آلپین A110 برقی با 500 اسب بخار به جنگ پورشه می‌رود

دوشنبه 13 مرداد 1404 - 15:00
مطالعه 3 دقیقه
آلپین A110 برقی جدید
نسل جدید آلپین A110 با قوای محرکهٔ الکتریکی و ۵۰۰ اسب بخار قدرت، پلتفرم اختصاصی و وزن ۱۴۵۰ کیلوگرم، آماده رقابت با پورشه کیمن الکتریکی است.
تبلیغات

آلپین A110 در آستانه تحولی بزرگ است. جانشین این کوپه دونفره تمام الکتریکی خواهد بود اما به گفته مدیران آلپین، همچنان روح خود را حفظ کرده و رقیبی شایسته برای پورشه کیمن و باکستر الکتریکی خواهد بود. فیلیپ کریف، رئیس آلپین و لوکا دمئو، مدیرعامل سابق گروه رنو، درباره جایگزین الکتریکی A110 صحبت و جزئیات فنی جذابی را فاش کردند. این کوپه الکتریکی روی پلتفرم اختصاصی خودروهای اسپرت ساخته خواهد شد، وزن هدف آن ۱۴۵۰ کیلوگرم است، بیش از ۵۶0 کیلومتر برد خواهد داشت و از دو موتور درون چرخ استفاده می‌کند. A110 سنگ بنای تلاش گروه رنو برای تبدیل آلپین به یک برند لوکس با هفت مدل پیشرفته است. موفقیت شاسی‌بلند الکتریکی A390 که چندی پیش در جشن ۷۰ سالگی آلپین رونمایی شد، برای تأمین سرمایه لازم حیاتی است. هدف دمئو قبل از ترک رنو، ساخت پاسخی فرانسوی به پورشه بود. او گفت:

A110 محصول نمادین ماست، پورشه ۹۱۱ آلپین.

جالب اینکه اولین A110 با موتور چهار سیلندر خطی رنو در سال ۱۹۶۳، هم‌زمان با تولد ۹۱۱، معرفی شد.

درحالی‌که A390 روی نسخه بازطراحی‌شده معماری AmpR-Medium رنو ساخته شده، نسل جدید A110 اولین مدل روی پلتفرم پرفورمنس آلپین (APP) خواهد بود و در نمایشگاه خودروی پاریس در اکتبر ۲۰۲۶ (مهر ۱۴۰۵) رونمایی می‌شود. دمئو توضیح داد:

تصمیم گرفتیم روی یک پلتفرم ماژولار اسپرت سرمایه‌گذاری کنیم که پایه نسل بعدی A110 خواهد بود. APP هسته آلپین است. اولویت، توسعه سه یا چهار مدل روی این پلتفرم است. فکر می‌کنیم می‌توانیم خودرویی الکتریکی سبک‌تر از خودروهای مشابه بنزینی بسازیم. این همه‌چیز را تغییر می‌دهد. ما با قرار دادن موتورها در چرخ‌ها که مرکز ثقل را پایین می‌آورد، روی معماری موتور الکتریکی سرمایه‌گذاری کردیم.

 به گفتهٔ کریف، A110 به دو موتور در عقب مجهز خواهد بود اما نسخهٔ چهارچرخ محرک با یک موتور سبک‌تر در جلو هم ساخته می‌شود. مجموع قدرت این خودرو هم بیش از 500 اسب بخار اعلام شده است. موتورها توسط باتری‌هایی با چگالی انرژی بسیار بالا و معماری الکتریکی ۸۰۰ ولتی تغذیه می‌شوند که قابلیت شارژ را بهبود می‌دهد. کریف اذعان کرد که کوپه الکتریکی کمی بزرگ‌تر خواهد بود اما جای‌گذاری باتری‌ها برای حفظ ارتفاع کمتر از ۱.۳ متری مشابه مدل کنونی کلیدی خواهد بود. او گفت:

نمی‌توانیم باتری را در کف قرار دهیم چون خودرو بیش‌ازحد بلند می‌شود. پس باتری را جای دیگری قرار می‌دهیم و راه‌حل‌های جالبی برای نصب باتری پیدا کرده‌ایم.

A110 الکتریکی در طراحی بیرونی به پیشینیان خود وفادار خواهد بود و مانند پورشه که ظاهر ۹۱۱ سنتی خود را حفظ کرده، کاملاً آشنا خواهد بود.

با وجود شکست خودروسازان فرانسوی در بازار خودروهای لوکس، مدیران آلپین اعتقاد دارند که این برنامه‌ها موفق خواهد بود. دمئو معتقد است که گذار به الکتریکی فرصت برابری ایجاد می‌کند:

کم‌وبیش با دیگران برابر هستیم. همه در حال یادگیری و سرمایه‌گذاری در فناوری باتری و موتورهای الکتریکی هستند. ما فاصله صدساله‌ای برای جبران نداریم، پس شاید این فرصتی برای ماست. نسل اول خودروهای الکتریکی عمدتاً مانند لوازم‌خانگی زشت و بی‌احساس بودند. شاید بتوانیم ثابت کنیم که فناوری خودروی الکتریکی می‌تواند جذاب باشد و روح داشته باشد. جایگاه اصلی آلپین، انجام کارهای بزرگ با منابع کمتر است، این همان فرصتی است که دوباره می‌بینم.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.