دوئل رنو تالیسمان و سوبارو لگاسی
در قسمتی دیگر از دور دوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال، به گروه سدانهای خانوادگی متوسط رسیدیم. در دور اول از این گروه، هوندا آکورد در برابر کیا اپتیما قرار گرفت که درمجموع 2538 رأی را دریافت نمودند. از این میزان، 1783 رأی به آکورد و 755 رأی به اپتیما اختصاص پیدا کرد. بدین ترتیب هوندا آکورد با کسب 70 درصد از کل آراء توانست در نخستین دوئل این گروه پیروز شده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند. حال در دومین دوئل سگمنت سدانهای متوسط خانوادگی، یکی دیگر از نمایندگان سرزمین آفتاب تابان یعنی سوبارو لگاسی به مصاف یک خوشتیپ فرانسوی بنام رنو تالیسمان رفته است.
فولکسواگن پاسات | نیسان آلتیما | تویوتا کمری | هیوندای سوناتا |
؟ | ؟ | ||
تویوتا اونسیس | هیوندای i40 | هوندا آکورد | کیا اپتیما |
؟ | هوندا آکورد | ||
مزدا 6 | فورد فیوژن | سوبارو لگاسی | رنو تالیسمان |
؟ | ؟ | ||
شورلت مالیبو | پژو 508 | اوپل اینسیگنیا | اشکودا ساپرب |
؟ | ؟ |
تالیسمان جدیدترین سدان ساخت رنو محسوب میشود و بنابراین در بین خودروهای این گروه یکی از کمسابقهترینها است. این ماشین برای اولین بار در تاریخ 6 جولای 2015 بهعنوان جایگزینی برای دو سدان لاگونا و لتیتود رونمایی شد. این در حالی است که لاگونا کوچکتر و لتیتود بزرگتر از تالیسمان است و بنابراین سدان جدید رنو بین آن دو قرار میگیرد. تالیسمان از نظر طراحی بیرونی کاملاً با محصولات قبلی رنو متفاوت بوده و مُعرِف زبان طراحی جدید این برند فرانسوی است که بعداً در نسل جدید مدلهای مگان و کولئوس هم بکار رفت. این سدان خوشچهرهٔ فرانسوی روی پلتفرم CMF-CD گروه رنو-نیسان ساخته شده است. تالیسمان هماکنون در دو نسخهٔ سدان و استیشن تولید میگردد و چند وقتی است که توسط نگینخودرو به بازار کشورمان هم عرضه شده است. طبق رویهٔ معمول رنو، برای این سدان خانوادگی هم پیشرانههای چهار سیلندر کمحجم در نظر گرفته شده است که عمدتاً از نوع 1.6 لیتری هستند؛ بنابراین ما هم برای این دوئل، قویترین موتور بنزینی تالیسمان را برگزیدهایم که با 1600 سیسی حجم به کمک توربوشارژر میتواند 200 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند.
لگاسی اما سابقهٔ بسیار بیشتری نسبت به تالیسمان دارد بهگونهای که معرفی نسل اول آن به سال 1989 بازمیگردد. بدین ترتیب این سدان ژاپنی طی سالها و نسلها به بازار عرضه شد تا اینکه نوبت به نسل کنونی آن رسید که نسل ششم بوده و در نمایشگاه خودروی شیکاگو 2014 رونمایی شد. این نسل از طراحی نسبتاً جدیدی سود میبرد که با ساختههای نوین سوبارو هماهنگ است. سازندهٔ ژاپنی نسخهٔ کراس استیشن لگاسی را هم تولید میکند که اوتبک نام دارد. البته این نمونه فقط بهصورت کراس عرضه میشود. محصولات سوبارو به دو ویژگی منحصربهفرد مشهور هستند. نخست استفاده از پیشرانههای تخت و دوم تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک بهصورت استاندارد؛ بنابراین لگاسی هم از این قاعده مستثنی نیست. برای این سدان خانوادگی پیشرانههای تخت مختلفی ارائه میشود که ما از بین آنها نمونهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی را انتخاب کردهایم. این موتور 175 اسب بخار قدرت و 235 نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو توسط یک گیربکس CVT بهصورت استاندارد در تمامی تیپها به هر چهارچرخ منتقل میشود. این خودرو هم مانند تالیسمان توسط سیفخودرو به بازار کشورمان راه یافت اما به دلیل عملکرد بسیار ضعیف این شرکت و همینطور قیمتگذاری نامناسب، به موفقیتی دست پیدا نکرد.
مشخصات فنی
رنو تالیسمان | سوبارو لگاسی | |
پیشرانه | 1.6 لیتری 4 سیلندر | 2.5 لیتری H4 |
تنفس | توربوشارژ | طبیعی |
قدرت | 200 اسب بخار | 175 اسب بخار |
گشتاور | 260 نیوتن متر | 235 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک | CVT |
محور محرک | جلو | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 7.6 ثانیه | 8.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 240 کیلومتر | 210 کیلومتر |
مصرف سوخت | 5.6 لیتر (ترکیبی) | 7.2 لیتر (ترکیبی) |
طول | 4.85 متر | 4.75 متر |
وزن | 1430 کیلوگرم | 1565 کیلوگرم |
قیمت پایه | 30,875 دلار | 22,540 دلار |
قیمت در ایران | 190 میلیون تومان | 227 میلیون تومان |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9756672]