بازتولید رولزرویس کورنیش کلاسیک با پیشرانه برقی ۵۰۰ اسب بخار!
این پروژهٔ رستوماد که بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت و توان پیمایش ۴۸۰ کیلومتر را برای این اشرافزادهٔ بریتانیایی به ارمغان آورده، حاصل همکاری دو شرکت نوپای بریتانیایی به نامهای هالکون و اویس تکنولوژی است. این دو شرکت که توسط سه مهندس مشترک تأسیس شدهاند، قصد دارند برنامهٔ تولید محدود ۶۰ دستگاه از مدلهای کلاسیک رولزرویس و بنتلی را با پیشرانههای برقی و فناوریهای مدرن به اجرا درآورند. اویس روی سختافزار پیشرانه برقی تمرکز دارد و هالکون وظیفهٔ بازآفرینی و تبدیل این خودروهای کلاسیک را بر عهده گرفته است.
نخستین محصول این همکاری، با نام هایلند هدر قرار است در رویداد Concours of Elegance در کاخ همپتون کورت که از ۱۵ تا ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ (۵ تا ۷ سپتامبر) برگزار میشود، رونمایی شود. رنگ بنفش خاص این خودرو از گلهای خلنگ در اسکاتلند الهام گرفته شده و تم اسکاتلندی در داخل کابین نیز با یک مجسمهٔ هنری در داشبورد که نمادی از رودخانههای کوهستانی اسکاتلند است، ادامه پیدا میکند. این ادای احترامی به آزمایشهای قابلیت اطمینان رولزرویس در اسکاتلند در سال ۱۹۰۷ است.
به گفتهٔ شرکت هالکون، هر یک از این ۶۰ خودروی برقی منحصربهفرد خواهند بود. مشتریان میتوانند بخش گالری مانند روی داشبورد را با هر اثر هنری یا شیء دلخواهی پر کنند و از میان طیف گستردهای از رنگها، مواد داخلی، سپرهای مدرنتر، چراغهای جدید و رینگهای سفارشی، خودروی رؤیایی خود را بسازند. این پروژه روی شاسی رولزرویس کورنیش، سیلور شادو یا مدلهای مشابه بنتلی یعنی کورنیش و سری T انجام میشود.
این بازآفرینی نهتنها قدرت خودرو را به ۵۰۰ اسب بخار افزایش میدهد، بلکه سیستم تعلیق تطبیقی را نیز به آن اضافه میکند. معماری برقی ۸۰۰ ولتی، شارژ سریع را فراهم میکند و دو گزینه برای باتری در نظر گرفته شده است که شامل نسخه استاندارد با پیمایش حدود ۴۰۰ کیلومتر و نسخه سفارشی با یک پک باتری سوم میشود که برد خودرو را به ۴۸۰ کیلومتر میرساند.
در داخل کابین، یک سیستم اطلاعات و سرگرمی مدرن به شکلی هوشمندانه تعبیه شده که در مواقع عدم استفاده پنهان میشود تا ظاهر کلاسیک فضا حفظ شود. این سیستم از اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم پشتیبانی میکند. امکانات مدرن دیگری مانند دوربین دید عقب، سیستم تهویه مطبوع بهروزشده و سیستم صوتی جدید نیز به خودرو اضافه شدهاند. قیمت پایهٔ این خودروهای کلاسیک برقی از ۴۲ هزار پوند آغاز میشود که این مبلغ شامل هزینه خرید خودروی اصلی نیست. این رقم تقریباً برابر با قیمت متوسط یک رولزرویس صفر و حتی بیشتر از قیمت پایهٔ تنها مدل برقی این شرکت یعنی اسپکتر است.
البته در ازای این مبلغ، مالکان صاحب یک محصول بسیار خاص و کمیاب میشوند. هر پروژه به بیش از ۲,۰۰۰ ساعت کار نیاز دارد و تکمیل آن ۱۲ ماه طول میکشد. هالکون هماکنون در حال ثبت سفارش است و قصد دارد تولید خودروهای بعدی را در سهماههٔ چهارم سال ۲۰۲۵ آغاز کند اما تحویل اولین خودروها برای سهماههٔ چهارم سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است.