چه کسی مقصر مشکل پمپ سوخت خودروهای ردبول در بحرین است؟

سه‌شنبه 2 فروردین 1401 - 05:30
مطالعه 4 دقیقه
max-verstappen-red-bull-racing-3
مشکلات جنجالی مکس ورشتاپن و سرجیو پرز در فرمول 1 بحرین بحث‌هایی درباره علت نقص پمپ سوخت خودروهای ردبول به وجود آورده است.
تبلیغات

اما با توجه به بررسی‌هایی که انجام شد، نهایتاً تیم به این نتیجه رسید که مشکلات موردبحث ارتباطی با قطعات تأمین شده نداشته‌اند. همین امر باعث ایجاد سؤالاتی درباره عیوب خودروی RB18 شده است.

به سرعت مشخص شد که پیشرانه‌های هر دو خودرو علیرغم وجود بهترین نوع سوخت در باک‌ها با کمبود سوخت مواجه شده‌اند.

به عبارت دیگر چیزی در سیستم سوخت‌رسانی RB18 از کار افتاده است و سوخت باقی مانده در باک برای به پایان رساندن مسابقه به پیشرانه نرسیده است.

اما بخش جالب داستان این بود که سیستم‌های سوخت‌رسانی فرمول 1 توسط خود تیم، سازنده پیشرانه و شرکت‌های ثالثی که برنده مناقصات فیا برای تأمین قطعات استاندارد برای همه تیم‌ها شده‌اند تأمین می‌شوند.

به همین خاطر سؤال بزرگ پس از مسابقه این بوده است: آیا یکی از این آیتم‌ها در هر دو خودرو از کار افتاده است و ردبول و هوندا در آن دخالت نداشته‌اند؟

و اگر این‌گونه باشد شاید چیزی در اطراف تیم یا شریک تأمین‌کننده پیشرانه مسئول از کار افتادن دو خودرو RB18 بوده‌اند. به‌طور بالقوه چنین وضعیتی می‌تواند بسیار شبیه مشکل پیرلی باشد چراکه پیرلی می‌تواند در صورت مشکل لاستیک، مسیر مسابقه را مقصر بداند هرچند بررسی‌های بیشتر توسط تیم‌ها انجام می‌شود.

در واقع هلموت مارکو رئیس ردبول موتور اسپرت می‌گوید نقص مربوط به قطعات کلیدی از یک تأمین‌کننده خارجی بوده است. او اظهار می‌دارد:

آنچه مورد ظن و تردید ماست مشکلات پمپ سوخت هر دو خودروست؛ اما ما پمپ سوخت را تأمین نمی‌کنیم بلکه فقط آن را دریافت می‌کنیم؛ و ما هرگز این مشکل را از قبل نداشته‌ایم و چیز عجیبی است

البته کریستین هورنر مدیر تیم نتوانسته است به هیچ‌گونه عیب خاصی اشاره کند. او خاطرنشان ساخته است:

چیزی که خیلی خوب به نظر می‌رسد به‌طور ناگهانی در چند دور آخر به کابوس بدل شد؛ اما به نظر می‌رسد مشکل مشابهی در هر دو خودرو وجود دارد. ما دقیقاً نمی‌دانیم علت مشکل چیست. شاید از پمپ سوخت باشد، شاید از لوله‌ها و شاید چیز دیگر اما در حال بررسی دلیل این مشکلات هستیم

وب‌سایت موتور اسپرت می‌گوید هیچ‌یک از پمپ‌های سوخت استاندارد تأمین شده توسط شرکت‌ها دلیل از دور خارج شدن خودروهای ردبول نبوده‌اند و بنابراین مشکل باید از جای دیگری باشد.

پس خودروهای فرمول 1 چگونه و چرا از چنین قطعات استانداردی در سیستم‌های سوخت بسیار پیچیده خود استفاده می‌کنند؟

به‌طور ساده باید گفت سوخت از طریق پمپ بالا برنده به کالکتور می‌رسد و سپس پمپ میانی فشار را بالا می‌برد و سپس نوبت به پمپ پرفشار می‌رسد که سوخت را به پیشرانه 6 سیلندر می‌رساند. از آنجایی که قوانین جدید عملیاتی شده‌اند، پمپ‌های میانی و پرفشار و برخی قطعات دیگر توسط یک شرکت مشترک تأمین می‌شود که دلیل اصلی آن کاهش هزینه‌هاست.

همچنین قطعات استاندارد و مشترک به فیا اجازه کنترل بهتر روی عملکرد تیم‌ها را می‌دهد و با توجه به حساسیت جریان سوخت، این موضوع باعث آزادی عمل فیا می‌شود.

با توجه به قوانین مختلف موجود و قراردادها و کنترل‌هایی که روی موضوع قطعات مشترک وجود دارد باید گفت سایر تیم‌ها نیز نظرات جالبی دراین‌باره دارند. مدیر فنی تیم آلفاتوری گفته است:

قطعات استاندارد در سیستم فشار پایین هستند؛ و سپس قطعات خاص تیم در سیستم سوخت‌رسانی بکار رفته‌اند. برخی از این قطعات از نوع منبع باز هستند و بنابراین شما می‌توانید جزئیات آن را به فیا یا سایر تیم‌ها ارائه کنید؛ اما همه‌چیز کاملاً سرراست است و کنترل‌های بیشتری نسبت به قبل وجود دارد که چیز خوبی است. حالا آزادی عمل کمتری دارید.

پس از تست‌های اولیه در بارسلونا بعضی تیم‌ها به مشکلات مرتبط با پمپ میانی اشاره کردند. جزئیات چندانی به‌صورت عمومی منتشر نشد اما گانتر اشتینر رئیس تیم هاس گفت که در روز اول تست‌ها مشکل پمپ سوخت، نشتی داخلی در باک سوخت و عدم وجود فشار مناسب دیده شد.

فیا به تیم‌ها اجازه بررسی بیشتر خودروها به ویژه پمپ سوخت را داد. مدیر یکی از تیم‌ها می‌گوید فرصت کافی برای تعویض و بررسی این قطعات وجود نداشت. او می‌گوید فیا می‌خواست مطمئن شود این مشکلی مشترک برای تیم‌ها نیست.

موضوع عجیب اینکه هورنر پس از مسابقه تأکید کرد پمپ میانی باعث توقف خودروهای ردبول نشد. او تائید کرد تیم قبل از مسابقه بررسی‌های لازم را انجام داده بود.

زمانی که از او درباره استفاده از فرصت فیا پرسیده شد او گفت بله این بررسی را انجام داده است. هورنر می‌افزاید:

اما فکر می‌کنم این یک نگرانی کلی بود و تنها محدود به ردبول نمی‌شد. من فکر می‌کنم مشکلات دیگری وجود داشت. من حدس می‌زنم هر دو خودرو مشکل مشابهی داشتند.

به احتمال زیاد مشکل این دو خودرو به دما مربوط باشد. روز یکشنبه اولین روزی بود که خودروهای فصل جدید با سوخت جدید E10 در شرایط واقعی مسابقه می‌دادند. موضوعاتی همچون دمای بالای ترمز و پیشرانه نیز می‌توانست یک مشکل باشد.

خنک نگه داشتن سوخت همیشه چالش بزرگی برای تیم‌ها بوده است و در قوانین آمده است استفاده از هرگونه دستگاهی در خودرو برای کاهش دمای سوخت ممنوع است.

ظاهراً این قانون در دوران پیشرانه‌های اتمسفریک گرفته شده است که در آن زمان سوخت خنک‌تر باعث برتری عملکردی می‌شد.

طرفداران حالا منتظر آنالیزهای رسمی ردبول هستند. شاید این تیم اقدامات ضروری را برای بهبود خودروهایش پیش از گرندپری بعدی در پیش گیرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.