فرمول یک F1مسابقات

فرمول یک اسپانیا 2025؛ اولین یک دو مکلارن با پیروزی پیاستری

اسکار پیاستری با کسب پیروزی قاطعانه در گرندپری اسپانیا، جایگاه خود را در صدر جدول قهرمانی تقویت کرد. این راننده استرالیایی در یک پایان دراماتیک مسابقه، همراه با هم‌تیمی‌اش لاندو نوریس، یک-دو برای تیم مک‌لارن به دست آورد، در حالی که مکس وستپن و جورج راسل با یکدیگر برخورد کردند.

Max Verstappen will be terrified by what McLaren insiders are now saying about the Japanese Grand Prix

اسپانیا از سال ۱۹۱۳ سابقه‌ی میزبانی فرمول یک دارد. تا امروز، ۶۳ رقابت جایزه بزرگ در این کشور برگزار شده که طی دوره‌های اخیر، مختص شهر بارسلونا بوده است. لوئیس همیلتون و میشائیل شوماخر، هرکدام با ۶ پیروزی، رکورددار جایزه بزرگ بارسلون هستند و تیم فراری با مجموع ۱۲ مقام اولی، پرافتخارترین شرکت‌کننده محسوب می‌شود. هم‌اکنون طول پیست برای مسابقه‌ی فرمول یک، ۴/۶۵ کیلومتر است که پس از ۶۶ دور، ۳۰۷ کیلومتر فراهم می‌کند. این محل، ۱۴۱ هزار تماشاگر را جای می‌دهد.

پیاستری از خط اول مسابقه شروع فوق‌العاده‌ای داشت و این امکان را به این جوان ۲۴ ساله داد تا در همان ابتدا از وستپن ، که در پیچ اول از نوریس سبقت گرفته بود، پیشی بگیرد. نوریس بعداً جایگاه خود را بازپس گرفت، اما وستپن پس از اولین پیت‌استاپ‌ها از هر دو مک‌لارن پیشی گرفت و به جایگاه اول رسید.

برتری مکس، کوتاه‌مدت بود، زیرا وستپن زودتر برای پیت‌استاپ دوم وارد شد و رهبری مسابقه را به پیاستری بازگرداند. این موضوع باعث ایجاد کنجکاوی شد که آیا وستپن استراتژی سه‌توقفه را انتخاب خواهد کرد یا خیر، سناریویی که می‌توانست با لاستیک‌های تازه‌تر ردبول، تهدیدی برای تیم مک‌لارن باشد.

Max Verstappen Edges Lewis Hamilton for Formula One World Title - Sports Illustrated

وستپن در نهایت استراتژی سه‌توقفه را انتخاب کرد، اما اوضاع با ورود خودروی ایمنی در مراحل پایانی مسابقه به دلیل مشکل فنی خودروی کیمی آنتونلی از تیم مرسدس، به طور دراماتیکی تغییر کرد و اکثر پیشتازان دوباره به پیت‌استاپ رفتند.

در حالی که پیاستری و نوریس در شروع مجدد مسابقه با شش دور باقی‌مانده به صدر جدول پیش رفتند، وستپن توسط چارلز لکلرک برای جایگاه سوم سبقت گرفته شد و سپس با راسل درگیر شد. این دو با یکدیگر برخورد کردند و وستپن مجبور شد به مسیر فرار برود، اما تیم ردبول به او دستور داد جایگاه را بازگرداند.

Russell blames Verstappen for "very deliberate" hit at F1 Spanish GP

برخورد دیگری بین این دو رخ داد که منجر به جریمه ۱۰ ثانیه‌ای برای وستپن شد. اما برای پیاستری هیچ درامی در پیش نبود و او پنجمین پیروزی فصل خود را پیش از هم‌تیمی‌اش نوریس به دست آورد.

لکلرک جایگاه سوم را برای فراری به دست آورد، در حالی که راسل چهارم شد و نیکو هالکنبرگ با شروع از رده پانزدهم، به طور قابل توجهی پنجم شد برای تیم کیک زاوبر. لوئیس همیلتون در رده ششم برای فراری قرار گرفت، ایزاک هاجار برای ریسینگ بولز هفتم شد و پیر گسلی برای آلپین هشتم شد. فرناندو آلونسو بالاخره اولین امتیازات فصل خود را در رده نهم برای استون مارتین کسب کرد، در حالی که جریمه وستپن او را به رده دهم رساند.

BARCELONA, SPAIN - JUNE 01: Fernando Alonso of Spain driving the (14) Aston Martin F1 Team AMR25

لیام لاوسون در یک بعدازظهر پرحادثه برای راننده ریسینگ بولز، از کسب امتیاز بازماند و در رده یازدهم قرار گرفت. گابریل بورتولتو برای کیک زاوبر دوازدهم شد و یوکی تسونودا از ردبول در رده سیزدهم. کارلوس ساینز در مسابقه خانگی خود روز سختی داشت و چهاردهم شد، در حالی که فرانکو کولاپینتو برای آلپین پانزدهم شد.

رده شماره راننده خودرو دورها زمان/بازنشستگی امتیاز
۱ ۸۱ اسکار پیاستری مک‌لارن مرسدس ۶۶ ۱:۳۲:۵۷.۳۷۵ ۲۵
۲ ۴ لاندو نوریس مک‌لارن مرسدس ۶۶ +۲.۴۷۱ ثانیه ۱۸
۳ ۱۶ چارلز لکلرک فراری ۶۶ +۱۰.۴۵۵ ثانیه ۱۵
۴ ۶۳ جورج راسل مرسدس ۶۶ +۱۱.۳۵۹ ثانیه ۱۲
۵ ۲۷ نیکو هاکنبرگ کیک زاوبر فراری ۶۶ +۱۳.۶۴۸ ثانیه ۱۰
۶ ۴۴ لوئیس همیلتون فراری ۶۶ +۱۵.۵۰۸ ثانیه ۸
۷ ۶ ایزاک هاجار ریسینگ بولز هوندا ۶۶ +۱۶.۰۲۲ ثانیه ۶
۸ ۱۰ پیر گسلی آلپین رنو ۶۶ +۱۷.۸۸۲ ثانیه ۴
۹ ۱۴ فرناندو آلونسو استون مارتین مرسدس ۶۶ +۲۱.۵۶۴ ثانیه ۲
۱۰ ۱ مکس وستپن ردبول ریسینگ هوندا ۶۶ +۲۱.۸۲۶ ثانیه ۱
۱۱ ۳۰ لیام لاوسون ریسینگ بولز هوندا ۶۶ +۲۵.۵۳۲ ثانیه ۰
۱۲ ۵ گابریل بورتولتو کیک زاوبر فراری ۶۶ +۲۵.۹۹۶ ثانیه ۰
۱۳ ۲۲ یوکی تسونودا ردبول ریسینگ هوندا ۶۶ +۲۸.۸۲۲ ثانیه ۰
۱۴ ۵۵ کارلوس ساینز ویلیامز مرسدس ۶۶ +۲۹.۳۰۹ ثانیه ۰
۱۵ ۴۳ فرانکو کولاپینتو آلپین رنو ۶۶ +۳۱.۳۸۱ ثانیه ۰
۱۶ ۳۱ استبان اوکون هاس فراری ۶۶ +۳۲.۱۹۷ ثانیه ۰
۱۷ ۸۷ اولی بیرمن هاس فراری ۶۶ +۳۷.۰۶۵ ثانیه ۰
NC ۱۲ کیمی آنتونلی مرسدس ۵۳ بازنشسته ۰
NC ۲۳ الکس آلبون ویلیامز مرسدس ۲۷ بازنشسته ۰

دو راننده تیم هاس، استبان اوکون و اولی بیرمن، به ترتیب در رده‌های شانزدهم و هفدهم به خط پایان رسیدند. آنتونلی و الکس آلبون از ویلیامز دو راننده بازنشسته بودند، آلبون به دلیل آسیب به بال جلوی خودرویش کنار رفت.

تنها ۱۹ خودرو در این مسابقه شرکت کردند، زیرا استون مارتین شنبه اعلام کرد که لنس استرول به دلیل درد مچ دست که نیاز به عمل جراحی دارد، از مسابقه انصراف داده است.

رده راننده ملیت خودرو امتیاز
۱ اسکار پیاستری استرالیا مک‌لارن مرسدس ۱۸۶
۲ لاندو نوریس بریتانیا مک‌لارن مرسدس ۱۷۶
۳ مکس وستپن هلند ردبول ریسینگ هوندا RBPT ۱۳۷
۴ جورج راسل بریتانیا مرسدس ۱۱۱
۵ چارلز لکلرک موناکو فراری ۹۴
۶ لوئیس همیلتون بریتانیا فراری ۷۱
۷ کیمی آنتونلی ایتالیا مرسدس ۴۸
۸ الکس آلبون تایلند ویلیامز مرسدس ۴۲
۹ ایزاک هاجار فرانسه ریسینگ بولز هوندا RBPT ۲۱
۱۰ استبان اوکون فرانسه هاس فراری ۲۰
۱۱ نیکو هالکنبرگ آلمان کیک زاوبر فراری ۱۶
۱۲ لنس استрол کانادا استون مارتین آرامکو مرسدس ۱۴
۱۳ کارلوس ساینز اسپانیا ویلیامز مرسدس ۱۲
۱۴ پیر گسلی فرانسه آلپین رنو ۱۱
۱۵ یوکی تسونودا ژاپن ردبول ریسینگ هوندا RBPT ۱۰
۱۶ اولی بیرمن بریتانیا هاس فراری ۶
۱۷ لیام لاوسون نیوزیلند ریسینگ بولز هوندا RBPT ۴
۱۸ فرناندو آلونسو اسپانیا استون مارتین آرامکو مرسدس ۲
۱۹ گابریل بورتولتو برزیل کیک زاوبر فراری ۰
۲۰ جک دوهان استرالیا آلپین رنو ۰
۲۱ فرانکو کولاپینتو آرژانتین آلپین رنو ۰
در جدول رانندگان پس از برگزاری جایزه بزرگ اسپانیا، پیاستری و نوریس اختلاف بیشتری با رقبا گرفتند و صدرنشین هستند. مکس وستپن در رده‌ی سوم است و همچنان برای رسیدن به صدر جدول امید دارد. راسل، لکلرک و همیلتون، چهارم و پنجم و ششم جدول را در اختیار گرفته‌اند.
رده تیم امتیاز
۱ مک‌لارن مرسدس ۳۶۲
۲ فراری ۱۶۵
۳ مرسدس ۱۵۹
۴ ردبول ریسینگ هوندا RBPT ۱۴۴
۵ ویلیامز مرسدس ۵۴
۶ ریسینگ بولز هوندا RBPT ۲۸
۷ هاس فراری ۲۶
۸ کیک زاوبر فراری ۱۶
۹ استون مارتین آرامکو مرسدس ۱۶
۱۰ آلپین رنو ۱۱
در حدول تیمی، مکلارن اول است و با ۱۹۷ امتیاز بیشتر نسبت به فراری، قهرمانی فصل ۲۰۲۵ در دید دارد. مرسدس ۱۵۹ امتیازی تنها ۶ امتیاز کمتر از فراری کسب کرده و می‌تواند نایب قهرمان سال شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. مازیار

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1688 ديدگاه)

    ظاهرا یکی از قاطعانه‌ترین قهرمانی‌های فرمول یک در راهه

    موافقم 12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا