اسکار پیاستری با کسب پیروزی قاطعانه در گرندپری اسپانیا، جایگاه خود را در صدر جدول قهرمانی تقویت کرد. این راننده استرالیایی در یک پایان دراماتیک مسابقه، همراه با همتیمیاش لاندو نوریس، یک-دو برای تیم مکلارن به دست آورد، در حالی که مکس وستپن و جورج راسل با یکدیگر برخورد کردند.
اسپانیا از سال ۱۹۱۳ سابقهی میزبانی فرمول یک دارد. تا امروز، ۶۳ رقابت جایزه بزرگ در این کشور برگزار شده که طی دورههای اخیر، مختص شهر بارسلونا بوده است. لوئیس همیلتون و میشائیل شوماخر، هرکدام با ۶ پیروزی، رکورددار جایزه بزرگ بارسلون هستند و تیم فراری با مجموع ۱۲ مقام اولی، پرافتخارترین شرکتکننده محسوب میشود. هماکنون طول پیست برای مسابقهی فرمول یک، ۴/۶۵ کیلومتر است که پس از ۶۶ دور، ۳۰۷ کیلومتر فراهم میکند. این محل، ۱۴۱ هزار تماشاگر را جای میدهد.
پیاستری از خط اول مسابقه شروع فوقالعادهای داشت و این امکان را به این جوان ۲۴ ساله داد تا در همان ابتدا از وستپن ، که در پیچ اول از نوریس سبقت گرفته بود، پیشی بگیرد. نوریس بعداً جایگاه خود را بازپس گرفت، اما وستپن پس از اولین پیتاستاپها از هر دو مکلارن پیشی گرفت و به جایگاه اول رسید.
برتری مکس، کوتاهمدت بود، زیرا وستپن زودتر برای پیتاستاپ دوم وارد شد و رهبری مسابقه را به پیاستری بازگرداند. این موضوع باعث ایجاد کنجکاوی شد که آیا وستپن استراتژی سهتوقفه را انتخاب خواهد کرد یا خیر، سناریویی که میتوانست با لاستیکهای تازهتر ردبول، تهدیدی برای تیم مکلارن باشد.
وستپن در نهایت استراتژی سهتوقفه را انتخاب کرد، اما اوضاع با ورود خودروی ایمنی در مراحل پایانی مسابقه به دلیل مشکل فنی خودروی کیمی آنتونلی از تیم مرسدس، به طور دراماتیکی تغییر کرد و اکثر پیشتازان دوباره به پیتاستاپ رفتند.
در حالی که پیاستری و نوریس در شروع مجدد مسابقه با شش دور باقیمانده به صدر جدول پیش رفتند، وستپن توسط چارلز لکلرک برای جایگاه سوم سبقت گرفته شد و سپس با راسل درگیر شد. این دو با یکدیگر برخورد کردند و وستپن مجبور شد به مسیر فرار برود، اما تیم ردبول به او دستور داد جایگاه را بازگرداند.
برخورد دیگری بین این دو رخ داد که منجر به جریمه ۱۰ ثانیهای برای وستپن شد. اما برای پیاستری هیچ درامی در پیش نبود و او پنجمین پیروزی فصل خود را پیش از همتیمیاش نوریس به دست آورد.
لکلرک جایگاه سوم را برای فراری به دست آورد، در حالی که راسل چهارم شد و نیکو هالکنبرگ با شروع از رده پانزدهم، به طور قابل توجهی پنجم شد برای تیم کیک زاوبر. لوئیس همیلتون در رده ششم برای فراری قرار گرفت، ایزاک هاجار برای ریسینگ بولز هفتم شد و پیر گسلی برای آلپین هشتم شد. فرناندو آلونسو بالاخره اولین امتیازات فصل خود را در رده نهم برای استون مارتین کسب کرد، در حالی که جریمه وستپن او را به رده دهم رساند.
لیام لاوسون در یک بعدازظهر پرحادثه برای راننده ریسینگ بولز، از کسب امتیاز بازماند و در رده یازدهم قرار گرفت. گابریل بورتولتو برای کیک زاوبر دوازدهم شد و یوکی تسونودا از ردبول در رده سیزدهم. کارلوس ساینز در مسابقه خانگی خود روز سختی داشت و چهاردهم شد، در حالی که فرانکو کولاپینتو برای آلپین پانزدهم شد.
رده | شماره | راننده | خودرو | دورها | زمان/بازنشستگی | امتیاز |
---|---|---|---|---|---|---|
۱ | ۸۱ | اسکار پیاستری | مکلارن مرسدس | ۶۶ | ۱:۳۲:۵۷.۳۷۵ | ۲۵ |
۲ | ۴ | لاندو نوریس | مکلارن مرسدس | ۶۶ | +۲.۴۷۱ ثانیه | ۱۸ |
۳ | ۱۶ | چارلز لکلرک | فراری | ۶۶ | +۱۰.۴۵۵ ثانیه | ۱۵ |
۴ | ۶۳ | جورج راسل | مرسدس | ۶۶ | +۱۱.۳۵۹ ثانیه | ۱۲ |
۵ | ۲۷ | نیکو هاکنبرگ | کیک زاوبر فراری | ۶۶ | +۱۳.۶۴۸ ثانیه | ۱۰ |
۶ | ۴۴ | لوئیس همیلتون | فراری | ۶۶ | +۱۵.۵۰۸ ثانیه | ۸ |
۷ | ۶ | ایزاک هاجار | ریسینگ بولز هوندا | ۶۶ | +۱۶.۰۲۲ ثانیه | ۶ |
۸ | ۱۰ | پیر گسلی | آلپین رنو | ۶۶ | +۱۷.۸۸۲ ثانیه | ۴ |
۹ | ۱۴ | فرناندو آلونسو | استون مارتین مرسدس | ۶۶ | +۲۱.۵۶۴ ثانیه | ۲ |
۱۰ | ۱ | مکس وستپن | ردبول ریسینگ هوندا | ۶۶ | +۲۱.۸۲۶ ثانیه | ۱ |
۱۱ | ۳۰ | لیام لاوسون | ریسینگ بولز هوندا | ۶۶ | +۲۵.۵۳۲ ثانیه | ۰ |
۱۲ | ۵ | گابریل بورتولتو | کیک زاوبر فراری | ۶۶ | +۲۵.۹۹۶ ثانیه | ۰ |
۱۳ | ۲۲ | یوکی تسونودا | ردبول ریسینگ هوندا | ۶۶ | +۲۸.۸۲۲ ثانیه | ۰ |
۱۴ | ۵۵ | کارلوس ساینز | ویلیامز مرسدس | ۶۶ | +۲۹.۳۰۹ ثانیه | ۰ |
۱۵ | ۴۳ | فرانکو کولاپینتو | آلپین رنو | ۶۶ | +۳۱.۳۸۱ ثانیه | ۰ |
۱۶ | ۳۱ | استبان اوکون | هاس فراری | ۶۶ | +۳۲.۱۹۷ ثانیه | ۰ |
۱۷ | ۸۷ | اولی بیرمن | هاس فراری | ۶۶ | +۳۷.۰۶۵ ثانیه | ۰ |
NC | ۱۲ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۵۳ | بازنشسته | ۰ |
NC | ۲۳ | الکس آلبون | ویلیامز مرسدس | ۲۷ | بازنشسته | ۰ |
دو راننده تیم هاس، استبان اوکون و اولی بیرمن، به ترتیب در ردههای شانزدهم و هفدهم به خط پایان رسیدند. آنتونلی و الکس آلبون از ویلیامز دو راننده بازنشسته بودند، آلبون به دلیل آسیب به بال جلوی خودرویش کنار رفت.
تنها ۱۹ خودرو در این مسابقه شرکت کردند، زیرا استون مارتین شنبه اعلام کرد که لنس استرول به دلیل درد مچ دست که نیاز به عمل جراحی دارد، از مسابقه انصراف داده است.
رده | راننده | ملیت | خودرو | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن مرسدس | ۱۸۶ |
۲ | لاندو نوریس | بریتانیا | مکلارن مرسدس | ۱۷۶ |
۳ | مکس وستپن | هلند | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۱۳۷ |
۴ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۱۱۱ |
۵ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۹۴ |
۶ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | فراری | ۷۱ |
۷ | کیمی آنتونلی | ایتالیا | مرسدس | ۴۸ |
۸ | الکس آلبون | تایلند | ویلیامز مرسدس | ۴۲ |
۹ | ایزاک هاجار | فرانسه | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۲۱ |
۱۰ | استبان اوکون | فرانسه | هاس فراری | ۲۰ |
۱۱ | نیکو هالکنبرگ | آلمان | کیک زاوبر فراری | ۱۶ |
۱۲ | لنس استрол | کانادا | استون مارتین آرامکو مرسدس | ۱۴ |
۱۳ | کارلوس ساینز | اسپانیا | ویلیامز مرسدس | ۱۲ |
۱۴ | پیر گسلی | فرانسه | آلپین رنو | ۱۱ |
۱۵ | یوکی تسونودا | ژاپن | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۱۰ |
۱۶ | اولی بیرمن | بریتانیا | هاس فراری | ۶ |
۱۷ | لیام لاوسون | نیوزیلند | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۴ |
۱۸ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | استون مارتین آرامکو مرسدس | ۲ |
۱۹ | گابریل بورتولتو | برزیل | کیک زاوبر فراری | ۰ |
۲۰ | جک دوهان | استرالیا | آلپین رنو | ۰ |
۲۱ | فرانکو کولاپینتو | آرژانتین | آلپین رنو | ۰ |
رده | تیم | امتیاز |
---|---|---|
۱ | مکلارن مرسدس | ۳۶۲ |
۲ | فراری | ۱۶۵ |
۳ | مرسدس | ۱۵۹ |
۴ | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۱۴۴ |
۵ | ویلیامز مرسدس | ۵۴ |
۶ | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۲۸ |
۷ | هاس فراری | ۲۶ |
۸ | کیک زاوبر فراری | ۱۶ |
۹ | استون مارتین آرامکو مرسدس | ۱۶ |
۱۰ | آلپین رنو | ۱۱ |
مازیار
۱۲ خرداد ۱۴۰۴ظاهرا یکی از قاطعانهترین قهرمانیهای فرمول یک در راهه