آلپین GTA V6 توربو، کوپهٔ اسپرت موتور عقبی با ۲۰۰ اسب بخار قدرت بود که در سال ۱۹۸۵ معرفی شد و قصد رقابت با پورشه ۹۴۴ را داشت.
وقتی صحبت از سوپراسپرتها میشود، ذهنها به سمت ایتالیا، انگلیس، آلمان و آمریکا میرود، جایی که لامبورگینی کانتاش، جگوار XJ220، پورشه ۹۱۱ و شورلت کوروت متولد شدهاند. ژاپن نیز با تولید خودروهای اسپرت برجسته، جایگاه ویژهای دارد اما فرانسه که به ساخت خودروهای اقتصادی و هاچبکهای آتشین شهرت دارد، کمتر بهعنوان سازنده سوپراسپرت شناخته میشود. بااینحال، در دهه ۱۹۸۰، فرانسه با رنو آلپین GTA V6 توربو وارد این رقابت شد و مستقیماً پورشه ۹۴۴ را هدف گرفت.
پیشرانه و پرفورمنس
نسخه اولیه آلپین GTA V6 GT با موتور ۲.۵ لیتری V6 و تنها ۱۶۰ اسب بخار، در بازار و پیست عملکرد ضعیفی داشت و فروش بالایی را تجربه نکرد. آلپین که حدود یک دهه بود به تملک رنو درآمده بود، در واکنش به این وضعیت، در سال ۱۹۸۵ در نمایشگاه خودروی بیرمنگام، نسخه توربوشارژ GTA را با ۲۰۰ اسب بخار معرفی کرد که تنها ۲۰ اسب بخار کمتر از پورشه ۹۴۴ توربو بود. این مدل با شتاب صفرتاصد در حدود ۶ ثانیه، عملکردی مشابه ۹۴۴ توربو داشت و فروش را بهسرعت افزایش داد. موتور V6 آبخنک با زاویه ۹۰ درجه، بخشی از خانواده موتورهای PRV (پیشرانهٔ مشترک پژو، رنو و ولوو) بود که از سال ۱۹۷۴ تولید میشد. این موتور که بر پایه یک V8 قدیمیتر طراحی شده بود، با وجود سادگی، قابلیت اطمینان خوبی داشت؛ اما در سال ۱۹۹۰، قوانین سختگیرانه زیستمحیطی فرانسه، رنو را مجبور کرد قدرت را به ۱۸۵ اسب بخار کاهش دهد. رنو با تنظیم ضرایب گیربکس، سعی کرد این افت را جبران کند، اما هزینه و پیچیدگی تطبیق با استانداردها، مانع تقویت بیشتر شد.
طراحی و ویژگیها
آلپین GTA V6 توربو برخلاف پورشه ۹۴۴ که موتور جلو بود، از ترکیب موتور عقب مشابه پورشه ۹۱۱ استفاده میکرد. بدنه خودرو از فایبرگلاس و پلاستیک پلیاستر ساخته شده بود که با وجود ابعاد بزرگتر، آن را سبکتر از ۹۴۴ میکرد. این طراحی، همراه با استایل پویا، ظاهری قدرتمندتر از پرفورمنسی که در نسخهٔ اولیه داشت القا میکرد. در سال ۱۹۹۰، نسخه لمان با نمای جلوی بازطراحیشده و کیت بدنه پلیاورتان معرفی شد که جذابیت ظاهری را افزایش داد. برنامهای برای عرضه این خودرو در بازار آمریکا هم وجود داشت اما به دلیل مشکلات شراکت AMC و رنو این طرح لغو شد.
رقابت با پورشه ۹۴۴
در مقایسه با پورشه ۹۴۴ توربو، آلپین GTA V6 توربو با ۲۰۰ اسب بخار در برابر ۲۲۰ اسب بخار، کمی ضعیفتر بود. بااینحال، شتاب مشابه، وزن کمتر و قیمت حدود ۱۰ هزار دلار پایینتر (معادل ۲۸ هزار دلار در سال ۲۰۲۵)، آن را به گزینهای مقرونبهصرفه تبدیل میکرد. البته هرچند آلپین در وزن، قیمت و طراحی متمایز برتری داشت اما شهرت و محبوبیت پورشه، ۹۴۴ را در کانون توجه نگه داشت.
جانشین و میراث GTA
تولید GTA V6 توربو در سال ۱۹۹۱ پایان یافت و سپس جانشین آن، آلپین A610، معرفی شد. A610 با طراحی مشابه اما بازنگری کامل، از همان موتور ۲.۵ لیتری توربو با ۲۵۰ اسب بخار استفاده کرد که سرعت نهایی ۲۶۵ کیلومتر در ساعت و شتاب صفرتاصد در ۵.۷ ثانیه را به ارمغان آورد. این مدل تا سال ۱۹۹۵ تولید شد و آخرین خودروی آلپین تا عرضه A110 در سال ۲۰۱۷ بود. A110 جدید با استقبال خوبی مواجه شد، اما از روی خط تولید کنار رفته و آلپین تا سال ۲۰۲۸ و عرضه A310 جدید که رقیب پورشه ۹۱۱ خواهد بود، بدون خودروی اسپرت خواهد بود.
BMW is GOD
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴هرکه با پورشه در افتاد، ور افتاد
Khosrow
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴پورشه دهه هاست رو یه مدل کار میکنه / 911 / اینکه سال به سال بهتر شه و برسه به اینجا طبیعیه / همین Amg Gt توو خیلی چیزا از 911 بهتـره ..
BMW is GOD
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴جانم پورشه، هیترش کورشه 🥰
Aryan Abdolahpoor
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴آلپاین v6 gta به خاطر عقب تر بودن چرخ های جلو نسبت به حالت استاندارد از مرکز صقل پایین تر و هندلینگ بهتر برخوردار بود
Aryan Abdolahpoor
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴آلپاین افتخاراتی هم در کارنامه خود داشت مانند مقام قهرمانی در مسابقات تازه تاسیس رالی جهانی با A110 در سال ۱۹۷۳ و ساخت خودرو هایی برای رقابت با پورشه
هنری فورد
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط فراری و لامبورگینی میتونن پورشه رو به چالش بکشن
Hf
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴برام جالبه که طول کاپوت اینقدر زیاده ولی موتور عقبه
موستانگ
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴خوشم اومده از این ماشین رنو آلپین