راهنمای خرید رنو فلوئنس کارکرده؛ بررسی فنی، معایب، مزایا و تجربه رانندگی
رنو فلوئنس مدل 2014 یک سدان متوسط با قیمت مناسب است که ترکیبی از ویژگیهای استاندارد و مصرف سوخت خوب را ارائه میدهد. فلوئنس در بازار ایران، قیمت بهتری نسبت به رقبا دارد. بیایید ببینیم که با این قیمت معقول، ارزش خرید دارد یا خیر.
نام فلوئنس اولینبار در سال 2004 برای یک کوپه 2+2 کانسپت رنو استفاده شد. اما زمانی که در سال 2009 این خودرو روانه خط تولید شد، یک سدان با سایزی کامپکت و میانسایز بود که روی پلتفرم مشترک C رنو/نیسان قرار گرفته بود. این خودرو در کره جنوبی با نام سامسونگ SM3 روی خط مونتاژ قرار گرفت و در کشورهایی چون ترکیه، مالزی، آرژانتین، هند و روسیه هم تولید میشد.
در سال 2012، رنو فلوئنس فیس لیفت شد تا قسمت جلوی آن با زبان طراحی آن زمان رنو هماهنگی بیشتری پیدا کند. فلوئنس همچنین یک مدل الکتریکی به نام Z.E. و یک مدل اسپرت به نام GT نیز دارد.
طراحی فلوئنس در مدل فیس لیفت که وارد بازار ایران شده، بهواسطه جلوپنجره باریک با مرکزیت آرم بزرگ رنو هنوز خاص و متمایز است. عدم استفاده از خطوط برجسته و عمیق روی بدنه، نشانه محافظهکاری متداول و پرهیز رنو از هرگونه ماجراجویی در طراحی مدلهای اکونومی است. این طراحی بهمراتب بهتر از سافران و بسیار مشابه رنو اسکالای هاچبک بوده؛ اما از مدلهای بعدی چون تالیسمان ضعیفتر به نظر میرسد؛ بنابراین میتوان دید که اقبال به فلوئنس عموماً از سوی مشتریان میانسال صورت گرفته است.
مدلهای وارداتی رنو فلوئنس به ایران
فلوئنس در سه سطح تریم در ایران ارائه شد. نسخه دندهای، نسخه اتوماتیک E2 و مدل اتوماتیک فول آپشن E4. مدلهای وارداتی به ایران در کره جنوبی تولید شدهاند. تمام این تریم ها را در مدلهای 2014 تا 2017 میتوان یافت. مدل دندهای با گیربکس شش سرعته دستی و شتاب خوب 9.9 ثانیهای یک گزینه مقرونبهصرفه محسوب میشود. این مدل از ضعف شدید آپشن رنج میبرد. در یک رده بالاتر، مدل اتوماتیک E2 قرار میگیرد که به یک گیربکس CVT و امکاناتی چون کروز کنترل، سیستمهای کنترل کشش و پایداری و دی لایت مجهز شده بود. البته مدل دندهای هم سنسورهای عقب و باران، ترمز پارک برقی و گرمکن صندلیهای جلو دارد که در مدل E2 دیده نمیشود. سرانجام مدل E4 با تجهیزات نسبتاً کاملی که در زمان تولید، چشمگیر هم بودند، بالاردهترین نسخه فلوئنس در بازار ایران است. این نسخهای است که ما برای بررسی خود، انتخاب کردهایم.
ایمنی فلوئنس
رنو فلوئنس در تست تصادف Euro NCAP در سال 2011 با کسب 4 ستاره ایمنی، عملکرد خوبی داشت. این خودرو در تست تصادف از جلو و جانبی امتیاز کامل 10 از 10 را کسب کرد و در تست محافظت از سروگردن سرنشینان کودک نیز امتیاز بالایی کسب کرد. بااینحال، این خودرو در تست محافظت از پاهای سرنشینان کودک امتیاز متوسطی کسب کرد.
در اینجا نتایج تست تصادف رنو فلوئنس در Euro NCAP آمده است:
- محافظت از سرنشینان بزرگسال: 90%
- محافظت از سرنشینان کودک: 84%
- محافظت از عابر پیاده: 64%
- تجهیزات ایمنی: 71%
هزینه خرید برخی قطعات یدکی رنو فلوئنس
فلوئنس، خودروی بی آزاری محسوب میشود. البته باید توجه داشته باشید که روغن گیربکس آن را در هر 60 هزار کیلومتر تعویض نمایید. در جدول زیر، قیمت برخی از قطعات رنو فلوئنس را در تابستان 1402 آوردهایم. همان گونه که مشاهده میکنید، هزینه نگهداری این ماشین با توجه به این قیمتها، نسبتاً گرانتر از رقبا است.
قطعه | قیمت (تومان) |
فیلتر کابین | 250,000 |
سینی زیر موتور | 2,300,000 |
فیلتر روعن | 400,000 |
کمکفنر عقب | 2,200,000 |
کمکفنر جلو | 4,700,000 |
طبق | 2,000,000 |
آینه بغل برقی | 4,900,000 |
چراغ جلو | 7,000,000 |
مشخصات فنی رنو فلوئنس
این خودرو با یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر ارائه میشود که 143 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور با یک گیربکس اتوماتیک CVT جفت میشود که مصرف سوخت ترکیبی 7.7 لیتر در صد کیلومتر را ارائه میدهد. نیروی موتور به دیفرانسیل جلو منتقل میشود. شتاب صفر تا صد مدل E4 با بنزین معمولی 10.1 ثانیه و بیشینه سرعت آن هم 195 کیلومتر بر ساعت است.
مشخصات فنی رنو فلوئنس E4
مدل | 2014 تا 2017 |
---|---|
ویژگی | خودروی وارداتی |
مشخصات پیشرانه | #colspan# |
موتور | 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ |
حجم موتور | 2000 سی سی |
قدرت | 143 اسب بخار |
گشتاور | 195 نیوتن متر |
گیربکس | اتوماتیک CVT |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
ابعاد و وزن | #colspan# |
طول | 4623 میلی متر |
عرض | 1809 میلی متر |
ارتفاع | 1478 میلی متر |
فاصله بین دو محور | 2850 میلی متر |
حجم صندوق بار | 530 لیتر (حداکثر) |
وزن خالص | 1406 کیلوگرم |
ابعاد چرخ ها | 205/55R 17 |
سرعت و شتاب | #colspan# |
شتاب صفر تا صد | 10.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | 195 کیلومتر بر ساعت |
سوخت و آلایندگی | #colspan# |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.7 لیتر |
استاندارد الایندگی | یورو 5 |
حجم باک بنزین | 60 لیتر |
امکانات | #colspan# |
امکانات ایمنی | ترمز ABS- كيسه هواي راننده، سرنشين، جانبی و پردهای-سنسور باران-پایشس فشار باد لاستیکها- ترمز پارک برقی-ترمز کمکی-ایزوفیکس-کنترل خودکار روشنایی-کروز کنترل-قفل مركزي-دوربین عقب-سیستم پایداری-سیستم کنترل کشش-سیستم کمکی حرکت در سربالایی و... |
امکانات رفاهی | روکش چرم-ورود بدون کلید-سیستم صوتی با 9 بلندگو Bose-سانروف-دکمههای کنترلی روی فرمان-صندوق برقی-آینه گرمکندار برقی و تاشو-تهویه اتومات دوگانه با دریچههای ردیف عقب-چراغ های جلو خودکار... |
تجربه رانندگی با فلوئنس
رنو فلوئنس از یک شاسی خوب بهره میبرد که تعادل فوقالعادهای را به همراه هندلینگ قابل تحسین برای آن به ارمغان میآورد. موتور با گیربکس اتومات CVT آن هم کاملاً هماهنگ است. فرمان عملکرد دقیق و درعینحال نرمی دارد. صدای ورودی به کابین هم زیاد نیست. رانندگی در مسیرهای کوهستانی به دلیل کشش مناسب موتور و فرمانپذیری خوب ماشین، لذتبخش است. ترمزها عملکردی معمولی داشتند و کمتر از انتظار بودند. با وجود کارکرد حدود 90 هزار کیلومتری نمونه تست شده، قسمتهایی از تعلیق به صدا افتاده بود. رنگ و روی روکشهای چرمی هم رفته بود و قسمت پلاستیکی فرمان در محل بوق هم پاره شده بود و سروصدای اضافه ادوات پلاستیکی به گوش میرسید. در مجموع سروصدای زیربندی و اتاق زیادی شنیده میشد.
معایب و مزایای رنو فلوئنس
نکات مثبت:
- قیمت مناسب
- لیست طولانی از ویژگیهای استاندارد
- کیفیت ساخت خوب
- سواری نرم و راحت
- امکانات مناسب در مدل اتومات نسبت به زمان تولید
نکات منفی:
- شتاب آهسته
- فضای داخلی نسبتاً کوچک مخصوصاً در عقب
- طراحی داخلی ساده و قدیمی
- طراحی کسلکننده و بیروح
- بازار فروش بسیار سخت
- کمبود و گرانی قطعات یدکی
در کل، رنو فلوئنس مدل 2014 یک سدان متوسط مقرونبهصرفه است که ترکیبی از ویژگیهای خوب و متوسط را ارائه میدهد. اگر به دنبال یک سدان میان سایز با قیمت مناسب هستید، فلوئنس یکی از گزینههایی است که میتوانید به آن هم فکر کنید.
قیمت رنو فلوئنس و رقبا در بازار ایران
رنو فلوئنس در بازار ایران در برابر رقبایی چون کیا سراتو، ام جی 6، هیوندای النترا و از همه مهمتر مزدا 3 قرار میگیرد. مزیت فلوئنس در برابر این رقبا، قیمت پایینتر آن است. هرچند در طراحی، آپشنها، ویژگیهای اسپرت و بازار دست دوم، هر کدام از این رقبا ممکن است فلوئنس را مغلوب کنند. فلوئنس قطعاً مانند این رقبا جوانپسند نیست. اما هنوز چهرهای قابلاحترام، کیفیت سواری و قابلیت اعتمادی در حد سایر رقبا را با قیمت مناسبتری ارائه میکند.
ارزش خرید و جمعبندی
فلوئنس یک گزینه خوب برای رانندگانی است که به دنبال سدان متوسط با قیمت مناسب و لیست خوبی از ویژگیهای استاندارد هستند. این خودرو باکیفیت ساخت خوب و سواری راحت ارائه میشود. هزینه نگهداری پایینتر از رقبا، کیفیت ساخت خوب، لذت رانندگی، قیمت مقرونبهصرفه، قابلیت اعتماد بالا و ویژگیهای فنی خوب باعث میشود فلوئنس را جدیتر بگیریم. بااینوجود شاید بسیاری ترجیح دهند با همین قیمت به سراغ خودروهای چینی صفر کیلومتری چون کی ام سی J7 کرمان موتور یا فونیکس آریزو 6 پرو بروند که آپشنهای فراوان، طراحی بهروز و خدمات پس از فروش در دسترس تری دارند.
بررسی ویدئویی رنو فلوئنس
تماشا در یوتیوب:
تماشا در آپارات: