رانندگی با رنو 5 توربو GT، هیجان هاچبک داغ با 120 اسب بخار!

جمعه 27 بهمن 1402 - 15:30
مطالعه 8 دقیقه
Renault-5-GT-Turbo-5
در نسل دوم رنو 5، سازندهٔ فرانسوی نسخهٔ GT توربو را با پیشرانهٔ 1.4 لیتری توربوشارژ ارائه کرد که از سال 1985 تا 1991 تولید شد.
تبلیغات

داستان رنو 5 توربو از سال 1980 آغاز می‌شود یعنی زمانی که نسخهٔ دونفرهٔ موتور وسط برای رالی ساخته شد و طبق قوانین مسابقات، رنو نسخهٔ جاده‌ای آن را هم ارائه کرد. هرچند رنو 5 توربوی جاده‌ای تنها 160 اسب بخار قدرت داشت اما این رقم در نسخه‌های مسابقه‌ای به 350 اسب بخار می‌رسید. این ماشین در اولین مسابقهٔ خود در مونت کارلو با رانندگی «ژان راگنوتی» به پیروزی رسید. بااین‌حال، حرکت رنو به سمت القای اجباری تازه آغاز شده بود. در سال 1982، رنو یک توربوشارژر گرت را به پیشرانهٔ رنو 5 آلپین اضافه کرد و قدرت را با 18 اسب بخار افزایش به 110 اسب بخار رساند.

سپس زمانی که نسل دوم رنو 5 در سال 1984 به بازار آمد، خیلی زود نسخهٔ GT توربو برای آن معرفی شد. اولین عصر طلایی هاچ‌بک‌های داغ در راه بود. DNA پیشرانهٔ پوشراد GT توربو آن‌قدر قدیمی بود که به عصر ژوراسیک بازمی‌گشت اما هاچ‌بک رنو با 115 اسب بخار قدرت از پژو 205 GTI با پیشرانهٔ 1.6 لیتری 105 اسب بخاری قوی‌تر بود. در این ماشین همچنین با فرمان سریع‌تر، ترمزهای بزرگ‌تر، ارتفاع کمتر تعلیق و فاصلهٔ عرضی بیشتر چرخ‌ها، دینامیک هم ارتقاء پیدا کرده بود.

فیس‌لیفت سال 1987 کیت بدنهٔ جدید، 5 اسب بخار قدرت بیشتر و سیستم خنک‌کنندهٔ توربوشارژر را برای GT توربو به ارمغان آورد که قبلاً با مشکل داغ کردن مواجه بود. در سال 1990 نسخهٔ ویژهٔ رایدر با رنگ آبی متالیک به بازار آمد و یک سال بعد تولید GT توربو به پایان رسید. محبوبیت و پتانسیل تیونینگ بالای این خودرو باعث شده امروز نمونه‌های سالم و دست‌نخوردهٔ آن بسیار کم پیدا شود و درنتیجه ارزش GT توربو افزایش پیدا کرده است اما هنوز هم نصف 205 GTI قیمت دارد.

خودروی ما یک نمونهٔ پس از فیس‌لیفت مدل 1990 با رنگ خاکستری تنگستن و رینگ‌های آلیاژی 13 اینچی است که یکی از معدود نمونه‌های سالم GT توربو محسوب می‌شود. جلوپنجرهٔ خاص، رکاب‌های بیرون زده، برچسب‌های گرافیکی جسورانه و آن مه شکن‌های زرد فرانسوی، این ماشین را کاملاً از نسخه‌های معمولی رنو 5 متمایز کرده‌اند. بااین‌حال، از بین همهٔ این ویژگی‌ها، خلوص شکل سادهٔ خودرو می‌درخشد زیرا مارچلو گاندینی که نسل دوم رنو 5 را طراحی کرد، فقط جزئیات را تغییر داد.

با بلند کردن کاپوتی که به سمت جلو باز می‌شود، پیشرانه‌ای را خواهید دید که زیر انبوهی از شلنگ‌ها، لوله‌ها و سیستم‌های خنک‌کننده مدفون شده است. این همان پیشرانهٔ 1.4 لیتری است که در رنو 9 و رنو 11 توربو هم استفاده می‌شد اما حالا در فضای کوچکی جا داده شده است که این یعنی باید مدام آمپر آب را زیر نظر داشت. با نشستن داخل GT توربو خواهید فهمید که چرا این ماشین فقط 853 کیلوگرم وزن دارد. درها نازک احساس می‌شوند و داشبورد که طراحی عجیبی دارد به‌طور کامل از پلاستیک خشک ساخته شده است. صدای جیرجیر هم موضوعی طبیعی در اینجا خواهد بود.

لیست تجهیزات ایمنی GT توربو فقط در کمربندهای ایمنی خلاصه می‌شود و با توجه به‌ اندازهٔ کوچک خودرو، هنگام مواجهه با شاسی‌بلندهای دو تنی باید احتیاط کرد. رنو 5 GT توربو سریع‌ترین هاچ‌بک داغی بود که در دههٔ 80 می‌شد خرید. این ماشین ظرف 7.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید که از شتاب 8.9 ثانیه‌ای نسخهٔ 1.6 لیتری پژو 205 GTI و حتی نسخهٔ 1.9 لیتری بعدی (7.6 ثانیه) سریع‌تر بود. نسل دوم فولکس‌واگن گلف GTI هم برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به 8.3 ثانیه زمان نیاز داشت.

پیشرانه تا دور 4 هزار rpm حس بی‌تفاوتی و بی‌حالی به راننده می‌دهد اما پس‌ازاین عجلهٔ دیوانه‌واری به سمت ردلاین دارد. این همان تأخیر توربوی سنتی است. در عصر توربوشارژرهای برقی و توئین اسکرول، چنین عملکردی می‌توانند GT توربو را به خودروی سختی برای رانندگی‌های آرام تبدیل کند خصوصاً در بزرگراه‌ها که در سرعت 110 کیلومتر بر ساعت با دنده پنج دور موتور به 4 هزار rpm می‌رسد. بااین‌حال، احساس آن موج ناگهانی هنگام جهش آمپر بوست بخشی از جذابیت این هاچ‌بک داغ فرانسوی است.

تعویض دنده‌ها به نرمی انجام می‌شود و پدال گاز خوب عمل می‌کند اما گاهی در عملکرد پیشرانهٔ چهار سیلندر کاربراتوری خودرو تردید احساس می‌شود. با همهٔ این‌ها، مقاومت در برابر سرخوشی GT توربو سخت است و به‌راحتی لبخند را روی لبان راننده می‌نشاند. فرمان بدون هیچ نیروی کمکی بسیار شگفت‌انگیز است و موجی از بازخورد را ارائه می‌کند. دماغه مثل میخ داخل تخته در ای‌پکس پیچ‌ها فرو می‌رود و اگر بیشتر تلاش کنید حتی می‌تواند چرخ عقب را هم بلند کند. قدرت اولیهٔ پایین ترمزها، سواری خشک در سرعت‌های پایین و کابین گرم بدون سیستم تهویه هم از مشکلات GT توربو هستند اما هم‌اکنون هیچ‌کس این ماشین را برای استفاده‌های روزمره نمی‌خرد و بنابراین چنین مشکلاتی قابل‌چشم‌پوشی هستند.

رنو 5 GT توربو یادآوری کاملی از پیشرفت خودروها طی سه دههٔ اخیر است. کیفیت ساخت پایین است، محافظت در برابر تصادف اسفناک است و پرفورمنس آن حتی کراس‌اووری مثل نیسان قشقایی را هم به دردسر نمی‌اندازد اما این ماشین یادآوری می‌کند که چه چیزهایی را از دست داده‌ایم. اندازهٔ جمع‌وجور، وزن سبک، فرمان بدون فیلتر و هیجان در سرعت‌های معقول. البته DNA پر جنب‌وجوش فرانسوی در مدل‌های اسپرت امروزی رنو همچنان زنده است اما 5 GT توربو برای اولین بار آن را در اختیار خریداران قرار داد.

کپی لینک

مشخصات فنی رنو 5 جی تی توربو

Renault 5 GT Turbo 1990

پیشرانه

1.4 لیتری 4 سیلندر توربو

قدرت

120 اسب بخار

گشتاور

165 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

محور محرک

جلو

شتاب صفرتاصد

7.5 ثانیه

حداکثر سرعت

195 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

7.1 لیتر ترکیبی

وزن

853 کیلوگرم

طول

3,589 میلی‌متر

عرض

1,595 میلی‌متر

ارتفاع

1,367 میلی‌متر

ارزش امروز

26 هزار پوند

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.