وضعیت بغرنج رنو در روسیه، فرانسوی‌ها در دام تحریم‌ها می‌افتند؟

یک‌شنبه 15 اسفند 1400 - 10:30
مطالعه 4 دقیقه
Renauilt-4
فولکس‌واگن، تویوتا و بی ام و تولید و عرضه خودروهای خود در روسیه را به خاطر تحریم‌های دولت‌های اروپایی و آمریکایی علیه این کشور تعلیق کرده‌اند. یک...
تبلیغات

فولکس‌واگن، تویوتا و بی ام و تولید و عرضه خودروهای خود در روسیه را به خاطر تحریم‌های دولت‌های اروپایی و آمریکایی علیه این کشور تعلیق کرده‌اند. یک خودروساز که می‌تواند بازنده این بازی باشد رنو است که فعلاً سکوت اختیار کرده است. این خودروساز فرانسوی به خاطر حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های کشورهای دیگر یک‌چهارم ارزش بازاری‌اش را از دست داده است. روسیه دومین بازار بزرگ رنوست و این خودروساز به خاطر قرارداد 1 میلیارد دلاری امضا شده در سال 2007 با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بهای سنگینی را می‌پردازد. رنو بخش اعظم شرکت آوتوواز را در اختیار دارد. آوتوواز به تولید محصولات لادا مشغول است و تکیه به روسیه برای کسب حدود 12 درصد از درآمدش باعث شده است سرمایه‌گذاران بسیار نگران باشند. قطع ارتباط رنو با روسیه می‌تواند هزینه‌های سنگینی در بر داشته باشد و چشم‌انداز رکورد اقتصادی گسترده‌تر در اروپا خطر تضعیف تلاش‌های قبلی برای خروج از این روند را در پی خواهد داشت.

یکی از تحلیلگران صنعت خودرو می‌گوید:

رنو به‌صورت کاملاً قانونی می‌تواند خروج از جوینت ونچر آوتوواز را در نظر بگیرد. رنو شاید شکست بخورد و خروج از روسیه یک تصمیم سخت خواهد بود

روسیه حدود 5 میلیارد یورو از درآمد رنو در سال پیش را تشکیل داده است و حدود 315 میلیون یورو سود عملیاتی این خودروساز می‌تواند در خطر باشد. سهام فرانسوی‌ها طی هفته پیش به پایین‌ترین میزان از نوامبر 2020 تاکنون رسیده است. درحالی‌که اکثر خودروسازان مطرح از روسیه خارج شده‌اند، رنو و دولت فرانسه که قوی‌ترین سهامدار این خودروساز است فعلاً همکاری با آوتوواز را ادامه داده‌اند. همین موضوع درباره دیگر شریک این جوینت ونچر یعنی روستک استیت هم صدق می‌کند. روستک استیت یک شرکت دفاعی تحت تملک دولت روسیه است که مدیریتش بر عهده سرگی چمزوف دوست صمیمی پوتین است.

سخنگوی دولت فرانسه گفته است:

رنو قول داده است به تحریم‌ها پایبند باشد

البته سخنگوی آوتوواز از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرده است اما گفته می‌شود رنو همچنان به بررسی وضعیت پیش رو ادامه می‌دهد. حضور رنو در روسیه به حدود 15 سال پیش بازمی‌گردد و تصمیم برای آن نیز در بالاترین سطوح سیاسی اتخاذ شده است. واضح است که هرگونه تصمیم درباره خروج رنو از این کشور تنش‌های سیاسی زیادی در بر خواهد داشت. اگر این خودروساز از روسیه خارج شود هزینه‌های سنگینی را متحمل خواهد شد.

یکی از تحلیلگران صنعت خودرو گفته است:

یکی از ریسک‌های رنو این است که دولت می‌تواند از واریز سود یا سرمایه آوتوواز در روسیه و کشورهای دیگر جلوگیری کند

در سال 2007 بود که پوتین با فشار روی قرارداد اولیه با رنو (کارلوس گوسن رئیس رنو در آن زمان بود) سهم 25 درصدی از آوتوواز را خواستار شد. در آن زمان دولت فرانسه از این قرارداد حمایت می‌کرد. نکته دیگر اینکه روابط نزدیک مدیرعامل روستک و پوتین به زمانی بازمی‌گردد که هر دو نفر در دهه 80 میلادی در آپارتمانی در درسدن آلمان زندگی می‌کردند. گوسن چند روز پیش در مصاحبه با بلومبرگ گفته است:

زمانی که ما تصمیم گرفتیم وارد روسیه شویم و با آوتوواز یک اتحاد تشکیل دهیم همه‌چیز خوب بود. این همکاری کاملاً منطقی جلوه می‌کرد

گوسن که از سال 2018 تاکنون سمتی در رنو و نیسان ندارد اعلام کرده است از سکوت مدیران رنو درباره این وضعیت سورپرایز شده است. او می‌گوید:

من از این واقعیت که رنو سکوت کامل اختیار کرده است متحیر شده‌ام

رنو پس از سرمایه‌گذاری اولیه در آوتوواز اقدام به افزایش سهم خود کرد. روسیه هم‌اکنون حدود 18 درصد از کل فروش خودروهای رنو را تشکیل می‌دهد. از طرف دیگر آوتوواز در سال 2021 حدود 385 هزار دستگاه لادا را به فروش رسانده است که اکثر آن‌ها در روسیه به فروش رفته‌اند. حضور پررنگ آوتوواز در بازار روسیه باعث شده است مشکلاتی ایجاد شود. یکی از کارشناسان می‌گوید در زمان رکورد اقتصادی روسیه، آوتوواز متحمل زیان‌های شدیدی شده است. باید منتظر ماند و دید تحولات روزها و هفته‌های آینده به کدام سمت پیش خواهد رفت. آیا رنو هم همانند دیگر خودروسازان بزرگ دنیا بازار روسیه را ترک خواهد کرد؟ زمان همه‌چیز را نشان می‌دهد...

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.