نگاهی اجمالی به رنو کولئوس 2017

چهارشنبه 2 فروردین 1396 - 09:30
مطالعه 12 دقیقه
2017-renault-koleos-19
سام کاویانی: بیش از چهل سالی است که ساخته‌های رنو، این سازنده شهیر فرانسوی، در جای‌جای شهر و دیارمان در حال رفت و آمدند. اغلب خریداران ایرانی نیز...
تبلیغات

سام کاویانی: بیش از چهل سالی است که ساخته‌های رنو، این سازنده شهیر فرانسوی، در جای‌جای شهر و دیارمان در حال رفت و آمدند. اغلب خریداران ایرانی نیز به رنو سخت باور دارند، زیرا که به کلامی ساده محصولات آن باکیفیت هستند، کم‌خرج‌اند و راحتی درخوری را پیشکش سرنشینان خود می‌کنند. رنو یعنی "اطمینان به خودرویی که از پیشینه‌ای با صد و اندی ساله تجربه و از فناوری مدرن و قیمتی درخور بهره می‌برد" و همین یک سطر خود به‌تنهایی معرف تولیدات این سازنده اصیل اروپایی است.

این روزها، رنو نه‌تنها خودروهای مطمئنی را خلق و تولید می‌کند، بلکه در کنارش، زیباترین‌ها را نیز به جهانیان پیش کش می‌کند. همین چندی پیش بود که شاهکاری به نام تلیسمان را رونمایی نمود و اینک آماده پرده‌برداری از تندیس باشکوه دیگری در خطه پهناور ایران‌زمین است. تندیسی به نام نیو کولئوس.

نسل پیشین رنو کولئوس که البته چند ماهی نیست که بازنشسته شده، نامی کاملاً آشنا برای اغلب دوستداران خودروهای بلندقامت در کشورمان بود، خودرویی که به‌رغم توانایی‌های بسیار، تنها به‌صرف ظاهر ساده و نه‌چندان ایرانی پسند خود، از قافله رقابت در این بازار پرهیاهو باز ماند و نتیجه بازی را به برخی دیگر از برندهای خوش آب و رنگ آسیایی واگذار نمود، اما اینک رنو کولئوس از بنیان و اساس متحول شده و تمام قد به نبرد با دیگر همتایان کهنه‌کار خود عزم نموده است.

نسل دوم و یا نوین رنو کولئوس، اوایل سال 2016 میلادی، توسط کارلوس گون مدیرعامل رنو/نیسان در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد. این سری از کولئوس، از حیث ابعاد داخلی و خارجی به‌وضوح نسبت به سلف خود بزرگتر است و بر روی پلت فرمی با کد CMF-CD قالب‌ریزی شده است. این همان سازه‌ای است که به اشتراک توسط رنو و نیسان تکوین و توسعه یافته است و به‌غیراز این خودرو، در نیسان X-TRAIL و رنو کاجار هم به کار می‌رود. در مجموع، گرچه کولئوس 2017 در کلاس خودروهایی چون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج جای می‌گیرد ولی ابعاد بدنه آن به هیوندای سانتافه و کیا سورنتو نزدیک‌تر است.

نسل نوین کولئوس با گستره متنوعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. پیشرانه‌های بنزینی این خودرو شامل انواع 1.2 لیتری توربو و 2.5 لیتری تنفس طبیعی و پیشرانه‌های دیزلی هم در گونه‌های 1.5،1.6 و 2 لیتری عرضه می‌شوند. در این میان، نسخه وارده به کشورمان از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی به توان 171 اسب بخار بهره می‌برد. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکس‌های 6 سرعته دستی و یا 7 سرعته اتوماتیک X-TRONIC عرضه می‌شود. رنو کولئوس جدید فعلاً تنها در شهرهای پوسان کره جنوبی و ووهان چین به تولید می‌رسد. در این میان، تمامی نسخه‌های صادره به بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس و ازجمله ایران ساخت کره هستند.

ون دن واکر، طراح ارشد و قائم مقام مدیرعامل شرکت رنو، طرح بدنه کولئوس جدید را نوعی رنسانس و یا نوزایی از سوی این سازنده بر می‌شمرد و چالش اصلی را دراین‌باره القاء تصویری پویا و مدرن از این خودرو می‌داند. قامت بلند این خودرو که با هدایت و راهبری تیمی به سرپرستی آلکسیس مارتوت (ALEXIS MARTOT) تراش خورده است از همان زبان نوین طراحی رنو بهره می‌برد، زبانی که پیش‌تر در مدل زیبا و جذاب تلیسمان نیز به کار رفته و بر قالبی عضلانی، بدون هیچ‌گونه اغراقی در حجم پردازی، در اقصی نقاط بدنه تأکید دارد و برای هویت بخشی، امضا ثابتی از رنو را هم در جلوپنجره تکرار می‌کند.

نوارهای براق کرومی که در جای‌جای بدنه و نیز پیرامون پنجره‌ها و گوشه و کنار پیکره این خودرو به کار رفته‌اند، نمای ظاهری کولئوس را از حالت سادگی صرف خارج و به خودروهای لوکسی چون لکسس و جگوار نزدیک نموده‌اند و در شب‌هنگام نیز، جذابیت دوچندانی را برایش مهیا می‌سازند.

در کابین کولئوس، از مواد نرم و مرغوبی برای ساخت و پرداخت اجزای درونی آن استفاده شده است و حتی‌الامکان سعی شده از پلاستیک سخت در پوشش رویی داشبورد پرهیز شود که این خود نکته‌ای سخت شایان توجه است؛ زیرا که شاهدیم حتی رقبای هم قیمت ژاپنی و کره‌ای کولئوس هم تا این میزان لوکس و مجلل نیستند. از نکات جالب توجه در این کابین، کنسول پهنی است که در میانه صندلی‌های جلوی آن قرار گرفته و بین راننده و نفر کنار دستی او فاصله انداخته و در میانه‌اش یک استراحتگاه دست با پوشش چرمی سخت جذاب و گیرا جای گرفته است. سامانه R-LINK 2 رنو که در کولئوس به صورت استاندارد تعبیه شده است به کنترل سیستم اطلاعات – سرگرمی (INFONTAINMENT)، سامانه هدایت ناوبری، تلفن هندزفری و انواع ابزار و ادوات کمکی مربوط به راننده می‌پردازد. از سویی دیگر، این خودرو بیشترین فاصله محوری را هم در این سگمنت از آن خود نموده است؛ و همین عامل موجب شده که بخش عقب رنو کولئوس سری جدید، بیشترین فضا را در این کلاس، پیشکش سرنشینان خود کند.

بی‌شک رنو کولئوس خودرویی آفرود در حد و اندازه‌های تویوتا پرادو و یا فورچیونر و... نیست ولی در حد خود از توانایی‌های درخوری بهره می‌برد و نسبت به نسخه قبلی پیش از بیش ارتقاء یافته و از این لحاظ نیز سر و گردنی بالاتر از اغلب همتایان هم قیمتی خود می‌ایستد. عکس‌ها و فیلم‌های بسیاری از نحوه رفتار کولئوس در جاده‌های ناهموار و صعب‌العبور انتشار یافته است که به کلیه علاقه‌مندان مشاهده‌شان اکیداً توصیه می‌شود. زوایای ورود و خروج از رمپ در رنو کولئوس 2017، به ترتیب معادل 19 و 26 درجه بوده و ارتفاع کف خودرو هم از سطح زمین هم برابر با 213 میلی‌متر است. این خودرو از سامانه چهارچرخ محرک هوشمند بهره می‌برد و راننده با مدد از این سامانه قادر است در تناسب با شرایط جاده و نیازهای فوری خود آن را روی حالت دو چرخ محرک (برای جاده‌های معمولی و تردد در شهر) و یا چهار چرخ محرک هوشمند (برای تردد در مسیرهای برفی و لغزنده) و نیز قفل دیفرانسیل (برای شرایط آفرود و زمین‌های گلی) قرار دهد.

در نهایت، کارشناسان سایت «CARADVICE» استرالیا درباره این کولئوس جدید چنین نظر داده‌اند:

نکات مثبت

  • طراحی جالب کابین
  • فضای زیاد داخل
  • بهای خوب
  • هزینه‌های نگهداری پایینی که ممکن است که شما را شگفت زده کند.

نکات منفی

  • ترکیب پیشرانه بنزینی با گیربکس CVT جذاب نیست، گزینه پیشرانه دیزلی مناسب می‌باشد.
  • مجموع پکیج‌های دینامیکی عرضه شده در این خودرو سرآمد این کلاس نیست.
  • کارشناسان این سایت از مجموع 10 امتیاز کامل،7.5 امتیاز را برای آن درنظر گرفتند.
کپی لینک

مشخصات فنی رنو کولئوس 2017 (سفارش ایران)

  • حجم موتور: 2488 سی‌سی
  • توان: 171 ساب بخار در 6000 دور در دقیقه
  • گشتاور: 233 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه
  • حداکثر سرعت: 200 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب صفر تا صد: 9.5 ثانیه (نسخه تک دیفرانسیل) و 9.8 ثانیه (نسخه دو دیفرانسیل)
  • مصرف سوخت ترکیبی: 8.1 الی 8.3 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
  • خروجی گاز C02: 188 الی 192 گرم/کیلومتر
  • سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون استرات
  • سیستم فنربندی عقب: اتصال چندگانه (MULTI LINK)
  • نوع کالیپر ترمز جلو: دیسکی خنک شونده (ابعاد:296×26 میلی‌متر)
  • نوع کالیپر ترمز عقب: دیسکی معمولی (ابعاد: 296×16 میلی‌متر)
  • نوع گیربکس: اتوماتیک CVT (X-TRONIC)

ابعاد

  • طول/عرض/ارتفاع: 4672/1843/1678 میلی‌متر
  • فاصله بین دو محور: 2705 میلی‌متر
  • حجم مخزن سوخت: 60 لیتر
  • گنجایش محل بار: 458 لیتر (1690 لیتر با خوابانیدن صندلی‌های عقب)
  • وزن خالص: 1552 الی 1611 کیلوگرم
  • فاصله کف خودرو از سطح زمین: 213 میلی‌متر

تجهیزات ایمنی

  • 5 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا
  • کیسه هوای ایمنی برای راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای
  • سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
  • سیستم ترمز در حالت اضطراری (EBA)
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم کنترل پایداری (ESC)
  • سیستم ترمز پیشرفته اضطراری (AEBS)
  • سیستم کمکی شروع حرکت از روی تپه‌ها (HSA)
  • سیستم هشداردهنده نقاط کور (BSW)
  • سیستم هشداردهنده برخورد از جلو (FCW)
  • سیستم هشداردهنده خروج خودرو از مسیر حرکت (LDW)
  • ترمز پارک الکتریکی (ELECTRONIC PARKING BRAKE)
  • سیستم مانیتور فشار باد تایرها (TYRE PRESSURE MOINTOR)
  • پشت‌سری فعال (ACTIVE HEADRESTS)
  • سیستم پارک تمام اتوماتیک
  • سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
  • سنسور پارک در سپر جلو و عقب و نیز کنار خودرو
  • و...

تجهیزات رفاهی (نسخه فول)

  • سقف پانوراما
  • سیستم ورود بدون کلید با کلید کارت هوشمند رنو + دکمه استارت
  • قابلیت استارت خودرو از راه دور
  • باز شدن درب صندوق عقب با حرکت پا زیر سپر
  • کروز کنترل با محدود کننده سرعت
  • صندلی‌ها و فرمان با پوشش چرمی
  • سامانه R-LINK2 رنو مجهز به سیستم مسیریاب ماهواره‌ای
  • صفحه نمایش لمسی به سایز 8.7 اینچ
  • آینه‌های جانبی مجهز به گرم‌کن با قابلیت تاشوندگی برقی
  • دوربین دید عقب
  • تهویه مطبوع تمام اتوماتیک دو ناحیه‌ای با کانال مجزا برای سرنشینان عقب
  • نگه‌دارنده فنجان با قابلیت خنک کردن مایعات
  • صندلی‌های جلو مجهز به گرم‌کن و سردکن
  • کنترل سیستم صوتی از روی فرمان + سیستم صوتی حرفه‌ای مارک BOSE + امکان اتصال به USB،AUX و بلوتوث و هندزفری + اجرای فرامین صوتی راننده
  • تنظیم برقی صندلی‌های راننده و سرنشین جلو
  • شیشه‌های برقی حساس به مانع
  • سنسور حسگر باران
  • خروجی برق 12V در بخش جلو و عقب و نیز صندوق عقب
  • چراغ‌های جلو و عقب از جنس LED مجهز به سامانه روشنایی در روز
  • چراغ‌های اتوماتیک جلو
  • چراغ‌های همراهی سرنشینان در مکان‌های تاریک
  • تنظیم اتوماتیک نور بالا و پایین
  • آینه وسط از جنس الکترومیک با قابلیت تیره شوندگی اتوماتیک
  • و...

قیمت

در ایران: 199,500,000 تومان

در استرالیا: 29,990 دلار (نسخه پایه) و 43,490 دلار (نسخه فول)

در امارات: 95,900 درهم (نسخه فول)

[دانلود ویدئو]

منابع:

  • CARADVISE.COM.AU
  • WIKIPEDIA.ORG
  • DRIVEARABIA.COM
  • و...
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.