رونمایی رسمی از کراساوور کوپهٔ رنو آرکانا در نمایشگاه مسکو
تا امروز کراساوورهای کوپه صرفاً توسط برندهای پریمیوم و لوکس تولید میشدند اما حالا برندی غیر لوکس هم قصد دارد برای اولین بار به این بخش وارد شود. این شرکت، رنو است که پس از انتشار چندین تیزر، سرانجام همانطور که وعده داده بود، کراساوور کوپهٔ خود بنام آرکانا را رسماً در نمایشگاه خودروی مسکو رونمایی کرده است؛ بنابراین رنو اولین برند غیر لوکسی محسوب میشود که یک کراساوور کوپه را به سبد محصولات خود اضافه میکند. البته رنو نسخهٔ رونمایی شده از آرکانا را یک نمونهٔ نمایشی یا کانسپت دانسته است اما کاملاً مشخص است که این خودرو نمونهای نزدیک به تولید یا پیشتولید است.
گفته شده سال آینده نسخهٔ تولیدی آرکانا به بازار عرضه خواهد شد اما بهجز آینههای جانبی که احتمالاً در نسخهٔ تولیدی بزرگتر خواهند شد، دیگر قسمتهای خودرو بهاحتمالزیاد تقریباً بدون تغییر به خط تولید خواهند رسید. آرکانا یک کراساوور کامپکت در سگمنت C با سقف کوپه مانند است و رنو آنرا ترکیبی از ظرافت یک سدان و استحکام یک کراساوور میداند. این خودرو برای کسانی طراحی شده که دنبال کراساوور با استایل شیک کوپه مانند بود و حاضرند در قبال آن از فضای سر عقب و حجم صندوق بار زیاد چشمپوشی کنند.
آرکانا با چراغهای جلوی C شکل تمام LED و چراغهای سراسری عقب، طبق جدیدترین زبان طراحی رنو شکل گرفته است. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای ظاهری برجستهٔ این خودرو نیز میتوان به گلگیرهای عریض که رینگهای بزرگ 19 اینچی را در خود جای دادهاند، دو سر اگزوز در عقب که امیدواریم واقعی باشند و واصلهٔ زیاد از سطح زمین اشاره کرد. همچنین به دلیل لبهٔ کشیدهٔ درب صندوق بار، آرکانا بیشتر یک سدان قدبلند به نظر میرسد تا یک کراساوور کوپه؛ اما فعلاً تصاویری از داخل این خودرو منتشر نشده است که این میتواند به خاطر آماده نبودن کابین آرکانا باشد.
آرکانا روی نسخهٔ اصلاحشدهای از پلتفرم کپچر مخصوص بازار روسیه ساخته شده است. نسخهٔ روسی کپچر برخلاف نسخهٔ اروپایی، روی پلتفرم داچیا داستر (پلتفرم B0 رنو/داچیا) ساخته شده و کمی از کپچر اروپایی بزرگتر است. غیر از پلتفرم اما فعلاً هیچ اطلاعات فنی دیگری از آرکانا منتشر نشده است.
درهرحال به دلیل اینکه رنو سال گذشته با فروش بیش از 448 هزار دستگاه خودرو در روسیه، حدود یکسوم از بازار خودروی این کشور را در اختیار دارد (سهم دقیق رنو از بازار خودروی روسیه 28 درصد است)، نمایشگاه مسکو را برای رونمایی رسمی آرکانا انتخاب کرده است. روسیه همچنین رتبهٔ دوم بیشترین فروش رنو در سراسر جهان را در اختیار دارد و قرار است تا سال 2022 به بزرگترین بازار رنو تبدیل شود.
آرکانا سال آینده در ابتدا در روسیه عرضه خواهد شد و سپس به بازارهای آسیایی و دیگر نقاط جهان نیز راه پیدا خواهد کرد؛ اما بااینحال رنو گفته است هیچ برنامهای برای عرضهٔ این خودرو در بازار اروپا ندارد که این تصمیم رنو کمی عجیب به نظر میرسد زیرا آرکانا میتوانست نقش جایگزینی ارزانتر و قابلدسترستر از بامو X4 و مرسدس بنز GLC کوپه را در اروپا بازی کند.