دوئل لادا وستا و رنو سیمبل

دوشنبه 14 اسفند 1396 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Lada-Vesta-VS-Renault-Symbol
تا پایان دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال تنها یک گروه باقیمانده و حال امروز به سراغ گروه سدان‌های ساب‌کامپکت رفته‌ایم که دوئل...
تبلیغات

تا پایان دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال تنها یک گروه باقیمانده و حال امروز به سراغ گروه سدان‌های ساب‌کامپکت رفته‌ایم که دوئل قبلی آن بین دو سدان فرانسوی هم‌خانواده یعنی پژو 301 و سیتروئن الیزه برگزار شد. در این رقابت مجموعاً تعداد 1132 رأی به ثبت رسیده است که الیزه توانست با دریافت 698 عدد از آن‌ها و کسب 61 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که 301 موفق به کسب 434 رأی شده است. امروز اما سومین دوئل گروه سدان‌های ساب‌کامپکت بین رنو سیمبل و لادا وستا برگزار شده که این دو خودرو نیز اشتراکاتی با یکدیگر دارند.

هیوندای اکسنت

نیسان ورسا

سئات تولدو

اشکودا راپید

هیوندای اکسنت

اشکودا راپید

رنو سیمبل

لادا وستا

پژو 301

سیتروئن الیزه

؟

سیتروئن الیزه

هوندا سیتی

سوزوکی سیاز

تویوتا یاریس iA

میتسوبیشی میراژ G4

؟

؟

رنو سیمبل

رنو در سال 1999 نسخهٔ سدان نسل دوم مدل کلیو را با نام کلیو سیمبل معرفی نمود. این خودرو در اروپای غربی عرضه نمی‌شد و صرفاً برای بازارهایی در نظر گرفته شده بود که خودروهای سدان بیشتر از نمونه‌های هاچ‌بک طرفدار داشتند. سپس در سال 2008 رنو نسل دوم این سدان ساب‌کامپکت را معرفی کرد. در این نسل اما کلیو از نام آن حذف شده و این ماشین با نام مستقل سیمبل به بازار عرضه شد. همچنین نسل دوم سیمبل برخلاف نسل قبلی طراحی متفاوتی با کلیو داشت و بنابراین به‌طور کامل خود را از کلیو جدا کرده بود؛ اما این نسل همچنان بر روی همان پلت‌فرم نسل دوم کلیو ساخته شده بود که داچیا لوگان هم از آن استفاده می‌کرد. در نمایشگاه خودروی استانبول 2012 نسل سوم سیمبل معرفی شد اما در این نسل اوضاع این خودرو تغییر کرد چراکه نسل سوم سیمبل در اصل نسخهٔ ری‌بج شدهٔ نسل دوم داچیا لوگان یا همان رنو تندر است که در برخی بازارها با نام رنو سیمبل عرضه می‌شود؛ بنابراین در رقابت ما در اصل نسل دوم داچیا لوگان شرکت کرده است. البته این خودرو در بازارهای محدودی مانند ترکیه و کشورهای حوزهٔ خلیج‌فارس با نام سیمبل عرضه می‌گردد و در بازارهای دیگری چون آمریکای جنوبی و روسیه با نام رنو لوگان عرضه می‌گردد. این سدان ساب‌کامپکت فرانسوی در کشورمان هم توسط نگین خودرو با همان نام سیمبل عرضه می‌شود. سیمبل یا همان لوگان روی پلت‌فرم B0 داچیا ساخته شده که با مدل‌های ساندرو و داستر مشترک است. این ماشین هم‌اکنون در بازارهای گوناگون با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی، اتانولی و دوگانه‌سوز LPG عرضه می‌گردد که ما در این دوئل به جهت هماهنگی با رقیب روسی، پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر بنزینی لوگان را انتخاب کرده‌ایم. این موتور 105 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور دارد. رنو سیمبل در ایران هم با همین موتور عرضه می‌شود.

لادا وستا

شرکت روسی لادا چند سال پیش همانند خودروسازان ایرانی، کماکان به تولید محصولات قدیمی و از رده خارج خود ادامه می‌داد؛ اما با افزایش رقابت در بازار خودروی روسیه، سهم لادا از بازار رو به کاهش گذاشت و این امر موجب شد تا این سازندهٔ کهنه‌کار روسی به فکر ساخت محصولات کاملاً جدیدی بیفتد. بدین منظور در نمایشگاه خودروی مسکوی 2014، لادا سدان ساب‌کامپکت کانسپتی بنام وستا را رونمایی کرد که پیش‌نمایشی از نسخهٔ تولیدی آن بود. سپس مدت کوتاهی بعد نسخهٔ تولیدی وستا معرفی شد و تولید انبوه آن از اواخر سال 2015 آغاز گردید. با توجه به اینکه لادا همکاری‌هایی را با گروه رنو-نیسان آغاز کرده بود، وستا روی پلت‌فرم B0 داچیا ساخته شده یعنی همان پلت‌فرمی که در نسل دوم لوگان بکار رفته است؛ بنابراین دو خودروی این دوئل پلت‌فرم یکسانی با یکدیگر دارند. وستا توسط آقای «استیون ماتین» طراحی شده و زبان طراحی کاملاً جدیدی را برای لادا ارائه کرده است که بعداً در کراس‌اوور ایکس‌ری هم بکار رفت. این سدان ساب‌کامپکت روسی در بازار هم کاملاً موفق عمل کرده و به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار روسیه تبدیل شده است. در نمایشگاه خودروی مسکوی 2016 نیز لادا نسخه‌های جدیدی از وستا شامل استیشن، کراس استیشن، سدان اسپرت و سدان کراس را معرفی نمود که همگی نمونه‌ای کانسپت بودند و فعلاً از بین آن‌ها نسخه‌های استیشن و کراس استیشن به تولید رسیده‌اند. وستا با دو پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که هردو از نوع بنزینی چهار سیلندر هستند. موتور اول که برای این دوئل هم انتخاب شده است، یک واحد 1.6 لیتری با 106 اسب بخار قدرت و 148 نیوتن متر گشتاور است. موتور دوم اما قوی‌تر بوده و با 1.8 لیتر حجم، 122 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. برای انتقال نیروی موتور 1.6 لیتری دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و پنج سرعتهٔ AMT در نظر گرفته شده درحالی‌که موتور 1.8 لیتری صرفاً با گیربکس اتوماتیک AMT ارائه می‌شود.

مقایسه مشخصات فنی

رنو سیمبل

لادا وستا

پیشرانه

1.6 لیتری 4 سیلندر

1.6 لیتری 4 سیلندر

تنفس

طبیعی

طبیعی

قدرت

105 اسب بخار

106 اسب بخار

گشتاور

145 نیوتن متر

148 نیوتن متر

گیربکس

4 سرعته اتوماتیک

5 سرعته AMT

محور محرک

جلو

جلو

شتاب صفرتاصد

10.1 ثانیه

11.2 ثانیه

حداکثر سرعت

175 کیلومتر/ساعت

175 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

6.4 لیتر (ترکیبی)

6.6 لیتر (ترکیبی)

ظرفیت باک

50 لیتر

55 لیتر

تولید آلایندگی

189 گرم/کیلومتر

-

وزن

1081 کیلوگرم

1230 کیلوگرم

طول

4.34 متر

4.41 متر

فاصلهٔ محوری

2.63 متر

2.63 متر

حجم صندوق بار

510 لیتر

480 لیتر

قیمت پایه

9,200 دلار

8,100 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9952091]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.