رنو 5 توربو 3E مدل مفهومی از هاچبک اسپرت و تمام برقی

پنج‌شنبه 31 شهریور 1401 - 12:30
مطالعه 7 دقیقه
2022-renault-r5-turbo-3e-concept
رنو در تلاش است تا یک هاچبک الکتریکی پرشتاب به سبد محصولات خود اضافه کند. این برند فرانسوی، سابقه‌ی درخشان در تولید خودروهای اسپرت باقیمت اقتصادی...
تبلیغات

رنو در تلاش است تا یک هاچبک الکتریکی پرشتاب به سبد محصولات خود اضافه کند. این برند فرانسوی، سابقه‌ی درخشان در تولید خودروهای اسپرت باقیمت اقتصادی دارد و طی سال‌های اخیر نسخه‌های مختلف مگان هاچبک را برای رقابت با فولکس واگن گلف یا هوندا سیویک تایپ R عرضه کرده است.

رنو 5، یکی از مشهورترین خودروهای ساخت فرانسه در تاریخ محسوب می‌شود. این مدل که با نام R5 نیز مشهور است، سال 1972 معرفی شد تا هاچبک ارزان‌قیمت با حداقل امکانات باشد. بعد از فروش بسیار خوب نسخه‌های اولیه، به مرور مدل‌های قوی‌تر همراه با تجهیزات رفاهی و فنی به خط تولید رنو 5 اضافه شدند. عرضه‌ی این خودرو با دو نسل تا سال 1996 ادامه داشت و حدود 20 سال در ایران توسط سایپا مونتاژ می‌شد.

رنو 5 توربو با بدنه‌ی دو‌در و پیشرانه‌ی توربوشارژ، بین سال‌های 1980 تا 1986 تولید شد. این خودرو یکی از معدود هاچبک‌های تاریخ است که بدنه‌ی کوچک و ساختار موتور عقب وسط دارد. رنو R5 توربو کمتر از هزار کیلوگرم وزن داشت اما همراه پیشرانه‌های 1/4 یا 1/5 لیتر، قدرت‌ 158 و 178 اسب بخار ارائه می‌کرد. نسخه‌های ویژه مسابقات‌ از رنو 5 توربو،  208 و 345 و 380 اسب بخار قدرت داشتند. مدل استاندارد رنو 5 توربو، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 6/9 ثانیه و نهایت سرعت 200 کیلومتربرساعت داشت.

تولید  رنو 5 برقی، قطعی به نظر می‌رسد و نسخه‌ی پروتوتایپ هم سال 2021 رونمایی شد اما این خودرو هنوز به تولید انبوه نرسیده است. جدیدترین مدل مفهومی با نام R5 Turbo 3E طراحی کلاسیک خشن، شبیه به خودروهای بازی سایپربانک 2077 دارد.  بال عقب بزرگ نصب شده روی کاپوت عقب، از تمام زوایا دیده می‌شود. رنگ بدنه، ترکیب سیاه و سفید شطرنجی است؛ درحالی‌که جزئیات سبز دارد.

مدل مفهومی R5 Turbo 3E، مجهز به دو موتور برقی با مجموع قدرن 375 اسب بخار و گشتاور 700 نیوتن‌متر است. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودروی 1500 کیلوگرمی ، 3/5 ثانیه خواهد بود. نهایت سرعت R5 Turbo 3E مشابه مدل کلاسک، 200 کیلومتر برساعت پیش‌بینی شده است.

خودروی مفهومی رنو، رینگ‌های 19 اینچ در جلو و 20 اینچ در عقب همراه تایرهایی با پهنای 225 و 325 میلی‌متر دارد. این مدل، بدون باتری 980 کیلوگرم وزن خواهد داشت. نصب باتری‌ها در کف بدنه،  520 کیلوگرم به وزن R5 Turbo 3E اضافه کرده است که نکته‌ی منفی برای کلاس هاچبک اسپرت محسوب می‌شود. شارژ باتری‌ها با برق شهری حدود 2 ساعت زمان می‌برد.

از دیدگاه رنو، R5 Turbo 3E برای پیست و هیجان مسابقات ساخته خواهد شد. به همین دلیل، مود رانندگی مخصوص دریفت خواهد داشت. ایمنی این خودرو، هماهنگ با استانداردهای فدراسیورن جهانی اتومبیل‌رانی (FIA) و مجهز به ستون‌های محافظ اتاق (roll bar) است. همچنین 10 جایگاه مناسب نصب دوربین فیلمبرداری ورزشی، روی R5 Turbo 3E وجود دارد.

 

 

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.