نمونه بنزینی موتور V6، روی سیستم تزریق سوخت و احتراق موتور تمرکز کرده‌اند که منجر به احتراق بهینه سوخت و انتشار بسیار کم اکسیدهای نیتروژن خواهد شد.

تغییرات ایجاد شده توسط لیجیر باعث شده تا موتور V6 سایکلین 563 اسب بخار قدرت تولید کند که در مقایسه با نمونه استاندارد بنزینی آن 238 اسب بخار بیشتر است و در هفته‌های آینده هم دوباره تحت آزمایش و بررسی قرار می‌گیرد. با اینکه وزن یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای عملکرد یک خودروی مسابقه‌ای به شمار می‌رود، لیجیر و بوش حرفی از وزن JS2 RH2 به میان نیاورده‌اند اما انتظار می‌رود که کمی سنگین‌تر از نمونه عادی JS2 باشد که 1055 کیلوگرم وزن دارد.

سازنده هم‌اکنون خودروی مسابقه‌دهنده خود را برای انجام تست‌های اولیه به پیست‌های آلمان برده و روند توسعه در پیست را تا پایان تابستان جاری ادامه خواهد داد. به گفته «ژاکوز نیکولت»، مدیرعامل لیجیر اتوموتیو، این خودرو نشان‌دهنده آمادگی شرکتش برای دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های آینده است. تیم توسعه‌دهنده موتور می‌گویند که چالش اصلی آن‌ها، اطمینان از سوختن یکپارچه، روان و بدون خلل سوخت بدون کم‌سوزی در فشار بالا و سرعت‌های زیاد شرایط مسابقه‌ای بوده است.

مهندسان برای افزایش بهره‌وری سیستم ذخیره هیدروژن JS2 RH2 از مخازن فشارقوی «هگزاگون مایع» استفاده کرده‌اند که به‌صورت یکپارچه با شاسی مونوکوک خودرو تعبیه شده است و تا فشار 700 بار را تحمل می‌کند. بخش‌های متعدد موتور که تعیین‌کننده میزان مصرف سوخت هیدروژن در لحظات گوناگون هستند، برای جلوگیری از عملکرد معیوب و خرابی مخزن هیدروژن به‌صورت جدا از یکدیگر طراحی شده‌اند. سیستم تهویه وظیفه بیرون‌ریزی گازهای داغ خروجی و خنک‌سازی جایگاه موتور را دارد. این سیستم برای شناسایی نشت‌های احتمالی به حسگرهای متعدد مجهز می‌شود.

میدرعامل بوش انجیرینگ، «جورج راجر»، می‌گوید که سیستم ایمنی خودرو آنقدر وسیع است که می‌تواند یک هشدار ساده را روی نمایشگر برای راننده به نمایش درآورد یا یک مدار خاص را از دور خارج کند یا اینکه تمام مجموعه خودرو را به‌کلی از کار بیاندازد.

برگزارکننده مسابقات لمان، ACO، پیش‌بینی می‌کند که تا یک دهه آینده، تمام خودروهای این مسابقات به‌نوعی از هیدروژن در پیشرانه خود استفاده کنند. لیجیر در زمینه سرمایه‌گذاری روی موتورهای هیدروژنی برای مسابقات 24 ساعتی لمان، تنها نیست؛ تویوتا هم یک ابرخودروی هیدروژنی با نام GR H2 توسعه داده است که رقیب لیجیر در رقابت طولانی سال 2024 خواهد بود. به ادعای مدیرعامل تویوتا، ژاپنی‌ها به فکر برتری در این بخش نوظهور از موتوراسپرت هستند؛ در همین راستا، از سال 2021 از کرولای هیدروژنی تقویت‌شده در سری مسابقات «سوپر تایکیو» استفاده می‌کنند. سال گذشته هم خودروی رالی GR یاریس بهبودیافته با هیدروژن در مسابقات WRC بلژیک حضور پیدا کرد.

تویوتا از ماه فوریه سال 2022 در حال کار روی یک موتور هیدروژنی 5 لیتری V8 با کمک یاماها است که 449 اسب بخار قدرت و 533 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. خروجی‌های این موتور با خروجی موتور V8 موجود در لکسوس RC F ترک ادیشن برابر است. نظر شما درباره خودروهای هیدروژنی در لمان و شانس موفقیت لیجیر در برابر تویوتا چیست؟

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.