فرمول یک اسپانیا 2025؛ اولین یک دو مکلارن با پیروزی پیاستری

دوشنبه 12 خرداد 1404 - 10:27
مطالعه 5 دقیقه
mclaren f1 spain
اسکار پیاستری با کسب پیروزی قاطعانه در گرندپری اسپانیا، جایگاه خود را در صدر جدول قهرمانی تقویت کرد. این راننده استرالیایی در یک پایان دراماتیک...
تبلیغات

اسکار پیاستری با کسب پیروزی قاطعانه در گرندپری اسپانیا، جایگاه خود را در صدر جدول قهرمانی تقویت کرد. این راننده استرالیایی در یک پایان دراماتیک مسابقه، همراه با هم‌تیمی‌اش لاندو نوریس، یک-دو برای تیم مک‌لارن به دست آورد، در حالی که مکس وستپن و جورج راسل با یکدیگر برخورد کردند.

اسپانیا از سال ۱۹۱۳ سابقه‌ی میزبانی فرمول یک دارد. تا امروز، ۶۳ رقابت جایزه بزرگ در این کشور برگزار شده که طی دوره‌های اخیر، مختص شهر بارسلونا بوده است. لوئیس همیلتون و میشائیل شوماخر، هرکدام با ۶ پیروزی، رکورددار جایزه بزرگ بارسلون هستند و تیم فراری با مجموع ۱۲ مقام اولی، پرافتخارترین شرکت‌کننده محسوب می‌شود. هم‌اکنون طول پیست برای مسابقه‌ی فرمول یک، ۴/۶۵ کیلومتر است که پس از ۶۶ دور، ۳۰۷ کیلومتر فراهم می‌کند. این محل، ۱۴۱ هزار تماشاگر را جای می‌دهد.

پیاستری از خط اول مسابقه شروع فوق‌العاده‌ای داشت و این امکان را به این جوان 24 ساله داد تا در همان ابتدا از وستپن ، که در پیچ اول از نوریس سبقت گرفته بود، پیشی بگیرد. نوریس بعداً جایگاه خود را بازپس گرفت، اما وستپن پس از اولین پیت‌استاپ‌ها از هر دو مک‌لارن پیشی گرفت و به جایگاه اول رسید.
برتری مکس، کوتاه‌مدت بود، زیرا وستپن زودتر برای پیت‌استاپ دوم وارد شد و رهبری مسابقه را به پیاستری بازگرداند. این موضوع باعث ایجاد کنجکاوی شد که آیا وستپن استراتژی سه‌توقفه را انتخاب خواهد کرد یا خیر، سناریویی که می‌توانست با لاستیک‌های تازه‌تر ردبول، تهدیدی برای تیم مک‌لارن باشد.

وستپن در نهایت استراتژی سه‌توقفه را انتخاب کرد، اما اوضاع با ورود خودروی ایمنی در مراحل پایانی مسابقه به دلیل مشکل فنی خودروی کیمی آنتونلی از تیم مرسدس، به طور دراماتیکی تغییر کرد و اکثر پیشتازان دوباره به پیت‌استاپ رفتند.
در حالی که پیاستری و نوریس در شروع مجدد مسابقه با شش دور باقی‌مانده به صدر جدول پیش رفتند، وستپن توسط چارلز لکلرک برای جایگاه سوم سبقت گرفته شد و سپس با راسل درگیر شد. این دو با یکدیگر برخورد کردند و وستپن مجبور شد به مسیر فرار برود، اما تیم ردبول به او دستور داد جایگاه را بازگرداند.

برخورد دیگری بین این دو رخ داد که منجر به جریمه 10 ثانیه‌ای برای وستپن شد. اما برای پیاستری هیچ درامی در پیش نبود و او پنجمین پیروزی فصل خود را پیش از هم‌تیمی‌اش نوریس به دست آورد.
لکلرک جایگاه سوم را برای فراری به دست آورد، در حالی که راسل چهارم شد و نیکو هالکنبرگ با شروع از رده پانزدهم، به طور قابل توجهی پنجم شد برای تیم کیک زاوبر. لوئیس همیلتون در رده ششم برای فراری قرار گرفت، ایزاک هاجار برای ریسینگ بولز هفتم شد و پیر گسلی برای آلپین هشتم شد. فرناندو آلونسو بالاخره اولین امتیازات فصل خود را در رده نهم برای استون مارتین کسب کرد، در حالی که جریمه وستپن او را به رده دهم رساند.

لیام لاوسون در یک بعدازظهر پرحادثه برای راننده ریسینگ بولز، از کسب امتیاز بازماند و در رده یازدهم قرار گرفت. گابریل بورتولتو برای کیک زاوبر دوازدهم شد و یوکی تسونودا از ردبول در رده سیزدهم. کارلوس ساینز در مسابقه خانگی خود روز سختی داشت و چهاردهم شد، در حالی که فرانکو کولاپینتو برای آلپین پانزدهم شد.

رده

شماره

راننده

خودرو

دورها

زمان/بازنشستگی

امتیاز

1

81

اسکار پیاستری

مک‌لارن مرسدس

66

1:32:57.375

25

2

4

لاندو نوریس

مک‌لارن مرسدس

66

+2.471 ثانیه

18

3

16

چارلز لکلرک

فراری

66

+10.455 ثانیه

15

4

63

جورج راسل

مرسدس

66

+11.359 ثانیه

12

5

27

نیکو هاکنبرگ

کیک زاوبر فراری

66

+13.648 ثانیه

10

6

44

لوئیس همیلتون

فراری

66

+15.508 ثانیه

8

7

6

ایزاک هاجار

ریسینگ بولز هوندا

66

+16.022 ثانیه

6

8

10

پیر گسلی

آلپین رنو

66

+17.882 ثانیه

4

9

14

فرناندو آلونسو

استون مارتین مرسدس

66

+21.564 ثانیه

2

10

1

مکس وستپن

ردبول ریسینگ هوندا

66

+21.826 ثانیه

1

11

30

لیام لاوسون

ریسینگ بولز هوندا

66

+25.532 ثانیه

0

12

5

گابریل بورتولتو

کیک زاوبر فراری

66

+25.996 ثانیه

0

13

22

یوکی تسونودا

ردبول ریسینگ هوندا

66

+28.822 ثانیه

0

14

55

کارلوس ساینز

ویلیامز مرسدس

66

+29.309 ثانیه

0

15

43

فرانکو کولاپینتو

آلپین رنو

66

+31.381 ثانیه

0

16

31

استبان اوکون

هاس فراری

66

+32.197 ثانیه

0

17

87

اولی بیرمن

هاس فراری

66

+37.065 ثانیه

0

NC

12

کیمی آنتونلی

مرسدس

53

بازنشسته

0

NC

23

الکس آلبون

ویلیامز مرسدس

27

بازنشسته

0

دو راننده تیم هاس، استبان اوکون و اولی بیرمن، به ترتیب در رده‌های شانزدهم و هفدهم به خط پایان رسیدند. آنتونلی و الکس آلبون از ویلیامز دو راننده بازنشسته بودند، آلبون به دلیل آسیب به بال جلوی خودرویش کنار رفت.
تنها 19 خودرو در این مسابقه شرکت کردند، زیرا استون مارتین شنبه اعلام کرد که لنس استرول به دلیل درد مچ دست که نیاز به عمل جراحی دارد، از مسابقه انصراف داده است.

رده

راننده

ملیت

خودرو

امتیاز

1

اسکار پیاستری

استرالیا

مک‌لارن مرسدس

186

2

لاندو نوریس

بریتانیا

مک‌لارن مرسدس

176

3

مکس وستپن

هلند

ردبول ریسینگ هوندا RBPT

137

4

جورج راسل

بریتانیا

مرسدس

111

5

چارلز لکلرک

موناکو

فراری

94

6

لوئیس همیلتون

بریتانیا

فراری

71

7

کیمی آنتونلی

ایتالیا

مرسدس

48

8

الکس آلبون

تایلند

ویلیامز مرسدس

42

9

ایزاک هاجار

فرانسه

ریسینگ بولز هوندا RBPT

21

10

استبان اوکون

فرانسه

هاس فراری

20

11

نیکو هالکنبرگ

آلمان

کیک زاوبر فراری

16

12

لنس استрол

کانادا

استون مارتین آرامکو مرسدس

14

13

کارلوس ساینز

اسپانیا

ویلیامز مرسدس

12

14

پیر گسلی

فرانسه

آلپین رنو

11

15

یوکی تسونودا

ژاپن

ردبول ریسینگ هوندا RBPT

10

16

اولی بیرمن

بریتانیا

هاس فراری

6

17

لیام لاوسون

نیوزیلند

ریسینگ بولز هوندا RBPT

4

18

فرناندو آلونسو

اسپانیا

استون مارتین آرامکو مرسدس

2

19

گابریل بورتولتو

برزیل

کیک زاوبر فراری

0

20

جک دوهان

استرالیا

آلپین رنو

0

21

فرانکو کولاپینتو

آرژانتین

آلپین رنو

0

در جدول رانندگان پس از برگزاری جایزه بزرگ اسپانیا، پیاستری و نوریس اختلاف بیشتری با رقبا گرفتند و صدرنشین هستند. مکس وستپن در رده‌ی سوم است و همچنان برای رسیدن به صدر جدول امید دارد. راسل، لکلرک و همیلتون، چهارم و پنجم و ششم جدول را در اختیار گرفته‌اند.

رده

تیم

امتیاز

1

مک‌لارن مرسدس

362

2

فراری

165

3

مرسدس

159

4

ردبول ریسینگ هوندا RBPT

144

5

ویلیامز مرسدس

54

6

ریسینگ بولز هوندا RBPT

28

7

هاس فراری

26

8

کیک زاوبر فراری

16

9

استون مارتین آرامکو مرسدس

16

10

آلپین رنو

11

در حدول تیمی، مکلارن اول است و با 197 امتیاز بیشتر نسبت به فراری، قهرمانی فصل 2025 در دید دارد. مرسدس 159 امتیازی تنها 6 امتیاز کمتر از فراری کسب کرده و می‌تواند نایب قهرمان سال شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.