رانندگی با جیکو L5، جادار و ارزشمند با رانندگی ناامیدکننده

دوشنبه 21 مهر 1404 - 20:00
مطالعه 6 دقیقه
جیکو 5 / لوکانو L5
جیکو L5 از لحاظ رانندگی و سواری نمی‌تواند با رقبای اروپایی رقابت کن، اما با فضای چشمگیر و ارزش خرید بالا، گزینه‌ای جذاب است.
تبلیغات

جیکو که خودروهای آن را با نام لوکانو در کشورمان می‌بینیم، برندی است که ارزش توجه دارد. این برند همراه با برند خواهر خود یعنی اومودا و بازوی سوم یعنی خود برند چری، به‌طورجدی در حال نفوذ به بازار بریتانیا است و شاسی‌بلند جیکو ۷ یا همان لوکانو L7 به لیست ۱۰ خودروی پرفروش بازار این کشور وارد شده است. حالا سبد محصولات این برند با جیکو ۵ گسترش یافته که اساساً نسخه جعبه‌ای شکل از کراس‌اوور اومودا ۵ (همان فونیکس FX در ایران) محسوب می‌شود و قرار است با نام لوکانو L5 در ایران هم عرضه شود.

این مدل در بریتانیا به‌صورت تمام‌الکتریکی با نام E5 یا با پیشرانه بنزینی ۱.۶ لیتری ۱۴۳ اسب بخاری (که در اینجا رانندگی کردیم) عرضه می‌شود و از نظر اندازه، بین رقبای خود قرار می‌گیرد که یعنی از نیسان جوک یا اشکودا کامیک بزرگ‌تر و از نیسان قشقایی یا اشکودا کاروک کوچک‌تر است. روی کاغذ، مشخصات این کراس‌اوور چینی چشمگیر به نظر می‌رسند. علاوه بر فضای اضافی، تیپ لاکچری جیکو ۵ با قیمت ۲۸ هزار پوند فقط کمی گران‌تر از تیپ میان ردهٔ جوک است و از کامیک SE L حدود ۳ هزار پوند ارزان‌تر است.

گیج‌کننده‌تر اینکه، جیکو قیمتی بسیار نزدیک به برادرش اومودا ۵ (فونیکس FX) دارد. پلتفرم و پیشرانه مشترکی هم دارند و بنابراین، انتخاب بین این دو به سلیقه بستگی دارد که استایل کراس‌اوور کوپه مانند فونیکس را ترجیح دهید یا ظاهر شاسی‌بلند سنتی‌تر لوکانو را. جیکو ۵ همچنین در تیپ پایه پیور هم با قیمت ۲۴٬۵۰۵ پوند عرضه می‌شود که از امکاناتی مانند سانروف پانورامیک شیشه‌ای، در صندوق برقی، صندلی‌های برقی با گرم‌کن و سردکن و تودوزی چرمی بی‌بهره است.

بااین‌حال، حتی با این قیمت پایین، رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی، صفحه‌نمایش ۱۳.۲ اینچی لمسی با اپل کارپلی و اندروید اتو بی‌سیم و مجموعه کاملی از تجهیزات ایمنی ارائه می‌شود. ظاهر اولین محصول جیکو، یعنی لوکانو L7 از زوایایی مانند جانبی و عقب با رنجروور اووک و ولار مقایسه شده و مدل کوچک‌تر ۵ هم همین مسیر را دنبال می‌کند. مدل بنزینی جلوپنجره بزرگ با خطوط کرومی دارد که در جاده متمایز است و اصلی‌ترین تفاوت بین نسخه بنزینی و الکتریکی خواهد بود زیرا دومی نمای جلوی ظریف‌تر و جلوپنجرهٔ مسدودی دارد.

در کابین، صفحه‌نمایش عمودی عظیم ۱۳.۲ اینچی غالب است اما با صندلی‌های چرم راحت در تیپ لاکچری، شسته‌رفته و مرتب احساس می‌شود. چری در جیکو ۵ مانند بسیاری از خودروهای اقتصادی عمل کرده که یعنی کیفیت متریال در قسمت‌های در معرض دید و لمس خوب است اما پایین‌تر مثل جعبه‌داشبورد و جیپ درها، واقعیت قیمت ارزان را نشان می‌دهند. پیشرانهٔ بنزینی ۱.۶ لیتری هیچ‌گونه سیستم کمکی هیبریدی ندارد که یعنی جیکو ۵ از نظر مصرف سوخت کمی عقب‌تر از رقبا است. پیشرانه ۱۴۵ اسب بخاری این ماشین نمی‌تواند در کمتر از ۱۰ ثانیه خودرو را به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند و مصرف سوخت نیز از صدی ۴.۸ لیتر جوک با پیشرانه هیبریدی دور است و در تست ترکیبی ما ۸ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کرد.

جیکو 5 / لوکانو L5
جیکو 5 / لوکانو L5

اما این پایان اخبار بد نیست زیرا پیشرانه خشن احساس می‌شود و حالات رانندگی هم تغییر مثبتی ایجاد نمی‌کنند. حالت نرمال، پاسخ پدال گاز بیش‌ازحد تهاجمی است و هنگام فشار و رها کردن، جهش ایجاد می‌کند. حالت اکو کمی تنبل‌تر است اما اگر عجله نداشته باشید دل‌پذیرتر است. حالت اسپرت هم تفاوت زیادی با حالت نرمال نشان نمی‌دهد. سواری هم کمی ناآرام است و هرچند آزاردهنده نیست اما در سرعت‌های بالا، صدای لاستیک از رینگ‌های ۱۸ اینچی شنیده می‌شود. فرمان‌پذیری به‌اندازه کافی سریع است اما حس کافی به راننده نمی‌دهد.

به گفتهٔ جیکو، پس از انتقادها از مزاحمت سیستم‌های کمک‌راننده در مدل‌های قبلی، روی آن‌ها کار کرده و در لوکانو L5، بوق و هشدارها کمتر هستند. صفحه‌نمایش همه‌چیز را کنترل می‌کند و چیدمان خوبی دارد، هرچند همیشه به لمس اول پاسخ نمی‌دهد. طرفداران دکمه‌های فیزیکی از نبود این عناصر قدیمی در کابین ناامید می‌شوند، اما کنترل تهویه فقط با یک کشش به بالا در دسترس است و دستورات صوتی هم فراوان هستند.

سرنشینان عقب فضای سر کافی دارند و دو بزرگ‌سال ۱۸۰ سانتی‌متری می‌توانند راحت پشت سرنشینان جلو بنشینند و این چیزی است که در این بخش کمتر دیده می‌شود. فضای صندوق هم خوب است و با ۴۸۰ لیتر، از ۴۲۲ لیتر جوک و ۳۸۰ لیتر فونیکس FX پیشی می‌گیرد. در اصل، لوکانو L7 را باید به خاطر قیمت، امکانات و طراحی ظاهری بخرید نه رفتار جاده‌ای زیرا تجربه رانندگی نقطه‌ضعف این ماشین است ولی آن‌قدر هم بد نیست که حس پشیمانی ایجاد کند و مزایا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

کپی لینک

جمع‌بندی

جیکو ۵ احتمالاً از سوی خریدارانی که به تجهیزات و فضای کابین قابل‌تحسین در این ردهٔ قیمتی توجه می‌کنند مورد استقبال قرار خواهد گرفت درحالی‌که کیفیت داخل و فناوری هم بالاتر از انتظار در این رده قیمتی است اما تجربه رانندگی، به‌ویژه در پرفورمنس، راحتی و مصرف سوخت ناامیدکننده است، جایی که رقبای اروپایی و ژاپنی برتر مانند اشکودا کامیک و نیسان جوک گزینه‌های بهتری ارائه می‌دهند.

کپی لینک

مشخصات فنی

Jaecoo 5 / Lucano L5

پیشرانه

۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو

قدرت

۱۵۰ اسب بخار

گشتاور

۲۷۵ نیوتن متر

گیربکس

۷ سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

شتاب صفرتاصد

۱۰.۲ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۸۰ کیلومتر/ساعت

برد الکتریکی

۹۰ کیلومتر

طول

۴٬۳۸۰ میلی‌متر

عرض

۱٬۸۰۰ میلی‌متر

ارتفاع

۱٬۵۹۵ میلی‌متر

قیمت پایه

۲۸ هزار پوند

امتیاز

۳.۵ از ۵.۰

منبع: AutoExpress

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.