شرایط نگران‌کننده برای رنو به خاطر جنگ اوکراین و بحران چیپ‌ها

شنبه 3 اردیبهشت 1401 - 05:30
مطالعه 3 دقیقه
Renault-1
رنو به عنوان برندی اروپایی که در کشور روسیه حضوری چشمگیر داشت با افت درآمد در سه‌ماهه اول سال 2022 مواجه شده است. این افت درآمد ناشی از جنگ...
تبلیغات

رنو به عنوان برندی اروپایی که در کشور روسیه حضوری چشمگیر داشت با افت درآمد در سه‌ماهه اول سال 2022 مواجه شده است. این افت درآمد ناشی از جنگ اوکراین و مشکلات کمبود نیمه‌رساناها بوده است.

رنو که برندهای داچیا و لادا را نیز در اختیار دارد اظهار داشته است با افت 2.7 درصدی درآمدش روبرو شده است و رقم آن به 9.75 میلیارد یورو کاهش یافته است. اگر فعالیت‌های آوتوواز و رنو روسیه را کنار بگذاریم، درآمد این شرکت با افت 1.1 درصدی به 8.9 میلیارد یورو خواهد رسید. تیری پیتون مدیر مالی ارشد گروه رنو گفته است:

بازار خودرو شدیداً تحت تأثیر جنگ اوکراین، بحران کمبود نیمه‌رساناها و تورم قرار گرفته است

اما موسسه جی پی مورگان با اشاره به اینکه رنو سه‌ماهه اول خوبی را تجربه کرده است می‌گوید:

رنو به سیاست قیمت‌گذاری منطقی محصولاتش ادامه می‌دهد و نتایج سه‌ماهه اول 2022 این شرکت نشان دهنده گامی دیگر در مسیری درست است

رنو با تأکید روی پیش‌بینی‌های گذشته خود اظهار داشته کمبود چیپ ها باعث کاهش تولید حدود 300 هزار دستگاهی در سال جاری خواهد شد. البته این کاهش تولید اکثراً در نیمه اول سال رخ خواهد داد.

این خودروساز فرانسوی خاطرنشان می‌سازد پیش‌فروش محصولاتش با قدرت ادامه دارد و در پایان ماه مارس به بالاترین میزان فروش خود در طی 15 سال اخیر دست یافته است. رنو همچنین می‌گوید فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی‌اش رشد 13 درصدی داشته‌اند و این خودروها سهم 36 درصدی از کل فروش را به خود اختصاص داده‌اند.

اما سرنوشت رنو در روسیه چه خواهد بود؟

رنو بیشترین حضور را در روسیه داشته است و این حضور از طریق شرکت آوتوواز بوده است که به تولید پرفروش‌ترین برند بازار روسیه یعنی لادا مشغول است. این کمپانی ماه پیش اعلام کرد به دنبال خروج از روسیه است اما هنوز جزئیات مربوط به تعطیلی کارخانه خود در مسکو را اعلام نکرده است. رنو چند روز پیش اظهار داشت در حال گفت‌وگو با آوتوواز است تا شرایط کارخانه خود در روسیه را مشخص کند. این شرکت می‌گوید گفت‌وگوها ادامه دارد و با پیشرفت‌هایی همراه بوده است. گزارش سه‌ماهه اول رنو نشان داده است این خودروساز از جنگ اوکراین رنج می‌برد. پس از حمله روسیه به اوکراین ارزش سهام رنو بیش از 25 درصد کاهش یافته است.

درآمد رنو از روسیه نیز با افت 16 درصدی به 900 میلیون یورو رسیده است و آوتوواز سهم 527 میلیون یورویی از این مبلغ را داشته است. رنو تائید کرده است پیش‌بینی حاشیه سود عملیاتی حدود 3 درصدی را برای سال جاری دارد و اواخر امسال اهداف و استراتژی‌های به‌روزتر خود را اعلام خواهد کرد. در سه‌ماهه منتهی به 31 مارس، فروش جهانی رنو با رشد 17 درصدی به 552 هزار دستگاه رسیده است که کمترین میزان فروش سه‌ماهه از زمان بحران سال 2009 تاکنون است. این خودروساز در روسیه کاهش فروش 34 درصدی داشته است. روسیه دومین بازار بزرگ رنو به حساب می‌آید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.