لکسوس RZ300 در ایران؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند برقی ساخت ژاپن
مهرماه سال ۱۴۰۳ ورود مدلهای جدید لکسوس به ایران، اطلاعرسانی شد. قرار بود ES200 از طریق سامانه جانبازان وارد شود و مدتی بعد، NX هیبرید نیز به بازار برسد؛ اما هنوز هیچکدام از این خودروها به تعداد قابل توجه در ایران دیده نمیشوند. حالا با واردات مدلهای برقی، احتمالا RZ الکتریکی بتواند در گروه کراساورهای لوکس و گرانقیمت بازار ایران، فروخته شود. این روند، البته تاثیری بر نیاز ایران به خودروهای ارزانقیمت، نخواهد داشت.
عامهی مردم ایران در اواسط دههی ۸۰ خورشیدی برای اولین بار با خودروهای لکسوس آشنا شدند. در آن دوران، شاسیبلند RX و سدان ES در حدود سال ۱۳۸۷ (2008) به بازار عرضه شدند و به سرعت با کیفیت فنی عالی و دوام بالای خود، جایگاه ویژهای پیدا کردند. لکسوس ES موفق شد مفهوم یک خودروی لوکس ژاپنی، قابل رقابت نزدیک با محصولات مرسدس بنز و بیامو را در ذهن مصرفکننده ایرانی تثبیت کند.
لکسوس، بازوی لوکس بزرگترین خودروساز دنیا است. این برند که دفتر مرکزی آن در شهر ناگویا ژاپن قرار دارد، به صورت رسمی در سال ۱۳۶۸ (1989) توسط مدیر وقت تویوتا، ایجی تویودا، تاسیس شد تا در بازارهای جهانی، بهویژه آمریکا، با رقبای اروپایی رقابت کند. جالب است بدانید که تا پیش از سال ۱۳۸۴ (2005)، محصولات لکسوس در خود ژاپن با برند تویوتا به فروش میرسیدند.
لکسوس RZ 300e که برای ورود به ایران انتخاب شده، از معدود خودروهای ساخته شده توسط این برند ژاپنی است، که فقط در این کشور مونتاژ میشود. این کراساور برقی، سال ۲۰۲۳ به بازار جهانی رسید تا نسخهی لوکس تویوتا bZ4 باشد. لکسوس RZ 300e در پنج مدل با پیشرانههای مختلف در کشورهای مختلف دنیا عرضه شده اما با ضعیفترین نمونه همراه سیستم تک دیفرانسیل محرک جلو وارد ایران خواهد شد که البته، توان کافی برای نیازهای روزانه و سفرهای بین شهری را فراهم میکند.
طراحی بیرونی لکسوس RZ 300e
پلتفرم RZ از سری e-TNGA تویوتا است که مخصوص خودروهای برقی توسعه یافته و کاملا جدید محسوب میشود. احتمالا به همین دلیل، ارتفاع سقف RZ 300e چندان زیاد نیست و حس یک شاسیبلند با فاصله از زمین را تداعی نمیکند. از سویی دیگر، سبک طراحی خودرو برخلاف انواع تویوتا bZ کاملا اسپرت دیده میشود.
لکسوس RZ در نمای جلو، زبان طراحی تهاجمی و آیندهنگر برند لکسوس را بهخوبی نشان میدهد. جلوپنجره معروف دوکیشکل تقریباً بسته شده تا ظاهر متفاوت از مدلهای بنزینی داشته باشد. چراغهای LED باریک با طراحی زاویهدار حس یک مدل ژاپنی را منتقل میکنند. با این حال، بسته شدن بیشازحد جلوپنجره کمی حالت "مصنوعی" ایجاد کرده و نسبت به مدلهای کلاسیک لکسوس، هویت خشن و قدرتمند RZ 300e را تخریب میکند.
از بغل، بدنه با خطوط تیز و کشیده، دینامیک و مدرن به نظر میرسد. سقف شیبدار کوپهمانند و خط شانه پررنگ، به آن جذابیت اسپرت میدهد و رینگهای بزرگ ظاهر عضلانی ایجاد میکنند. اما همین سقف شیبدار میتواند فضای سر در صندلیهای عقب را محدود کند و کمی کاربردی بودن کراساور را کاهش دهد. همچنین ضخامت زیاد ستونهای عقب دید راننده را محدود میکند که یک نقطه ضعف در طراحی جانبی محسوب میشود.
در نمای عقب، نوار نور سرتاسری LED از سمت چپ تا راست کشیده شده و حس مدرن و هماهنگی با ترند روز دارد. طراحی باله کوچک روی سقف و خطوط تیز سپر عقب حالت اسپرت بودن را تقویت میکند. با این حال، قسمت پایین سپر نسبت به بالای خودرو سادهتر طراحی شده و ممکن است کمی از هارمونی کلی بکاهد. طراحی عقب بیش از حد شبیه به دیگر کراساورهای الکتریکی بازار (مثل تویوتا bZ4X) است و هویت منحصر به فرد لکسوس در آن به اندازه نمای جلو پررنگ نیست.
خودرو | طول کلی (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصله محوری (میلیمتر) |
---|---|---|---|---|
لکسوس RZ 300e | ۴٬۸۰۵ | ۱٬۸۹۵ | ۱٬۶۳۵ | ۲٬۸۵۰ |
تویوتا bZ4X | ۴٬۶۹۰ | ۱٬۸۶۰ | ۱٬۶۵۰ | ۲٬۸۵۰ |
تویوتا RAV4 (۲۰۱۷) | ۴٬۵۷۰ | ۱٬۸۴۵ | ۱٬۷۱۵ | ۲٬۶۶۰ |
لکسوس NX (۲۰۱۷) | ۴٬۶۳۰ | ۱٬۸۷۰ | ۱٬۶۳۰ | ۲٬۶۶۰ |
افرادی که لکسوس NX وارد شده به ایران در سالهای قبل را دوست داشته باشند، احتمالا RZ 300e را حداقل از نظر ظاهری میپسندند. این خودروها ابعاد مشابه دارند و در خیابان، نظرها را جلب میکنند. به کمک جدول فوق، میتوان ابعاد RZ 300e را با چند مدل مشهور بازار ایران، مقایسه کرد.
طراحی داخلی لکسوس RZ 300e
خودروهای برقی در سالهای اخیر، تا حدودی تحت تاثیر محصولات تسلا قرار گرفتند. این سبک طراحی، نمایشگرهای بزرگ، داشبورد ساده و پرهیز از خطوط مورب را اولویت قرار میدهد؛ اما لکسوس RZ 300e چنین شرایطی ندارد. این خودروی ژاپنی، پیچیدگی مورد انتظار از یک لکسوس را در قسمتهای مختلف کابین نشان میدهد و حتی برای خروجی هوای تهویه مطبوع، حالتی خلاقانه ارایه میدهد.
کابین RZ 300e فضایی و آیندهنگر طراحی شده است. یک نمایشگر لمسی ۱۴ اینچ در وسط داشبورد دیده میشود که البته به سمت راننده زاویه دارد. پشت فرمان یک صفحه دیجیتال تمام رنگی ۷ اینچی بهعنوان پنل پشتآمپر قرار گرفته است. فرمان استاندارد گرد طراحی شده و نسخهی سفارشی با فرمان یوغ / yoke هم ارائه میشود. طراحی ارگونومیک است، اما کاهش دکمههای فیزیکی و جایگزینی آنها با کنترلهای لمسی ممکن است هنگام رانندگی کمی آزاردهنده باشد.
صندلیها با چرم مصنوعی باکیفیت و بسیار ظریف طراحی شدهاند و همراه نورپردازی محیطی حس لوکس را تقویت میکند. فضای پا در ردیف جلو و عقب خوب است، اما به دلیل سقف شیبدار، فضای سر در صندلیهای عقب محدودتر از برخی رقبای همرده است. صندوق عقب هم ۵۲۲ لیتر حجم دارد که برای یک کراساور الکتریکی عدد مناسبی است.
پیشرانه و تجهیزات فنی لکسوس RZ 300e
در بخش فنی، لکسوس RZ 300e از یک موتور الکتریکی سنکرون آهنربای دائم بهره میبرد که نیروی خود را به چرخهای جلو منتقل میکند. این پیشرانه قادر است ۱۵۰ کیلووات (معادل ۲۰۴ اسب بخار) قدرت و ۲۶۶ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. انرژی این مجموعه توسط یک باتری لیتیوم-یون با ظرفیت ۷۱.۴ کیلووات ساعت تأمین میشود. بر اساس استانداردهای WLTC، نسخه پایه (Vertical) با یک بار شارژ کامل مسافتی معادل ۶۱۴ کیلومتر را طی میکند.
با وجود وزن ۲۰۶۵ کیلوگرمی، این شاسیبلند برقی عملکرد قابل قبولی دارد. شتاب صفر تا صد کیلومتر آن ۸.۰ ثانیه است و نهایت سرعتش به صورت الکترونیکی روی ۱۶۰ کیلومتر برساعت محدود شده. یکی از مزایای کلیدی RZ 300e، قابلیت شارژ سریع آن است. با استفاده از شارژرهای پرسرعت DC، که البته در ایران بسیار کمیاب هستند، میتوان ظرفیت باتری را در مدت زمان تقریبی ۳۰ دقیقه از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد رساند. این ویژگی، برای سفرهای طولانی، بسیار مهم است.
امکانات رفاهی لکسوس RZ 300e
- سیستم تهویه دو منطقهای خودکار
- صندلیهای جلو مجهز به گرمکن و سردکن
- فرمان با قابلیت تنظیم برقی (شیب و تلسکوپی) و حافظه موقعیت
- کلید هوشمند و استارت دکمهای
- حافظه برای صندلی راننده، آینهها و فرمان
- درب صندوق عقب برقی با قابلیت بسته شدن خودکار
- سیستم صوتی پریمیوم با پشتیبانی Apple CarPlay و Android Auto
- شارژر بیسیم موبایل
- آینه وسط خودتار شونده
- نورپردازی داخلی محیطی
- نمایشگر مرکزی ۱۴ اینچی و صفحه پشتآمپر دیجیتال ۷ اینچی
- هدآپ دیسپلی
- سیستم دوربین ۳۶۰ درجه برای دید اطراف خودرو
تجهیزات ایمنی لکسوس RZ 300e
- کیسههای هوا: جلو، جانبی، پردهای و زانو
- ترمز ضدقفل (ABS) با توزیع نیروی ترمز و کمک ترمز
- کنترل پایداری الکترونیکی و کنترل کشش
- هشدار نقاط کور و هشدار ترافیک عقب
- سیستم پیشتصادف با قابلیت تشخیص عابر و دوچرخهسوار
- دستیار حفظ و ردیابی بین خطوط
- هشدار خروج ایمن هنگام باز شدن دربها
- دوربین عقب و سنسورهای پارک جلو و عقب
- سیستم هشدار فشار باد تایرها
- سیستم ارتباط اضطراری و موقعیتیاب (Safety Connect)
پیش بینی قیمت لکسوس RZ 300e در ایران
قیمت پایهی لکسوس RZ 300e در بازار آمریکا ۴۴ هزار دلار است. باتوجه به نرخ فعلی دلار و قوانین موجود در کشور، احتمالا این خودرو با احتساب مالیات و عوارض گمرکی، برای مشتری ایرانی ۶/۵ تا ۷ میلیارد تومان ، هزینه خرید خواهد داشت.