دو برادر: مقایسه ظاهری سدان‌های مگان و تلیسمان

سه‌شنبه 27 مهر 1395 - 12:30
مطالعه 12 دقیقه
مقایسه رنو مگان و رنو تلیسمان
کمپانی فرانسوی و اصیل رنو، در چند سال اخیر خوشبختانه متوجه ضعف خود در بخش طراحی شد و (درست همانند خودروسازان خادم و دلسوز وطنی!) با عزمی جدی درصدد...
تبلیغات

کمپانی فرانسوی و اصیل رنو، در چند سال اخیر خوشبختانه متوجه ضعف خود در بخش طراحی شد و (درست همانند خودروسازان خادم و دلسوز وطنی!) با عزمی جدی درصدد ایجاد یک تحول برآمد. نتیجه کار واقعاً حیرت‌انگیز است؛ مدل‌هایی که طی این انقلاب طراحی متولد شدند واقعاً نسبت به پیشینیان خود چندین پله فراتر بوده و تصوری کاملاً متفاوت از رنو به بیننده و آشنایان دنیای خودرو می‌بخشند. نکته‌ای که در سبک جدید به چشم می‌خورد، امضای طراحی خاصی است که در چراغ‌های جلو و عقب وجود دارد و علی‌رغم تشابهاتی که گاهاً اغراق‌آمیز می‌نماید، پختگی و هویت خاص و بسیار دل‌نشینی به مدل‌های تازه این برند اعطا کرده است. در این نوشتار قصد داریم به همین بهانه، نسخه‌های سدان تلیسمان 2016 و مگان 2017 را از نظر شمایل بیرونی باهم مقایسه کنیم و بیشتر به کُنه طراحی‌شان وارد شویم. به شخصه امیدوارم بزودی در بازار کشور کنار هم بوده و جانانه‌ به رقابت با رقبا بپردازند (البته اگر قربانی بعضی از دلسوزانِ جان نشوند!).

در نمای جلو و دماغه اشتراک بسیار زیاد است. امضای خاص طراحی به وضوح خود را نشان داده و رنو بودن هردو را فریاد می‌زند. چراغ‌های جلو، چراغ‌های روشنایی در روز، نشان رنو، طرح جلوپنجره، خطوط کاپوت و شمایل کلی سپر دقیقاً مشابه هم بوده و شاید برای افراد عادی قابل تشخیص و تمییز نباشند.

البته تفاوت‌هایی هرچند جزئی نیز وجود دارند: DRL مگان یکپارچه با چراغ اصلی، کوتاه‌تر و قطورتر است، اما DRL تلیسمان کاملاً یکپارچه نیست و طول بیشتر و پهنای کمتری دارد. لبه پایین جلوپنجره در مگان با رسیدن به گوشه چراغ قطع می‌شود اما در تلیسمان ادامه یافته و لبه پایینی چراغ را نیز تشکیل می‌دهد. سپر مگان همرنگ بدنه بوده و بخش پایینی‌اش ارتفاع بیشتری دارد، تیغه‌های افقی داخل ورودی هوای مرکزی نیز 4 عدد هستند؛ اما در تلیسمان آن قسمت باریک‌تر بوده و کروم‌کاری‌هایی در پایین و اطراف مه شکن‌ها صورت گرفته و تنها 3 تیغه افقی در ورودی هوایش تعبیه شده است. نکته دیگری که وجود دارد، مگان در تصویر روبرو از جلو باریک‌تر، تپل‌تر و جسورتر می‌نماید، حال آن‌که تلیسمان عریض‌تر و متشخص‌تر به نظر می‌رسد. گرافیک درون چراغ‌ها نیز تفاوت داشته و در تلیسمان یکپارچه‌تر و منسجم‌تر از مگان است.

به جانب که می‌آییم، پیش از هر چیز تفاوت طول دو خودرو توجهمان را جلب می‌کند. اشتراکات اینجا هم غالب‌اند. نمای نیمرخ تلیسمان حالتی استخوانی و در مگان حالتی عضلانی دارد (که البته در سایر زوایا نیز تقریباً همین‌طور است). لاستیک‌ها در مگان ابعاد کوچک‌تری دارند که با التفات به تفاوت کلاس دو برادر کاملاً منطقی است.

قوس عمودی گوشه بخش عقب در تلیسمان کمتر است و چراغ‌ها نسبت به مگان کمتر بیرون زده‌اند. مهم‌ترین تفاوت در ستون عقب دیده می‌شود؛ جایی که تلیسمان پنجره‌های جانبی خود را کشیده و با زاویه تند و موازیِ ستون تا نزدیک گلگیر آورده، اما لچکی عقب مگان ذوزنقه مانند بوده و جهت‌گیری‌اش به سمت پایین، ستون را عریض‌تر کرده است.

دقیقاً در نقطه مقابل، آینه جانبی تلیسمان در گوشه‌ای‌ترین نقطه جای گرفته، اما در مگان پس از آینه قطعه‌ای پلاستیکی دیده می‌شود. خطوط پایین بدنه نیز کمی از نظر طول متفاوت‌اند.

بیشترین تفاوت‌ها در نمای عقب به چشم می‌خورند. درواقع تنها وجه مشترکی که وجود دارد برآمدگی لبه صندوق عقب و محل قرارگیری الماس رنو است.

در مگان: چراغ‌ها ارتفاع بیشتری دارند و لبه بالایی‌شان قوس مقعر دارد، سرتاسر لبه پایینی تا نزدیکی نشان رنو به رنگ قرمز روشن می‌شود، روی سپر دو فرورفتگی هست که پلاک در مرکز قرار می‌گیرد و دوتای جانبی نقش زیبایی و آئرودینامیک ایفا می‌کنند. در پایین‌ترین قسمت، دو چراغ شب‌تاب در دو گوشه تعبیه شده که بینشان پلاستیک مشکی‌رنگ با لوله اگزوزِ درونش به چشم می‌خورد.

در تلیسمان اما چراغ‌ها ذوزنقه مرتب‌تری هستند که یکی از اضلاعش به سمت مرکز امتداد می‌یابد، دورتادور چراغ مخصوص ترمز بوده و دنده عقب و راهنما در مرکز قرار گرفته‌اند، برآمدگی بالای محل پلاک پایین آمده و تا جانب خودرو ادامه دارد، خطی سرتاسری و موازی کمی پایین‌تر دیده می‌شود که زیرش باز بخش پلاستیکی و دو خروجی اگزوز تعبیه شده است (که انگار اصلا خروجی‌های سامانه اگزوز نیستند!). نام هر دو برادر نیز در مرکز درب صندوق بار با حروف بزرگ خودنمایی می‌کند. در کل رخ پشتی تلیسمان مسن‌تر و شیک‌تر اما مگان جوان‌تر و تاحدودی اسپورت‌تر می‌نماید.

رنو با حرکت جدیدش حقیقتاً انقلابی برپا کرد. مگان و تلیسمان به‌عنوان مثال‌های بارز این انقلاب، در هردو نسخه سدان و واگن شیک، زیبا و دلربایند و تا حد زیادی راضی‌تان می‌کنند. امضای طراحی کاملاً غالب بوده و آنچه باعث تفاوتشان می‌شود، چیزی غیر از تفاوت‌های فاحش ظاهری است. در نمای جلو و جانبی شباهت‌ها بسیار بیشترند، اما در عقب تفاوت‌ها بیشتر خودشان را نشان می‌دهند. هم مگان و هم تلیسمان در کلاس خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و از مدعیان اصلی به شمار می‌روند. بدون هیچ اغراقی باید به رنو بخاطر چنین تحول و قدم سازنده‌ای آفرین گفت و به محصولاتش با چشم متفاوتی نگاه کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.