مصاف مفصل داچیا داستر، سوزوکی ایگنیس و سانگ یانگ تیوولی
اگر به دنبال یک شاسیبلند ارزانقیمت و در دسترس باشید هرگز با گزینههای فراوانی مواجه نخواهید شد. نسل اول داچیا داستر تحسینهای زیادی را برانگیخت و یک خودروی بی حاشیه با قیمتی کاملاً ارزان بود. این خودرو هماکنون وارد دومین نسل خود شده است.
داستر جدید از تکنولوژیهای بیشتر و راحتی بهتری برخوردار بوده اما داچیا همچنان تمرکز خود را روی قیمت پایین این خودرو گذاشته است. قیمت پایه این خودرو برابر با 9995 پوند میباشد. نسل پیشین داستر به خاطر توانایی آفرود جالب و قیمت بسیار نازل شناخته میشد و نسل جدید نیز از این بابت تفاوتی ندارد. ما مدل کامفورت چهار چرخ محرک را در این مقایسه تست کردهایم.
حدود یک دهه از زمان معرفی داستر میگذرد و در این مدت رقبایی معرفی شدهاند که از جمله آنها میتوان به سوزوکی ایگنیس اشاره کرد. نسخهی حاضر در تست از نوع دوال جت هیبرید چهار چرخ محرک بوده و از این نظر با داستر قابلمقایسه میباشد. اگرچه که ایگنیس کمی کوچکتر است اما به خاطر تجهیزات و تواناییهای خود ما را تحت تاثیر قرار میدهد.
سانگ یانگ تیوولی نیز دیگر خودرویی است که قیمت نازلی دارد. این برند کرهای با تولید تیوولی در کلاس شاسی بلندهای ارزانقیمت توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. اگرچه نسخهی بنزینی این خودرو با سیستم چهار چرخ محرک همراه نمیشود اما هنوز هم ارزش بررسی را دارد؛ اما کدامیک از این سه خودرو بهترین عملکرد را در کلاس قدبلندهای ارزانقیمت دارند؟
- داچیا داستر
مدل | داچیا داستر SCe 115 4x4 Comfort |
قیمت (پوند) | 15195 |
پیشرانه | 4 سیلندر 1.6 لیتری 113 اسب بخاری |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) | 12.1 |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | 8.4 |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | 140 |
به منظور رقابت با طیف گستردهی شاسی بلندها و کراس اوورهای کوچک عرضه شده، داچیا دومین نسل داستر را عرضه کرده است. پیشرانهی این خودرو در زمان حرکت احساس سنتی بودن را داشته و باید دورش را بالا ببرید که خب این امر روی آرامش کابین تاثیر منفی دارد. این پیشرانه پر سر و صدا بوده و خیلی هم سریع نیست.
داستر کندترین خودروی این مقایسه بوده و شتاب آن 12.1 ثانیه میباشد. در شتاب گیریهای بین دندهای نیز داستر حرف زیادی برای گفتن نداشته و در این بخش نیز کندتر از رقبا میباشد.
با این وجود داستر تعویض دندههای کوتاهی داشته و بنابراین انعطاف نسبتاً بالایی دارد. سوزوکی ایگنیس از گیربکس 5 سرعته دستی استفاده میکند بنابراین نمیتواند در اینجا با داستر و تیوولی رقابت جانانهای داشته باشد.
اگرچه قوای محرکهی داستر جدید مشابه نسل پیشین میباشد اما سواری آن تفاوتهایی دارد. بخش اعظم این تفاوت به فرمان برقی جدید آن مربوط میشود.
این فرمان سبکتر از فرمان هیدرولیک نسل پیشین بوده و اگرچه احساس کمتری دارد اما در دستاندازها تکانهای کمتری را به دست راننده منتقل میکند؛ بنابراین سواری داستر در تمامی شرایط بهتر از قبل میباشد. از آنجایی که فرمان داستر جدید سبکتر است بنابراین مانور دادن با آن آسانتر خواهد بود.
سواری داستر نسبتاً پایدار است. صدای قابلتوجهی از جاده به گوش میرسد ولی تنها دست اندازهای بزرگ است که باعث خواهد شد بدنهی داستر تکانهای خود را به کابین و راننده منتقل کند.
در اکثر مواقع شاهد پایداری نسبی داستر هستیم. سواری این خودرو خوب است و برخورد آن با جادههای خشن مخصوصاً با در نظر گرفتن قیمت خودرو پذیرفتنی میباشد. البته این بهبودها نبود پیشرانهای مناسب زیر کاپوت را برجستهتر میکنند.
نظرات آزمایشکنندگان
با ارتفاع 210 میلیمتری از سطح زمین و وجود سیستم چهار چرخ محرک، داچیا به آسانی بهترین عملکرد آفرود را در این مقایسه داشته و همین امر روی تصمیم خرید تاثیر زیادی خواهد گذاشت.
- سوزوکی ایگنیس
مدل | سوزوکی ایگنیس 1.2 Dualjet Hybrid ALLGRIP SZ5 |
قیمت (پوند) | 13499 |
پیشرانه | 4 سیلندر 1.2 لیتری 89 اسب بخاری |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) | 10.1 |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | 6.5 |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | 140 |
در بخش شاسی بلندهای ارزانقیمت سوزوکی ایگنیس یک جایگزین بالقوه برای داستر جدید محسوب میشود. این خودرو نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد. هیچیک از این خودروها را نمیتوان سریع دانست. داستر به خاطر پیشرانهی خود کند حس میشود اما ایگنیس بهتر از آن عمل میکند. این خودرو در بحث شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت دو ثانیه سریعتر از داستر میباشد.
البته فواصل طولانی تعویض دندهها و وجود گیربکس 5 سرعته باعث میشود ایگنیس در شتاب گیریهای بین دندهای عملکرد جالبی نداشته باشد و این امر باعث میشود ایگنیس به عنوان یک شاسیبلند شهری انعطاف کمی داشته باشد.
البته غلبه بر این شرایط خیلی سخت نیست زیرا فقط کافی است کمی پیشرانه را تحتفشار قرار دهید. همچنین بوست مناسب تکنولوژی هیبریدی کمکحال پیشرانه خواهد بود.
زمانی که این کار را انجام دهید ایگنیس را مشتاقتر و آرامتر از داستر خواهید یافت. گیربکس ایگنیس خیلی سرراست و دقیق نیست اما در کل عملکرد قابل قبولی دارد.
شاسی ایگنیس نیز فوقالعاده عمل نمیکند. علیرغم بهروزرسانی این خودرو، سواری سوزوکی سفت و ناهنجار بوده و فاصله بین محوری نیز به اندازهی موردنیاز کشیده نمیباشد. البته ترکیب فاصله بین محوری کوتاه و فرمان مناسب باعث میشود تغییر لاین حرکتی ایگنیس به خوبی صورت گیرد. همچنین علیرغم فاصله کم بین چرخهای روبرویی و بدنهای بلند، شاهد ایجاد هندلینگی برجسته به لطف سواری سفت هستیم.
آرامش خودرو در سرعتهای بالا خیلی خوب نیست و داستر در بزرگراه بهتر عمل میکند. در کل ایگنیس را میتوان علیرغم وجود برخی نقاط ضعف خودرویی دوست داشتنی و بی حاشیه دانست.
نظرات آزمایشکنندگان
شخصیسازی در بازار شاسی بلندها یک فاکتور کلیدی است. داچیا در این بخش خیلی برجسته ظاهر نشده اما سوزوکی رنگهای متنوع سقف و تریم های گوناگونی را در کابین ارائه کرده است.
- سانگ یانگ تیوولی
مدل | سانگ یانگ تیوولی 1.6 e-XGi EX |
قیمت (پوند) | 15545 |
پیشرانه | 4 سیلندر 1.6 لیتری 126 اسب بخاری |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) | 10.8 |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | 9.2 |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | 140 |
تیوولی ارزانترین شاسیبلند سانگ یانگ و رقیبی قابل برای داستر است. این خودرو یکی از شاخصترین محصولات برند سانگ یانگ بوده و از اقبال خوبی برخوردار شده است. هیچیک از این سه خودرو در بحث شتاب و سرعت عملکرد قابلتوجهی ندارند و پیشرانه 1.6 لیتری تیوولی نیز همانند داستر کمجان نشان میدهد. این امر خود را در تستهای سرعت و شتاب نیز نشان داده و تیوولی خیلی سریع نیست.
این خودرو در بحث شتاب چند دهم ثانیه کندتر از ایگنیس بوده است. البته برای استفاده از قدرت پیشرانه باید پدال گاز را بیشتر فشار دهید. در کل این امر باعث خواهد شد آرامش کابین تحت تاثیر صدای پیشرانه قرار گیرد.
همین موضوع درباره سیستم تعلیق و سواری تیوولی نیز صادق است زیرا کنترل سیستم تعلیق به خوبی صورت نمیگیرد. تیوولی در مواجهه با دستاندازی بزرگ ناپایدار شده و لرزشهای سیستم تعلیق به کابین منتقل میشود.
این موضوع روی راحتی و همچنین دینامیک سواری تاثیر میگذارد و تیوولی به اندازه ایگنیس احساس سرراست بودن ندارد. حتی داستر جدید با فرمانی سبک سواری بهتری دارد. تمامی این موارد باعث میشوند تیوولی بیشتر مناسب بزرگراهها باشد جایی که سواری بهتری را نشان میدهد.
نظرات آزمایشکنندگان
تیوولی از زمان عرضه یک خودروی خوب و ارزانقیمت بوده اما با پیشرفت سریع صورت گرفته در این کلاس شاهد رقبایی هستیم که در جنبههای گوناگون به خصوص سیستمهای اطلاعات سرگرمی عملکردهای بهتری دارند.
- قضاوت نهایی
رتبه اول: داچیا داستر
دومین نسل داستر بر پایهی ماهیت دوست داشتنی نسل اول این خودرو ساخته شده و آرامش بیشتر، تکنولوژی بهتر و سواری بهبود یافتهای دارد. پیشرانهی داستر جدید چندان جالب نیست اما این خودرو بیشتر روی فضای کابین و بار، قیمت ارزان و تجهیزات مناسب تمرکز کرده است.
رتبه دوم: سوزوکی ایگنیس
ایگنیس به دلیل فضای کابین و بار کمتر نمیتواند با داستر برابری کند اما سواری پاسخگوتری داشته و به لطف سیستم اطلاعات سرگرمی بهتر خود ما را تحت تاثیر قرار میدهد. البته این خودرو خیلی راحت نبوده اما افرادی که به دنبال شاسیبلندی جمعوجور و شهری و با قیمت مناسب هستند میتوانند ایگنیس را در لیست کوتاه خود قرار دهند.
رتبه سوم: سانگ یانگ تیوولی
تریم EX این خودرو بهترین نسخه از تیوولی نیست؛ اما سانگ یانگ هنوز هم انتخابی مناسب و ارزانقیمت است که در زمان عرضه ما را تحت تاثیر قرار داد. اگرچه سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو میتوانست بهتر باشد و سواری آن نیز نرمتر در نظر گرفته شود اما تیوولی خودرویی ارزان بوده و سیستمهای ایمنی خوبی برای یک خانواده دارد.
منبع: autoexpress