رنو کجار، خویشاوند جدید نیسان قشقایی
نمایشگاه ژنو 2015: رنو از کراساوور جمعوجور کجار که روی پلتفرم CMF ساخته میشود، در نمایشگاه ژنو رونمایی کرد. این همان پلتفرمی است که رنو همراه با نیسان توسعه داده و خودروهایی نظیر نیسان قشقایی را میزبانی میکند.
سازنده ای که بیشتر آن را با هاچ بکها و MPV هایش میشناسیم، این روزها خودروهای کراس اوور و شاسیبلند را جدی گرفته است. کجار جانشین خودروی کولئوس خواهد شد. در عین حال بزرگتر، چابکتر و امروزیتر از ان میباشد.
طراحی کجار مخلوطی از رنو کلیو و مینی کراساوور کپچر است. چراغهای کشیده، فرم منحصر به فرد جلوپنجره با فوکوس روی نشان بزرگ رنو، نوار کرومی در بالای جلوپنجره برای افزودن بصری عرض خودرو، نوارهای LED دور چراغها، بدنه عضلانی با موج برجسته در نمای جانبی و سقف با شیب ملایم همگی دست به دست هم دادهاند تا طرحی زیبا و جذاب را برای این خودرو خلق کنند.
برخلاف طراحی بیرونی، فضای کابین ساده و به دور از هیجان است. صندلی سرنشین جلو را میتوان به یک میز کوچک تبدیل کرد. صندلیهای نیمکتی عقب هم با نسبت 60/40 تا میشوند. رنو متخصص تطبیقپذیری فضای داخل است و انواع پیکرهبندی داخلی را میتوان در آن امتحان کرد.
در مرکز کنسول یک نمایشگر 7 اینچی لمسی قرار گرفته است. رنو از سیستم ناوبری، سیتم تشخیص صدا، تلفن و رادیو و سیستم سرگرمی در نسل جدید سیستم R-Link خود بهره جسته است.
رنو کجار از نیسان قشقایی اندکی بزرگتر است. طول آن 4.45 متر و عرض آن 1.84 متر و ارتفاع آن به 1.6 متر میرسد. افزایش ابعاد بدنه به کجار کمک کرده تا ظرفیت بار را به 472 لیتر برساند که 42 لیتر بیش از همتای خود در نیسان است. در جایجای کابین هم مجموعاً 30 لیتر فضا برای حمل و ذخیرهسازی اشیای کوچک پیشبینی شده است.
فاصله کف این خودرو از زمین به 19 سانتیمتر میرسد که به نظر برای خارج شدن از جاده و ناهمواریهای سطحی، کافی باشد. کجار را میتوان بهصورت دیفرانسیل جلو یا دو دیفرانسیل خریداری نمود. بنابراین بسته به توقعات، میتوان روی آن حساب ویژه ای باز کرد. در قسمت جلو و عقب خودرو از سینیهای ویژه ای از جنس فولاد ضدزنگ استفاده شده که حفاظت کافی در مسیرهای ناهموار از قسمتهای کف خودرو را پدید میآورد.
برای پیشرانه میتوان موتور 1.5 لیتری توربو دیزل با قدرت 108 اسب بخار را انتخاب کرد و یا موتور 1.6 لیتری 128 اسبی و یا موتور بنزینی توربوی 1.2 لیتری 128 اسبی را انتخاب نمود. انتقال نیرو بسته به پیشرانه انتخابی میتواند از نوع شش سرعته دستی و یا شش سرعته اتوماتیک با کلاچ دوگانه باشد.
رنو کجار از تابستان 2015 با قیمت پایه حدود 20 هزار یورو برای فروش در اروپا و سپس در آفریقا، حوزه مدیترانه، انگلستان و چین راهی بازار میشود.