بررسی کشنده X6000؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت پرچمدار شکموتو در قالب لاماری
کشنده X6000، پرچمدار خانواده کشندههای شرکت شکموتو به شمار میرود که چند سال پیش معرفی شد و چندی بعد هم، سودای ورود آن به ایران به سر شرکتهای ایرانی افتاد. هر چند که مجموعه آرین دیزل هم برای عرضه این کشنده اعلام آمادگی کرده بود اما لاماریتراکس با پیگیری بیشتری اعلام کرده که این کشنده را با نام لاماری X6000 به بازار عرضه خواهد کرد. اما این کشنده چه ویژگیهایی دارد؟
مشخصات فنی کشنده X6000 لاماری تراکس
کشنده X6000 که بهعنوان پرچمدار لاماریتراکس شناخته میشود، نیروی خود را از یک پیشرانه ۱۳ لیتری ۶ سیلندر خطی کامینز «M13E5 560A» دریافت میکند که در کنار بهرهوری از استاندارد آلایندگی یورو ۵، توان تولید حداکثر ۵۶۰ اسب بخار قدرت را هم دارد. گشتاور خروجی ۲,۶۰۰ نیوتنمتری این پیشرانه هم نهایتا از طریق یک گیربکس «زد اف 12TX2821TD» با ۱۲ دنده جلو و ۴ دنده عقب به محور عقب منتقل میشود.
کشنده X6000 که از یک PTO مدل «EZF650» و ریتاردر پنجمرحلهای برند زد اف هم سود میبرد، برای کنترل وزن حدودا ۷ تنی خود به سیستم فرمان هیدرولیکی تعلیق ترکیبی (پارابولیک) سود میبرد که در جلو از نوع تخت جدا لایه بههمراه کمکفنر تلسکوپی و میل موجگیر و در عقب از نوع بادی چهار بالنی با سیستم مدیریت هوشمند ارتفاع است.
امکانات رفاهی کشنده X6000 لاماری تراکس
از آنجا که کشنده X6000 در میان محصولات چینی یک محصول بالارده به شمار میرود، انتظارات از آن در بخش امکانات رفاهی بالا خواهد بود. این کشنده که به کابینی سقفبلند مجهز شده است، طبق گفته سازنده چینی خود از تجهیزات رفاهی زیر هم سود میبرد؛ هر چند که اطلاعات دقیقتر در زمان عرضه رسمی در بازار دردسترس قرار خواهد گرفت:
- یخچال ۴۲ لیتری
- چراغ کنار تخت
- فضای بار ۱,۰۰۰ لیتری کابین
- بخاری درجا
- ۲ تختخواب
- سانروف برقی
- سنسور باران
- لیفت برقی کابین
- نورپردازی LED کابین
- سیستم استارت از راهدور
- تنظیم برقی صندلی راننده
- سیستم برف پاککن و نور خودکار
- فیلتر ضدرطوبت هواکشهای جانبی پیشرانه
- سیستم اطلاعات-سرگرمی با نمایشگر لمسی بزرگ
- سیستم تهویهمطبوع خودکار
- گرمکن آینهبغلهای برقی
- گرمکن سوخت
- پایش باد لاستیک
- سیستم ورود بدون کلید به کابین
- تنظیم برقی خودکار آینه دنده عقب
تجهیزات ایمنی کشنده X6000 لاماری تراکس
کشنده X6000 برای توقف چرخهای 315/70R22.5 خود از سیستم ترمز تمام دیسکی سود میبرد که با تکیهبر فناوریهای استاندارد ABS و ترمز اضطراری خودکار، امنیت راننده، کشنده و بار را تامین میکند. از دیگر امکانات ایمنی این کشنده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی
- سیستم هشدار انحراف از مسیر
- سیستم هشدار رانندگی با سرعت کم
- هشدار برخورد از جلو
- کروز کنترل
- ترمز الکترونیکی
- کنترل پایداری
- سیستم ضدلغزش ASR
- سیستم ثبتوقایع اطراف کشنده
- سیستم پایش نقاط کور با دوربینهای ۳۶۰ درجهای
قیمت کشنده X6000 لاماری تراکس
متاسفانه هنوز خبری از عرضه پرچمدار شاکمن در بازار داخلی نیست؛ مسئلهای که با توجه به نوسانات قیمت ارز و دشواریهایی دیپلماتیک کشور قابلدرک است. با این وجود، درصورت ورود این پرچمدار چینی و با توجه به قیمت رقبا در زمان نگارش این مطلب، احتمالا با قیمتی در محدوده ۹ میلیار تومان به فروش خواهد رسید.
کشنده X6000 برای چه کسی مناسب است؟
کشنده لاماری X6000 یا شاکمن محصولی توانمند محسوب میشود؛ چرا که از پیشرانهای مطمئن، جعبهدنده خودکار باکیفیت زد اف و قابلیتهای جانبی خوب مانند PTO بهرهمند شده است. در مقام مقایسه، میتوان بایک X9 یا امپاور BD560 بهمن دیزل را در کنار این کشنده قرار دهیم که اتفاقا از امکانات گسترده و پیشرانههایی با قدرت یکسان سود میبرند.
رقبای دیگر چون دانگفنگ GX520 سایپا دیزل و P9 560 از کامل دیزل هم رقبایی قدرتمند برای کشنده X6000 به شمار میروند که بهخاطر عرضه توسط یک شرکت بزرگتر، شانس موفقیت بیشتری را در بازار داخلی تجربه خواهند کرد. شرایط X6000 شباهت زیادی به کشندههای FD560-I و FD550-II از فردا دیزل و حتی فاو J7 550 دارد؛ محصولاتی که حرفهای زیادی برای گفتن دارند اما قربانی عرضه ضعیف فروشنده شدند.
جدول مشخصات فنی کشنده X6000 لاماری تراکس
مدل | کشنده X6000 لاماری تراکس |
|---|---|
پیشرانه | ۱۳ لیتری ۶ سیلندر خطی «کامنیز M13E5 560A» توربوشارژ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
تجهیزات پیشرانه | سیستم SCR، روشن شدن موتور از بیرون کابین |
قدرت | ۵۶۰ اسب بخار در ۱,۹۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۲,۶۰۰ نیوتن متر در ۹۰۰ تا ۱,۴۰۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده | زد اف «12TX2821TD» خودکار (با ۱۲ دنده جلو + ۴ دنده عقب) مجهز به PTO (EZF650) |
ریتاردر | پنج مرحلهای |
فرمان | هیدرولیکی تنظیمشونده |
نوع و مخزن سوخت | ۴۰۰ تا ۱,۰۰۰ لیتری (بسته به نسخه وارداتی) |
ترمز | تمام دیسکی، مجهز به ABS (سیستم ترمز ضد قفل)، مجهز به AEBS (ترمز اضطراری پیشرفته) |
تعلیق | ترکیبی: تخت چندلایه در جلو و بادی تنظیمشونده از راه دور در عقب بههمراه کمکفنر و میل موجگیر |
وزن خالص | حدود ۷,۳۰۰ کیلوگرم (بسته به مدل متغیر است) |
وزن ناخالص ترکیبی | ۳۵,۰۰۰ کیلوگرم |
طول/ عرض و ارتفاع | ۶,۲۸۰، ۲۵۵۰، ۴,۰۰۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۳,۸۰۰ میلیمتر |