رانندگی با بی‌وای‌دی دنزا B5، پاسخ چینی‌ها به لندروور دیفندر!

دوشنبه 19 آبان 1404 - 18:00
مطالعه 6 دقیقه
بی‌وای‌دی دنزا B5
دنزا B5، محصولی از بی‌وای‌دی، در آستانه ورود به بریتانیا است و کمبود سابقه و میراث تاریخی خود را با قدرت زیاد، فناوری هوشمند و آپشن‌های مجلل جبران کرد
تبلیغات

برند دنزا قرار است در سال ۲۰۲۶ وارد بازار بریتانیا شود و یک شاسی‌بلند را با خود به همراه می‌آورد. B5 مستقیماً لندروور دیفندر را هدف گرفته است و آنچه این برند از نظر سابقه کم دارد، با قدرت و آپشن‌های زیاد جبران می‌کند. دنزا متعلق به مجموعه بی‌وای‌دی است و نگاه خود را قاطعانه به رقبایی مانند ب‌ام‌و، پورشه، مرسدس و آئودی دوخته است. این یعنی محصولات آن با متریال مجلل و فناوری‌های هوشمند عرضه خواهند شد؛ امری که این برند امیدوار است باعث نگرانی بازیگران رده‌بالای بازار شود. این برند فعالیت خود در اروپا را با استیشن قدرتمند Z9 GT، مینی‌ون D9 و شاسی‌بلند B5 آغاز خواهد کرد؛ حوزه‌هایی که دنزا معتقد است می‌تواند در آن‌ها سرآمد باشد و برای مشتریان اروپایی جذابیت ایجاد کند.

B5 با قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی عرضه می‌شود که یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژر را با یک باتری ۳۱.۸ کیلووات ساعت و دو موتور الکتریکی ترکیب می‌کند. کل این سیستم، ۶۷۷ اسب بخار قدرت و ۷۶۱ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و خودرو را قادر می‌سازد تا در ۴.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند. این خودرو همچنین می‌تواند تا ۱۰۰ کیلومتر را تنها با استفاده از نیروی الکتریکی طی کند. البته این رقم بر اساس تست‌های چینی است و احتمال دارد پس از اجرای تست‌های WLTP اروپا تغییر کند.

از دور، B5 کمی شبیه لندروور دیفندر به نظر می‌رسد اما از نزدیک، خشن‌تر و آمریکایی‌تر از خطوط ملایم دیفندر است. نمای جلو و عقب آن شباهت‌هایی به فورد برانکو دارد که نکته بدی نیست. در فضای داخلی، با یک فستیوال فناوری روبرو هستیم. یک نمایشگر مرکزی ۱۵.۶ اینچی بزرگ، بر داشبورد سلطه دارد و دسترسی آسان به عملکردهای مختلف خودرو را فراهم می‌کند. این شاسی‌بلند با طول ۴.۹ متر، عرض نزدیک به دو متر و ارتفاع تقریباً سه متر، خودرویی نسبتاً بزرگ است و فضای زیادی برای سرنشینان جلو و عقب دارد، ضمن اینکه از محفظه‌های اشیاء متعدد و کاربردی نیز بهره می‌برد.

اولین تجربه رانندگی ما در مرکز جدید تست بی‌وای‌دی در ژنگژو چین انجام شد. این مرکز با بیش از ۳۰ میلیون دلار هزینه توسعه یافته و دارای پیست آزمایش، مسیر شبیه‌سازی‌شده تپه‌های شنی، یک مخزن آب و یک مسیر آفرود است که B5 در آنجا به چالش کشیده شد. مسیر تست ترکیبی از پیچ‌های شیب‌دار، پله‌ها، سربالایی‌های تند، سطوح مختلف و حتی یک الاکلنگ فلزی غول‌پیکر بود که مشخصاً برای نمایش بهترین قابلیت‌های آفرود محصولات بی‌وای‌دی طراحی شده است. البته این مسیر برای تست حداکثر سرعت طراحی نشده بود و بنابراین قدرت نزدیک به ۷۰۰ اسب بخار B5 به چالش کشیده نشد.

هنگام حرکت، B5 بسیار مستحکم به نظر می‌رسد. گشتاور زیاد به این معنی است که حتی رسیدن به سرعت‌های آفرود نیز سریع و آسان است. مسیر تست با سطوح مختلف، ازجمله دست‌اندازها، سنگفرش‌های شبیه‌سازی‌شده و قطعات آسفالت آغاز می‌شود؛ سطوحی که همگی برای برهم زدن تعادل خودرو طراحی شده‌اند. سیستم تعلیق B5 به‌طور تحسین‌برانگیزی با این موانع کنار آمد و درحالی‌که ماساژور صندلی بسیار لذت‌بخش بود، مسیر زیرین به‌خوبی خودرو را به چالش می‌کشید. هنگامی‌که با پیچ‌های شیب‌دار مواجه شدیم و به‌آرامی روی سطح حرکت کردیم، B5 بدون هیچ لغزشی، موفق شد به زاویه‌ای مناسب برسد و سپس بی‌صدا به سمت وظیفه بعدی حرکت کند.

سپس مسیر آزمایش، خودرو را به سمت مجموعه‌ای از پله‌ها هدایت می‌کند. با حرکت رو به پایین B5، درحالی‌که لاستیک‌های جلو و عقب از هر پله عبور می‌کردند، خودرو به‌آرامی بالا و پایین می‌رفت و بدون هیچ مشکلی از پله‌ها پایین آمد. پس از عبور از چند پیچ شیب‌دار دیگر و سطوح ناهموار، نوبت به قرار دادن B5 در حالت کرال می‌رسد تا از یک سربالایی تند بالا برود. با فشردن یک دکمه روی نمایشگر بزرگ، حالت‌های مختلف آفرود فعال می‌شوند. با فعال کردن حالت کرال و برداشتن پاها از روی پدال‌ها، خودرو به‌آرامی خود را به بالای سربالایی می‌کشد، از آن عبور می‌کند و بدون هیچ مشکلی سرازیر می‌شود. این فرآیند به شکلی عجیب و ساده انجام می‌شود. برای کنترل ابعاد بزرگ خودرو، دوربین‌های اطراف یک نمای کامل از بالا به راننده ارائه می‌دهند و حتی آنچه در زیر پیشرانه قرار دارد را نشان می‌دهند.

بی‌وای‌دی دنزا B5
بی‌وای‌دی دنزا B5

جمع‌بندی

واضح است که بی‌وای‌دی و دنزا توجه زیادی به اصول ساخت یک آفرودر خوب داشته‌اند و هدف مشخصی برای ربودن سهم بازار از خودروسازان قدیمی دارند. به‌عنوان یک برند ناشناخته، دنزا ممکن است در ابتدا در برابر رقبای باسابقهٔ خود کار سخت پیش رو داشته باشد اما این خودرو حداقل در یک محیط کنترل شده، قابلیت‌های بیشتری از آنچه انتظار می‌رود دارد.

مشخصات فنی

Denza B5 2026

پیشرانه

۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبرید

قدرت

۶۷۷ اسب بخار

گشتاور

۷۶۱ نیوتن متر

گیربکس

CVT

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

۴.۸ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۸۰ کیلومتر/ساعت

برد الکتریکی

۹۰ کیلومتر

طول

۴,۹۱۲ میلی‌متر

عرض

۱,۹۷۰ میلی‌متر

ارتفاع

۱,۹۲۰ میلی‌متر

فاصله محوری

۲,۸۰۰ میلی‌متر

قیمت پایه

۳۳,۷۰۰ دلار (در چین)

منبع: AutoExpress

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.