تجربه رانندگی با رنو کپچر هیبرید 2020 جدید
این رنو کپچر E-Tech پلاگین هیبریدی است، خودرویی که روش متفاوتی را نسبت به اکثر رقبای پلاگین هیبریدی موجود در بازار در پیش گرفته است. از جمله رقبای این کراس اوور کامپکت میتوان به پژو 2008 الکتریکی و هیوندای کنا الکتریک اشاره کرد که از قوای محرکه تمام الکتریکی سود میبرند.
در حقیقت نزدیکترین رقیب کپچر را کیا تولید میکند. نیرو پلاگین هیبریدی چند وقتی هست که در بازار حضور داشته و شرایط تقریباً مشابهی با رنو دارد.
بخش اعظم قوای محرکه کپچر هیبرید به جز باتری با کلیو هیبرید مشترک است. مجموعه پلاگین هیبریدی این خودرو همچنین در مگان اسپورت تورر نیز بکار رفته است. بخش درونسوز از نوع 1.6 لیتری بنزینی بوده اما دو پیشرانه الکتریکی نیز وجود دارند که یکی در حالت الکتریکی چرخ های جلو را به حرکت درآورده و تا 205 نیوتون متر گشتاور را تولید میکند. پیشرانه دوم جمع و جورتر بوده و به عنوان بخشی از سیستم استارتر/ژنراتور عمل میکند. در واقع این پیشرانه باعث میشود بخش بنزینی فورا در مواقع لزوم وارد مدار شود. نقش دیگر آن نیز ذخیره انرژی در باتری میباشد.
باتری ظرفیت 9.8 کیلووات ساعتی داشته و در حالت الکتریکی شعاع حرکتی 48 کیلومتری را ارائه میکند. به نظر میرسد دستیابی به این رقم میسر باشد زیرا خودروی تست شده دقیقاً توانست برد 48 کیلومتری را ثبت کند و این در حالی بود که باتری کاملاً شارژ نشده بود.
اگرچه سیستم پلاگین هیبریدی کپچر مشابه نمونههای دیگر است اما گیربکس اینگونه نیست. این گیربکس بدون کلاچ با چهار دنده همکار بخش بنزینی بوده و دو دنده دیگر نیز با پیشرانه الکتریکی همکاری میکند؛ اما سیستم رنو در زمان حرکت بسیار مؤثر عمل میکند. در حالت تمام الکتریکی پیشرانه الکتریکی پاسخگوی نیازها بوده و نیازی به کمک پیشرانه درونسوز نیست.
در صورت وجود شارژ کافی در باتری کپچر بهصورت پیشفرض حالت الکتریکی را انتخاب خواهد کرد. با تمام شدن شارژ باتری و یا انتخاب حالت اسپورت رانندگی پیشرانه بنزینی از خواب برمیخیزد. این نیروگاه آهنین 1.6 لیتری نرمتر از پیشرانه نیرو پلاگین هیبریدی وارد مدار میشود هرچند این عمل به سرعت و دقت کلیو هیبرید صورت نمیگیرد که باعث تعجب است.
پرفورمنس خودرو بیش از آنکه قابلتوجه باشد کافی است. پیشرانه در شهر قدرت کافی داشته اما سبقتگیری در بزرگراهها کمی سخت جلوه میکند. برخی افراد این خودرو را مقایسه با نسخه الکتریکی پژو 2008 محصولی کند خواهند دانست. نیرو نیز کمی کندتر حس میشود اما زمانی که راه بیفتد سرزنده خواهد بود.
برخی از این موارد قطعاً به وزن اضافی باتری مربوط میشود. با وزن 1564 کیلوگرمی، کپچر پلاگین هیبریدی بیش از 237 کیلوگرم سنگینتر از نسخه دیزلی بوده و تقریباً 400 کیلوگرم سنگینتر از مدل بنزینی میباشد. سواری این خودرو هنوز هم نرمتر از اکثر رقبا بوده و فرمان نیز دقیق و سنگین است.
این خودرو از نظر ظاهری تفاوت زیادی با نسخههای درونسوز کپچر ندارد. جدای از نشانهای جدید، تنها تفاوت واضح به درپوش شارژ خودرو مربوط میشود.
کابین کپچر همچنان جزو بهترینهای کلاس است. کیفیت ساخت خودرو عالی بوده و از طراحی هوشمندانهای برخوردار میباشد. تمامی مدلهای هیبریدی دارای بهترین تکنولوژیهای این خانواده هستند که شامل یک صفحهنمایش 10 اینچی پیش چشمان راننده و صفحه مرکزی 9.3 اینچی میباشد. باقی بخشهای کابین فضای مشابه نسخههای استاندارد داشته هرچند فضای بار 379 لیتری خودرو کمتر از مدلهای دیزلی و بنزینی است.
قیمت کپچر پلاگین هیبریدی از 30495 پوند شروع میشود. این خودرو در تریم پرچمدار S ادیشن قابل سفارش بوده و قویترین نسخه بنزینی اتوماتیک در همین تریم 5200 پوند ارزانتر است که باعث میشود هضم قیمت مدل پلاگین هیبریدی سخت باشد.
البته این خودرو هم پیشنهادهایی برای خریداران دارد. اول اینکه رنو نصب رایگان شارژر دیواری خانگی را برای هر خودرو ارائه میکند که صرفهجویی 800 پوندی را در پی خواهد داشت. از طرف دیگر این خودرو مصرف سوخت و بنابراین هزینههای کمتری دارد.
اما این خودرو واقعاً مناسب خریداران ناوگانی و سازمانی است. با آلایندگی 34 گرمی دیاکسید کربن در هر کیلومتر، این خودرو مالیات کمتری را به مالکان تحمیل میکند.
اما مشکل دیگری هم با قیمت کپچر پلاگین هیبریدی وجود دارد. به دلیل اینکه مشوقهای دولتی فقط به خودروهای الکتریکی تعلق میگیرد بنابراین قیمت پژو 2008 الکتریکی از 29065 پوند شروع میشود. قیمت هیوندای کنا الکتریکی با باتری 39 کیلووات ساعتی نیز 30150 پوند است. هیچیک از این خودروها به اندازه رنو مجهز نیستند اما خب سریعتر هستند.
رنو کپچر همچنان یکی از بهترین خودروهای کلاس خود بوده اما به سختی میتوان نسخه پلاگین هیبریدی آن را توصیه کرد. اگرچه این خودرو نرم و روان است اما بسیار گرانتر از مدلهای بنزینی و دیزلی میباشد و رقبای تمام الکتریکی از نظر اقتصادی گزینه بهتری محسوب میشوند.
مشخصات رنو کپچر E-Tech پلاگین هیبرید 160 Auto S-Edition
- قیمت: 30495 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر 1.6 لیتری به همراه واحد الکتریکی
- قدرت/گشتاور: 158 اسب بخار/144 نیوتون متر (به اضافه 205 نیوتون متر گشتاور پیشرانه الکتریکی)
- گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 10.1 ثانیه
- حداکثر سرعت: 172 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: زیر 2 لیتر در هر صد کیلومتر