تیگو ۹ از راه رسید: آیا معادلات بازار اروپا را به هم میزند؟
تصور کنید به دنبال یک شاسیبلند خانوادگی هفتنفره هستید؛ خودرویی جادار، راحت، پر از تکنولوژیهای روز و البته کممصرف. نگاهی به بازار میاندازید و با نامهای آشنایی مثل اشکودا کودیاک، هیوندای سانتافه یا حتی ولوو XC90 روبرو میشوید. همه گزینههایی عالی، اما با برچسبهای قیمتی که شاید کمی دلسردکننده باشند. حالا یک تازهوارد از راه میرسد، یک غول چینی به نام چری تیگو ۹ که بیسروصدا وارد مهمانی شده و پیشنهادی روی میز میگذارد که نادیده گرفتنش تقریباً غیرممکن است.
این خودروی تازهنفس، بدون هیچ پیشینهای در بازار اروپا، مستقیماً قلب قلمرو بزرگان را هدف گرفته است. بهگزارش carmagazine.co.uk، تیگو ۹ فقط یک محصول جدید نیست، بلکه بیانیهای جسورانه از سوی یک قدرت صنعتی است که میخواهد قواعد بازی را تغییر دهد. این خودرو با یک قوای محرکه پلاگین هیبرید قدرتمند، سیستم چهارچرخ محرک و لیستی از امکانات استاندارد که بیشتر شبیه به آپشنهای گرانقیمت رقبای اروپایی است، عرضه میشود.
قلبی که با دو نیرو میتپد
زیر کاپوت این شاسیبلند ۲.۳ تنی، یک سیستم هیبریدی پیشرفته قرار دارد. ترکیبی از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ بنزینی و دو موتور الکتریکی که مجموعاً قدرتی معادل ۴۲۸ اسب بخار تولید میکنند. این عدد برای یک خودروی خانوادگی حیرتانگیز است و شتاب صفر تا صد ۵.۴ ثانیهای آن را در قلمرو هاچبکهای اسپرت قرار میدهد. اما تیگو ۹ علاقهای به خودنمایی ندارد؛ تمام این قدرت در خدمت حرکتی نرم، روان و بیدردسر است.
اما ستارهی واقعی این نمایش، باتری ۳۴ کیلوواتساعتی آن است. این باتری بزرگ به تیگو ۹ اجازه میدهد تا مسافتی حدود ۱۴۶ کیلومتر را فقط با نیروی برق طی کند. این یعنی برای بسیاری از خانوادهها، انجام کارهای روزمره مثل رفتوآمد به محل کار، خرید و رساندن بچهها به مدرسه، بدون مصرف حتی یک قطره بنزین ممکن خواهد بود. با یک باک بنزین ۷۰ لیتری، برد کلی خودرو به بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر میرسد.
پشت فرمان: آرامش به جای هیجان
اگر به دنبال هیجان رانندگی و درگیر شدن با جاده هستید، تیگو ۹ خودروی شما نیست. این خودرو از ابتدا با صداقت اعلام میکند که هدفش فراهم کردن آرامش و راحتی است. فرمان نرم و دقیق است، اما بازخورد چندانی از سطح جاده به شما نمیدهد. سواری، یکی از بزرگترین نقاط قوت آن است. سیستم تعلیق به خوبی از پس جادههای ناهموار برمیآید و حرکتی نرم و باوقار، بهخصوص در بزرگراهها، به نمایش میگذارد. این بهترین و پختهترین محصولی است که از گروه چری تا به امروز آزمایش شده است.
انتقال قدرت بین موتورهای برقی و بنزینی آنقدر نرم و یکپارچه است که به سختی متوجه آن میشوید. همه چیز در کمال آرامش اتفاق میافتد تا شما و خانوادهتان سفری بیدغدغه را تجربه کنید.
کابین: سخاوت برای پنج نفر، مهماننوازی برای هفت نفر
در داخل کابین، تیگو ۹ به بازی منطقی خود ادامه میدهد. طراحی داخلی شیک و محافظهکارانه است و کیفیت مواد به کار رفته، به خصوص در نقاطی که دست با آنها در تماس است، کاملاً رضایتبخش به نظر میرسد. صندلیهای جلو برقی، مجهز به گرمکن، سردکن و ماساژور هستند و ردیف دوم نیز فضایی بسیار سخاوتمندانه با صندلیهای مجهز به گرمکن و سردکن و سیستم تهویه مستقل ارائه میدهد.
ردیف سوم، مانند بسیاری از رقبایش، بیشتر برای کودکان یا مسافتهای کوتاه مناسب است. با این حال، فضای بار با خواباندن صندلیهای ردیف سوم و دوم به ترتیب به ۸۱۹ و ۲۰۱۲ لیتر میرسد که برای یک خانواده کاملاً کافی است.
یک سوال چهل هزار پوندی: آیا به نام جدید اعتماد میکنیم؟
تمام این امکانات، قدرت و تکنولوژی با قیمتی در حدود ۴۳ هزار پوند عرضه میشود. برای مقایسه، یک ولوو XC90 هیبریدی با قدرت و تجهیزات مشابه، قیمتی تقریباً دو برابری دارد. اینجاست که تیگو ۹ برگ برندهی خود را رو میکند: ارزش خرید بینظیر.
چری برای جلب اعتماد مشتریان، گارانتی ۷ ساله خودرو و ۸ ساله باتری را نیز ارائه میدهد. با این حال، بزرگترین چالش، نام ناآشنای آن است. تیگو ۹ خودرویی نیست که قلب علاقهمندان به رانندگی را تسخیر کند. فاقد یک هویت برند قوی است و طراحیاش را میتوان «عامیانه» توصیف کرد. اما این یک انتخاب کاملاً منطقی است. یک خودروی راحت، جادار، مجهز و بهطرز شگفتانگیزی کارآمد.
شاید امروز خرید چنین خودرویی کمی شبیه به یک ریسک به نظر برسد، اما تیگو ۹ یادآوری میکند که بازار خودرو با چه سرعتی در حال تغییر است. روزی فرا میرسد که خرید چنین خودرویی نه یک جهش در اعتقادات، بلکه یک انتخاب بدیهی و منطقی خواهد بود. سوال اصلی این است: رقبای اروپایی و کرهای چگونه به این چالش پاسخ خواهند داد؟
نظر شما چیست؟ آیا برای خرید یک خودروی باکیفیت به برندهای جدید اعتماد میکنید؟