مسابقات

WEC اسپا با پیروزی پورشه «یوتا» به پایان رسید

تیم یوتا سرانجام موفق شد رقبای به‌نام خود را کنار بگذارد و در مسابقه ۶ ساعتی بلژیک به پیروزی برسد.

تیم مسابقه‌ای باسابقه «یوتا» (Jota) موفق شد با تکیه بر پورشه ۹۶۳ LMdh خود و برای نخستین بار به پیروزی در WEC، قهرمانی استقامت جهان، دست پیدا کند. خودروی شماره ۱۲# این تیم موفق شد تنها با احتلاف ۱۲.۳۶۳ ثانیه از پورشه ۹۶۳  شماره ۶# تیم رسمی شرکت پورشه، «پورشه پنسکی»، به این مقام برسد.

مقالات مرتبط:

تصادف ابرخودروی کادیلاک V سریز R با بی‌ام‌و GT3 تیم «WRT» در دقیقه ۱۴۴ منجر به انحراف هر دو خودرو شد و راه را برای پیروزی پورشه‌ها باز کرد؛ این اتفاق سوی دیگری هم داشت و آن، عقب ماندن فراری بود که از لمان ۲۰۲۳ تاکنون به پیروزی دست نیافته است. اسب‌های ایتالیایی به‌دلیل وزن کمتری که در رویداد تعیین خط داشتند، مسابقه را کمی عقب‌تر از بقیه شروع کردند اما سرانجام جلوتر از پورشه تیم «پروتون کامپتیشن» به رتبه سوم و چهارم دست پیدا کردند.

پشت سر پورشه پروتون، به‌ترتیب دو ابرخودروی تویوتا شماره ۸# و ۷# به مقام ششم و هفتم کلی رسیدند. هرچند تویوتا شماره ۸# با رانندگی «کوبایاشی» در میانه مسابقه زودتر از خودروهای فراری از پیت خارج شده بود اما نهایتا در بخش «Les Combes» جایگاه خود را از دست داد. تویوتا شماره ۸# به‌دلیل برخورد با لامبورگینی «آیرون دیمز» ۵ ثانیه هم جریمه شد.

در دسته خودروهای GT3 هم خودروی پورشه تیم «مانتی EMA» با پیشی گرفتن از لامبورگینی «آیرون لینکس» که برای سوخت‌گیری متوقف شد، به پیروزی دست پیدا کرد. هر چند انرژی خودروی این تیم در حد رقبایی چون مک‌لارن «یونایتد اتواسپرت» نبود اما با نیاز آن‌ها به سوخت‌گیری، راه برای مانتی باز شد. لامبورگینی «آیرون دیمز» که در تعیین خط به مقام نخست دست یافته بود در بخش‌های ابتدایی مسابقه همچنان پیشتازی می‌کرد اما با تصادف ابرخودروی دوم یوتا و بی‌ام‌و M هیبرید V8، با خودروی ایمنی روبه‌رو شد و جایگاه خود را از دست داد. نهایتا این تیم زنانه به‌خاطر پنالتی ۵ ثانیه‌ای خود به مقام پنجم کلاس خود دست پیدا کند.

مسابقه ۶ ساعتی اسپا سومین رویداد فصل ۲۰۲۴ مسابقات قهرمانی استقامت جهان به شمار می‌رفت که در تاریخ ۲۲ اردیبهشت برگزار شد. این رویداد میزبان ابرخودروی جدید شرکت آلپین نیز بود که قرار است در آینده در کلاس خودروهای هیدروژنی WEC به رقابت بپردازد. هر چند تیم آلپین پس از فصل آغازین ورود LMH عملکرد خوبی نداشته است اما با حضور دو خودرو در کلاس LMDh و تمرکز ویژه روی بخش موتوراسپرت امید دارد به جایگاه بالاتری دست پیدا کند.

رویداد بعدی این مسابقات، مسابقه ۲۴ ساعتی لمان ۲۰۲۴ خواهد بود که در تاریخ ۲۶ و ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. برای اطلاع از تقویم سایر مسابقات WEC مطلب «WEC 2024: تقویم مسابقه، تغییرات و هر آنچه تاکنون می‌دانیم» را مطالعه کنید. در ادامه هم می‌توانید جدول نتیجه این مسابقه را تماشا کنید. با این روند، آیا خودروهای پورشه ۹۶۳ می‌توانند تاج لمان را هم از رقبای ایتالیایی و ژاپنی بربایند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3687 ديدگاه)

    ولی حال من با تو خوب میشه می‌خوام شبو بمونم تا طلوع نیست
    تو نیمهههه منی این درو تخته با تو جور میشه💦😁🔥💔

    موافقم 2
    مخالفم 12
  2. Bmw

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (606 ديدگاه)

    <>

    یعنی موندم این آمریکایی ها واسه چی تو مسابقات شرکت می کنن نه تنها مقامی نمیارن بله باعث میشن زحمات تیم های دیگه به باد بره مثل تیم لامبو تو این مسابقه

    موافقم 8
    مخالفم 7
    1. corvette

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (316 ديدگاه)

      اینو میدونم . ذره ای راجب مسابقات استقامت نمیدونی
      ولی بزار بهت بگم
      فورد خودش ۴ لمانز برد
      و کوروتم تو کلاس خودش تو ۲۳ سال اخیر
      تو لمانز پر افتخار ترین ماشین بوده
      با ۹ قهرمانی
      همین کادیلاک هم فصل پیش در لمانز سوم شد

      موافقم 8
      مخالفم 7
      1. راستگو

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (7 ديدگاه)

        داداش کی تو لمانز پر افتخار ترینع؟

        موافقم 3
        مخالفم 2
        1. علی صفرپور

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (130 ديدگاه)

          به ترتیب پورشه، آئودی و فراری

          موافقم 4
          مخالفم 0
  3. GMA

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (766 ديدگاه)

    تصادف کادیلاک باعث شد «طولانی ترین مسابقه ۶ ساعته تاریخ» رقم بخوره😄

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. علی صفرپور

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (130 ديدگاه)

      دقیقا :)

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. LAMBORGHINI

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (106 ديدگاه)

    لامبورگینی اصلا خوب عمل نمیکنه

    موافقم 4
    مخالفم 4
    1. Carbonado Aventador

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4485 ديدگاه)

      سال اولشه که تو کلاس هایپر کار وارد شده..
      انتظار نداری که تو سال اول برای قهرمانی بجنگن؟!

      مثل اینه که یه تیم تازه وارد فرمول یک شه و بخواد با ردبول و فراری و مکلارن برای برد بجنگه!!

      موافقم 6
      مخالفم 0
      1. GMA

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (766 ديدگاه)

        Carbonado Aventador
        الزاما این قاعده همیشه درست نیست.
        فراری لمان ۲۰۲۳ سال اولش در کلاس هیپرکار بود و بعد از ۵۰ سال به لمان برگشته بود ولی قهرمان شد.

        موافقم 2
        مخالفم 2
        1. Carbonado Aventador

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4485 ديدگاه)

          فراری شناسنامه ی موتور اسپورته لطفا با هیچ برند دیگه ای مقایسش نکنید👌🏻👌🏻

          موافقم 5
          مخالفم 2
  5. JaMsHiD

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1185 ديدگاه)

    همه میگن شرکت ها ولی من میگم راننده . الان ده سال پیش نیست همه چی به ماشین باشه . الان رانندگی مهمه . هر کی بیشتر تمرین کنه ماشینش سریع تره . البته محدودیت هایی هم میذارن روی انواع ماشینا یا پرفورمنس پایینی دارن بخاطر بودجه محدود ولی خب .

    موافقم 4
    مخالفم 6
  6. corvette

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (316 ديدگاه)

    کلاس gt3 چقد کند تر از gte هست . با راننده های ناشی تر
    و اینکه شورولت برای سال بعد باید z06 gt3r رو
    آپدیت کنه . خصوصا پیس ضعیف ماشین

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. R@min

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1748 ديدگاه)

      کلا تمام مسابقات بهم زدن به قدری ماشین ها پر مشکل شدن که لامبورگینی و بیمر M4 دارن سکو می گیرن، ماشینایی که حتی مسابقات هم به زور تموم می کردن !! فراری 296 که بستن به درخت رسما، کوروت که تو باقالی، 911 هم سینوسی، استون هم که اصلا نمی تونه مسابقه تموم کنه ! کلاس هایپرکار هم کلا آشغال، FIA مسابقات خراب کرد.

      موافقم 3
      مخالفم 2
  7. M power

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (132 ديدگاه)

    فقط تیم بیمر

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا