کوئید هندی یا کوئید برزیلی...تفاوت در چیست؟
سام کاویانی: کوئید مدلی از رنوست که اکنون دومین تجربه تولیدی خود را در برزیل طی میکند. تابهحال، این هاچبک اقتصادی تنها در هند تولید میشد؛ اما هفته پیش، از نسخه آمریکای لاتینی این خودرو در نمایشگاه خودروی بوئنوس آیرس 2017 رونمایی شد.
حال درس کوتاهی از تاریخ را مرور کنیم. اگر خاطرتان باشد، نخستین حضور جهانی رنو کوئید، سال 2015 میلادی و در هند استارت خورد. با قیمتی که به نحو تکاندهندهای پایین بود، یعنی 256 هزار روپیه (حدود 4 هزار دلار). این خودرو به ستاره صحنه بدل شد و نام رنو را بهعنوان بازیگری عمده در کلاس خودروهای اقتصادی مطرح ساخت.
بااینوجود، موسسه ایمنی GLOBAL NCAP در پارسال سوتی را بر بالای سر کوئید نواخت و آنهم زمانی بود که این هاچبک ساخت هند را تحت آزمون تصادف قرار داد. امتیازات مربوط به تست تصادف این خودرو هیچ حرفی برای گفتن نداشت و مشابه با امتیازات رقبای اصلی آن ازجمله ماروتی سوزوکی 800 و هیوندای یون بود. در اواخر آن سال، رنو معدود تغییراتی را در ساختار بدنه این هاچبک اعمال نمود و با تکیه بر این تغییرات توانست در تست بعدی یک ستاره ایمنی را کسب نماید.
بعد از انجام تست، سازمان GLOBAL NCAP اعلام کرد که تقویت ساختاری بدنهتنها در بخش مربوط به راننده این خودرو اعمال شده است و هیچ نوعی تقویتی نیز در قسمت مربوط به سرنشین نسخه بروز رسانی شده کوئید انجام نگرفته است.
در آنسوی میدان، نسخه برزیلی کوئید از تجهیزات ایمنی بسیاری ازجمله 4 عدد کیسه هوا (2 عدد جلو و 2 عدد کناری) و بهموازات آنها لنگرگاههایی برای صندلی بچه (2 لنگرگاه ISOFIX) بهره میبرد. ضمن اینکه، سامانههای ترمز ABS و EBD هم بهصورت استاندارد در آن نصب شدهاند.
نسخه برزیلی کوئید بهزودی در موسسه ایمنی LATIN NCAP مورد آزمایش قرار میگیرد و ما کاملاً مطمئنیم که این نسخه نتایج بهتری را از همزاد هندی خود کسب خواهد نمود. پس با ما یعنی سایت «CARDEKHO» همراه باشید تا چرایی این نتیجهگیری را برایتان تحلیل کنیم!
وزن رنو کوئید برزیلی تقریباً 100 کیلوگرم سنگینتر از آن نسخهای است که در هند تولید میشود. در برزیل تنها نسخه 1 لیتری کوئید عرضه خواهد شد که وزن آن معادل 790 کیلوگرم است. در مقابل، نسخه معادل هندی این خودرو تنها 699 کیلوگرم وزن دارد! و علت وزن خالص بیشتر در نسخه برزیلی کوئید تنها میتواند ناشی از تقویت ساختاری بدنه و نیز امکانات ایمنی اضافه شده به آن باشد.
رویهمرفته نسخه برزیلی کوئید از نمای ظاهری یکسانی با آن نسخهای که در هند فروخته میشود، بهره میبرد اما در عوض، حجم قابلملاحظهای از تفاوت بین این دو وجود دارد. برای مثال، بر روی نسخه برزیلی کوئید، تایرهای ضخیمتر و پهنتری سوار شدهاند (سایز 165/70). این تایرها نیز بر روی رینگهای آلومینیمی به سایز 14 اینچ پیچیده شدهاند، رینگهایی که بروی آنها پرداخت خاکستری رنگ تیرهای اعمال شده است؛ اما نسخه هندی کوئید از رینگهای استیل به سایز 13 اینچ بهره میبرد که بر روی آنها تایرهایی به سایز 155/80 نصب شدهاند. رنو باید تایرهای 14 اینچی را برای کوئیدهای 1 لیتری ساخت هند عرضه کند. (توصیه کارشناس هندی سایت CARDEKHO به شرکت رنو)
نکته قابلملاحظه دیگر در رنو کوئید برزیلی به داخل کابین آن مربوط میشود. جایی که یک صفحه نمایش اطلاعات-سرگرمی چندرسانهای به سایز 7 اینچ در آن نصب شده است. مشابه همین صفحه در نسخه هندی کوئید هم دیده میشود اما کمی تفاوت بین آن دو وجود دارد. در رنو کوئید برزیلی، آخرین نسخه از این صفحه نصب شده است که مشابه آن فعلاً تنها در رنو داستر/نیسان ترانو و نیز رنو لودگی (LODGY) در بازار هند دیده میشود. ضمن اینکه، در نسخه برزیلی کوئید امکاناتی چون دوربین دید عقب و نمایشگرهای ثبتکنندهای چون Eco Scoring و Eco Coaching این صفحه را پشتیبانی میکنند. (این نمایشگرها میزان مصرف سوخت در خودرو و مسافت باقی مانده تا اتمام باک بنزین و... را نشان میدهند).
رنو کوئید برزیلی از پانل سنتی و مرسوم با سه صفحه مدرج در پشت فرمان خود بهره میبرد. این در حالی است که در نسخه هندی کوئید تنها صفحه دیجیتالی عرضه میشود. وجود سه صفحه مدرج در پشت فرمان نهتنها نمای ظاهری بهتری دارد بلکه مزیتی برای سرعتسنج یک خودرو محسوب میشود. ناگفته نماند که صفحه مدرج آنالوگ در نسخه هندی کوئید کلاً عرضه نمیشود.
با آنکه فرم فرمان در دو نسخه هندی و برزیلی کوئید از ظاهر همسانی برخوردارند اما در نسخه برزیلی کوئید، جزییاتی از تریم پیانو بلک به کنارههای فرمان تزریق شده است. هرچند که این کار به بهای دست رفتن بخش جزئی از پوشش چرمی در آن منجر شده است. همچنین تریم پیانو به لک در کنسول مرکزی و پیرامون دستهدنده نسخه برزیلی کوئید هم به کار رفته است.
کنترلرهای مربوط به سیستم تهویه مطبوع دستی نسخه برزیلی کوئید در محلی پایینتر از کنسول مرکزی آن نصب شدهاند. محلی که در نسخه هندی کوئید، جایگاه دکمههای شیشه برقی و کنترلرهای گیربکس AMT آن است. در نسخه برزیلی کوئید این محل میتواند مکانی برای تنظیمکنندههای واحد اطلاعات – سرگرمی آن باشد. دریچههای مرکزی سیستم تهویه مطبوع در نسخه آمریکای لاتینی کوئید، در قیاس با نمونه سست و بیدوام و سخت انتقادبرانگیز تیپ "باز و بسته شونده" نسخه هندی آن، محکم و با دوام به نظر میرسد. همچنین دکمههای کنترلی شیشههای برقی، قفل مرکزی و سامانه تهویه مطبوع نیز در نسخه برزیلی کوئید از ظاهر خیلی مرغوبتری سود میبرند.
علاوه بر این، جزییات دیگری هم در رنو کوئید برزیلی دیده میشوند که نمای ظاهری ممتازتری را برای آن مهیا ساختهاند. از آن جمله میتوان به آینههای جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی، رها کننده الکتریکی درب صندوق عقب، بخارزدای شیشه عقب، برفپاککن عقب به همراه شیشهشور و مواردی از این دست اشاره داشت.
در نسخه برزیلی کوئید، کنسول مرکزی تا جاپایی عقب امتداد یافته است و کل فضای داخل صندوق عقب آن نیز مفروش است و برخلاف نسخه هندی، از پانلهایی برای حفاظت از قسمتهای لخت بدنه در داخل صندوق خود سود میبرد. بااینوجود، حجم فضای صندوق عقب در قیاس با نسخه هندی کوئید به میزان 10 لیتر کمتر است.
پوشش عرضه شده در صندلیهای نسخه برزیلی رنو کوئید نیز، آشکارا مرغوبتر به نظر میرسند و صندلیهای عقب هم از کمربندهای ایمنی جمع شونده بهره برده و همچنین سه پشتسری مجزا و قابل تنظیم بر روی آنها نصب شده است. این در حالی است که در نسخه هندی کوئید کمربندهای ایمنی جمع شونده ارائه نشده و پشتسریها هم به حالت ثابت هستند.
به لحاظ فنی، رنو کوئید ساخت برزیل از یک پیشرانه 1 لیتری و سه سیلندر بنزینی SCe نیرو میگیرد که عین همان پیشرانه در رنو کوئید 1 لیتری ساخت هند نیز دیده میشود. همچنین، گیربکس 5 سرعته دقیقاً مشابه یکدیگر هستند و ارقام مربوط به توان خروجی و گشتاور آنها نیز یکسان است: 67 اسب بخار و 92 نیوتن متر. ضمن اینکه، انتظار میرود که نسخه برزیلی کوئید با گیربکس 5 سرعته AMT با کد EASY-R نیز به بازار عرضه شود.
حال به ما اجازه دهید که درباره آیتم قیمت سخن بگوییم. بهای نسخه پایه رنو کوئید در برزیل از 29,900 رئال (9,200 دلار) آغاز و به 39,900 رئال (12,300 دلار) ختم میشود که تقریباً معادل 585 الی 781 هزار روپیه است. این در حالی است که نسخه 1 لیتری کوئید در بازار هند با رنج قیمتی بین 354 الی 456 هزار روپیه و یا تقریباً بین 5,500 الی 7,100 دلار قابل ابتیاع است. اختلاف قیمت بین دو نسخه بیش از 200 هزار روپیه (3,100 دلار) است!
آیا همچون بازار برزیل، تمایل دارید که پول بیشتری را برای خودرویی ایمنتر با تجهیزاتی بیشتر خرج کنید؟ اجازه بدهید که ما هم از نظراتتان مطلع شویم.
منبع: CARDEKHO