دوئل لوتوس الیزه و آلپاین A110
در ادامهٔ برگزاری سری رقابتهای خودرویی جذاب پدال، یکی دیگر از گروههایی که باید به آن بپردازیم، گروه خودروهای اسپرت است. در دوئل قبلی این گروه، بامو Z4 در برابر آلفارومئو 4C قرار گرفت که این دو ماشین توانستند مجموعاً 1918 رأی را از شما دریافت نمایند. از این آراء، 4C با تصاحب 1040 رأی و به عبارتی 54 درصد از کل آراء، موفق به پیروزی در این نبرد شد درحالیکه Z4 با کسب 878 رأی از گردونهٔ رقابتها خارج شد. حال امروز در چهارمین و آخرین دوئل گروه خودروهای اسپرت، لوتوس الیزه و آلپاین A110 به میدان نبرد آمدهاند.
پورشه کیمن | لوتوس اگزیج | آلپاین A110 | لوتوس الیزه |
پورشه کیمن | ؟ | ||
آلفارومئو 4C | بامو Z4 | لوتوس اوورا | مرسدس بنز SLC |
آلفارومئو 4C | مرسدس بنز SLC |
لوتوس الیزه
لوتوس برای نخستین بار مدل الیزه را بهعنوان جایگزینی برای مدل قدیمی اِلَن در سال 1996 معرفی کرد. تولید نسل نخست این خودرو که یک اسپرت سبکوزن موتور وسط بود تا سال 2001 ادامه یافت درحالیکه نسل دوم آن در اکتبر سال 2000 معرفی شد. در آن سالها لوتوس در مالکیت جنرال موتورز بود و به همین دلیل این شرکت آمریکایی تصمیم گرفت یک رودستر اسپرت را بر اساس نسل دوم الیزه ساخته و آنرا توسط برندهای اروپایی خود یعنی اوپل و واکسهال به بازار عرضه کند. این ماشین در سال 2001 معرفی شده و با نام اوپل اسپیدستر و واکسهال VX220 راهی بازار اروپا گردید. از سوی دیگر نسل سوم الیزه نیز برای نخستین بار در نمایشگاه ژنو 2010 رونمایی شد و بدین ترتیب نسل دوم آن به پایان عمر خود رسید. نسل سوم این اسپرت بریتانیایی همچنان در حال تولید است اما لوتوس همواره آنرا بروز نموده و نسخههای مختلفی از آنرا معرفی کرده است. یکی از این نسخهها، مدل Cup 250 است که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2016 رونمایی شد و ما نیز همین مدل را برای این دوئل برگزیدهایم. Cup 250 نسخهای عملکرد بالا و سبکوزن از الیزه است که بیشتر از نسخههای استاندارد به استفاده در پیست تمرکز دارد. این مدل از یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر سوپرشارژ ساخت تویوتا استفاده میکند که مانند تمامی الیزهها در میانهٔ شاسی نصب شده است. این موتور 245 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد که انتقال نیروی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی که بازهم ساخت تویوتا است به چرخهای عقب صورت میگیرد.
آلپاین A110
آلپاین یک شرکتی فرانسوی است که در زمینهٔ ساخت خودروهای اسپرت و مسابقهای فعال بوده و از پیشرانهها و پلتفرمهای رنو استفاده میکند. این شرکت کار خود را در سال 1955 با معرفی کوپهٔ اسپرت موتور عقب A106 آغاز کرد که روی پلتفرم رنو 4CV ساخته شده بود؛ اما معروفترین محصول آلپاین A110 نام داشت که در سال 1961 معرفی شد. این خودرو هم مانند دیگر ساختههای آلپاین از پیشرانهٔ رنو استفاده میکرد و تولید آن تا سال 1977 ادامه داشت. سپس آلپاین در سال 1973 توسط رنو خریداری شد اما همچنان به فعالیت خود بهعنوان یک زیر برند یا زیرمجموعهٔ رنو ادامه داد تا اینکه سرانجام با توقف تولید آخرین محصولش بنام A610 در سال 1995، فعالیت آلپاین بهطور کامل خاتمه یافت؛ اما چند وقت پیش رنو اعلام کرد که تصمیم دارد برند آلپاین را احیا کرده و خودروی جدیدی توسط آن معرفی کند. بدین ترتیب سرانجام پس از معرفی کانسپتهایی، محصول جدید آلپاین پس از چندین سال غیبت در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی شد. این خودرو به یاد مشهورترین محصول تاریخ آلپاین، A110 نام دارد و در طراحی هم از نسخهٔ کلاسیک خود الهام گرفته است. آلپاین A110 جدید همانند سلف خود، یک کوپهٔ اسپرت موتور عقب-وسط است. این کوپهٔ اسپرت فرانسوی، به یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مجهز شده که توسط گروه رنو-نیسان توسعه پیدا کرده است. این پیشرانه 250 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور دارد و برای انتقال نیروی آن به چرخهای عقب هم یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است.
مشخصات فنی
| آلپاین A110 | لوتوس الیزه |
ترکیب | موتور عقب-وسط | موتور وسط |
پیشرانه | 1.8 لیتری 4 سیلندر | 1.8 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | سوپرشارژ |
قدرت | 250 اسب بخار | 245 اسب بخار |
گشتاور | 320 نیوتن متر | 250 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 6 سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفرتاصد | 4.5 ثانیه | 4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت | 250 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | - | 7.6 لیتر (ترکیبی) |
طول | 4.18 متر | 3.82 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.42 متر | 2.30 متر |
وزن | 1080 کیلوگرم | 931 کیلوگرم |
قیمت پایه | 50,000 پوند | 45,600 پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9817039]