پایان محدودیت پیمایش خودروهای برقی با پیشرانه بنزینی مینیاتوری
درحالیکه خودروسازان با شتاب به سمت تولید خودروهای برقی حرکت میکردند، حالا به دلایل مختلفی مثل پابرجا بودن مشکل محدودیت شعاع حرکتی، بسیاری در حال بازنگری در استراتژیهای خود هستند. بااینحال، شرکت هورس پاورترین (حاصل سرمایهگذاری مشترک جیلی و رنو) با معرفی یک پیشرانهٔ بنزینی فوقالعاده جمعوجور، راهحلی هوشمندانه و کمهزینه برای این چالش ارائه کرده است؛ سیستمی که میتواند بهسادگی یک خودروی تمام برقی را به یک مدل هیبریدی بردافزا تبدیل کند. این موتور جدید که C15 نام دارد، قرار است در نمایشگاه خودروی مونیخ رونمایی شود. این مجموعه که ابعادی بهاندازهٔ کیف اداری دارد، شامل یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر، یک ژنراتور، اینورتر و پکیج خنککننده است.
این طراحی یکپارچه، یک مزیت بزرگ محسوب میشود زیرا امکان نصب سریع و ارزان با کمترین تغییرات فنی در پلتفرم خودروی برقی را فراهم میکند. نسخه تنفس طبیعی این موتور تنها ۵۰۰ میلیمتر طول، ۵۵۰ میلیمتر عرض و ۲۷۵ میلیمتر ارتفاع دارد. این فشردگی به خودروسازان اجازه میدهد تا آن را بهصورت افقی یا عمودی، حتی در فضای صندوق جلوی خودروهای برقی جای دهند. این ویژگی، فرآیند تبدیل یک خودروی برقی به یک مدل هیبریدی را بسیار ساده میکند. موتور C15 در دو نسخه عرضه میشود. نسخه تنفس طبیعی با تولید ۹۵ اسب بخار قدرت برای خودروهای سگمنت B و C طراحی شده است درحالیکه برای مدلهای بزرگتر، یک نسخه توربوشارژ با قدرت ۱۶۳ اسب بخار در نظر گرفته شده است.
این پیشرانه با استانداردهای آلایندگی یورو ۷ مطابقت دارد و علاوه بر بنزین، میتواند با سوختهای انعطافپذیر اتانول و متانول و همچنین سوختهای مصنوعی کار کند. ماتیاس جیانینی، مدیرعامل هورس پاورتِرین، دراینباره گفت:
خودروهای برقی بردافزا در بسیاری از بازارهای جهانی سریعترین رشد را در میان انواع قوای محرکه تجربه میکنند. راهحل C15 به خودروسازان این امکان را میدهد که بهسادگی و با هزینهای مقرونبهصرفه از این فرصت استفاده کرده و پلتفرمهای تمام برقی خود را به مدلهای REEV تبدیل کنند.