تجربه و آزمایشرنو

رانندگی با داچیا ساندرو استپ‌وی 2023، گران‌تر اما بسیار بهتر از گذشته

داچیا ساندرو استپ‌وی قبلاً فقط یک کراس هاچ‌بک ارزان‌قیمت بود اما حالا به خودرویی تبدیل شده که حتی در مقایسه با رقبای گران‌تر هم می‌تواند جدی گرفته شود.

داچیا ساندرو به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی اروپا، طی چند سال اخیر افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته اما به لطف فیس‌لیفت ملایم اخیر و خصوصاً در نسخهٔ بلندقامت استپ‌وی، هنوز هم در قیاس بار رقبای ساب‌کامپکت خود ارزش خوبی دارد. این روزها هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت کراس بسیار اندک هستند و معدود گزینه‌های باقیمانده مثل فورد فی‌یستا اکتیو و آئودی A1 سیتی‌کارور هم به‌زودی از بازار کنار خواهند رفت. استپ‌وی اما از ساندروی معمولی فروش بیشتری دارد و به همین دلیل، داچیا همچنان این کراس هاچ‌بک را حفظ کرده است.

مثل دیگر محصولات داچیا، ساندرو استپ‌وی هم برای تجهیز به لوگوی جدید این شرکت، بازنگری‌هایی را تجربه کرده است. همچنین تیپ‌های خودرو هم تغییراتی را تجربه کرده و استپ‌وی حالا در سه تیپ مختلف بنام‌های اسنشال، اکسپریشن و اکستریم ارائه می‌شود که خودروی آزمایشی ما از تیپ میانی اکسپریشن است. این تیپ با قیمت ۱۶,۲۹۵ پوند، ۱۰۰۰ پوند گران‌تر از اسنشال و ۱,۳۵۰ پوند ارزان‌تر از اکستریم است ولی از دید ما، بهترین تعادل از لحاظ قیمت و تجهیزات را دارد.

تیپ اکسپریشن با مه شکن‌های جلو، پنجره‌های برقی عقب، سیستم ورود بدون کلید و دوربین دید عقب، نسبت به اسنشال برتری قابل‌توجهی دارد. همچنین فضای کابین این تیپ هم به لطف غربیلک فرمان نرم و روکش پارچه‌ای داشبورد و پانل درها، بسیار دل‌پذیرتر از کابین پلاستیکی تیپ اسنشال است. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو که از طریق نمایشگر لمسی هشت اینچی ارائه می‌شود، بسیار ابتدایی است که بسته به میزان علاقهٔ خریداران به تکنولوژی می‌توان مثبت یا منفی باشد اما وضوح تصویر مناسب است و در تیپ اکسپریشن اندروید اتو اپل کارپلی را هم ارائه می‌کند.

کابین خودرو حتی در قسمت‌هایی که کمی ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد، کاملاً بادوام جلوه می‌کند و هرچند قطعات بزرگی از پلاستیک خشن روی درها و کنسول مرکزی کار شده اما دکمه‌ها و کنترل‌های سیستم تهویه زیر نمایشگر لمسی خوش‌ساخت هستند. فرم نسبتاً جعبه‌ای شکل ساندرو به معنای ارائهٔ فضای زیاد در داخل است تا جایی که بزرگ‌سالان در صندلی‌های جلو عقب هیچ نگرانی نخواهند داشت و صندوق بار ۳۳۰ لیتری هم برای این کلاس مناسب است. استپ‌وی در بیرون هم به ریل‌های روی سقف، روکش‌های پلاستیکی رکاب و دهانهٔ گلگیرها و صفحات محافظ تزئینی جلو عقب مجهز است تا ظاهری شبیه کراس‌اوورها پیدا کند.

موقعیت رانندگی در این ماشین به لطف ارتفاع بیشتر از زمین چیزی بین یک هاچ‌بک معمولی و یک کراس‌اوور است. در دید رو به بیرون عالی است و فضای کلی برای گذراندن چند ساعت پشت فرمان به‌اندازهٔ کافی راحت خواهد بود. ساندرو همچنین سواری نرمی را هم ارائه می‌کند و به‌راحتی با دست‌اندازها و چاله‌های بزرگ کنار می‌آید هرچند که در رانندگی‌های شهری کمی لرزش و تکان خواهد داشت؛ اما هرچند کیفیت سواری استپ‌وی در حد با هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت گران‌تر است اما به نظر می‌رسد مواد عایق صدا در این خودرو نسبت به رقبا کمتر است زیرا در سرعت‌های بالا سروصدای زیادی از باد و جاده در داخل به گوش می‌رسد.

همچنین فیس‌لیفت اخیر داچیا شخصیت رانندگی استپ‌وی را تغییر نداده و قطعاً از پشت فرمان بهترین گزینهٔ کلاس خود نیست ولی بااین‌حال، ساندرو خالی از جذابیت هم نخواهد بود. ترکیب پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر توربو گیربکس شش سرعتهٔ دستی به‌مراتب بهتر از گیربکس CVT است که قبلاً آزمایش کردیم و هرچند موتور تنها ۹۰ اسب بخار قدرت دارد اما وزن استپ‌وی کمی بیش از یک تن است و بنابراین، پرفورمنس خودرو تقریباً کافی خواهد بود. بااین‌حال، به نظر می‌رسد بار اصلی بر دوش توربوشارژر است چون در زیر دور ۲ هزار rpm، موتور کند احساس می‌شود و افزایش دور تا ردلاین ۶ هزار rpm نیز تلاش بی‌ثمری خواهد بود؛ بنابراین، باید از گیربکس شش سرعته‌ای که به‌طور شگفت‌انگیزی دلپذیر است، استفاده کرد و موتور را در بازهٔ قدرتی مطلوب نگه داشت.

جمع‌بندی

داچیا جدیدترین استپ‌وی را به‌گونه‌ای تولید کرده که مثل یک گزینهٔ رقابتی واقعی در بخش ساب‌کامپکت احساس می‌شود بجای آن که صرفاً به قیمت ارزان خود متکی باشد و در تمام قسمت‌های دیگر کوتاهی کند. با کنار رفتن رقبای ارزان‌قیمت از این بخش بازار نیز ظاهر کراس حالا به یک ویژگی منحصربه‌فرد برای استپ‌وی تبدیل شده است که به جذابیت آن می‌افزاید.

مشخصات فنی

Dacia Sandero Stepway

پیشرانه ۱ لیتری I3 توربو
قدرت ۹۰ اسب بخار
گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۱۲.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۵.۶ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۱۲۷ گرم/کیلومتر
قیمت پایه ۱۶,۲۹۵ پوند
امتیاز ۴.۵ از ۵.۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۵ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. فرهاد

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    ساندرو و ساندرو استپ وی های تو ایران دقیقا همون ال نود هستن که هاچبک شدن ( با این تفاوت که قیمت استپ وی دو برابر ال نود هست ) 😒

    موافقم 75
    مخالفم 17
    1. پیام

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1953 ديدگاه)

      سگش شرف داره به ماشینای داخل ایران

      موافقم 79
      مخالفم 10
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (10382 ديدگاه)

      یکی از بهترین اقتصادی‌هایه دنیا !

      موافقم 66
      مخالفم 8
  2. Shahab

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (90 ديدگاه)

    نمیدونم چرا از عقب خیلی شبیه تیبا ۲ خودمونه 😂
    ولی در کل پیشرفت خوبی داشته

    موافقم 75
    مخالفم 8
  3. علی جردن

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1398 ديدگاه)

    موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی TU5 رانا پلاس از موتور ۳ سیلندر یک لیتری ساندرو کم دردسر تره مخصوصا با بنزین ایران اگر بخواییم استفاده کنیم

    موافقم 26
    مخالفم 107
    1. Amir

      ۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (112 ديدگاه)

      دیگر نفرستید تا زنده بمانیم

      موافقم 56
      مخالفم 3
    2. علی

      ۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (14 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز
      من خودم همین مدل ماشین رو دارم ولی باور کن اینجوری تبلیغ کردن بیشتر اثر منفی داره روی مخاطب تا تاثیر مثبت. لطفا تعصب نداشته باشیم.

      موافقم 31
      مخالفم 2
      1. علی جردن

        ۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1398 ديدگاه)

        یک سری عاشق لامبورگینین تبلیغ نمی کنن اما همه جا لامبو لامبو می کنن هرکی پشت فرمون برقی راناپلاس بشینه دلش می ریزه مثل من
        دوما نگهداری موتور تنفس طبیعی ۱۵۰۰cc چهار سیلندر از نگه داری موتور ۱۰۰۰cc توربو سه سیلندر راحتره هیچ کجا اغراق و تبلیغی هم نیست علمی ثابت شده است

        موافقم 17
        مخالفم 53
        1. .

          ۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (90 ديدگاه)

          صندلی عقب رانا اندازه ۲۰۶

          موافقم 12
          مخالفم 0
        2. Muty

          ۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1851 ديدگاه)

          لیاقت دلت همین رانا+ هست که بشینی پشتش و دلت بریزه براش :-) :-) :-) :-)

          آقا من به نمایندگی از تمام بچه های پدال اعلام میکنم رانا پلاس شما ( یا پدر شما) بهترین خودرو در مقام قیاس با هرگونه خودروی داخلی و علی الخصوص خارجی می باشد.
          حله ؟
          ساییدی ما را با این حلبی ات که داری…
          بقرآن خوده ایرانخررو اینقده اعتماد بنفس داشت وضعش الان این نبود..!!!

          موافقم 26
          مخالفم 5
    3. Python

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      اقا
      از ایرانی حرف بزنی همینه وضعیت
      باید بگی موتور سه سیلندر خوبه تی وی فایو بده تا لایکت کنن

      موافقم 10
      مخالفم 36
      1. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

        ۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (270 ديدگاه)

        واقعا همین ماشین ارزون قیمت سگ شرف داره به اون تی یو فائو و امثال این ات و اشغال های به درد نخور

        موافقم 41
        مخالفم 3
      2. نویدی

        ۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (330 ديدگاه)

        توی برنامه دیوار یا گوگل یه سرچ بزن بنویس رانا پلاس تصادفی،وضعیت امنیتشو ببین تا متوجه واکنش منفی مردم به این آت و آشغالا بشی…پلتفرمش تو خالیه،مثل قوطی پپسی مچاله میشه.

        موافقم 22
        مخالفم 1
        1. محمد ایرجی

          ۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (2 ديدگاه)

          در مچاله شدن ماشین های آشغال داخلی هیچ شکی نیست .
          ولی کمپانی رنو هرچی آشغال تو انبار داشت رو از ۱۹۸۰ به اسم ساندرو و استپ وی تو پاچه پارس خودرو کرد ملت ما هم مثل پشکل خریدن خودم با چشم خودم دیدم تو جاده اصفهان h30 کراس از عقب به ساندرو زد تا صندلی راننده اتاق سوراخ شد.در حالی که h30 فقط نوک کاپوت جمع شد زیر سپر ساندرو فقط یه فنر کمکه بعدم صندلی عقبه .
          ۱۰۰ البته که کمپانی های خارجی عالین ولی نه رنو.
          کمری کرولا
          سورنتو سوناتا و…

          موافقم 1
          مخالفم 25
        2. Muty

          ۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1851 ديدگاه)

          ایرجی جان
          چینی شما هم برترین ماشین دنیاس
          حله داداش ؟!
          دیگه حال بحث نداریم ولله
          بعدشم خوده رنو که تو کل دنیا علی الخصوص اروپا داره خوب میفروشه ، داچیا هم تو اروپا خییلی خوب میفروشه
          بعد تو فکر میکنی 4تا ساندرو که ابران خریده ازشون چه تاثیری در فروش کلان شون داره!!!
          مشکل شماها اینکه که ایران را همه مدله مرکز دنیا می بینین :-)

          موافقم 19
          مخالفم 1
        3. یک نفر

          ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (19 ديدگاه)

          جناب ایرجی بدنه h30 کراس هم همچین وضعیت جالبی نداره یه بار به گلگیر عقب یکیش تکیه دادم و خیلی راحت رفت تو
          احتمالا اون موقعی که شما این صحنه رو دیدی یه مرغ اون طرفا روپایی نمی زده؟

          موافقم 13
          مخالفم 0
      3. محمد

        ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        مگر فقط به اینه که چند سیلندر داره ؟ کدوگ رانایی میتونه شتاب ۱۲ ثانیه بزنه ؟؟؟

        موافقم 2
        مخالفم 0
  4. CAR BUG

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (119 ديدگاه)

    نمونه اکستریم که مدل آپشنال هست
    935 تومنه باتوجه به اینکه ساندرو های از رده خارج داخلی که تمیز ترینشون با عمر 3 یا 4 ساله تو قیمتای 700 ، 800 معامله میشن مفته

    موافقم 27
    مخالفم 0
  5. اشکان

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (304 ديدگاه)

    ۱ پوند ۶۲,۰۰۰ تومن…این میشه ۱ میلیارد اونجا…🤦🏻‍♂️

    موافقم 18
    مخالفم 0
    1. مردیم از خوشی

      ۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1395 ديدگاه)

      این نسخه اروپاست اونم انگلیس که از همه جا گرون تره

      نسخه های هند و چین برا ایران مناسبه

      موافقم 39
      مخالفم 3
  6. Anti Tesla

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (821 ديدگاه)

    الان سایپا انگیزه میگره براساس تیبا ۲ خودرو بسازه!

    موافقم 29
    مخالفم 1
  7. Enzo Ferrari 2008

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    خیلی جالبه

    موافقم 6
    مخالفم 3
  8. ایرانی

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    فیس لیفت خیلی بهتر شده خیلی قدرت 90اسب افتضاحه .استپ وی موجود ایران بالای صد اسب هست و شتاب و قدرت مناسبی با ترکیب گیربکسش ارائه میده 90اسب به نظر با توجه با مسیرهای کوهستانی جوابگوی ایران نیست. گرچه قرار هم نیست دیگه قشر کارمند همچین ماشینایی داشته باشه

    موافقم 18
    مخالفم 1
  9. ‌ ‌

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (4327 ديدگاه)

    سلام بیاریدش ایران لطفاً
    داچیا لوگان ۲۰۲۳ هم بیارید
    جون هرکی دوست داری با قیمت اصلی بیارش
    😐😭😭😭😭

    موافقم 11
    مخالفم 2
  10. Viper

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    یه ماشین خوب برای واردات در ایران

    موافقم 10
    مخالفم 2
  11. آرمان

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ۴ سال ساندرو استپ وی نسل اول سوار شدم که این خودرو همون ال نود بزک شده است.معایب استپ وی نسل اول:فرمان ماشین نرم نیست. تعادل ماشین درپیچها مطمئن نیست و زود چپ میشه صندلی‌ها کمر درد میاره و قدیمی هست. وقتی کولر روشنه شتاب ماشین افت محسوس داره.فضای پا بین صندلی جلو و عقب کم هست. مصرف سوخت در داخل شهر بالاست.جک اس۵ مدل ۹۴ یه سرو گردن بهتر و برتر از ساندرو استپ وی ۹۸ هست و میشه گفت بسیار ارزنده هست نسبت به ساندرو فاقد امکانات و قدیمی.

    موافقم 12
    مخالفم 36
    1. رضا

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      خوب اولا این که این استپ وی های ایرانی که یه خودروی اقتصادی خوب و بی دردسر محسوب میشن و مواردی و عیوبی که شما شمردی مال خودروهای گرون تر مثل همون جک اس5 هست که خود شما گفتید ، من چند سال یه مدل 96 داشتم که واقعاً عالی و بی‌دردسر بود و همه جوره هم باهاش تازوندم و هیچ چیزش حتی جلوبندیش آخ نگفت ، گیربکس و تیپ ترونیک و موتورش واقعاً عالی و مثال زدنی بودن ، بعد از نزدیک به شش سال یه قطره آب هم کم نکرد ، فقط باید بنزین میریختم و روغن عوض میکردم و تمام . واقعاً همیشه دلم براش تنگ میشه ساده و بی آلایش ولی قدرتمند و مطمئن

      موافقم 26
      مخالفم 2
    2. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (270 ديدگاه)

      دوست عزیز انتظار رولز رویس رو از ساندرو داری؟

      موافقم 16
      مخالفم 0
    3. محمد ایرجی

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دقیقا درست میگین رنو زورش آورده حتی یه دسته دنده کوچیک تر بذاره آدم یادم ترمز قطار میفته
      پشت کیلومتر و داشبورد همون پلاستیک ال نود گیربکس برمیگرده به دهه ۸۰ میلادی که بعضا رو رنو ۲۱ می ذاشت .اصلا ایستایی نداره و آپشن تعطیل شاسی و اتاق بسیار ضعیف دوستانی که می گن مطمئن هست تصادف نکردن بهتره یه بار سپر جلو و عقب رو باز کنین اون موقع چهرشون دیدنیه.

      موافقم 0
      مخالفم 11
  12. نما

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ساندرو استپ وی دارم در شهر واقعان عالیه چون اتومات هستش و پشت ترافیک و.. جاده هم عالیه حیفم میاد ازش استفاده کنم چون ماشین دیگه ای هم دارم

    موافقم 11
    مخالفم 0
  13. نما

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ساندرو استپ وی دارم در شهر واقعان عالیه چون اتومات هستش و پشت ترافیک و.. جاده هم عالیه حیفم میاد ازش استفاده کنم چون ماشین دیگه ای هم دارم

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. ب

      ۱۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خوب میکنی که ازش استفاده نمیکنی.بذار نو بمونه. حیف نیست سوارش بشید. ما هم یه آشنا داریم ده ساله یکیشو گرفته هنوز پلاستیکاشو باز نکرده. بدون اتیکت و پلاستیکش که حال نمیده. اصلا کلاس نداره

      موافقم 2
      مخالفم 0
  14. @.@

    ۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوستان سلام
    رانندگی با ساندرو خیلی نرم وصندلی راحتی داره
    آدم زیاد خسته نمیشه
    قبلا مزدا نیو داشتم باشم هاش هم زیاد بود ولی وصندلی هاش و ماشین اسپرت ولی خشک بود مسافرتها صندلی هاش راحت نبودن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. @.@

    ۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوستان سلام
    رانندگی با ساندرو خیلی نرم وصندلی راحتی داره
    آدم زیاد خسته نمیشه
    قبلا مزدا نیو داشتم باشم هاش هم زیاد بود ولی وصندلی هاش و ماشین اسپرت ولی خشک بود مسافرتها صندلی هاش راحت نبودن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. @.@

    ۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوستان سلام
    رانندگی با ساندرو خیلی نرم وصندلی راحتی داره
    آدم زیاد خسته نمیشه
    قبلا مزدا نیو داشتم آبشن هاش هم زیاد بود ولی وصندلی هاش و ماشین اسپرت ولی خشک بود مسافرتها صندلی هاش راحت نبودن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا