بررسی کامیونت ویرا دیزل Y9؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت شاکمن 6 تن و 5.5 تن
بازار کامیونتهای نیمهسنگین ایران با ورود محصولات چینی، بیشازپیش داغ شده است. خریداران اکنون انتخابهای زیادی را پیش رویشان دارند؛ فهرستی بلندبالا از برندهای مختلف چینی درآمیخته با نامهای ایرانی که تلاش میکنند با ارائه پیشرانههای مشهور، امکانات داخلی مناسب و شرایط فروش دورهای منظم، خریداران را به خود جذب کنند. کامیونت شاکمن Y9 هم یکی از همین محصولات به شمار میرود که بهدنبال جلب توجه است؛ اما آیا توان رقابت با نامهای تثبیتشدهای چون فورس ۶ تن را دارد؟
مشخصات فنی کامیونت Y9 ویرا دیزل
پیشرانه
هر دو نسخه ۵.۵ تن و ۶ تن کامیونت تقریبا تازهوارد ویرا دیزل برای رقابت موثر در بازار، به سیاست سایر شرکتکنندگان روی آورده و از پیشرانه کامنیز استفاده میکنند. موتور بهکاررفته در این کامیونتهای نیمهسنگین همان نسخه مشهور ۴ سیلندر خطی ISF3.8S توربوشارژ است که با بهرهوری از استاندارد آلایندگی یورو ۵، توان تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد.
جعبه دنده
وظیفه انتقال خروجی این پیشرانه ۳.۸ لیتری که خود قدرتش را از یک باک سوخت ۱۳۰ لیتری دریافت خواهد کرد، بر دوش جعبهدنده جدید تمام دستی «6DS50T-D» از برند «فست» قرار گرفته است که شامل ۶ دنده جلو و ۱ دنده عقب میشود. البته این جعبهدنده از قابلیت اوردرایو هم پشتیبانی میکند.
تعلیق
ویرا دیزل Y9 در نسخههای ۵.۵ تن و ۶ تن خود بهترتیب ۲,۷۰۰ و ۲,۸۰۰ وزن خالص دارد اما هر دو نمونه نامبرده از یک سیستم تعلیق ترکیبی (پارابولیک) چندلایه در جلو و عقب سود میبرند.
امکانات رفاهی کامیونت Y9 ویرا دیزل
تمام نسخههای کامیونت Y9 از یک دسته امکانات رفاهی ثابت سود میبرند که در نوع خود، مناسب ارزیابی میشوند. از آنجا که این کامیونت در برابر مدلهای باسابقهتری چون فوتون M4 هنوز نیاز به جلبمشتری دارد، با ۶ نوع کاربری مسقف ایزوله، باری فلزی بازشو از بغل، خودروبر، مسقف چادری بازشو، باری چوبی با روکش فلزی و حمل زباله عرضه میشود که همگی از تجهیزات رفاهی زیر هم بهرهمند خواهند شد:
- سیستم تهویهمطبوع خودکار
- تنظیم دمای خودکار اتاق
- نورسنج سیستم روشنایی خودکار چراغها
- نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی مرکزی مجهز به رهیاب
- دوربین دید عقب
- کلیدهای کنترلی میانبر روی فرمان
- نمایشگر دیجیتالی کیلومترشمار
- سیستم عیبیابی کیلومترشمار
- بالابر برقی شیشهها
- آینهبغل با طراحی آیرودینامیک
- سیستم فنربندی صندلی راننده
- سیستم روشنایی نور روز
- امکان نصب PTO روی جعبهدنده
- تشک خواب مسافرتی
امکانات ایمنی کامیونت Y9 ویرا دیزل
کامیونت Y9 در بخش ایمنی هم عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشته است. این کامیونت برای توقف چرخهای 235/75R17.5 خود به سیستم ترمز دومداره پنوماتیکی تمام کاسهای تکیه میکند که از فناوریهای استاندارد ABS و EBD هم بهرهمند شده است. سازنده این محصول با درک نیاز مشتریان و افزایش استانداردهای ایمنی در سراسر جهان، هر دو نسخه نیمهسنگین این کامیونت را با گارانتی ۳ ساله یا ۳۰۰ هزار کیلومتری و گستره امکانات ایمنی زیر عرضه میکند:
- سیستم هشدار برخورد از جلو
- هشدار حرکت بین خطوط
- سیستم ترمز اضطراری پیشرفته
- کنترل الکترونیکی پایداری
- ترمز اگزوز (تنها در مدل ۶ تن)
قیمت کامیونت Y9 ویرا دیزل
کامیونت ویرا دیزل Y9 یک محصول میانرده در بازار داخلی به شمار میرود که البته با گستره مناسبی از امکانات و پیشرانه استاندارد بازار داخلی به دست مشتریان میرسد. با توجه به آخرین طرح فروش شرکت ویرا دیزل برای این کامیونت در زمان نگارش این مطلب، نسخه 6 تن بدون خواب این کامیونت در رنگ سفید و با قیمت ۲,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان دردسترس خریداران قرار میگیرد؛ البته ظاهرا شرکت عرضهکننده دو روش پرداخت نقدی و لیزینگ و تحویل هفت روزه را هم برای مشتریان آن در نظر گرفته است.
کامیونت ویرا دیزل Y9 برای چه کسی مناسب است؟
امروز بهدلیل افزایش قیمت محصولات صنعتی، عجیب نیست که یک کامیونت را با برچسب قیمتی فراتر از ۲.۵ میلیارد تومان ببینیم. با در نظر داشتن این مسئله و نگاهی به امکانات داخلی متمایز Y9، تجهیزات ایمنی مناسب و بهروز، طراحی متمایز و زیبا و طرح فروش مناسب، میتوان آن را بهعنوان یکی از محصولات قوی در زمینه کامیونتهای میانرده ۵.۵ و ۶ تنی در نظر گرفت.
ویرا دیزل Y9 با وجود بهرهوری از امکانات خوب، در رده بالاتری از محصولات پایینرده مانند کاما 6 تن و شیلر 6 تن قرار میگیرد و خوشبختانه در زمینه قیمت هم کمی بهتر از فورس 6 تن و آرنا پلاس 6 تن ایران خودرو دیزل عمل میکند. هر چند که پیشرانه این محصول به پای پیشرانه محصولات ایسوزو یا آترا 6 تن برابری نمیکند اما همچنان یکی از نمونههای استاندارد داخلی به شمار میرود و میتواند جک ۶ تن N60 را به چالش بکشد.
جدول مشخصات فنی کامیونت ویرا دیزل Y9
مدل | ویرا دیزل Y9 مدل 5.5 تن / 6 تن |
|---|---|
پیشرانه | کامینز ۳.۸ لیتری ۴ سیلندر خطی ISF 3.8s 5154 توربوشارژ |
قدرت | ۱۵۴ اسب بخار در ۲,۹۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر در ۱,۹۰۰~۱,۲۰۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده | فست 6DS50T-D دستی (۶ دنده جلو + ۱ دنده عقب) با قابلیت اوردرایو |
فرمان | هیدرولیکی |
نوع و مخزن سوخت | ۱۳۰ لیتری |
ترمز | دو مداره پنوماتیکی تمام کاسهای، مجهز به ABS (سیستم ترمز ضد قفل)، مجهز به AEBS (ترمز اضطراری هوشمند) |
تعلیق | تخت چند لایه ترکیبی در جلو و عقب |
وزن خالص | ۲,۷۰۰ / ۲,۸۰۰ کیلوگرم |
وزن ناخالص مجاز | ۵,۵۰۰ / ۶,۰۰۰ کیلوگرم |
بار مجاز محورها | ۲,۴۰۰ کیلوگرم برای جلو/ ۴,۲۴۰ کیلوگرم برای عقب |
طول/ عرض و ارتفاع | ۵,۴۴۰، ۲,۱۲۰ و ۲,۳۸۰ / ۶,۸۶۰، ۲,۱۲۰ و ۲,۳۸۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲,۸۰۰ / ۳,۸۰۰ میلیمتر |