تجربه و آزمایشرولز رویس

اولین رانندگی با رولزرویس اسپکتر، پایان V12، آغاز آینده

اسپکتر یک پیروزی برای رولزرویس محسوب می‌شود زیرا نشان می‌دهد الکتریکی‌سازی هیچ تأثیری روی هنر و توجه به جزئیاتی که از بهترین خودروساز جهان انتظار می‌رود ندارد.

الکتریکی‌سازی بیش از هر برند دیگری روی کره زمین با رولزرویس سازگار است. این شرکت بریتانیایی می‌تواند بهتر از هر خودروساز دیگری، راه‌های برون‌رفت از مشکلات خودروهای الکتریکی امروزی را مهندسی کرده و حداکثر بهره را از الکتریکی‌سازی ببرد. در این کار اما غم بزرگی وجود دارد که آن پایان پیشرانهٔ V12 افسانه‌ای رولزرویس است. به همین دلیل، هرچند اسپکتر نمایش چشمگیری از برند فوق لوکس بریتانیایی محسوب می‌شود و با استقبال زیادی مواجه شده اما اولین تجربه از آیندهٔ رولزرویس ما را به خاطر مرگ گذشته کمی غمگین کرد.

محصولات رولزرویس هیچ‌گاه به ارائهٔ پرفورمنس بالا شهرت نداشته‌اند و اسپکتر هم برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۴.۴ ثانیه زمان نیاز دارد که در دنیای خودروهای الکتریکی زیر سه ثانیه‌ای امروزی کُند به‌حساب می‌آید. البته همین شتاب هم برای خودرویی با ۲.۹ تن وزن و بیش از ۵.۴ متر طول (۱۸۰ کیلوگرم و ۱۳ سانتی‌متر بیشتر از شورلت تاهو) چشمگیر خواهد بود. اسپکتر همچنین با تمام خودروهای الکتریکی بازار متفاوت است.

یکی از ویژگی‌های اصلی خودروهای الکتریکی تحویل گشتاور فوری است که به گفتهٔ مدیر مهندسی رولزرویس «میهیار ایوبی»، این با تجربه‌ای که شرکت برای اسپکتر می‌خواست همخوانی ندارد. به همین دلیل، در سیستم قوای محرکهٔ خودرو تأخیر عمدی ایجاد شده است تا شتابی ملایم و متناسب با شخصیت یک رولزرویس فراهم شود. ایجاد حس شتاب گیری بسیار نرمی که در رولزرویس‌های V12 وجود دارد با دو موتور الکتریکی که ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند هرگز کار ساده‌ای نیست اما رولزرویس به‌خوبی این نیرو را مدیریت کرده است به‌گونه‌ای که حتی با افزایش سرعت، قدرت به‌آرامی تحویل داده می‌شود و سیستم تعلیق آن‌قدر خوب تنظیم شده که احساس جابجایی ۲.۸ تن وزن به سمت عقب را دشوار می‌کند.

شتاب متناسب اما تنها هدف رولزرویس نبوده است زیرا اسپکتر باید مثل خودرویی با مجسمهٔ روح خلسه روی دماغه توقف می‌کرد و به همین دلیل در این خودرو خبری از حالت رانندگی با یک پدال نیست. در عوض، رولزرویس روی پدال ترمزی تمرکز کرده که برای دارندگان محصولات قبلی شرکت احساس آشنایی دارد؛ اما مزیت اصلی الکتریکی‌سازی برای برند فوق لوکسی مثل رولزرویس فقدان صدای پیشرانه است؛ بنابراین، انتظار می‌رود دکتر ایوبی و تیمش از ارائهٔ صدای مصنوعی موتور در اسپکتر اجتناب کرده باشند اما این‌طور نیست و حتی رولزرویس هم وارد بازی صدای مصنوعی موتور شده است. این صدا به‌طور مبهمی یادآور آوای V12 رولزرویس است اما برای ما چندان لذت‌بخش نبود و آن را خاموش کردیم تا سکوت مبارکی حکم‌فرما شود.

این سکوت چشمگیر اما فقط به خاطر فقدان پیشرانهٔ بنزینی نیست زیرا رولزرویس با اقدام هوشمندانه‌ای، داخل اسپکتر را کاملاً از سروصدای دنیای بیرون جدا کرده است. برند بریتانیایی در این خودرو از باطری‌ها به‌عنوان بخشی از معماری خودرو استفاده کرده که ابن باعث شده باطری‌ها به تکهٔ عظیمی از مواد عایق صدا تبدیل شوند. علاوه بر این، رولزرویس در طراحی بیرون خودرو هم توجه ویژه‌ای به آیرودینامیک داشته تا جایی که جلوپنجرهٔ نمادین شرکت را مسدود کرده و بال‌های مجسمهٔ روح خلسه را تغییر داده تا کمترین تأثیر را روی ضریب درگ داشته باشد. نتیجهٔ این اقدامات ضریب درگ ۰.۲۵ است که برای هر خودرویی عدد قابل‌احترامی است اما برای یک رولزرویس با فرم جعبه‌ای سنتی بسیار بیشتر قابل‌تحسین خواهد بود. برای مقایسه، ضریب درگ فانتوم کوپه ۰.۳۵ بود.

نتیجهٔ آیرودینامیک هوشمندانه و عایق‌های صدای زیاد، فقدان سروصدای باد در داخل خودرو است تا جایی که نشستن پشت فرمان اسپکتر مثل رانندگی در خلأ است. علاوه بر این، کیفیت سواری ماشین هم بی‌نظیر است و اسپکتر از همان تنظیمات تعلیق گوست بهره می‌برد. البته این رولزرویس الکتریکی با افزایش ۳۰ درصدی استحکام پیچشی، خودروی بسیار مستحکم‌تری است. آنتی‌رول بارهای فعال در کنار اصلاح سیستم تعلیق به‌خوبی حرکات بدنه را کنترل می‌کنند درحالی‌که سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب در سرعت‌های پایین چابکی بسیار خوبی را به ارمغان می‌آورد.

در سرعت‌های بالاتر و جاده‌های پرپیچ‌وخم هم اسپکتر به‌طور شگفت‌انگیزی لذت‌بخش است. البته نمی‌خواهیم بگوییم این خودروی اسپرتی است اما توانایی‌های آن در پشت سر گذاشتن پیچ‌ها واقعاً تعجب‌آور است. حرکات بدنه برای یک کوپهٔ لوکس بزرگ و سنگین بشدت کنترل می‌شود و فرمان به‌سرعت به درخواست‌های راننده واکنش نشان می‌دهد. البته همین پاسخگویی سریع فرمان (برای یک رولزرویس) در رانندگی‌های شهری می‌تواند خسته‌کننده باشد.

در داخل خودرو برای اولین بار صفحه آمپر تمام دیجیتالی را در یک رولزرویس می‌بینیم و نمایشگر لمسی مرکزی هم سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدیدی بنام اسپریت را ارائه می‌کند که البته در اصل همان iDrive7 ب‌ام‌و با پوسته‌ای چشمگیر است. خوشبختانه اما غیر از این موارد، کابین اسپکتر همان شکوه سنتی سابق محصولات رولزرویس را دارد. در اینجا چوب، چرم و عناصر فلزی تقریباً هر سطحی را پوشانده‌اند و تنها گلایهٔ ما استفادهٔ زیاد از رنگ مشکی پیانو در کنسول مرکزی و پانل میانی داشبورد است که اثرانگشت روی آن می‌ماند و برای یک خودروی ۴۰۰ هزار دلاری جالب نیست. هرچند اسپکتر جانشین ریث محسوب می‌شود اما کوپهٔ جدید در صندلی‌های عقب شرایط بهتری دارد. در اینجا فضای پا و سر فراوان است و اسپکتر می‌تواند چهار بزرگ‌سال را حتی در مسافت‌های طولانی به‌راحتی در خود جای دهد.

مسیر آزمایشی که رولزرویس برای رانندگی با اسپکتر در نظر گرفته بود حدود ۳۲۰ کیلومتر بود و همهٔ خودروها آزمایش را با شارژ کامل آغاز کردند. به همین دلیل، در طول این آزمایش امکان سنجش ادعای برد ۴۲۰ کیلومتری این خودرو وجود نداشت. بااین‌حال، حداکثر ظرفیت شارژ کوپهٔ فوق لوکس بریتانیایی‌ها ۱۹۵ کیلووات است که می‌تواند از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطری‌ها را ظرف ۳۴ دقیقه شارژ کند.

قیمت اسپکتر از ۴۲۰ هزار دلار آغاز می‌شود اما به گفتهٔ رولزرویس، تمام نمونه‌های حاضر در این آزمایش قیمتی ۵۰۰ هزار دلاری داشتند. شاید چنین رقمی برای خودرویی با برد ۴۲۰ کیلومتری بسیار گزاف به نظر برسد اما این رولزرویس است و رولزرویس بودنش در هر قطعه از فلز، چرم و لیتیوم آن نفوذ کرده است. البته برد و سرعت شارژ اسپکتر می‌توانست بهتر باشد اما مقامات رولزرویس می‌گویند این خودرو دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که مشتریانش می‌خواهند؛ بنابراین، رولزرویس اسپکتر را باید یک پیروزی دانست زیرا حرکت به سمت الکتریکی‌سازی هیچ تأثیری روی هنر و توجه به جزئیاتی که از بهترین خودروساز جهان انتظار می‌رود نگذاشته است. اسپکتر پایان V12 اما شروع چیز بسیار چشمگیرتری است.

تماشای فیلم با زیرنویس فارسی 

Rolls Royce Spectre 2024
قوای محرکه دو موتوره
قدرت ۵۸۵ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت
باطری ۱۰۲ کیلووات ساعت
برد ۴۲۰ کیلومتر
وزن ۲۸۹۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۴ نفر
قیمت پایه ۴۲۰ هزار دلار
قیمت تست‌شده ۵۰۰ هزار دلار
امتیاز ۹.۶ از ۱۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۸ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. PRPR

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (240 ديدگاه)

    همون رولزرویس ریث هست که فیس لیف شده

    موافقم 6
    مخالفم 65
  2. مجتبی .

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1169 ديدگاه)

    کاش اول یکی مثل رولزرویس الکتریکی روشروع میکرد نه تسلا.

    موافقم 55
    مخالفم 37
  3. Amiro

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (357 ديدگاه)

    آخ گلبم ♥️😍
    ناموسا با ماشین برقی زیاد حال نمیکنم ولی پای رولزرویس که بیاد وسط ورق بر میگرده
    کلا ماشین های رولزرویس معروفه به سکوت داخل کابین پس فکر کنم فرقی با مدل های بنزینی جز زیبایی بیشتر دلربایی بیشتر نداره😋
    و یه چیز دیگه رو دقت کردم مدل صندلی ها هم جذاب تر شده نورپردازی روی در هم جذاب شده البته به سلیقه مشتری می‌تونه چوبکاری بزنه ولی به شخصه نورپردازی داخل شب وقتی درو باز می‌کنی جلوه اش بیشتره
    🤌🙂🧡

    موافقم 62
    مخالفم 5
  4. amirmohammad

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (446 ديدگاه)

    شاهکار هنریه این ماشین.
    تصویربرداری car&driver هم بسیار عالی بود

    موافقم 34
    مخالفم 3
  5. Sobhan

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (418 ديدگاه)

    واقعا میتونم بگم بین همه ای کارخونه های خودرو سازی دنیا رولزرویس بهترین تغییر در طراحی داشته بقیه را گند زدن یا زیاد تغییر خوبی نداشتن و رولزرویس کاملا ترکونده 🙌

    موافقم 35
    مخالفم 4
  6. 18:45

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (473 ديدگاه)

    احسنت به عالی جنابِ عالی جنابان…
    جز این هم از رولز انتظار نمی‌رفت حقیقتا
    این خودرو مستحکم ترین ساخته تاریخ رولز
    لوکس ترین خودروی برقی حال حاضر جهان
    ساکت ترین خودروی برقی دنیا
    راحت ترین خودروی برقی دنیا
    آیرودینامیک ترین محصول تاریخ رولز
    بادوام ترین خودروی حال حاضر برقی دنیا و… هست ضمنا
    رولزرویس قدیمی ترین لوکس ساز دنیا و همچنین سازنده اولین خودروی با دوام تاریخ در قرن بیستم، اولین خودروساز که از پیشرانه 8 سیلندر بصورت تولید انبوه استفاده کرده بود، اولین خودروساز که از تنظیمات سیستم تهویه نوع دیجیتالی استفاده کرد، سازنده قدیمی ترین خودروی تاریخ (مدل فانتوم تا به الان) و… هست که شکوه خودروسازی و صنعت خودروی انگلیس بوده و هست و با مدیریت ب ام و
    هر روز به لیست افتخاراتش اضافه میشه… 👑👑😉

    موافقم 26
    مخالفم 4
    1. gmcs399168lss24

      ۲۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (52 ديدگاه)

      رولزرویس/
      یعنی اشرافیتِ خالص
      یعنی زندگی
      یعنی ته خوشبختی و آرامش و سکوت
      و شماری چیزِ دیگر.

      موافقم 11
      مخالفم 3
  7. Yasin

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (243 ديدگاه)

    طراحی بدنه زیبایی داره

    موافقم 22
    مخالفم 0
  8. محسن

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    یه بی ام و با یه لایه عایق بیشتر که این حرفا رو نداره

    موافقم 9
    مخالفم 60
    1. gmcs399168lss24

      ۲۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (52 ديدگاه)

      این خودرو به‌هیچ‌روی پلتفرمِ ب‌ام‌و درش بکارنرفته و برپایه‌یِ پلتفرم نسل جدیدِ رولزرویس فانتوم ساخته‌شده که با کولینان و گوست هم یکسانه و هیچ نشانه‌یِ اشتراکی با ب‌ام‌و درش وجود نداره.

      موافقم 19
      مخالفم 0
    2. Monster 765lt

      ۲۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      از متعصبین آلمانیه خواست یه چرتی گفته باشه جدی نگیرین این افرادو

      موافقم 11
      مخالفم 3
  9. Arshia m3csl

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1017 ديدگاه)

    رولزرویس جذاب و خوبیه این رولزرویس اسپکتر و پورشه تایکان بهترین ماشین برقی های حال حاضرن

    موافقم 9
    مخالفم 5
  10. AMIN JAFARI

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (123 ديدگاه)

    تلفیق هنر و مدرنیته اینده

    موافقم 12
    مخالفم 3
  11. مازیار

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    پاراگراف به پاراگراف مقاله، تاکید دیگه ای هست بر اینکه
    رولزرویس … هیچ چیز مانند او نیست

    موافقم 23
    مخالفم 1
  12. BMW

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    کاری ندارن واقعا عالی شده با اینکه برقی هست ولی تف به این زندگی ک داره دنیا عوض میشه 🥺😢🥲

    موافقم 6
    مخالفم 2
  13. رامتین

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (3053 ديدگاه)

    طراحی جلوش خیلی جالبه خصوصا چراغهاش. کمی مخوف بنظر میرسه.

    موافقم 11
    مخالفم 0
  14. Mercede kaviani

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (551 ديدگاه)

    عالی اگر رولرویس گزینه سفارش مدل الکتریکی رولزرویس رولز-رویس های با بدنه های مدل های کلاسیک مثل کامارگ هم امکان سفارش داشت بی نظیر می شد ترکیب سنت و مدرنیته

    موافقم 11
    مخالفم 1
  15. امیرمسعود

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    دم سازندش گرم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. محی

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (136 ديدگاه)

    این دکتر میهیار ایوبی ایرانی هست ؟

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. A1

      ۲۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (226 ديدگاه)

      خیر آقای ایوبی سوری هستند و 20 سالی هست توی گروه ب ام و هستند

      موافقم 1
      مخالفم 0
  17. ُSinaSVJ

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (242 ديدگاه)

    با اینهمه تجهیزات و آپشن های برقی رولز رویس برقی برای راه رفتن نمیمونه :)

    موافقم 2
    مخالفم 5
  18. gmcs399168lss24

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    درود.این خودرو چیزی فراتر از شاهانه‌بودنه.به‌هیچ‌روی نمی‌شه توصیفش کرد،بس‌که بی‌ماننده.هم بیرونش هم درونش بویژه موتور پرنیروش

    موافقم 8
    مخالفم 1
  19. داود

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سکوتش منو یاد کوئیک میندازه مخصوصا وقتی از ۱۲۰ تا بیشتر میری و انگار با تمام وجودش داره فریاد میزنه بسه دیگه 😂😂😂😂
    افتخار مونتاژ کارای ایرانی ممنوعیت واردات و گذاشتن تعرفه های سنگین برای خودروی وارداتی و اجبار مردم به استفاده از محصولات داغون داخلیه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. AAA

    ۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    فک کن دیگه صدای دلنشین تعویض دنده نیاد😢

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. AMIR

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    خداییش خیلی خوبه
    از لحاظ ظاهری انگار مافیاهای آینده است😍😍😍
    دم بی ام و گرم که چه کمپانی رو خریداری کرد😉♥️

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا