بلوغ در 25 سال: همراه با چهار نسل از رنو کلیو

چهارشنبه 10 شهریور 1395 - 12:30
مطالعه 14 دقیقه
the Renault Clio through four generations
موفقیت در خون رنو کلیو است و ما هر چهار نسل این خودرو را گرد هم آورده تا مقایسه‌ای بین آن‌ها داشته باشیم.
تبلیغات

اولین نسل رنو کلیو در نمایشگاه خودروی پاریس در سال 1990 معرفی شد. نام خودرو از زبان یونانی گرفته‌شده و معنی "مشهور شدن" را دارد.

کلیو باید با ارائه‌ی آسایش یک خودروی بزرگ‌تر در پکیجی کوچک‌تر موفقیت رنو 5 را تکرار می‌کرد. این خودرو در سال 1991 برنده‌ی عنوان خودروی سال اروپا شد. در فرانسه آپشن های متعددی برای کلیو وجود داشت که از آن‌ها می‌توان به 6 نوع پیشرانه، دو نوع بدنه و سه سطح تریم اشاره کرد. تریم های این خودرو عبارت‌اند بودند از S،RSi و ویلیامز.

رنو در سال 1998 نسل دوم کلیو را با انحناهای بیشتری به بازار فرستاد. این خودرو دارای قطعات پلاستیکی و کاپوت آلومینیومی بود و تا سال 2012 به انواع مختلف در خط تولید حضور داشت.

علیرغم این موضوع، نسل سوم کلیو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال 2005 رونمایی شد و برای دومین بار و در سال 2006 خودروی سال اروپا لقب گرفت. در سال 2013 نیز نسل چهارم این خودرو وارد بازار شده است. این خودرو اولین مدلی است که زبان طراحی جدید رنو را به نمایش گذاشته و پس از آن نیز شاهد خودروهای کپچر، کجار و مگان بوده‌ایم؛ اما برای اینکه مقایسه‌ای میان این چهار نسل داشته باشیم آن‌ها را رو درروی هم قرار داده‌ایم تا روند تکامل آن‌ها را مشاهده کنیم.

نسل اول کلیو در پاییز سال 90 و در موتورشو پاریس رونمایی شده و کمی بعد در همان سال روانه‌ی بازار شد.

این خودرو کاملاً ارزش منتظر ماندن را داشت و ازهر نظر نسبت به رنو 5 بهبود یافته بود. در آن زمان ما این خودرو را راحت، پاسخگو و پالایش شده توصیف کردیم و سواری آن را دوست داشتیم. این خودرو در سال 91 با پیشی گرفتن از رقبایی چون نیسان Primera و واکسهال کالیبرا خودروی سال اروپا شد.

اما شگفت‌انگیزترین چیز درباره این خودرو احساس رانندگی کلیو نسل اول در زمان حال است. فرمان خودرو به خوبی توزیع وزن شده و ابعاد کوچک به همراه پنجره‌های بزرگ آن مانور دادن در شهر را آسان ساخته است. این خودرو دارای پیشرانه‌ی 1.4 لیتری 79 اسب بخاری است و البته بجای گیربکس خوب 5 سرعته دستی از نمونه ی اتوماتیک استفاده می‌کند.

هنوز هم در جاده‌های باز خودرو با تواضع و وقار خاصی حرکت کرده و ماهیت هیجان‌انگیز خود را به نمایش می‌گذارد. کابین خودرو نسبت به استانداردهای امروزی محافظه‌کارانه است اما فضای زیاد و البته احساس خوش‌ساخت بودن وجود دارد. نشان‌دهنده‌های آنالوگ به‌طور باورنکردنی قدیمی به نظر می‌رسند اگرچه که عملکردی بوده و می‌توان به آسانی آن‌ها را خواند.

در بخش عقب به‌طور عجیبی فضای خوب برای سرنشینان وجود دارد. در حقیقت برخی خودروهای مدرن شهری امروزی می‌توانند چند مورد را از این خودرو یاد بگیرند. البته تست‌های تصادف و مقررات ایمنی کلیو 25 ساله با معیارهای امروزی نمی‌خواند اما کلیو ثابت می‌کند که خودروی کوچک نیز می‌تواند فضای خوبی داشته باشد.

درحالی‌که شرکت‌های زیادی در هنگام معرفی نسل جدید یک خودرو محتاط عمل می‌کنند اما رنو با رونمایی نسل دوم کلیو در سال 98 کتاب قوانین را پاره کرد. شکل جعبه‌ای و خطوط مستقیم نسل اول محو شده و شاهد بدنه‌ای گردتر و منحنی‌تر در نسل بعدی بودیم. این یک موفقیت آنی بود و در اروپا مشتریان زیادی را به خود جذب کرد. مواد پیشرفته به منظور هرچه کمتر کردن وزن خودرو بکار رفتند که از آن جمله می‌توان به پوشش پلی کربناتی چراغ‌های جلو اشاره کرد. کاپوت آلومینیومی خودرو نیز علاوه بر کاهش وزن باعث بهبود ایمنی کلیو نیز شده بود. در برخی مدل‌ها نیز ABS وجود داشت و مدل‌های فول کلیو به 4 کیسه هوا مجهز بودند.

درست همانند نسل اول، کلیو نسل دو نیز بر روی هندلینگ درگیر کننده‌ی نسل اول تمرکز کرده و از پیشرانه‌های قدرتمندتر بنزینی و دیزلی سود می‌برد. خودروی حاضر در این بررسی دارای پیشرانه‌ی 1.9 لیتری دیزلی و گیربکس 5 سرعته ی دستی بود. کابین خودرو قدیم بهبود یافته و چشمگیر نسبت به نسل اول محسوب می‌شد اگرچه که پلاستیک‌های بکار رفته در آن چندان جالب نیستند. صفحه‌نمایش دیجیتال موجود بین نشان‌دهنده‌ها حس مدرن‌تری را به این خودرو می‌بخشد. نمی‌توان سیستم صوتی پایه و فرمان سه پره بزرگ آن را نادیده گرفت.

در جاده کلیو نسل دو با پیشرانه‌ی دیزلی قوی خود سرزنده نشان می‌دهد. گیربکس دستی این خودرو نسبت به گیربکس نسل اول بهتر بوده اما فواصل تعویض طولانی‌تر داشته و چندان دقیق نیست. سواری خودرو با توجه به رینگ‌های 14 اینچی و لاستیک‌های دیواره بلند خوب است.

درحالی‌که تولید نسل دوم کلیو در بازارهای مختلف تا سال 2012 ادامه داشت، نسل سوم این خودرو در سال 2005 معرفی شد. کمتر از یک سال بعد این مدل خودروی سال اروپا شد و کلیو را به اولین خودرویی بدل نمود که دو بار برنده‌ی این عنوان شده است.

رنو با عرضه‌ی کلیو نسل سه دوباره فرمول را تغییر داد و طراحی نسل سوم را جعبه‌ای‌تر کرد. خودروی حاضر در این بررسی مدل 2009 بوده و فیس لیفتی را تجربه کرده که در آن چراغ‌ها و سپر جلو بازنگری شده و کابین نیز کیفیت بهتری دارد.

اولویت‌های مدل جدید ایمنی است و اولین مدل در این کلاس بوده که 5 ستاره را از یورو انکاپ کسب نموده است. از جمله تجهیزات خاص این خودرو می‌توان به سیستم پایش فشار لاستیک‌ها و کارت کلید هندزفری اشاره کرد.

این استایل امن‌تر به هندلینگ نیز منتقل شده و خودرو هندلینگی سفت‌تر و حساس‌تر نسبت به کلیو نسل دوم دارد.

در حالی سیستم فرمان بازخورد مدل اولی را ندارد اما در عوض قدرت زیادی از پیشرانه‌ی تنفس طبیعی 4 سیلندر 1.6 لیتری با 126 اسب بخار قدرت به دست می‌آید. این اول کلیو ما است که زیر 10 ثانیه به تندی 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

در بحث سواری کلیو نسل سوم بسیار برنامه‌ریزی تر و بهتر بوده و مناسب رانندگی‌های طولانی است اما رینگ‌های بزرگ‌تر و سیستم تعلیق سفت‌تر مدل GT به این معنی است که به اندازه‌ی نسل دوم نرم نیست.

جای تعجبی وجود ندارد که بزرگ‌ترین پیشرفت‌های مهندسی در نسل چهارم این خودرو دیده می‌شود. سر طراح رنو آقای لارنس ون دن آکر در نمایشگاه خودروی پاریس 2012 از این خودرو رونمایی کرد و البته طراحی مدرن و تجهیزات زیادی را به آن اعطا نمود.

بدنه‌ی طویل‌تر به معنی بزرگ‌تر بودن کابین نسبت به نسل‌های قبلی است درحالی‌که طراحی آن هنوز هم تازه است و اولین بار زبان طراحی جدید رنو را به نمایش گذاشت. این طراحی بعدها در مدل‌های دیگر نیز ادامه یافت. طراحی خودرو برای جوانان و خانواده‌ها جذاب است و این اولین کلیوی است که تنها به‌صورت 5 درب در دسترس می‌باشد.

کابین خودرو در مجموع دگرگون شده است. در کابین شاهد نشان‌دهنده‌های دیجیتال و صفحه لمسی مرکزی بزرگ هستیم. ارتباطات یک عنصر کلیدی در این نسل از کلیو بوده و سیستم اطلاعات سرگرمی R-Link رنو دارای سیستم‌هایی چون بلوتوث، ناوبری و اتصالات بین گوشی هوشمند و این سیستم است.

این خودرو دارای گیربکس اتوماتیک است و با داشتن دو کلاچ نرم‌تر، سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر نشان می‌دهد. پدال شیفترها نیز روی غربیلک فرمان قرار داشته و تعویض‌های سریع‌تری را نشان می‌دهد. سواری خودرو اگرچه نرم بوده اما اعتمادبه‌نفس کافی را هم در عبور از پیچ‌ها فراهم می‌کند. فرمان خودرو دقیق بوده و پیشرانه نیز ساکت است و در بخش پشتی نیز فضای کافی برای افراد قدبلند وجود دارد. در واقع از این لحاظ این خودرو بیشتر شبیه نسل اول است.

هم‌اکنون مدل فیس لیفت شده کلیو معرفی شده و امیدواریم که به موفقیت خود در بازار خودروهای کوچک ادامه دهد.

منبع: autoexpress

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.