مسابقات

چه کسی مقصر مشکل پمپ سوخت خودروهای ردبول در بحرین است؟

مشکلات جنجالی مکس ورشتاپن و سرجیو پرز در فرمول ۱ بحرین بحث‌هایی درباره علت نقص پمپ سوخت خودروهای ردبول به وجود آورده است.

اما با توجه به بررسی‌هایی که انجام شد، نهایتاً تیم به این نتیجه رسید که مشکلات موردبحث ارتباطی با قطعات تأمین شده نداشته‌اند. همین امر باعث ایجاد سؤالاتی درباره عیوب خودروی RB18 شده است.

به سرعت مشخص شد که پیشرانه‌های هر دو خودرو علیرغم وجود بهترین نوع سوخت در باک‌ها با کمبود سوخت مواجه شده‌اند.

به عبارت دیگر چیزی در سیستم سوخت‌رسانی RB18 از کار افتاده است و سوخت باقی مانده در باک برای به پایان رساندن مسابقه به پیشرانه نرسیده است.

اما بخش جالب داستان این بود که سیستم‌های سوخت‌رسانی فرمول ۱ توسط خود تیم، سازنده پیشرانه و شرکت‌های ثالثی که برنده مناقصات فیا برای تأمین قطعات استاندارد برای همه تیم‌ها شده‌اند تأمین می‌شوند.

به همین خاطر سؤال بزرگ پس از مسابقه این بوده است: آیا یکی از این آیتم‌ها در هر دو خودرو از کار افتاده است و ردبول و هوندا در آن دخالت نداشته‌اند؟

و اگر این‌گونه باشد شاید چیزی در اطراف تیم یا شریک تأمین‌کننده پیشرانه مسئول از کار افتادن دو خودرو RB18 بوده‌اند. به‌طور بالقوه چنین وضعیتی می‌تواند بسیار شبیه مشکل پیرلی باشد چراکه پیرلی می‌تواند در صورت مشکل لاستیک، مسیر مسابقه را مقصر بداند هرچند بررسی‌های بیشتر توسط تیم‌ها انجام می‌شود.

در واقع هلموت مارکو رئیس ردبول موتور اسپرت می‌گوید نقص مربوط به قطعات کلیدی از یک تأمین‌کننده خارجی بوده است. او اظهار می‌دارد:

آنچه مورد ظن و تردید ماست مشکلات پمپ سوخت هر دو خودروست؛ اما ما پمپ سوخت را تأمین نمی‌کنیم بلکه فقط آن را دریافت می‌کنیم؛ و ما هرگز این مشکل را از قبل نداشته‌ایم و چیز عجیبی است

البته کریستین هورنر مدیر تیم نتوانسته است به هیچ‌گونه عیب خاصی اشاره کند. او خاطرنشان ساخته است:

چیزی که خیلی خوب به نظر می‌رسد به‌طور ناگهانی در چند دور آخر به کابوس بدل شد؛ اما به نظر می‌رسد مشکل مشابهی در هر دو خودرو وجود دارد. ما دقیقاً نمی‌دانیم علت مشکل چیست. شاید از پمپ سوخت باشد، شاید از لوله‌ها و شاید چیز دیگر اما در حال بررسی دلیل این مشکلات هستیم

وب‌سایت موتور اسپرت می‌گوید هیچ‌یک از پمپ‌های سوخت استاندارد تأمین شده توسط شرکت‌ها دلیل از دور خارج شدن خودروهای ردبول نبوده‌اند و بنابراین مشکل باید از جای دیگری باشد.

پس خودروهای فرمول ۱ چگونه و چرا از چنین قطعات استانداردی در سیستم‌های سوخت بسیار پیچیده خود استفاده می‌کنند؟

به‌طور ساده باید گفت سوخت از طریق پمپ بالا برنده به کالکتور می‌رسد و سپس پمپ میانی فشار را بالا می‌برد و سپس نوبت به پمپ پرفشار می‌رسد که سوخت را به پیشرانه ۶ سیلندر می‌رساند. از آنجایی که قوانین جدید عملیاتی شده‌اند، پمپ‌های میانی و پرفشار و برخی قطعات دیگر توسط یک شرکت مشترک تأمین می‌شود که دلیل اصلی آن کاهش هزینه‌هاست.

همچنین قطعات استاندارد و مشترک به فیا اجازه کنترل بهتر روی عملکرد تیم‌ها را می‌دهد و با توجه به حساسیت جریان سوخت، این موضوع باعث آزادی عمل فیا می‌شود.

با توجه به قوانین مختلف موجود و قراردادها و کنترل‌هایی که روی موضوع قطعات مشترک وجود دارد باید گفت سایر تیم‌ها نیز نظرات جالبی دراین‌باره دارند. مدیر فنی تیم آلفاتوری گفته است:

قطعات استاندارد در سیستم فشار پایین هستند؛ و سپس قطعات خاص تیم در سیستم سوخت‌رسانی بکار رفته‌اند. برخی از این قطعات از نوع منبع باز هستند و بنابراین شما می‌توانید جزئیات آن را به فیا یا سایر تیم‌ها ارائه کنید؛ اما همه‌چیز کاملاً سرراست است و کنترل‌های بیشتری نسبت به قبل وجود دارد که چیز خوبی است. حالا آزادی عمل کمتری دارید.

پس از تست‌های اولیه در بارسلونا بعضی تیم‌ها به مشکلات مرتبط با پمپ میانی اشاره کردند. جزئیات چندانی به‌صورت عمومی منتشر نشد اما گانتر اشتینر رئیس تیم هاس گفت که در روز اول تست‌ها مشکل پمپ سوخت، نشتی داخلی در باک سوخت و عدم وجود فشار مناسب دیده شد.

فیا به تیم‌ها اجازه بررسی بیشتر خودروها به ویژه پمپ سوخت را داد. مدیر یکی از تیم‌ها می‌گوید فرصت کافی برای تعویض و بررسی این قطعات وجود نداشت. او می‌گوید فیا می‌خواست مطمئن شود این مشکلی مشترک برای تیم‌ها نیست.

موضوع عجیب اینکه هورنر پس از مسابقه تأکید کرد پمپ میانی باعث توقف خودروهای ردبول نشد. او تائید کرد تیم قبل از مسابقه بررسی‌های لازم را انجام داده بود.

زمانی که از او درباره استفاده از فرصت فیا پرسیده شد او گفت بله این بررسی را انجام داده است. هورنر می‌افزاید:

اما فکر می‌کنم این یک نگرانی کلی بود و تنها محدود به ردبول نمی‌شد. من فکر می‌کنم مشکلات دیگری وجود داشت. من حدس می‌زنم هر دو خودرو مشکل مشابهی داشتند.

به احتمال زیاد مشکل این دو خودرو به دما مربوط باشد. روز یکشنبه اولین روزی بود که خودروهای فصل جدید با سوخت جدید E10 در شرایط واقعی مسابقه می‌دادند. موضوعاتی همچون دمای بالای ترمز و پیشرانه نیز می‌توانست یک مشکل باشد.

خنک نگه داشتن سوخت همیشه چالش بزرگی برای تیم‌ها بوده است و در قوانین آمده است استفاده از هرگونه دستگاهی در خودرو برای کاهش دمای سوخت ممنوع است.

ظاهراً این قانون در دوران پیشرانه‌های اتمسفریک گرفته شده است که در آن زمان سوخت خنک‌تر باعث برتری عملکردی می‌شد.

طرفداران حالا منتظر آنالیزهای رسمی ردبول هستند. شاید این تیم اقدامات ضروری را برای بهبود خودروهایش پیش از گرندپری بعدی در پیش گیرد.

منبع
motorsport

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. محمد امین

    ۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1890 ديدگاه)

    سلام آقا شاهین
    اگر‌امکانش هست ، تصاویر جدول امتیاز های فرمول یک رو به روز کنید ، عکس ماشین های ۲۰۲۲ رو بزارید اگر ممکنه
    کلا موتور هوندا جای بحث زیاد داره ، موتور گسلی هم آتش گرفت

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  2. دانیال_Surrey،England

    ۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2522 ديدگاه)

    در مجموع این فصل من بعید میدونم مک لارن حتی تیم ۶ م بشه.
    صحبت های نوریس و ریکیاردو رو میدیدم حسابی از عملکرد ماشین حیرت زده بودن و باورشون نمیشد این باشه رتبشون.
    البته اونطور که جیمز کی گفته بود مشکل ترمز برای مک لارن تو پیش فصل باعث شد که نتونن تمام برنامه هاشون رو پیاده کنن یکی از دلایل عقب افتادگی رو این میدونست،و همینطور نبود چسبندگی لازم تو ماشین که خودشو تو بحرین نشون داد.
    کلا تیم شگفت زده شده از بد بودن ماشین.
    اینم شانس مک لارنه زمان هوندا که موتور داغون بود به محض این که مک لارن رفت رو رنو موتورشون برای ردبول بهینه شد.
    حتی خود هوندا هم گفت مک لارن خیلی به ما کمک کرد برای بهبود عملکرد.((موش آزمایشگاهی))
    بعد رفت رو رنو که که بسیار بهتر شدن و کوچ به بنز خوش خیالی مک لارن که تا چندین سال از بابت موتور مشکل ندارن.
    الانم که بنز شده هوندای سابق.

    موافقم ۸
    مخالفم ۲
    1. [email protected]!n

      ۲ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2122 ديدگاه)

      اولین مسابقه بود امکانش هست بتونن وضعیت ماشینارو بهتر کنن. البته مشکلات خیلی جدی هست، امیدوارم یه قهرمانی یه طرفه از فراری نبینیم چهار پنج سال اخیر به اندازه کافی یه طرفه بود.

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
    2. Ferrari

      ۲ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1707 ديدگاه)

      من واقعا از عملکرد مکلارن ناامید شدم. انتظار داشتم فصل جدید رقابت کلاسیک فراری و مکلارن رو‌برای قهرمانی ببینم
      ولی این اولین مسابقه بود. شاید در ادامه مشکلات برطرف بشه و با اپدیتها به رقابت برگردن

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
      1. کیانوش

        ۲ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (315 ديدگاه)

        قطعا بهتر میشه بین تیم ها فراری و هاس خیلی خوب ظاهر شدن چون کل فصل قبل رو روی خودروی امسال کار کاردن بقیه هم به مرور بهتر میشن و موافق نیستم که میگن مشکل از انجین مرسدسه خودرو ها امسال میشه گفت کاملا عوض شدن و کمترین تغییر رو اتفاقا انجین ها داشتن به نسبت بقیه اجزای خودرو و اجین مرسدس هم تو هشت نه سال گذشته عالی بوده تو ی تابستون که نمیان خرابش کنن

        موافقم ۴
        مخالفم ۰
        1. Ferrari

          ۲ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1707 ديدگاه)

          دوست عزیز انجین مرسدس قوی بود اما مشکلاتی هم داشت. موتور مرسدس هیچوقت با گرما سازگار نبوده و در پیستهای گرم و رطوبت بالا مثل بحرین سنگاپور و مالزی خودش رو نشون داده. دوم اینکه فصل قبل مرسدس به وضوح مشکل دوام و پایداری داشت لوییس همیلتون و والتری بوتاس هم بابت این موضوع پنالتی هایی دریافت کردن شما میتونید برسی کنید. حتی مدیر دپارتمان موتور مرسدس هم تایید کرده که فصل قبل مشکل دوام داشتن.
          امسال تیمهای فرمول یک مجبور شدن از سوخت جدید E10 استفاده کنن که مقداری اتانول داره و تیم ها برای سازگاری با سوخت جدید مجبور شدن محفظه احتراق رو تغییر بدن. علاوه بر این طبق گزارشات، سوخت جدید ۲۰ اسب بخار قدرت موتورهارو کاهش داده و تیمها تلاش کردن این قدرت ازدست رفته رو دوباره بازیابی کنن
          این برایند کارهایی بود که باعث شد موتور ها تغییر کنن و تیمها ازنظر دوام و قدرت خیلی روی موتوهایی که تولید کردن ، مطمئن نباشن.
          اینکه ۸ فصل گذشته مرسدس چی بوده الان اصلا مهم نیست.
          نکته مهم دیگه که باید بدونید این هست که ردبول کلی مهندس از دپارتمان پیشرانه مرسدس جذب کرده، فصل قبل هم فراری بنا به گزارشات منتشر شده حدودا ۴۰ مهندس از ردبول و مرسدس جذب کرده

          موافقم ۲
          مخالفم ۴
        2. Iman99

          ۳ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (687 ديدگاه)

          دانیال حرفت درمورد موتور هوندا درسته و هوندا سالهای اول دوران هایبرید هم مشکل دوام داشت و هم ضعیف بود و هم دائم موتور میسوزوند که در ادامه با کمک از جا های مختلف این مشکلاتش رو بعد از چند سال رفع کرد و به حد قابل قبولی رسید ولی البته موتور هوندا هیچوقت به پای موتور فراری و مرسدس نمیرسه و نرسیده
          و مسئله الان مرسدس هم هیچ ربطی به موتور مرسدس نداره و به دلیل وضعیت آیرودینامیکی و طراحی شاسی جدیدش هست که باعث شده عملکرد ماشین از حالت برنامه ریزی شده خودش فاصله داشته باشه و این مسئله با گذشت زمان و تطبیق آیرودینامیکی و شاسی ماشین مرسدس به حالت اول خودش برمیگرده و با موتوری که مرسدس داره که قوی ترین موتور و بهترین موتور و پاور یونیت هست قطعا میتونه سریعترین هم باشه مثل قبل که اینم تا تطبیق پیدا کنه معلوم نیست چقدر طول بکشه در کل مسئله الان مرسدس هرچی که هست ربطی به موتور مرسدس نداره مربوط به آیرودینامیک و شاسی هست که کارشناسان این حوزه هم گفتن قطعا دیر یا زود درستش میکنن
          در مورد نظر فراری هم
          اتفاقا مرسدس از سال ۲۰۱۴ بهترین و قویترین انجین و پاپریونیت رو داشته و داره
          و حتی در مورد دوام هم اتفاقا بهترین دوام و پایداری رو موتور مرسدس داشته از اول دوران هایبرید تا الان
          ولی بحث فصل قبل که کاربر فراری درموردش زود قضاوت کرده و بهتره حقیقتش رو که درسته بدونه تا زود قضاوت نکنه حقیقت درست اینه که موتور مرسدس تو فصل قبل که همه میگفتن مرسدس اون رو به یه موشک تبدیل کرده بود این بود که مرسدس از مود موتوری بالاتری نسبت به بقیه استفاده میکرد و موتوری رو که در حالت عادی قویتر از بقیه بوده و بالاترین دوام رو هم داشته رو بازم قوی تر کرده بودند برای اینکه در شرایط ویژه ای قرار گرفته بودند که اونم به دلیل وضعیت فصل قبل و لجبازی بود که با مرسدس کرده بودن و قوانین رو علیه مرسدس تغییر داده بودن تا کندش کنن ولی نتونستن به بهونه اینکه مرسدس همیشه اوله گفتن برای افزایش هیجان و رقابت ولی دلیل اصلیش افزایش مخاطب و افزایش درامد خودشون بود که در ادامه باعث شد مرسدس بازم موتوری رو که بهترین و قویترین و بادوام ترین موتور بود رو در مود موتوری بالاتر و درنتیجه قویتر کنه تا برتریش رو حفظ کنه
          درنتیجه مرسدس با مود موتوری بالاتر و موتور موشکی که که همه فصل قبل میگفتن مرسدس به موشک تبدیل شده رو مرسدس خودشم میدونست که در این حالت پایداری موتور ممکنه پایین بیاد ولی همین رو هیچ تیمی غیر از مرسدس نمیتونست انجام بده چون اگه موتور تیمی غیر از مرسدس بود ممکن بود حتی یک مسابقه رو هم جواب نده
          ولی مرسدس با بهترین و قوی ترین و بادوام ترین موتور و پاوریونیت تونست این کارو انجام بده چون بهترین و قویترین موتور رو مرسدس داشت ولی این در شرایط ویژه ای بود که خودشونم این رو میدونستن ممکنه فشار زیادی به موتور وارد شه که اگه هر موتوری غیر از موتور مرسدس بود شاید یک مسابقه هم جواب نده ولی مرسدس تونست این کارو انجام بده و چندین مسابقه از اون موتور که مثل موشک بود استفاده کنه ولی در شرایط عادی موتور مرسدس بیشترین دوام و پایداری رو داشته و داره
          در مورد خود مود موتوری بالاتری که مرسدس هم ایجاد کرده بود همین هم کار آسونی نبود و مهندسان مرسدس تلاش زیادی برای این کار کردن و حتی یه جایی دیگه خوندم که تیم هایی دیکه مثل ردبول سعی کردن این کار رو با موتورشون انجام بدن ولی نتونستن اگه میتونستن این کاری که مرسدس کرد رو انجام بدن قطعا اونها هم اینکار رو میکردند ولی حتی خودشونم گفتن سعی کردن ولی نتونستن مثل مرسدس این کارو انجام بدن چون تیم های رقیب متوجه شدن در اون شرایط ممکنه موتورشون حتی یک مسابقه هم دوام نیاره پس قیدش رو زدن ولی موتور مرسدس در اون شرایط چندین مسابقه دوام آورد پس در نتیجه نه تنها برای مرسدس بحث دوام نبوده بلکه مرسدس در شرایط عادی که بهترین و قویترین و با دوام ترین موتور رو داشت در فصل قبل هم با قدرت افزایش یافته هم به واسطه دوام بالای خودش همون چند مسابقه رو تونست دوام بیاره وگرنه که همونم چطور میخواست دوام بیاره پس درنتیجه موتور مرسدس بهترین وقوی ترین و با دوام ترین موتور و پاوریونیت بوده و هست
          درمورد سوخت جدید E10 هم مرسدس از پیشرو ها تو تنظیم موتورش با سوخت جدید بوده و از همه زودتر برای فصل جدید موتورش رو روشن کرد و حتی گفته شد همون مقدار توانی رو که موتور ها با این سوخت جدید از دست میدن رو بدست آوردن و ۲۰ اسب بخاری رو که موتور ها از دست میدن مرسدس بازیابی کرده و و این قدرت رو موتور مرسدس بدست آورده و موتور مرسدس بهترین قوی ترین و بادوام ترین موتور و پاوریونیت رو داشته و داره و فقط فراری میتونه باهاش رقابت کنه

          موافقم ۱
          مخالفم ۲
        3. Iman99

          ۳ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (687 ديدگاه)

          مواردی رو هم که گفتم با بررسی دقیق و طبق نظر کارشناسان و متخصصان این زمینه بوده و حقیقت امر همین هست که اصل مسلئله مورد بحث رو رو روشن میکنه که همینایی که من گفتم بود اگه درست قضیه قرار باشه روشن شه شه درستش فقط همین هایی هست که من گفتم
          نه اینکه مثل بعضی دوستان نظر شخصی خودشون باشه و با اینکه یک خبر یا یک شایعه رو از جایی خونده باشن بیان بگن
          و یای اینکه طبق تحلیل خودشون نظر بدن
          چون بعضیا میان فقط بر اساس تعصب خودشون و یا سلیقه خودشون و یا اطلاعات غیر موثق نظر میدن که نباید اینجور باشه و متاسفانه بعضیا هم روی گفته خودشون تاکید هم میکنن که قبلا بحثش بود و در اون مورد هم ثابت کردم که حرفشون نادرسته و درست نیست و چیزی که من گفتم درست بود و ثابت هم کردم

          موافقم ۱
          مخالفم ۲
        4. Ferrari

          ۳ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1707 ديدگاه)

          Iman99
          دوست عزیز بهتره شما یه مقدار از تعصبت کم کنی و حقیقت رو ببینی با این حجم از تعصب شما و اشتباه دونستن نظرات بقیه، موتور مرسدس بهترین نمیشه.
          دوست عزیز کدوم کارشناس امروز میگه پاوریونیت مرسدس قویترین پاوریونیت هست؟ لطفا لینک مصاحبه همون شخص رو بیارید و برای من کامنت کنید
          یعنی مکلارن استون مارتین و مرسدس هر سه تیم مشکل شاسی و ایرودینامیک دارن؟
          تیم مرسدس یکی از بهترین ماشینها رو برای عبور از پیچ های سرعت پایین داره و کریستین هورنر بارها درموردش توضیح داده. ماشینی که مشکل شاسی داره چطور میتونه تو پیچ های سرعت پایین عملکرد عالی داشته باشه؟؟ اصلا مشکل شاسی هیچ ارتباطی به سرعت ماشین در کفی نداره و به حداکثر سرعت لطمه نمیزنه بنابراین مشکل جای دیگست. حتی توتو ولف مدیر مرسدس هم با اطمینان نمیگه ما بهترین موتور رو داریم. گفت ممکنه بخاطر درگ سرعت ما کم باشه و قراره برای مسابقه عربستان از درگ ماشین کم کنن ببین چه اتفاقی میفته نمیدونم چطور شما میگی بهترین موتور رو مرسدس داره؟
          دوما شما فصل قبل رو دنبال نکردی خبر نداری مرسدس جز مسابقه برزیل در مسابقه روسیه و قبل از اون هم پنالتی بخاطر عوض کردن قطعات موتو گرفته
          لطفا اول از دانسته هات مطمئن شو بعد بگو بقیه نمیدونن من میدونم

          موافقم ۳
          مخالفم ۱
        5. Iman99

          ۴ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (687 ديدگاه)

          اتفاقا دقیقا وقتی میبینم افرادی چون شما نظرات متعصبانه ای دارید برای رد کردن گفته های نادرستتون که شده که حتی از کارشناسان و متخصصان این زمینه بیشتر با قاطعیت حرف میزنید
          این جواب هارو به شما میدم
          تا بدونید الکی و متعصبانه نظر ندهید
          مثلا گفتید تمام تیم هایی که موتور مرسدس دارن به مشکل خوردن و مشکل از آیرودینامیک نیست که این حرفتون رد شد
          و همین امروز متخصص این زمینه لایو داشتن و در این زمینه صحبت کردن و دقیقا این سوالات ازشون پرسیده شد که همه این خرفایی که می‌گفتید رو رد کرد
          یعنی حرفایی که شما میزدین و ادعا هم داشتید در این زمینه رو رد کرد
          و از اون طرف حرفایی که من میگفتم رو دقیقا درست بودن و مشابه نظرات اون کارشناس بودن
          مثلا ازش پرسیدن مکلارن و استون مارتین مشکل آیرودینامیک دارن مرسدس مشکل آیرودینامیک داره که کند شدن
          که گفت بله اصل اصل اصل مشکلشون همینه یعنی از مشکلات آیرودینامیکی هست که هنوز
          هم برطرف نشده که تایم خوب نمیزنن
          ازش پرسیده مشکل مرسدس از موتوره که گفت اصلا الان نمیشه درمورد موتور نظر داد
          و در ادامه گفت تا الان که موتور مرسدس بهترین و قوی ترین موتور بوده و همین فصل هم که هنوز اصلا وضع کلی مشخص نیست که قرار باشه درموردش مثل شما نظر داد چون باید چندین مسابقه بگذره
          پس ما دیدیم که شما دوستان باید برید یاد بگیرید هیچوقت زود قضاوت نکنید و تعصبی نظر ندهید
          پس فقط برید در افققققققق محو شید
          چون خودتون ضایع میشید
          چون تابلوعه از رو هوا حرف میزنید
          و مثل الان با استناد و بصورت قطعی نظر شما رد میشه
          در هر حال همون‌طور که گفته شد سالها هست موتور مرسدس بهترین و قوی ترین و بادوام ترین موتور و پاوریونیت رو مرسدس داشته یعنی از اول دوران هیبرید از سال ۲۰۱۴ و فقط فراری میتونه باهاش رقابت کنه
          و برای این فصل هم که اصلا در حال حاضر نمیشه درموردش نظر داد
          و مشکلی که الان هم دارن مربوط به مسئله آیرودینامیکی هست
          و حتی خودشون مود موتوری پایین تری رو انتخاب میکنن تا با احتیاط جلو برن تا مسئله اصلی حل شه و فشار زیادی به شاسی و راننده نیاد و زمانی که مسئله آیرودینامیکی و تطبیق اون حل شه مرسدس برای برد میجنگه و فقط فراری میتونه با اون رقابت کنه

          موافقم ۳
          مخالفم ۱
  3. بهزاد

    ۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1822 ديدگاه)

    مکلارن تو این شرایط فقط یک گزینه برای تغییر داره و استفاده از موتور رنو در سال آینده ست و نمیدونم قراردادشان با مرسدس برای تامین موتور تا کی امضا شده و امکان فسخ داره یا خیر.
    اوضاع مکلارن درامه و فراری و هوندا(ردبول) هم به این تیم موتور بده نیستن و اگه در مسابقات دیدیم ریکاردو و نوریس ۲ دور لپ شدن جای تعجب نداره.

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
    1. کیانوش

      ۲ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (315 ديدگاه)

      انجین مرسدس همونیه که این همه قهرمانی اورده تو این دهه کامل که زیر و رو نشده بگیم تنها مشکل ویلیامز و مک لارن انجینه مرسدس باشه خود رنو هم همچین خوب ظاهر نشد فراری و هتس کل فصل گذشته رو کار کردن رو خودرو های این فصل و اصلا اپدیت واسه خودروی فصل پیش رو بی خیال شدن هنوز اول فصل مطمئنا مک لارن و ویلیامز و استون بهتر میشن در طول فصل انجین ها کمترین تغییر رو داشتن نسبت به سال های قبل خودرو هان که خیلی تغییر کردن و باید بهتر بشن

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. بهزاد

        ۲ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1822 ديدگاه)

        فکر میکنم اکثر علاقه مندان و دوستان پدال حداقل ۱۰ فصل اخیر یا شروع دروان هیبرید فرمول وان را دنبال کرده باشند و یکسری اتفاقات از همان مسابقه ی نخست نمایانه و ما که یادمون نمیاد ضعف انجین در طول فصل حل شده باشه‌.
        فراری ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰
        مکلارن در دوران همکاری با هوندا
        در این فصول ضعف انجین این دو تیم بقدری مشهود بود که هرگونه ارتقایی به غیر از پاوریونیت جوابگو نبود و اگر تک مسابقه های رو سکو میرفتن و امتیاز میگرفتن در پیست هایی بود که قدرت موتور خیلی تفاوت ایجاد نمیکرد یا بارانی بود یا حوادثی تیم های بالای جدول را DNF میکرد یا راننده شاهکار میکرد.
        وقتی سه تیم هاس و آلفارومئو و آلفاتائوری براحتی قبل از DRS از سه تیم انتهای جدول سبقت میگرفتن و حتی در صحنه هایی در مستقیمی دو تا خودرو از نفر جلو رد میشدن هیچ عاملی به غیر از ضعف پاور نمیتونه پاسخگو باشه.
        بسیاری از علاقه مندان هنوز متوجه سقف بودجه نشدن و فریز بودن تغییرات پاور یونیت و با این هزینه های کنترل شده نه امکان ارتقای سیستم تعلیق و شاسی هست نه تغییرات گسترده ی آیرودینامیک و اگر فکر کنیم مثل سالهای قبل تیم ها برای هر مسابقه یا چندین مسابقه یکبار آپدیت های عظیم بیارن امکانش ضعیفه.
        بوتاس با ماشین آلفا تو همان پنجاه متر اول خروجی پیچ از آلبون وقتی راحت رد میشه دیگه نه به پورپوزینگ مربوطه نه ستاپ و چسبندگی و … و همان اتفاقی که در سال اول هوندا و مکلارن رخ داده دوباره تکرار میشه.

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
        1. Iman99

          ۳ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (687 ديدگاه)

          درمورد امسال فقط مسئله شاسی و آیرودینامیک و تطبیق با قوانین جدید هست که باعث شده مرسدس هنوز از حالت ایده آل خودش فاصله داشته باشه
          که این موضوع هم هیچ ربطی به موتور مرسدس نداره
          و همونطور که موتور مرسدس از اول دوران هایبرید بهترین و قویترین موتور و پاور یونیت بوده یعنی از ۲۰۱۴ مرسدس بهترین و قوی ترین و با دوام ترین موتور و و پاوریونیت رو تونسته بسازه و بقیه نتونستن به پای اون برسن و نرسیدن و فقط مگر فراری بتونه باهاش رقابت کنه
          حتی این مثال رو جایی دیگه هم زدم قبلا که نظر اشتباه بهزاد رو بهش گوشزد کردم ولی متوجه نمیشد چون استدلال بهزاد و تعصبش و مثال هاش کاملا نادرسته که بیشتر ریشه اونم تعصبش هست که به اشتباه میندازش
          برای اثبات این حرفم هم مثالی آوردم در پیج یک‌ متخصص در فرمولا وان یکی از کاربران دقیقا نظری مشابه بهزاد داشت که اونجا اون متخصص جوابش به اون شخص و به همین بهزاد این بود که شما نمیفهمید و مغز شما هم همون مغزه که ثابت میکرد که این افراد در تعصب خودشون کور شدن
          چون بهزاد و اون شخص که مثل ایشون فکر میکنه کلا بر اساس تعصب و نظر شخصی خودشون نظر میدن و با تحلیل شخصی و منبع اطلاعت نامعتبر نظر میدن که کاملا تحت تاثیر تعصب و جهت گیری سخصی خودشون هست نه بر اساس واقعیت چون حرفشون کاملا غلطه که در ادامه هم هر نظری میدن در نظراتشون به غلط میوفتن
          درنتیجه چند بار بهش گوشزد کردیم که درست قضیه چیه و اشتباهاتی که گفته رو اصلاحش کردیم چه بخواهد بفهمد و چه نخواهد بفهمد

          موافقم ۱
          مخالفم ۲
        2. Ferrari

          ۳ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1707 ديدگاه)

          همه اشتباه میکنن فقط این شازده درست میگه 😂😂😂

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
        3. بهزاد

          ۳ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1822 ديدگاه)

          انگار ما راجب مسائل زیبایی شناسی ، فلسفی ، ایدئولوژی و… بحث میکنیم.
          ایمان ۹۹ یا نمیدونه فرمول وان و در کل مسابقات موتوری چیه یا به خاطر اتفاقات امسال خودشو توجیه میکنه که در روانشناسی یک پدیده ای هست به نام رویاپردازی و بدین شکل عمل میکنه که فرد شکست یا سرخورده به جای حل مشکل در عالم واقعی میره تو رویا و خلاصه اونجا غرق میشه و ضعف های خودشو نمیتونه قوی کنه.
          ما هم قبول داریم بهترین تیم حال حاضر فرمول وان مرسدس هست و اگر اینطور نبود که ۸ فصل قهرمان نمیشدن اما تاریخ همواره خودشو تکرار میکنه و در یک زمان به بن بست میخورن بنا بر هر دلیلی و اگر اینطور نبود فراری بعد از ۲۰۰۴ سالها قهرمان بود یا ردبول سالها با فتل.
          وضعیت خوب مرسدس به نسبت اون ۳ تیم به خاطر همین نخبه هاست وگرنه الان برای امتیازگیری درگیر بودن و جوری از ستاپ و شناخت خودرو حرف میزنن که انگار مثلا تیم هاس ده سال رو این طرحش کار کرده در حالی که این تیم از نظر ساعاتی که برای توسعه وقت گذاشته حتی با مکلارن هم قابل قیاس نیست و همان کارشناسان دارای مغز پیش بینی میکردن نهایت با ویلیامز درگیر میشه!

          موافقم ۱
          مخالفم ۱
        4. Iman99

          ۴ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (687 ديدگاه)

          همینکه ثابت کردم حرفاتون اشتباهه برای من کافیه
          چون تا جایی پیش رفتم که نظرات متخصص این زمینه رو جویا شدم و دیدم کاملا حرفای شما رو رد کرده
          و از اون طرف نظر من دقیقا مشابه اون کارشناس و متخصص در این زمینه بود
          همین واسه من کافیه
          هرکی جای شما بود میرفت دیگه پشت سرشم نگاه نمیکرد
          شب خوش
          در شوت بودن شما همین بس که کل کل میکنید برای مسابقه بعدی که مرسدس نبره و میگید نظرتو میبینیم
          دیگه از این واضح تر که نظر یک متخصص در این زمینه رو بیان بگن بهتون بعد بازم بجای اعتراف به اشتباه خودشون میان به ادعای خودشون هم ادامه میدن
          با همچین افرادی صحبت کردن چه معنی داره
          برید بجای ادعا دنبال یاد گرفتن و عبرت گرفتن باشید هیچوقت ادعا نکنید چون به ضرر خودتون تموم میشه

          موافقم ۱
          مخالفم ۱
        5. Ferrari

          ۵ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1707 ديدگاه)

          شما هروقت یه لینک از همون متخصصین در تایید نظر خودت اوردی من قبول میکنم متعصبم.
          بدبختی اینجاست که شما از سایت اتواسپرت، موتور اسپرت، F1 ، لاگازتا دلو اسپرت ، اسپرت اتو و …. حتی یک لینک برای تایید صحبتهات نمیاری بعد میگی من ثابت کردم. تو چی ثابت کردی؟

          موافقم ۰
          مخالفم ۱
        6. Iman99

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (687 ديدگاه)

          وقتی دانش و اطلاعات و تعقل خودتون رو بیشتر کردید خودتون به همین حرفایی که گفتم میرسید و به اشتباهات خودتون پی می برید در این صورت است که به همون لینک ها هم میرسید
          چون بیشتر از این صلاح نمیدونم وقتم رو صرف شما کنم برای لینک دادن و …
          مهم اینه که ثابت کردم که حرفم درسته که همین کافیه

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
  4. کیانوش

    ۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (315 ديدگاه)

    ردبولی ها سر ابوظبی و اخر فصل گذشته همه رو غیر از خودشون متهم میکردن به توهم توطعه داشتن الان خودشون هیچی نشده میگن چون تامین کننده پمپ ایتالیایی بوده پس فراری پشت پرده تبانی کرده که پمپ خراب بندازن به ردبول خخخخ یادشونم نیست یکی از تیم دوم ردبول کلا ی تیم ایتالیایه و خیلی از پرسنل تیم اول هم ایتالیایین

    موافقم ۳
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا