مسابقات

WEC 2024: تقویم مسابقه، تغییرات و هر آنچه تاکنون می‌دانیم

WEC سال آینده هم شاهد تغییرات زیادی همچون استفاده از پیست جدید، حذف یک کلاس خودرویی و… خواهد بود.

رقابت قهرمانی استقامت یا WEC، یکی از مشهورترین مسابقات خودرویی جهان به شمار می‌رود که اخیراً تغییرات زیادی را به خود دیده است؛ از حذف سریع‌ترین کلاس خودرویی این مسابقات، LMP1، گرفته تا معرفی نسل تازه ابرخودروها با تغییرات ظاهری و فنی بیشتر، همه‌وهمه راهی برای جذب مخاطبان بیشتر محسوب می‌شوند که به‌خوبی نتیجه داده‌اند. مهم‌ترین مسابقه در این رقابت‌ها «مسابقه ۲۴ ساعتی لمان» به شمار می‌رود که شامل بیشترین تعداد خودروها در طی یک فصل خواهد بود.

ایمولا و اینترلاگوس، میزبانان تازه WEC

با اینکه فصل ۲۰۲۳ این مسابقات هنوز جریان دارد و دو مسابقه فوجی و بحرین پیش روی تیم‌های مشهوری چون تویوتا، فراری، پورشه، پژو و… قرار گرفته، تقویم فصل بعدی منتشر شده است. هیئت برگزاری WEC هرساله تلاش می‌کند با انتخاب پیست‌های متنوع و حفظ پیست‌های محبوب، هیجان را در بالاترین سطح نگاه دارد. مدیران این مجموعه تصمیم گرفته‌اند تا برای سال بعد به‌جای پیست مونزا از خانه گرندپری امیلیا رومانا، «پیست ایمولا»، استفاده کنند.

این تغییر تازه باعث شده تا WEC از سیستم هفت مسابقه‌ای دوباره به هشت مسابقه بازگردد؛ پس یک مسابقه دیگر خارج از اتحادیه اروپا روی خواهد داد. مونزا به‌دلیل کارهای برنامه‌ریزی خود در آوریل سال ۲۰۲۴ توان میزبانی این رقابت‌ها را ندارد. پیست ایمولا پیشتر هم میزبان مسابقات «لمان اروپایی» و «جام اینترکانتیننتال لمان» بوده است.

پیست ایمولا درحال میزبانی یک مسابقه F1

پیست ایمولا تنها عضو تازه این تقویم نیست؛ پیست «اینترلاگوس» شهر «سائوپائولو» در برزیل هم پس از ۱۰ سال به WEC بازگشته است. این مسابقه به‌عنوان مسابقه خارج از اتحادیه جایگزین «پورتیمائو» خواهد شد. قرارداد برگزارکنندگان WEC با پیست «سبرینگ» هم به پایان رسیده و حال پیست «آستین آمریکاس» جایگزین آن شده است.

 با حذف سبرینگ، پیست «لوسایل» بحرین در قالب یک مسابقه ۱۰ ساعته ۱۸۱۲ کیلومتری آغازگر فصل آینده WEC خواهد بود؛ بسته به آنکه زمان یا مسافت زودتر به پایان برسد، مسابقه تمام خواهد شد. رئیس کمسیون بخش مسابقات استقامت FIA، «ریچارد مایل»، می‌گوید:

تحولات فصول اخیر تقویم FIA WEC نشان‌دهنده مسیر رو به رشد بالارده‌ترین مسابقه استقامتی جهان است. تقویم سال آینده ترکیبی عالی از پیست‌های مشهور و تازه را برای WEC به ارمغان می‌آورد.

بازنشستگی رسمی LMP2

از مهم‌ترین اقدامات هیئت برگزاری WEC برای بازسازی این رقابت‌ها می‌توان به جایگزینی کلاس LMH با LMP1، معرفی خودروهای LMDh، حذف کلاس GTE و حال بازنشسته‌کردن کلاس LMP2 اشاره کرد. با حذف بخش «GTEPro» در سال ۲۰۲۳، کلاس «GT3 پرمیوم» رونمایی شد که شامل همان خودروهای GT3 در مسابقات دیگر می‌شود. این اقدام خودروسازان دیگری چون فورد را به WEC بازگرداند.

هیئت برگزاری تغییرات را به خودروهایی GT ختم نکرده و اعلام کرده که خبری از خودروهای «اورکا» در فصل آینده نخواهد بود؛ بنابراین با حذف LMP2 پرتلاطم، رقابت‌های سال آینده تنها با دو کلاس LMH و GT3 برگزار خواهد شد. ناگفته نماند که این مسابقه ۲۴ ساعتی لمان از این قاعده مستثنا خواهد بود و حداقل ۱۵ اورکا LMP2 در آن شرکت خواهند کرد.

جبران حذف LMP2 با ورود لامبورگینی، بی‌ام‌و و آلپین

شاید تصور کنید که با حذف این کلاس پرتنش و جذاب از مسابقات استقامت تعداد خودروها به شدت کاهش پیدا کند و رقابت کاهش یابد اما این تفکر دقیقا درست نیست. کاهش تعداد شرکت‌کنندگان احتمالا حتمی خواهد بود؛ آنچه که تاکنون مشخص شده، نشان می‌دهد که تنها ۳۸ خودرو برای فصل بعدی اعلام آمادگی کرده‌اند.

اما این فقدان بزرگ با ورود چند مهمان پرآوازه جبران خواهد شد. تیم‌های مسابقه‌ای خودروسازانی چون لامبورگینی، بی‌ام‌و و آلپین هم‌اکنون از برنامه و خودروهایشان برای شرکت در فصل بعدی WEC پرده‌برداری کرده‌اند؛ این یعنی شرکت‌کنندگان کلاس LMH به ۲۰ خودرو خواهد رسید که در نوع خود بی‌سابقه و به‌شدت تنش‌زا است. «ACO»، برگزارکننده WEC، اعلام کرده که تمام تیم‌های شرکت‌کننده در کلاس ابرخودروها دو خودرو خواهند داشت.

ابرخودروی LMH تویوتا GR010 هیبرید

LMH، کانون توجه WEC

تیم SCG یا گلیکنهاوس که یکی از دو شرکت‌کننده ابتدایی کلاس LMH در این رقابت‌ها بود اعلام کرده که درباره ادامه حضور خود در WEC مردد است. موفقیت‌های این تیم آمریکایی علی‌رغم تبلیغات چشمگیر، آنقدر چشمگیر نبوده است که بخواهد ادامه حضورش را در رقابت‌ها توجیه کند.

از سوی دیگر، تیم پژو همچنان برای رسیدن به جایگاهی درخور دست و پا می‌زند و بعد از مسابقه اعلام می‌کند که این‌بار درس‌های زیادی یاد گرفته و برای مسابقه بعدی آماده‌تر خواهد بود. اگر منصفانه به این داستان نگاه کنیم می‌بینیم که پژو پیشرفت‌های زیادی داشته و حال می‌توان آن را به‌عنوان یک رقابت‌کننده واقعی در نظر گرفت اما راه زیادی تا رسیدن به تیم‌های تویوتا و فراری دارد.

تیم مسابقه‌ای ایتالیایی «آیسوتا» نیز مدتی درحال توسعه یک ابرخودرو برای شرکت در کلاس LMH بود اما چندی بعد توقف پروژه خود را اعلام کرد؛ با این همه دوباره مشخص شد که این خودروساز نه‌چندان پرآوازه مراحل ساخت و توسعه خودروی خود را بیش‌ازپیش جلو برده است و در آینده‌ای نزدیک و نامعلوم به این رقابت‌ها خواهد پیوست.

تقویم WEC 2024

فصل بعدی مسابقات استقامت جهان شامل ۸ مسابقه در ۸ کشور و ۴ قاره خواهد بود که در جدول و تصویر زیر می‌توانید تاریخ دقیق و محل برگزاری هر یک را مشاهده کنید. نظر شما درباره فصل بعدی این رقابت‌ها چیست؟

تاریخ محل برگزاری مدت زمان مسابقه
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ لوسایل (قطر) ۱۰ ساعتی/ ۱۸۱۲ کیلومتر
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایمولا (ایتالیا) ۶ ساعتی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ اسپا (بلژیک) ۶ ساعتی
۲۶ و ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ لمان (فرانسه) ۲۴ ساعتی
۲۴ تیر ۱۴۰۳ اینترلاگوس (برزیل) ۶ ساعتی
۱۱ شهریور ۱۴۰۳ آستین (آمریکا) ۶ ساعتی
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ فوجی (ژاپن) ۶ ساعتی
۱۲ آبان ۱۴۰۳ بحرین (بحرین) ۸ ساعتی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1682 ديدگاه)

    سال بعد سطح مسابقات بشدت افت می کنه همونطور که با حذف کلاس LMP1 افت تدریجی رو شروع کرده بود. پیست های مهم و تاریخی سبرینگ و مونزا هم جاشونو که به پول اعراب می دن. درسته تماشای رقابت برندهای نامی جذابه اما اکثرشون محصولات سطح پایینی هستن نسبت به کلاس LMP1. سال بعد هم کلاس GT3 پایین ترین سطح تاریخشو تجربه می کنه و با ارفاق اگر بگیم، تیم AF CORSE فراری تنها تیم رسمی این کلاس میشه و کوروت، فورد، پورشه، استون و… صرفا به عنوان تامین کننده تیم های مستقل می شن.

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. علی صفرپور

      ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (112 ديدگاه)

      تیم ها خیلی جاها عملکرد بهتری از خودروسازها دارن. LMP2 هم میزبان هیچ خودروسازی به شکل نامی نبود اما رقابت توش فوق‌العاده بود.
      بیاین امیدوار باشیم مسابقه قشنگی ببینیم.
      هرچند خودم هم اصلا از پیست بحرین خوشم نمیاد.👎🏻

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. Cyber truck punk

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (140 ديدگاه)

      این ها به جهنم .
      مشکلات و بحران بابا برقی شدن ماشین ها رو کجای دلمون جا بدیم.
      عمو ایلان داره کل صنعت خودرو سازی رو انحصار خودش می‌کنه.
      با آهنگ و ریتم این پیروزی خجسته باد…
      داره پراید برقی تولید میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. pgh

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از کل فصل غیر از لمانز مسابقه دیگه ای رو پوشش نمیدید بعد تقویم هم میزنید ! جالبه واقعا

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. علی صفرپور

      ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (112 ديدگاه)

      متاسفانه این مطالب خیلی محبوب خواننده ها نیست برای همین تا جایی که بتونیم قرار میدیم که کسی دوست داشت و تونست بدونه کی تماشا کنه🙃

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. محمدهادی

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2151 ديدگاه)

      آقا این پیست آستین تو امریکا همون Circuit of the Americas هست؟
      دوستان مطلع پاسخ بدن لطفا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. corvette

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    اول حذف lmp1
    بعد حذف gte pro
    بعدم حذف gte am
    بعدم حذف lmp2

    بعدم هم کلاس مسخره lmdh که به هیچ عنوان توانایی رقابت با lmh رو ندارن
    یعنی کادیلاک پورشه بی ام و آلپین لامبورگینی
    به هیچ عنوان در حد تویوتا فراری و شایدم در آینده پژو
    نیستن
    یه کلاس زدن برای خودشون به عنوان هایپرکار
    که ماشین های lmh و lmdh رقابت میکنن و همیشه lmh ها بهترن

    حداقل اگه lmh جای lmp1 و lmdh جای lmp2 میشد
    باز قابل تحمل تر بود
    کلاس gte رقابت کوروت ریسینگ . پورشه جی تی و فراری af corse بود که خیلی خیلی سر تر از gt3 هستش

    حذف سبرینگ و مونزا هم اصن خوب نیست

    واقعا داره پسرفت میکنه wec

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. علی صفرپور

      ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (112 ديدگاه)

      GteAm حذف نشده!
      برعکس من فکر میکنم خیلی بد نشده… دوره طلایی نیست ولی واقعا تویوتا به چالش کشیده شده که خوبه.
      حذف gte هم تاثیر چندانی نداشت چون شرکت کننده خاصی داشت. سه چهار تا تیم که برای اول تا سومی رقابت میکردن.
      بیشترین تاثیر رو حذف lmp2 میزاره که رقابت توش سنگین بود.
      اگه مسابقات gt چلنج رو هم دیده باشید میدونین که اصلا سطح پایین نیست. سرعت خودروهاش در مقایسه با ابرخودروها خیلی کم به نظر میرسه ولی میتونه جذاب باشه.
      بیاین به فال نیک بگیریم😀

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. محمد هادی

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2151 ديدگاه)

      پس مسابقات ۲۴ ساعته نوربو گرینگ چیه؟تو تقویم WEC تعریف نمیشه؟
      چقد پیست ها محدود و کمن
      ینی از میزبانی قطر و کویت قشنگ ملومه قصد رقابت ها جمع آوری حمایت مالیه..‌

      موافقم 2
      مخالفم 0
  4. LAMBORGHINI

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (103 ديدگاه)

    سلام بچه ها من یه سوالی داشتم فرق بین LMP2 و WECچیه لطفاً برای یکی توضیح بده

    موافقم 1
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا