لاماری هیرکانی آرین پارس موتور؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند سه ردیفه
غولهای خودروسازی چین، با برندهای متنوع در زیرمجموعه خود فعالیت میکنند و همچنین، کارخانههای پرتعداد در کشورهای مختلف دنیا دارند. از سویی دیگر، شرکتهای چینی به اعطای نمایندگی انحصاری، معتقد نیستند و همزمان با هر مجموعهای که آمادگی داشته باشد، همکاری میکنند. این استراتژی باعث شده محصولات چری، شامل انواع MVM و فونیکس و فیدلیتی، توسط دو شرکت مدیران خودرو و بهمن موتور، در ایران عرضه شوند.
شرکت آرین پارس موتور از زیرمجموعههای گروه آرین است که با دریافت نمایندگی رسمی متیسوبیشی در ایران شناخته شد و سپس با توجه به نیاز بازار، به مونتاژ خودروهای چینی پرداخت. کارخانه اصلی در خمین است و برند لاماری به عنوان محصول شاخص این شرکت ارایه میشود. آرین پارس موتور علاوه بر خودروهای سواری، در زمینه خودروهای تجاری و ماشینآلات نیز فعال است.
آرین پارس موتور تصمیم دارد به فروشندگان خودروهای چری در ایران بپیوندد. برای رسیدن به این هدف، محصولات برند کایی / Kaiyi شامل X3 و X7 انتخاب شدهاند. کایی X7 که قرار است در ایران به نام لاماری هیرکانی عرضه شود، از سال 2022 در چین تولید میشود. این مدل، سه نوع پیشرانه از محصولات چری ارایه میکند که شامل دو نسخه توربو و یک پلاگین هیبرید مشابه تیگو 8 هست.
طراحی بیرونی لاماری هیرکانی
برخلاف غالب خودروهای چری که توسط مهندسان چینی طراحی شدهاند، کایی X7 در گرن استودیو (Granstudio) ایتالیا طراحی شده و لویی ورمارش با سابقه کار در پینین فارینا، این خودرو را خلق کرده است.
در نمای اصلی لاماری هیرکانی، چراغهای باریک LED استفاده شدهاند و جلوپنجرهی بزرگ، حالت آروارهای فراهم میکند. حجمدهی بدنه با خطوط روی کاپوت، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا، خصوصا جلوپنجره دارد.
در نمای جانبی، لاماری هیرکانی مشابه بسیاری دیگر شاسیبلندهای مدرن چینی، حالت مواج بدنه را با خطوط محو ارایه میدهد. دستگیرههای مخفی، رینگهای اسپرت 18 اینچ و استفادهی محدود از ادوات پلاستیکی، نکات مثبت کایی X7 هستند.
پیوستگی چراغهای عقب، به شکل نوار باریک مشابه نمای روبرو اجرا شده است. حجمدهی بدنه قابل قبول دیده میشود و اگزوزهای دوکانه در طرفین سپر، حس اسپرت کایی X7 را تقویت میکنند. البته مواد پلاستیکی در نمای پشت، نکتهی منفی محسوب میشوند.
خودرو | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصله محوری (میلیمتر) |
---|---|---|---|---|
لاماری هیرکانی | ۴,۷۳۸ | ۱,۹۶۸ | ۱,۷۰۸ | ۲,۸۲۰ |
چری تیگو ۸ | ۴,۷۰۰ | ۱,۸۶۰ | ۱,۷۴۵ | ۲,۷۱۰ |
جک S7 | ۴,۷۹۰ | ۱,۹۰۵ | ۱,۷۶۸ | ۲,۷۷۵ |
هایما S8 | ۴,۸۱۰ | ۱,۸۷۵ | ۱,۷۳۰ | ۲,۸۰۱ |
هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ | ۴,۷۰۰ | ۱,۸۸۰ | ۱,۶۸۰ | ۲,۷۰۵ |
لاماری هیرکانی با طول ۴,۷۳۸ و عرض ۱,۹۶۸ و ارتفاع ۱,۷۰۸ و فاصله محوری ۲,۸۲۰ میلیمتر کمی بزرگتر از تیگو ۸ است. به کمک جدول فوق، میتوان ابعاد خودروهای مشابه را مقایسه کرد.
طراحی داخلی لاماری هیرکانی
نمایشگر بزرگ وسط داشبورد و کیفیت بسیار خوب صندلیها، جای شکی باقی نمیگذارد که سرنشینان لاماری هیرکانی، از حضور در کابین این خودرو، رضایت نداشته باشند. عرض بدنه دو متری، چنان زیاد است که راحتی قبول فراهم میکند و همچنین، امکان سفارش خودرو به لطف فاصله محوری ۲/۸ متری، وجود دارد.
کابین لاماری هیرکانی از نمایشگر ۱۴/۶ اینچ و تجهیزات الکترونیک ساخت هواوی استفاده میکند. پنل دیجیتال پشت فرمان نیز ۱۲/۸ اینچ است. صندلیها، فرمان و بخش بزرگی از تودریها با چرم مرغوب ارایه میشوند؛ ضمن اینکه طراحی و رنگبندی جالب توجه دارند. این شاسیبلند با مدل سه ردیف صندلی نیز فروخته میشود. حجم بار قابل حمل در حالت سه ردیف صندلی فعال، ۵۱۸ لیتر است.
پیشرانه و تجهیزات لاماری هیرکانی
براساس اطلاعات موجود، احتمالا آرین پارس موتور اقدام به واردات نسخهی پایه از کایی X7 خواهد کرد که مجهز به موتور ۱/۶ لیتر توربو GDi مشابه فونیکس FX است. این نسخه قدرت ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر دارد تا سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر فراهم کند. لاماری هیرکانی مجهز به گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ و سیستم انتقال نیرو به چرخهای جلو است.
دیگر مدلهای کایی X7 که ممکن است در آینده وارد ایران شوند، موتور دو لیتر توربو و پیشرانه پلاگین هیبرید مجهز به ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی هستند. قدرت ۲۵۵ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتنمتر برای مدل ۲ لیتر توربو وجود دارد. نمونهی پلاگین هیبرید، مجموع قدرت و گشتاور، ۳۳۸ اسب بخار و ۵۲۳ نیوتنمتر ارایه میدهد. کایی X7 هیبرید دو دیفرانسیل، در زمان ۷/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و ۱۵۰ کیلومتر توان پیمایش تمام برقی دارد.
تجهیزات ایمنی لاماری هیرکانی
- ۴ کیسه هوا برای راننده، سرنشین جلو و جانبی
- سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع نیروی ترمز (EBD)
- سیستم کنترل پایداری (ESC) و کنترل کشش (TCS)
- سیستم کمک ترمز اضطراری (BOS)
- کنترل ایستایی در سربالایی (HAC) و کنترل سرعت در سرازیری (HDC)
- سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)
- سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب
- سیستم ورود و استارت بدون کلید
- سیستم ضد سرقت و قفل ایمنی کودک
- چراغهای مخصوص روز (DRL)
امکانات رفاهی لاماری هیرکانی
- نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی با سیستم مالتیمدیا
- سیستم صوتی با چند بلندگو، دوربین ۳۶۰ درجه و کروز کنترل
- سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه برای عقب
- صندلیهای جلو برقی با تنظیم ۶ حالته، حافظه و ماساژ
- گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، صندلی عقب تاشو
- سیستم ایزوفیکس برای صندلی کودک
- سقف پانورامیک با سانروف برقی
- رینگهای آلومینیومی ۱۸ اینچی
- چراغ LED با روشنایی همراه تا درب منزل
- آینههای جانبی برقی و گرمکندار، آینه عقب الکتروکرومیک
- صندوق پران برقی
پیش بینی قیمت لاماری هیرکانی در ایران
آنچه کایی X7 مجهز به موتور ۱/۶ لیتر را جالب نشان میدهد؛ قیمت ۱۵ هزار دلاری برای بازار چین است. اگر نسخهی وارداتی با امکانات متوسط، همین حدود قیمت باشد؛ مصرفکنندهی ایرانی میتواند با پرداخت مبلغ ۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان مشابه تیگو ۷ یا فونیکس FX، شاسیبلند بزرگتر با برند لاماری بخرد. مدل پلاگین هیبرید کایی X7 با قیمت ۲۰ هزار دلار نیز، احتمالا برای افرادی که بودجهی ۳ میلیارد تومان داشته باشند، در ایران عرضه خواهد شد.