داچیا اسپرینگ ساخت چین در بریتانیا عرضه می‌شود

چهارشنبه 22 تیر 1401 - 07:30
مطالعه 5 دقیقه
dacia-spring-front-three-quarters
خودروی شهری و الکتریکی داچیا اسپرینگ که یکی از ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی اروپا محسوب می‌شود هنوز زمان عرضه مشخصی در بازار بریتانیا ندارد. این...
تبلیغات

خودروی شهری و الکتریکی داچیا اسپرینگ که یکی از ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی اروپا محسوب می‌شود هنوز زمان عرضه مشخصی در بازار بریتانیا ندارد. این در حالی است که اسپرینگ در فرانسه عرضه شده ولی احتمال حضور آن در بریتانیا تا پیش از سال 2024 ضعیف خواهد بود. این سوپرمینی بدون آلایندگی که یکی از عوامل رشد فروش 5.9 درصدی داچیا در نیمه اول سال 2022 محسوب می‌شود با تقاضای زیادی در بازارهای هدف مواجه شده و رومانیایی‌ها مدعی شده‌اند از ماه ژانویه تا ژوئن 5 هزار سفارش برای اسپرینگ دریافت کرده‌اند.

اما تقاضای بالا به همراه مشکلاتی در زنجیره تأمین داچیا به معنی عدم اولویت داشتن عرضه این اسپرینگ در بازار بریتانیا خواهد بود چراکه این خودروساز ابتدا باید به تقاضاهای موجود پاسخ دهد. مدیر بخش فروش و بازاریابی داچیا می‌گوید:

در حال حاضر ما زمان انتظار شش‌ماهه برای مشتریان کنونی داریم که دلیل آن تقاضای بیشتر از حد انتظار بوده و برخی مشکلات در زنجیره تأمین نیز به چشم می‌خورند که عمدتاً مشکلات قطعات برقی هستند

خاویر مارتینت ادامه می‌دهد:

ما روی کاهش این فاصله تمرکز کرده‌ایم. ما اسپرینگ بازار بریتانیا را فراموش نکرده‌ایم ولی فکر نمی‌کنم این خودرو در سال 2023 راهی این کشور شود و احتمالاً این کار در سال 2024 رخ خواهد داد. انتظار نداریم اسپرینگ را در سال جاری یا سال آینده در بریتانیا عرضه کنیم

اظهارات مارتینت پس از آن منتشر می‌شوند که لوک براد مدیر داچیا بریتانیا به اتوکار گفت هنوز هم در حال بحث و مجادله برای واردات این خودرو به بریتانیاست. براد گفته است:

ما در حال چنگ و دندان نشان دادن به تیم اصلی هستیم تا اسپرینگ را در بریتانیا عرضه کنیم. ما فعلاً تأییدیه این کار را دریافت نکرده‌ایم زیرا داچیا در حال کار روی پاسخ دادن به تقاضاهای موجود بوده و البته این موضوع نشان می‌دهد اگر اسپرینگ در اروپا بسیار محبوب باشد به جرات باید گفت در بریتانیا نیز بسیار محبوب خواهد بود.

مدیر داچیا بریتانیا ادامه می‌دهد:

تصمیمی درباره اسپرینگ گرفته نشده است. امیدواریم این خودرو را دریافت کنیم اما در همین اثنا خودروی جاگر را داریم. شما شاهد هیبریدی و الکتریکی شدن سبد محصولات در آینده خواهید بود اما این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که مشتری آماده پذیرش آن باشد و از نظر هزینه‌ها نیز منطقی جلوه کند.

اسپرینگ اوایل سال پیش در چند کشور اروپایی عرضه شد اما داچیا در ابتدا تصمیم به تعلیق فروش این خودرو در بریتانیا گرفت. این تصمیم پس از بررسی ظرفیت تولید و هزینه‌های توسعه نسخه فرمان راست اسپرینگ اتخاذ شد. دنیس له وت مدیرعامل داچیا سال پیش گفته بود:

وضعیت بازار بریتانیا برای اسپرینگ بسیار مثبت به نظر می‌رسد اما فعلاً تصمیم نهایی گرفته نشده است. داده‌ها نشان می‌دهند 15 میلیون راننده در اروپا هستند که هر روز با خودروی خود تردد می‌کنند و 60 درصد آن‌ها فقط فاصله‌های کم را طی می‌کنند. ما نمی‌گویم این افراد اسپرینگ را خواهند خرید اما مطمئن هستم این دقیقاً همان خودرویی است که نیاز دارند.

اسپرینگ از اوایل سال 2021 با قیمت پایه 12403 یورو (پس از کسر مشوق‌های مالیاتی) راهی بازار فرانسه شد. به این ترتیب خودروی یاد شده از نظر قیمت در جایگاهی مشابه ساندرو قرار می‌گیرد. دولت فرانسه هم‌اکنون مشوق‌هایی را برای خرید خودروهای الکتریکی زیر 45 هزار یورو در نظر گرفته است. همچنین اگر خریدار خودرو اقدام به اوراق خودروی درون‌سوز خود کند 2500 یورو مشوق اضافی را نیز در اختیار خریدار قرار خواهد داد. اسپرینگ با دو تریم در دسترس است. نسخه کامفورت این خودرو از سیستم تهویه مطبوع، نمایشگر 3.5 اینچی با بلوتوث، درگاه USB و پوشش پارچه‌ای سود می‌برد. در نسخه کامفورت پلاس مواردی همچون نمایشگر 7 اینچی، کابین با عناصر نارنجی و رنگ بدنه متالیک دیده می‌شوند.

اسپرینگ ساخت چین ابتدا راهی بازار اروپا خواهد شد. مشتری اصلی این خودرو شرکت اشتراک خودرویی زیتی است. اسپرینگ که در سال 2019 به‌صورت یک کانسپت پیش‌نمایش شده بود بر اساس خودروی رنو سیتی K-ZE شکل گرفته و عمدتاً برای ترددهای شهری طراحی شده است. این خودرو از پیشرانه الکتریکی 44 اسب بخاری و باتری 26.8 کیلووات ساعتی سود می‌برد و شعاع حرکتی 225 کیلومتری دارد. حداکثر سرعت اسپرینگ هم به 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. با طول 3.73 متری این خودرو 0.35 متر کوتاه‌تر از داچیا ساندرو بوده اما سازنده ادعا می‌کند فضای کافی در کابین برای چهار نفر وجود دارد. فضای بار این خودرو نیز به 300 لیتر می‌رسد که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب فضایی با ظرفیت 600 لیتر وجود خواهد داشت. در بخش جلو نیز محفظه 23 لیتری قرار دارد. نسخه اشتراک خودرویی اسپرینگ در برخی کشورهای اروپایی عرضه خواهد شد و از صندلی‌هایی با پوشش چرم مصنوعی بادوام و رینگ‌های 14 اینچی استفاده خواهد کرد. مدل‌های ون اسپرینگ نیز فاقد صندلی عقب خواهند بود تا فضای بار 800 لیتری با امکان حمل اشیایی با حداکثر طول 1033 میلی‌متری را فراهم کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.