رنو در مراسم ویژهای اطلاعات بیشتری از استراتژی الکتریکی سازی محصولات خود را اعلام کرد. فرانسویها تا سال 2030 حدود 90 درصد محصولات کل گروه رنو را الکتریکی خواهند کرد.
در این مراسم تنها به محصولات الکتریکی پرداخته نشده و اطلاعاتی درباره پلتفرمها و کارخانههای جدید نیز منتشر شده است.
رنو اعلام کرده تا سال 2025 تعداد 10 خودروی الکتریکی تولید خواهد کرد. سوپرمینی رنو 5، شاسیبلند رنو 4ever و خودروی تجاری سبک شکل گرفته بر پایه پلتفرم CMF-BEV با برد 400 کیلومتری جزو این خودروها هستند. پلتفرم یاد شده نسخه تکامل یافته از معماری CMF-B است که هماکنون در محصولات کلاس B درونسوز این شرکت بکار رفته است.
به لطف استفاده از قطعات مشترک، باتریهای قابل تعویض و قوای محرکه کمهزینه 100 کیلوواتی، رنو 5 جدید 33 درصد ارزانتر از نسل فعلی Zoe الکتریکی خواهد بود و بنابراین رنو محصولی برای توده عموم خواهد ساخت. رنو Zoe قیمت پایه 32,500 یورویی در فرانسه دارد اما قیمت پایه آن پس از مشوقهای گوناگون به 23 هزار یورو کاهش پیدا میکند. به این ترتیب رنو 5 میتواند بیش از 10 هزار یورو ارزانتر باشد و قیمتش به خودروهای درونسوز با ابعاد مشابه همچون رنو کلیوی 15,900 یورویی برسد.
این خودروساز همچنین نسخه تولیدی کراس اوور الکتریکی مگان E را در سال 2022 عرضه خواهد کرد و پس از آن نیز یک شاسیبلند بزرگتر دیگر تولید خواهد شد. هر دو خودرو از پلتفرم CMF-EV توسعه یافته برای خودروهای کلاس C و D گروه رنو سود خواهند برد. خودروهایی که از این پلتفرم استفاده میکنند شعاع حرکتی 580 کیلومتری خواهند داشت. این خودروها همچنین از کابین جادار، مرکز ثقل پایین، توزیع وزن ایده آل، نسبت فرمان سریع و سیستم تعلیق چند اتصالی عقب برخوردار خواهند بود. پلتفرم موردبحث همچنین در دیگر محصولات گروه رنو-نیسان-میتسوبیشی بکار خواهد رفت و تا سال 2025 تعداد 700 هزار دستگاه خودروی اتحاد از آن استفاده خواهند کرد.
تا سال 2025 بیش از 65 درصد محصولات رنو از نوع الکتریکی یا هیبریدی خواهند بود و سهم خودروهای الکتریکی از سبد محصولات رنو تا سال 2030 به 90 درصد خواهد رسید. نهایتاً با آغاز سال 2024 برند پرفورمنس آلپاین سه خودروی تمام الکتریکی مخصوص خود شامل یک مدل اسپورت، یک هاچبک داغ و یک گرندتورر را تولید خواهد کرد.
در این مراسم علاوه بر اطلاعات محصولات جدید به جزئیات اکوسیستم شهر الکتریکی رنو در شمال فرانسه نیز اشاره شده است. سه کارخانه در شهرهای مختلف فرانسه با تولید سالانه 400 هزار دستگاهی تا سال 2025 مشغول خواهند بود.
قوای محرکه الکتریکی این شرکت توسط خود رنو در نرماندی تولید خواهند شد و کار تولید باتریها به شرکت انویژن AECS سپرده خواهد شد و استارت آپ فرانسوی ورکور نیز به کار توسعه باتریهای پرفورمنس و پایدار برای رنو و آلپاین مشغول خواهد شد.
تا سال 2030 در کل 1 میلیون واحد باتری نیکل، منگنز و کبالت برای تمامی برندهای این گروه تولید خواهد شد. رنو میخواهد در کمتر از 10 سال تا 60 درصد از هزینههای باتری را کاهش داده و به زیر 100 دلار به ازای هر کیلووات ساعت در سال 2025 برساند. این هزینه حتی میتواند با استفاده از باتریهای حالتجامد کمتر شده و به زیر 80 دلار به ازای هر کیلووات ساعت در سال 2030 برسد.
استارت آپ فرانسوی وال لات نیز مسئول توسعه پیشرانه الکتریکی در مقیاس بزرگ خواهد بود. این پیشرانه باعث کاهش 5 درصدی هزینههای تولید قوای محرکه هیبریدی شده و تا 2.5 گرم دیاکسید کربن کمتری در یک خودرو با ابعاد متوسط تولید میکند.
گروه رنو در آینده نسخه جدیدی از قوای محرکه الکتریکی را در ابعادی کوچکتر خواهد ساخت که این امر منجر به کاهش 30 درصدی هزینهها، کاهش 45 درصدی انرژی تلف شده و 20 کیلومتر برد الکتریکی بیشتر خواهد شد.
نهایتاً نیز برند موبالایز روی تولید ارزشافزوده از طریق طول عمر باتری تمرکز کرده و ارزش باقی مانده حداکثر 500 یورویی برای هر باتری بکار رفته در خودروهای الکتریکی ارائه خواهد کرد.