رنو کپچر مدل 2015، اروپایی خاص

پنج‌شنبه 4 تیر 1394 - 16:50
مطالعه 10 دقیقه
2015 Renault Captur
یکی از نکات جالب‌توجهی که در چند سال اخیر مشاهده می‌شود، افزایش روزافزون فروش خودروهای SUV و یا به‌اصطلاح شاسی بلندها، در سرتاسر دنیاست. واقعیت آن...
تبلیغات

یکی از نکات جالب‌توجهی که در چند سال اخیر مشاهده می‌شود، افزایش روزافزون فروش خودروهای SUV و یا به‌اصطلاح شاسی بلندها، در سرتاسر دنیاست. واقعیت آن است که شور و علاقه نسبت به این طیف از خودروها دیگر پیر و جوان نمی‌شناسد و تمامی قاره‌ها و مکان‌ها را هم درنوردیده است. در کشور ما نیز علیرغم همه گرانی‌ها و کمبودهایی که وجود دارد، کماکان شاهدیم که این قسم از خودروها، حجم بالایی از واردات را از آن خود ساخته‌اند؛ با این وجود، کمتر شاهدیم که از آنها در مسیرهای سخت و یا آفرود استفاده شود و برعکس، بیشترشان را در داخل شهرها و یا ترافیک‌های شهری می‌بینیم که سخت هم دنبال جای پارک می‌گردند! این امر به خوبی نشانگر آن است که این ویژگی‌های ظاهری و رفاهی کراس اوورهاست که در بیشتر مواقع، اولویت مهم خریداران ایرانی است و نه خواص بیابان‌گردی‌شان. از طرف دیگر، بازار جذاب و وسوسه‌انگیز این دسته از خودروها موجب شده که فکر ورودشان حتی به ذهن سازندگان خفته! وطنی هم خطور کند، چون هر چه باشد سوددهی این بازار بسیار بالاست و خودروساز وطنی هم آنسان که تاکنون دیده‌ایم حاضر هست از همه‌چیز چشم‌پوشی نماید الا سود بادآورده! بگذریم.

گرچه بازار کراس اوورهای بالای 100 میلیون تومانی در ایران، کمابیش تحت سیطره کره‌ای‌ها است و زیر 100 میلیون تومانی‌ها نیز تا حد بسیاری در اختیار چینی‌ها. ولی با کمی کنکاش می‌بینیم که بیشتر کره‌ای‌ها بالای 150 میلیون تومان قیمت دارند و چینی‌ها هم گرچه از بهایی پایین‌تری برخوردارند ولی به لحاظ تکنولوژی، لااقل یک دهه از آنان عقب‌ترند. اما چنانچه در این گیرودار، مدلی وارد شود که از بهای 100 میلیون تومانی برخوردار بوده و آرم و نشان برند معروفی را بر پیشانی خود حمل نماید، می‌توان از آن انتظار داشت که بر بازار فروش برخی از نمونه‌های گران‌تر چینی تأثیر بگذارد و در صورت ارائه خدمات پس از فروشی مناسب و درخور، اسباب دردسر جدی کره‌ای‌ها را هم فراهم آورد. ازجمله این خودروها که در انتظار ورود به بازار ایران است، رنو کپچر (CAPTUR) می‌باشد که از طراحی به‌روز و تکنولوژی پیشرفته‌ای برخوردار است و قرار هم بر این است که در آینده‌ای نزدیک، توسط خودروساز اول کشورمان ارائه شود.

رنو کپچر یک مینی – کراس اوور (MINI-CROSSOVER) است که در سال 2013 میلادی، در نمایشگاه ژنو رونمایی شد و در آوریل همان سال نیز فروش آن آغاز گردید. این خودرو بر مبنای پلت فرم B تکوین یافته است که بین رنو و نیسان مشترک است. در حال حاضر هم این خودرو در شهر VALLADOLIDA اسپانیا تولید می‌شود. چندی پیش، این خودرو در سایت «AUTOMIDDLEEAST» امارات مورد بررسی قرار گرفته که اینک چکیده‌ای از آن را تقدیمتان می‌نمایم.

کپی لینک

خلاصه بررسی

کل امتیاز این خودرو: 4 از 5

رنو کپچر (CAPTUR) توسط سازنده‌ای فرانسوی عرضه می‌شود و بر مبنای نسل چهارم رنو کلیو هم تکوین یافته است. کمپانی رنو با عرضه این مدل، جوانان را هدف قرار داده است. خودروی مذکور در بخش خودروهای مینی – اس یو وی (MINI- SUV) بازار جای می‌گیرد و در حال حاضر نیز با خودروهایی همچون شورولت ترکس (TRAX) و نیسان جوک (JUKE) رقابت می‌کند.

نمای ظاهری

نکات مسرت‌بخش و شیطنت‌آمیزی در پیرامون کپچر وجود دارد. ویژگی های همچون چراغ‌های کشیده به سمت عقب، که در طرفین جلوپنجره مشکی آن جای گرفته‌اند و همچنین چراغ‌های مه شکنی که گرداگردشان را نواری از کروم فرا گرفته است، همه اینها نشانگر آن است که طرح مذکور، یک چیز تازه، متفاوت و بالاتر از همه خوشایند و طراوت‌بخش است.

کابین

در داخل، جذبه و گیرایی رنو، از پلاستیک‌هایی که در جای‌جای کابین آن به‌کاررفته، کاملاً هویداست. هرچند که، پیرامون بسیاری از کلیدها و قطعات موجود را تریم مشکی پیانو و نیز نقره‌ای فام فرا گرفته است. نکته واقعاً باارزشی که در کابین این خودرو قابل مشاهده است، امکان برداشته شدن پوشش‌های روی صندلی‌هاست، که تنها با یک زیپ صورت می‌پذیرد. از سوی دیگر، سرعت سنجی دیجیتالی، صفحه پشت فرمان آن تزیین نموده است و در این میان، وجود یک صفحه لمسی به سایز 7 اینچ نیز، مقداری زرق‌وبرق را به کنسول میانی آن تزریق نموده است.

مهندسی

در این خودرو جهت رفاه حال سرنشینان، یک جعبه کشویی جایگزین جا دستکشی های سنتی گردیده است. در رنو کپچر برای راننده و هرکدام از سرنشینان آن، یک محفظه جداگانه، جهت ذخیره‌سازی بار و اشیاء وجود دارد که در نوع خودش حرکتی ابتکاری محسوب می‌شود. در ضمن، گنجایش هر یک از این محفظه‌ها نیز معادل 11 لیتر است. بسته به تیپ ارائه شده، امکان سفارش چراغ‌های LED برای جلو نیز فراهم است.

آنچه در این خودرو ارائه می‌شود

در زیر کاپوت این خودرو، یک پیشرانه 1.2 لیتری توربو شارژ مستقر است که از توانی معادل 120 اسب بخار و گشتاوری برابر با 190 نیوتن متر بهره می‌برد. این نیرو به همراه یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های آن منتقل می‌شود. حداکثر سرعت رنو کپچر معادل 190 کیلومتر بر ساعت است و در 10.9 ثانیه هم سرعت آن از حال سکون به 100 می‌رسد.

جمع‌بندی نهایی

هرچند که، هر سه خودروی رنو کپچر، شورولت ترکس و نیسان جوک از پرسوناژ شخصیتی جالبی بهره برده و خوراک لازم را هم برای جذب خریداران جوان‌تر تهیه می‌بینند، اما در این میان، بهای فروش رنو کپچر واقعاً مقرون‌به‌صرفه تر از رقبایش می‌باشد. آپشن های متعدد و بی‌شماری در این خودرو عرضه می‌شود که وجود همین امر نیز به سهولت می‌تواند تصویری اختصاصی و منحصربه‌فردی را از آن، در میان انبوه جمعیت به نمایش بگذارد.

نکته مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

طراحی با طراوت و دلپذیر، در مقایسه با آنچه که در بازار وجود دارد.

نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

کیفیت متریال به‌کاررفته در داخل کابین این خودرو کمی مأیوس‌کننده است.

کپی لینک

مشخصات فنی

تیپ موتور: H5Ft – 4 سیلندر و توربو شارژ

حجم موتور: 1197 سی سی

توان: 120 اسب بخار در 4900 دور در دقیقه

گشتاور: 190 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه

صفر تا صد: 10.9 ثانیه

حداکثر سرعت: 190 کیلومتر بر ساعت

نوع جعبه‌دنده: 6 سرعته اتوماتیک به همراه کلاچ دوبل

مصرف سوخت ترکیبی: 5.4 لیتر (برخی از منابع 5.9 لیتر)

سیستم ترمز: جلو و عقب دیسکی

استاندارد آلایندگی: یورو 5

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4122/1778/1566 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2606 میلی‌متر

وزن خالص: 1180 کیلوگرم

گنجایش محل بار: 377 لیتر

حجم باک: 45 لیتر

ایمنی

5 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا

4 عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو)

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم کمکی ترمز EBA

سیستم کنترل پایداری ESP

سیستم کمکی شروع حرکت در تپه‌ها HILL START ASSIST

ستون جمع شونده فرمان

سیستم ISOFIX برای صندلی کودک

تجهیزات رفاهی

برخی از تجهیزاتی که در نمونه‌های فول این خودرو در امارات عرضه می‌شود، در نمونه سفارش ایران آن مشاهده نشده است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌گردد.

تهویه مطبوع اتوماتیک

سیستم روشنایی در روز (DRL)

سنسور نور و باران (در نمونه سفارش ایران موجود نیست)

سیستم هوشمند ورود بدون کلید

فرمان الکتریکی حساس به سرعت

آینه‌های جانبی برقی به همراه گرم‌کن + سنسور دمای محیط

صندلی‌ها با روکش زیپی قابل شستشو

دوربین دید عقب (در نمونه سفارش ایران موجود نیست)

صفحه نمایشگر لمسی چندرسانه‌ای (MULTI MEDIA) به سایز 7 اینچ

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB و AUX + بلوتوث

روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو (در نمونه سفارش ایران موجود نیست)

تغییر زاویه نور چراغ‌های جلو در پیچ‌ها

سیستم رانندگی در حالت مصرف بهینه

کامپیوتر سفر

4 عدد بلندگو

پوشش چرمی فرمان

شیشه‌های دودی روشن

نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)

سیستم ضد سرقت IMMOBILIZER

کروز کنترل + کلید کروز کنترل بر روی فرمان

سیستم ناوبری (NAVIGATION) + سیستم رهیاب GPS (در نمونه سفارش ایران موجود نیست)

پاور ویندوز (در نمونه سفارش ایران موجود نیست)

استارت دکمه‌ای

و...

قیمت

در ایران: 105 میلیون تومان (ثبت‌نام در نمایندگی)

در امارات: 57,900 درهم (تیپ PE) و 62,900 درهم (تیپ SE) و 67,900 درهم (تیپ LE)

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.