ایران خودرو اینووی؛ مشخصات سدان جدید ایکو / چانگان ایدو DT

چهارشنبه 21 آبان 1404 - 15:07
مطالعه 10 دقیقه
ikco enovy changan eado dt
ایران خودرو برای مونتاژ یک سدان جدید با نام اینووی آماده می‌شود که با پیشرانه هیبرید براساس موتور TU5، رقیب چری آریزو 5 و جک j5 خواهد بود.
تبلیغات

استفاده از پلتفرم خودروهای چینی برای ایران‌خودرو مزایای متعددی دارد؛ از یک سو هزینه‌های سنگین تحقیق و توسعه کاهش می‌دهد و امکان عرضه سریع‌تر محصولات جدید فراهم می‌شود، از سوی دیگر این پلتفرم‌ها انعطاف‌پذیرند و اجازه تولید مدل‌های متنوع مانند سدان و کراس‌اور را می‌دهند. علاوه بر این، دسترسی به فناوری‌های روز چینی مانند موتورهای توربوشارژ، گیربکس‌های مدرن و سامانه‌های ایمنی پیشرفته، کیفیت و جذابیت محصولات ایران‌خودرو را افزایش می‌دهد. نتیجه‌ی این همکاری می‌تواند خودروهایی با قیمت رقابتی، امکانات بیشتر و استانداردهای بالاتر باشد که هم رضایت مشتریان داخلی را جلب کند و هم شانس صادرات به بازارهای منطقه‌ای را بالا ببرد.

چانگان Eado DT پلتفرم مشترک با FMC 511 فردا موتور دارد. محصول چانگان یک سدان کامپکت چینی است که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ تولید شد و در ابتدا با نام Alsvin V7 شناخته می‌شد. پس از فیس‌لیفت سال ۲۰۱۸، این خودرو با نام Eado DT وارد بازار شد و در رده‌ی سدان‌های اقتصادی و شهری قرار گرفت.

این خودرو توسط شرکت Changan Automobile ساخته شد و در کلاس سوپر مینی/کامپکت (B-Segment) عرضه گردید. طراحی آن چهاردر سدان با موتور جلو و دیفرانسیل جلو بود. نسخه‌های مختلف آن به موتورهای ۱.۰ لیتری سه سیلندر توربو و ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز بودند. گیربکس‌های ارائه‌شده شامل ۵ و ۶ سرعته دستی و همچنین ۴ سرعته اتوماتیک بودند.

بیشتر بخوایند:

ایران خودرو اینووی (ENOVY) محصول مشترک با همکاری بهمن موتور است. ظاهرا امتیاز استفاده از پلتفرم چانگان خریداری شده و صرفا موتور ساخت داخل با گیربکس متناسب آن، برای بازار ایران متفاوت از چین خواهد بود. با این شرایط، محصول ایران خودرو، طراحی بیرونی و داخلی مشابه چانگان ایدو DT خواهد داشت.

طراحی بیرونی ایران خودرو اینووی / چانگان ایدو DT

شباهت اینووی با FMC 511 فردا موتور به دلیل پلتفرم مشترک، طبیعی است. این خودروها در کلاس سدان اقتصادی ساخت چین، عامه‌پسند و قابل قبول محسوب می‌شوند. فرم اسپرت چراغ‌ها در جلو و عقب، همراه بدنه‌ی خوش‌فرم و حجم‌دهی بدنه، برتری ظاهری اینووی نسبت به تارا و دنا را نشان می‌دهد.

چانگان ایدو DT در بخش جلویی با طراحی ساده و هماهنگ ارایه می‌شود. جلوپنجره‌ی شش‌ضلعی با خطوط کرومی باریک، در مرکز قرار گرفته و چراغ‌های کشیده‌ی جلو با طراحی نسبتاً تیز به آن متصل شده‌اند. سپر جلو دارای ورودی‌های هوای کوچک و مه‌شکن‌های جانبی است که حس اسپرت را تقویت می‌کند، هرچند کلیت طراحی بیشتر بر کاهش هزینه و سادگی تأکید دارد.

در نمای کناری، بدنه‌ی ایدو DT با خطوط نرم و نسبتاً کلاسیک طراحی شده است. خط شانه‌ی ممتد از چراغ جلو تا چراغ عقب امتداد دارد و به خودرو حالت کشیده می‌دهد. رینگ‌های ساده و اندازه‌ی متناسب با کلاس خودرو، همراه با ستون‌های باریک و سقف کمی خمیده، نمایی متعادل و خانوادگی ایجاد کرده‌اند. این طراحی بیشتر بر کاربری شهری و اقتصادی تمرکز دارد تا جذابیت اسپرت.

قسمت عقب خودرو با چراغ‌های افقی و ساده طراحی شده که به‌وسیله‌ی یک نوار کرومی باریک به هم متصل می‌شوند. سپر عقب طراحی مینیمال دارد و خروجی اگزوز در زیر آن پنهان شده است تا ظاهر خودرو تمیز و ساده باقی بماند. درب صندوق با ابعاد مناسب و خطوط افقی، کارایی خوبی برای حمل بار روزمره فراهم می‌کند. در مجموع، نمای عقب همانند جلو و کناره‌ها، بیشتر بر سادگی و هماهنگی تأکید دارد تا نمایش لوکس یا اسپرت بودن.

خودرو

طول (میلی‌متر)

عرض (میلی‌متر)

ارتفاع (میلی‌متر)

فاصله‌ی محورها (میلی‌متر)

اینووی (چانگان ایدو DT)

‎۴۵۳۰‎

‎۱۷۴۵‎

‎۱۴۹۸‎

‎۲۶۱۰‎

چری آریزو 5

‎۴۵۷۲‎

‎۱۸۲۵‎

‎۱۴۸۲‎

‎۲۶۷۰‎

جک J5

‎۴۵۹۰‎

‎۱۷۶۵‎

‎۱۴۶۵‎

‎۲۷۱۰‎

ایران‌خودرو تارا

‎۴۵۱۹‎

‎۱۷۴۸‎

‎۱۴۶۶‎

‎۲۶۵۲‎

ایران‌خودرو دنا

‎۴۵۵۹‎

‎۱۷۲۰‎

‎۱۴۶۰‎

‎۲۶۷۱‎

از جدول فوق می‌توان فهمید اینووی (چانگان ایدو DT) تقریبا هم‌اندازه‌ی چری آریزو 5 است و نسبت به دنا، کمی کوچک‌تر محسوب می‌شود. محصول جدید ایران خودرو، در مقایسه با رقبای خود، کمی ارتفاع سقف بیشتر دارد.

طراحی داخلی ایران خودرو اینووی / چانگان ایدو DT

باوجود اینکه بخش میانی داشبورد از چرم مصنوعی و مواد باکیفیت ساخته شده، دو نکته‌ی منفی در کابین چانگان ایدو DT وجود دارد که امیدواریم توسط طراحان ایران خودرو رفع شود. ترمز دستی اهرمی و دسته‌دنده‌ی بزرگ، مواردی هستند که امروزه برای غالب سدان‌های چینی، مثل آریزو 5 با نمونه‌ی الکترونیک، جای‌گزین شده‌اند.

سدان جدیدT در کابین خود از یک نمایشگر دیجیتال پشت فرمان با ابعاد حدود ۷ اینچ بهره می‌برد که اطلاعات رانندگی مانند سرعت، مصرف سوخت و هشدارها را به‌صورت گرافیکی نمایش می‌دهد. در بخش میانی داشبورد نیز یک نمایشگر لمسی ۸ تا ۱۰ اینچی قرار دارد که برای کنترل سیستم چندرسانه‌ای، اتصال تلفن همراه و نمایش تصویر دوربین عقب استفاده می‌شود. طراحی داشبورد ساده و افقی است و نمایشگرها به‌گونه‌ای قرار گرفته‌اند که دسترسی راننده و سرنشین جلو راحت باشد.

داخل کابین ترکیبی از پلاستیک سخت و نرم به‌کار رفته است که در بخش داشبورد و رودری‌ها دیده می‌شود. در تیپ‌های بالاتر، روکش صندلی‌ها از چرم مصنوعی با دوخت ساده ارائه می‌شود که حس لوکس بودن بیشتری نسبت به نسخه‌های پایه دارد. جزئیات کرومی در کنسول و دستگیره‌ها، همراه با نورپردازی داخلی، ظاهر کابین را مدرن‌تر کرده‌اند. در مجموع، طراحی داخی اینووی / چانگان ایدو DT ساده اما کاربردی است و کیفیت مواد آن متناسب با جایگاه اقتصادی خودرو در بازار چین ارزیابی می‌شود.

با فاصله‌ی محوری ۲۶۱۰ میلی‌متر، فضای داخلی اینووی / چانگان ایدو DT برای یک سدان اقتصادی مناسب است. صندلی‌ها طراحی ارگونومیک دارند و در تیپ‌های بالاتر امکان تنظیم برقی برای صندلی راننده فراهم شده است. فضای پای سرنشینان عقب برای استفاده‌ی روزمره کافی است، هرچند در سفرهای طولانی ممکن است محدودیت‌هایی احساس شود. سقف نسبتاً بلند و طراحی ساده کابین باعث شده سرنشینان احساس راحتی نسبی داشته باشند. حجم صندوق عقب مشابه FMC 511 فردا موتور، ۳۹۰ لیتر است.

مشخصات فنی ایران خودرو اینووی / چانگان ایدو DT

در چین برای ایدو DT پیشرانه‌های متنوع وجود دارد. موتور ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی با ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱/۵ لیتر توربو با قدرت ۱۷۰ اسب بخار، گزینه‌های مناسب برای استفاده‌ی عمومی هستند اما ایران خودرو در تلاش است تا پیشرانه‌ی هیبرید خود را براساس موتور TU۵ ارایه دهد. اگر این برنامه به سرانجام رسد، ایران خودرو اینووی ۲۲۲ اسب بخار قدرت و ۳۱۲ نیوتن‌متر گشتاور خواهد داشت. همچنین، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۴ تا ۵ لیتر در صد کیلومتر، فراهم خواهد شد.

🎯 امکانات رفاهی

  • مانیتور لمسی ۱۰ اینچی همراه با ۶ بلندگو
  • تنظیم برقی صندلی راننده
  • روکش چرمی صندلی‌ها
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سانروف
  • آینه داخلی ضد تابش نور
  • آینه‌های جانبی جمع‌شونده همراه با گرمکن و چراغ راهنما
  • تنظیم تهویه مطبوع به‌صورت الکتریکی
  • رینگ‌های آلومینیومی
  • نورپردازی روز (دی‌لایت)
  • تعویض دنده الکترونیکی
  • ترمز پارک برقی

🛡️ تجهیزات ایمنی

  • سامانه کنترل پایداری (ESC)
  • ترمزهای دیسکی جلو و عقب
  • ۲ کیسه هوای ایمنی (راننده و سرنشین جلو)
  • ترمزهای ABS، EBD و BA
  • سامانه کنترل حرکت در سربالایی (HAC)
  • ایموبلایزر
  • سیستم هشدار برخورد با موانع
  • سیستم کنترل کشش و پایداری
  • چراغ‌های خودکار برای رانندگی شبانه (Auto Light)
  • سامانه پیشگیری از لغزش و کنترل شرایط جاده‌ای
  • سنسورهای هشداردهنده موانع عقب خودرو
  • سامانه پایش باد تایرها (TPMS)

🚘 فناوری‌های رانندگی

  • کروز کنترل
  • دوربین ۳۶۰ درجه برای دید کامل اطراف خودرو
  • روشنایی خودکار چراغ‌های جلو (اتو لایت)
ikco enovy changan eado dt
ikco enovy changan eado dt
ikco enovy changan eado dt
ikco enovy changan eado dt
ikco enovy changan eado dt
ikco enovy changan eado dt
ikco enovy changan eado dt
ikco enovy changan eado dt
ikco enovy changan eado dt
ikco enovy changan eado dt
ikco enovy changan eado dt
ikco enovy changan eado dt

پیش‌بینی قیمت ایران خودرو اینووی / چانگان ایدو DT

باتوجه به شرایط بازار ایران و روند قیمت‌گذاری محصولات ایران خودرو، می‌توان اطمینان داشت برای اینووی نیز، قیمتی فراتر از دنا پلاس ارایه شود تا فروش مدل‌های قدیمی، تحت تاثیر قرار نگیرند. این موضوع، ضمن توجه به هزینه‌‌های جانبی، قیمت ایران خودرو اینووی را برای مصرف‌کننده به محدوده‌ی ۱/۵ میلیارد تومان می‌رساند. هم‌اکنون برای دنا پلاس توربو اتوماتیک صفر کیلومتر مدل ۱۴۰۲ در بازار آزاد، قیمت ۱/۲ میلیارد تومان وجود دارد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.