فرمول یک F1مسابقات

فرمول یک میامی 2025؛ پیروزی کامل برای رانندگان مکلارن

اسکار پیاستری و لندو نوریس، رانندگان مکلارن در جایزه بزرگ میامی به مقام اول و دوم رسیدند. حالا این تیم انگلیسی، با اقتدار بیشتر، صدرنشین جدول مسابقات شده است.

فرمول یک میامی از سال ۲۰۲۲ به تقویم مسابقات جایزه بزرگ اضافه شد تا کشور امریکا، دو بار در سال، میزبان مهم‌ترین رقابت‌های در موتوراسپرت باشد. محل برگزاری مسابقه، گنجایش ۶۵ هزار تماشاگر دارد و ۵۷ دور ۵/۴ کیلومتری فراهم می‌کند. رانندگان در جایزه بزرگ میامی، ۳۰۸ کیلومتر را طی می‌کنند. سال قبل، لندو نوریس به مقام اول این مسابقه رسیده بود.

 فرمول یک میامی

اسکار پیاستری با کسب چهارمین پیروزی خود در فصل ۲۰۲۵، جایگاه خود را در صدر جدول قهرمانی جهان تقویت کرد. این راننده استرالیایی با هدایت هم‌تیمی‌اش لاندو نوریس، یک نتیجه قاطع ۱-۲ برای تیم مک‌لارن به دست آوردند.

در حالی که مکس وستپن ابتدا از خط اول مسابقه را رهبری می‌کرد، هنگام رقابت با نوریس باعث شد راننده بریتانیایی از مسیر خارج شده و به رده‌های پایین‌تر سقوط کند.  این شرایط، فرصت را به کیمی آنتونلی و پیاستری داد تا پیش بیفتند. اما با گذر دورها و سبقت پیاستری از رانندگان مرسدس، وستپن به زودی خود را تحت فشار دید.

پس از اینکه پیاستری بالاخره راهی برای رسیدن به صدر پیدا کرد، نوریس که در حال بازگشت بود، به دنبال او به رده دوم رسید و این امکان را به خودروهای نارنجی مک‌لارن داد تا فاصله قابل توجهی در صدر ایجاد کنند.

با وجود اتفاقات زیادی که در طول ۵۷ دور مسابقه رخ داد، مکلارن در سطحی بالاتر از دیگران به خط پایان رسید، جایی که پیاستری با ۴.۶۳ ثانیه اختلاف نسبت به نوریس از پرچم شطرنجی عبور کرد. جالب‌تر اینکه مکس وستپن، چهارم شد و جورج راسل به مقام سوم رسد. همچنین رانندگان اسطوره‌ای فراری، شامل لوئیس هیلتون و چارلزلکلرک، هفتم و هشتم شدند.

رده شماره راننده خودرو دورها زمان/بازنشستگی امتیاز
۱ ۸۱ اسکار پیاستری مک‌لارن مرسدس ۵۷ ۱:۲۸:۵۱.۵۸۷ ۲۵
۲ ۴ لاندو نوریس مک‌لارن مرسدس ۵۷ +۴.۶۳۰ ثانیه ۱۸
۳ ۶۳ جورج راسل مرسدس ۵۷ +۳۷.۶۴۴ ثانیه ۱۵
۴ ۱ مکس وستپن ردبول ریسینگ هوندا RBPT ۵۷ +۳۹.۹۵۶ ثانیه ۱۲
۵ ۲۳ الکساندر آلبون ویلیامز مرسدس ۵۷ +۴۸.۰۶۷ ثانیه ۱۰
۶ ۱۲ کیمی آنتونلی مرسدس ۵۷ +۵۵.۵۰۲ ثانیه ۸
۷ ۱۶ شارل لکلرک فراری ۵۷ +۵۷.۰۳۶ ثانیه ۶
۸ ۴۴ لوئیس همیلتون فراری ۵۷ +۶۰.۱۸۶ ثانیه ۴
۹ ۵۵ کارلوس ساینز ویلیامز مرسدس ۵۷ +۶۰.۵۷۷ ثانیه ۲
۱۰ ۲۲ یوکی تسونودا ردبول ریسینگ هوندا RBPT ۵۷ +۷۴.۴۳۴ ثانیه ۱
۱۱ ۶ ایساک هاجار ریسینگ بولز هوندا RBPT ۵۷ +۷۴.۶۰۲ تھانیه ۰
۱۲ ۳۱ استبان اوکون هاس فراری ۵۷ +۸۲.۰۰۶ ثانیه ۰
۱۳ ۱۰ پیر گسلی آلپین رنو ۵۷ +۹۰.۴۴۵ ثانیه ۰
۱۴ ۲۷ نیکو هالکنبرگ کیک زاوبر فراری ۵۶ +۱ دور ۰
۱۵ ۱۴ فرناندو آلونسو استون مارتین آرامکو مرسدس ۵۶ +۱ دور ۰
۱۶ ۱۸ لنس استرول استون مارتین آرامکو مرسدس ۵۶ +۱ دور ۰
NC ۳۰ لیام لاوسون ریسینگ بولز هوندا RBPT ۳۶ بازنشسته ۰
NC ۵ گابریل بورتولتو کیک زاوبر فراری ۳۰ بازنشسته ۰
NC ۸۷ اولی بیرمن هاس فراری ۲۷ بازنشسته ۰
NC ۷ جک دوهان آلپین رنو ۰ بازنشسته ۰

ایساک هاجار با اختلاف اندک در رده یازدهم قرار گرفت و این راننده تیم ریسینگ بولز جلوتر از استبان اوکون از تیم هاس در رده دوازدهم و پیر گسلی از تیم آلپین در رده سیزدهم به کار خود پایان داد. گسلی و ساینز به دلیل احتمال نقض قوانین پرچم زرد پس از مسابقه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

نیکو هالکنبرگ از تیم سائوبر رده چهاردهم را کسب کرد، در حالی که استون مارتین روز سختی را در پیست بین‌المللی میامی تجربه کرد و فرناندو آلونسو و لنس استرول به ترتیب در رده‌های پانزدهم و شانزدهم آخرین رانندگانی بودند که مسابقه را به پایان رساندند.

Lewis Hamilton's FURY Explodes! Controversial Incident Costs Miami Grand Prix Win - Full Race Recap - M Sports

چهار راننده از مسابقه کنار رفتند؛ لیام لاوسون از تیم ریسینگ بولز مجبور به بازگشت به پیت شد، در حالی که گابریل بورتولتو و اولی بیرمن از تیم سائوبر به دلیل مشکلات فنی در پیست متوقف و باعث ایجاد دوره‌های خودروی ایمنی مجازی شدند. جک دوهان نیز در همان دور اول پس از برخورد با لاوسون از مسابقه کنار رفت؛ این راننده تیم آلپین پس از آسیب بیش از حد به خودرویش از پیست خارج شد.

رده راننده ملیت خودرو امتیاز
۱ اسکار پیاستری استرالیا مک‌لارن مرسدس ۱۳۱
۲ لاندو نوریس بریتانیا مک‌لارن مرسدس ۱۱۵
۳ مکس ورستپن هلند ردبول ریسینگ هوندا RBPT ۹۹
۴ جورج راسل بریتانیا مرسدس ۹۳
۵ شارل لکلرک موناکو فراری ۵۳
۶ کیمی آنتونلی ایتالیا مرسدس ۴۸
۷ لوئیس همیلتون بریتانیا فراری ۴۱
۸ الکساندر آلبون تایلند ویلیامز مرسدس ۳۰
۹ استبان اوکون فرانسه هاس فراری ۱۴
۱۰ لنس استرول کانادا استون مارتین آرامکو مرسدس ۱۴
۱۱ یوکی تسونودا ژاپن ردبول ریسینگ هوندا RBPT ۹
۱۲ پیر گسلی فرانسه آلپین رنو ۷
۱۳ کارلوس ساینز اسپانیا ویلیامز مرسدس ۷
۱۴ نیکو هولکنبرگ آلمان کیک زاوبر فراری ۶
۱۵ اولی بیرمن بریتانیا هاس فراری ۶
۱۶ ایساک هاجار فرانسه ریسینگ بولز هوندا RBPT ۵
۱۷ فرناندو آلونسو اسپانیا استون مارتین آرامکو مرسدس ۰
۱۸ لیام لاوسون نیوزیلند ریسینگ بولز هوندا RBPT ۰
۱۹ جک دوهان استرالیا آلپین رنو ۰
۲۰ گابریل بورتولتو برزیل کیک زاوبر فراری ۰

در جدول نهایی فرمول یک ۲۰۲۵ مشابه هفته‌ی پیش، پیاستری و نوریس و وستاپن، رده‌های بالای جدول را گرفته‌اند. نکته‌ی جالب، حضور کیمی آنتونلی ۱۸ ساله در رده‌ی ششم بالاتر از لوئیس همیلتون است. راسل و لکلرک هم، فعلا چهارم و پنجم هستند.

رده تیم رانندگان خودرو امتیاز
۱ مک‌لارن پیاستری / نوریس مکកرن مرسدس ۲۴۶
۲ مرسدس راسل / آنتونلی مرسدس ۱۴۱
۳ ردبول ریسینگ ورستپن / تسونودا ردبول ریسینگ هوندا RBPT ۱۰۵
۴ فراری لکلرک / همیلتون فراری ۹۴
۵ ویلیامز آلبون / ساینز ویلیامز مرسدس ۳۷
۶ هاس اوکون / بیرمن هاس فراری ۲۰

در جدول تیمی نیز، مکلارن ۲۴۶ امتیازی با اقتدار صدرنشین است. در رده‌های دوم و سوم، مرسدس و ردبول، ۳۶ امتیاز اختلاف دارند و امید نایب قهرمانی هستند. فراری ۹۴ امتیازی هم برخلاف انتظار طرفدارانش، رده‌ی چهارم را در اختیار دارد. دیگر تیم‌های جدول، ویلیامز و هاس و استون مارتین هستند.

چهارده روز بعد، هفتمین مسابقه‌ی فرمول یک از فصل ۲۰۲۵  به میزبانی ایتالیا انجام می‌شود. یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت، جایزه بزرگ امیلیا رومانیا در پیست ایمولا برگزار خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. فقط انگلستان

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1173 ديدگاه)

    اون تلاشی که مکلارن تو این چند سال اخیر داشته واقعا حقشه چند سال قهرمان فرمول یک بشه همینطور فراری
    پیاستری هم واقعا راننده خوبیه انگار با نوریس هر دو راننده اول هستن یکی دو سال دیگه نوریس بهش نمیرسه.

    موافقم 7
    مخالفم 5
  2. amir-mr

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (419 ديدگاه)

    اگه ماشین مک‌لارن زیر پای مکس بود…
    مکس رو اصلا نمیدیدن،در کل امیدوارم مکس قهرمان بشه،فراری هم که مثل همیشه کریر راننده‌ هاشو نابود می‌کنه.

    موافقم 8
    مخالفم 13
    1. Yaghoob

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (558 ديدگاه)

      ورشتپن چهار سال بهترین ماشین رو داشت.
      قرار نیست همیشه بهترین ماشین برای او باشه.
      تنها شانس ورشتپن اینه که هر دور یکی از دو راننده مک‌لارن اول میشه.

      موافقم 8
      مخالفم 3
    2. فقط انگلستان

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1173 ديدگاه)

      فکر نکنم ورشتپن امسال قهرمان بشه
      ورشتپن یکی از قهرمانی هاش رو شانسی بدست آورد وقتی چند دور آخر اون مسابقه آخر سیفتی کار شد و همیلتون لاستیک عوض نکرد و با اختلاف چند دهم ثانیه همیلتون قهرمانی رو از دست داد.

      موافقم 12
      مخالفم 6
      1. amir-mr

        ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (419 ديدگاه)

        مکس شانسی قهرمان شده؟
        چی میگی برادر،شانسی کجا بود،داره با بدترین ماشین که زیر پاشه با مک‌لارن رقابت می‌کنه
        تنها راننده واقعی فرمول1 همین مکس هستش
        تا جایی که میشه پتانسیل ماشین رو بیرون می‌کشه.

        موافقم 7
        مخالفم 13
  3. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (515 ديدگاه)

    تنها چیزی که فرمول ۱ می‌تونه بهش افتخار بکنه مکس هستش با یکی از بدترین ماشینهای این فصل داره بازم داره فرای همه مسابقه میده.بقیه فرمول ۱ رو بریزید تو زباله دان

    موافقم 5
    مخالفم 19
    1. فقط انگلستان

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1173 ديدگاه)

      راننده اول به نظرم هنوز همیلتون هستش
      فقط مدت کمی هستش که با فراری رانندگی میکنه و داره به لکلرک میرسه احتمالا تو چند مسابقه بعد از لکلرک هم جلو بزنه و این کاری هست که وقتی بقیه رانندگان میرن یه تیم دیگه خیلی دیرتر به این توانایی میرسن.

      موافقم 3
      مخالفم 6
      1. LH44

        ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (200 ديدگاه)

        لوئیس دیگه اون لوئیس سابق نیست. نمیشه با زمان جنگید. متاسفانه سبک رانندگیشم دیگه اون سبک گذشته نیست. البته از حق نگذریم لوئیس اخر هفته بهتری نسبت به چارلز داشت. بجز دور اخر q2 که پیچ 17 اشتباه کرد. وگرنه تا اون پیچ تایمش از چارلز بهتر بود.

    2. amir-mr

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (419 ديدگاه)

      دقیقا همین طوره،تنها دلیلی که فرمول1 رو دنبال میکنم یکی مکس هستش
      یکی هم فراری
      البته فراری دیگه امیدی بهش نیست

      موافقم 4
      مخالفم 9
    3. فقط انگلستان

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1173 ديدگاه)

      حالا بزار کادیلاک وارد فرمول یک بشه و چند سال جزو ماشین های آخر باشه اون وقت میفهمی چقدر سطح فرمول یک بالاست.

      موافقم 15
      مخالفم 4
      1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

        ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (515 ديدگاه)

        تعداد تماشاگر هر مسابقه نسکار اندازه چند مسابقه فرمول۱ هست در ضمن در کنارش ایندی هم هست که قدیمی‌تر از فرمول۱.صبر کن وقتی آمریکایی ها ورود کردن تازه متوجه میشی چه تغییری می‌کنه فرمول ولی در حال حاضر هیجان نسکار چندین برابر فرمول هست یک بار نگاه کن بعد نظر بده

    4. مازیار

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1558 ديدگاه)

      بالاترین سطح موتوراسپرت دنیا رو بریزن تو زباله‌‌دونی چون امریکایی توش جایی نداره؟
      حتما نسکار خوبه که به جز گاز دادن کلا ده درجه چرخش فرمون داره و اگه صدای ماشینها نباشه تماشاچی خوابش میبره بس که یکنواخت و کسل کنندست

      موافقم 16
      مخالفم 3
    5. LH44

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (200 ديدگاه)

      اختیار دارید قربان
      اگر پرایدی که ورستپن سوار میشه، تیبا میشد الان ورستپن همه مسابقات رو گرند اسلم میکرد.

      موافقم 4
      مخالفم 3
    6. khashayar..

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (23 ديدگاه)

      استاد اگه میشه بیشتر کامنت بزارید تا بیشتر از این گنجینه علم و دانش شما استفاده کنیم.

  4. Scuderia Ferrari

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4126 ديدگاه)

    اینقدر با افتخارات فراری تو F1 برای بقیه کری خوندم که خودم دارم خجالت میکشم با این وضعیت 😅😅
    ایشالا عروسی تو کوچه تیفوسی ها هم میاد ، دوستانی که دلشون شکسته دعا کنن 🙏🙏

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3358 ديدگاه)

      خوبه مثل من علاقه‌مند منچستریونایتد نیستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا