قویترین رولزرویس های تاریخ، از کولینان تا اسپکتر و گوست
محصولات رولزرویس هیچگاه به قدرت و سرعت بالا شهرت نداشتهاند و بنابراین، جالب خواهد بود که ببینیم قویترین خودروهای تاریخ این شرکت چقدر قدرت داشتهاند.
از سال 1904، محصولات رولزرویس ثروتمندان و سلبریتیها را مجذوب خود کردهاند. بااینحال، ساختههای این شرکت هیچگاه به قدرت بالا شهرت نداشتهاند. البته رولزرویسها از قدرت کافی برای رسیدن به سرعتهای بالا برخوردار هستند اما حتی در دوران الکتریکی هم از اسب بخارهای عجیبوغریب در این ماشینها خبری نیست. برای اینکه تصوری از قدرت خودروهای رولزرویس داشته باشیم، در ادامه با قویترین محصولات تاریخ این شرکت آشنا خواهیم شد.
10-رولزرویس سیلور سراف
قدرت: 326 اسب بخار
سیلور سراف که بهعنوان جانشین سیلور اسپیرت به بازار آمد، پلتفرم مشترکی با بنتلی آرناژ داشت ولی برخلاف بنتلی که به پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربوی بامو مجهز شده بود، سدان رولزرویس از پیشرانهٔ 5.4 لیتری V12 تنفس طبیعی بامو استفاده میکرد که 326 اسب بخار قدرت داشت. این اولین رولزرویس V12 پس از فانتوم III سال 1939 محسوب میشد. بااینحال، سیلور سراف به شتاب گیری آهسته و هندلینگ نهچندان چابک شهرت یافت که البته برای یک سدان لوکس 2.3 تنی در اواخر دههٔ 90 چیز عجیبی نبود. این ماشین ظرف 7.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و به حداکثر سرعت 225 کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکرد.
9-رولزرویس فانتوم VII
قدرت: 460 اسب بخار
فانتوم VII که جایگزین سیلور سراف محسوب میشد، از سال 2003 تا 2017 تولید شد. این اولین رولزرویسی بود که پس از تملک کامل شرکت توسط بامو تولید شد. زیر کاپوت کشیدهٔ فانتوم یک پیشرانهٔ غولپیکر ولی فوقالعاده پیشرفته پنهان شده بود. این یک نیروگاه 6.75 لیتری V12 تنفس طبیعی بود که 460 اسب بخار قدرت تولید میکرد. در سری I فانتوم یا نسخهٔ پیش از فیسلیفت، انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس شش سرعته صورت میگرفت اما در سری II سال 2012 با یک نمونهٔ هشت سرعته جایگزین شد.
8-رولزرویس گوست I
قدرت: 570 اسب بخار
نسل اول گوست در سال 2009 بهعنوان مدلی ارزانتر از فانتوم برای رقابت با بنتلی فلاینگ اسپور و نسخههای V12 مرسدس بنز S کلاس رونمایی شد. بهمنظور کاهش هزینهها، گوست روی پلتفرم نسل F01 بامو سری 7 ساخته شد و 20 درصد قطعات دو خودرو باهم مشترک بود. همچنین گوست برخلاف فانتوم، از نسخهٔ حجیمتر موتور N74 بامو 760Li استفاده میکرد. این موتور 6.6 لیتری V12 توئین توربو با تولید 570 اسب بخار قدرت و 780 نیوتن متر گشتاور، گوست را در کمتر از 5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. این اولین رولزرویس با موتور توئین توربو محسوب میشد.
7-رولزرویس داون
قدرت: 571 اسب بخار
رولزرویس داون بهمنظور جایگزینی با مدل روباز قبلی رولزرویس یعنی فانتوم دراپهد ساخته شد و در نمایشگاه فرانکفورت 2015 رونمایی شد. داون اما برخلاف فانتوم دراپهد، بر اساس گوست ساخته شده بود و از همان پیشرانهٔ 6.6 لیتری V12 توئین توربو استفاده میکرد. بااینحال، این موتور در اینجا یک اسب بخار قدرت و 50 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به گوست تولید میکرد. داون اما 200 کیلوگرم سنگینتر بود و به همین دلیل، با وجود گشتاور بیشتر، در شتاب صفرتاصد یکدهم ثانیه از گوست کندتر عمل میکرد.
6-رولزرویس فانتوم VIII، گوست II، کولینان
قدرت: 571 اسب بخار
محصولات جدیدتر رولزرویس که هماکنون در حال تولید هستند، از مدل ارزانتر گوست گرفته تا شاسیبلند کولینان همگی از یک پیشرانه استفاده میکنند. این یک موتور 6.75 لیتری V12 توئین توربو است که بر اساس همان موتور N74 بامو ساخته شده است. این موتور در تمام محصولات مذکور 571 اسب بخار قدرت تولید میکند اما گشتاور آن متفاوت است. مدلهای چهارچرخ محرک گوست و کولینان 850 نیوتن متر گشتاور دارند درحالیکه این رقم برای فانتوم 900 نیوتن متر است. هر سه مدل اما در کمتر از پنج ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسند.
5-رولزرویس اسپکتر
قدرت: 585 اسب بخار
اسپکتر اولین خودروی الکتریکی رولزرویس محسوب میشود اما بر اساس همان پلتفرم فانتوم و کولینان ساخته شده است. قوای محرکهٔ دو موتورهٔ این خودرو 585 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور تولید میکند زیرا رولزرویس قصد ندارد حتی در دوران الکتریکی هم اسب بخار فوقالعادهای را ارائه کند؛ بنابراین، قطعاً اسپکتر بهاندازهٔ لوسید ایر سریع نخواهد بود اما با وجود وزن وحشتناک نزدیک سه تن، ظرف 4.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که رقم قابلتوجهی است. این خودرو با هر بار شارژ کامل باطری، حدود 420 کیلومتر را طی میکند.
4-رولزرویس کولینان بلک بج، گوست II بلک بج
قدرت: 600 اسب بخار
در محصولات رولزرویس، بلک بج به معنای نسخههای پرفورمنس بالا است. در این مدلها علاوه بر افزایش قدرت، تزئینات بیرونی خودرو مثل مجسمهٔ روح خلسه نیز به رنگ مشکی درمیآیند. در حال حاضر نسخهٔ بلک بج برای مدلهای گوست و کولینان ارائه میشود. این نسخهها از همان پیشرانهٔ 6.75 لیتری V12 توئین توربو استفاده میکنند اما خروجی آن به 600 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور افزایش یافته است. این نیرو باعث میشود شتاب صفرتاصد گوست و کولینان بلک بج حداقل 0.4 ثانیه سریعتر شود.
3-رولزرویس داون بلک بج
قدرت: 601 اسب بخار
رولزرویس برای داون هم نسخهٔ بلک بج را در سال 2017 ارائه کرده بود. در سینهٔ این نسخه نیز همان موتور 6.6 لیتری V12 توئین توربوی بامو قرار داشت اما به لطف بهروزرسانی ECU، خروجی این موتور به 601 اسب بخار قدرت و 840 نیوتن متر گشتاور رسید که افزایشی 30 اسب بخاری و 20 نیوتن متری را نسبت به نسخۀ معمولی نشان میداد. البته این افزایش نیرو تأثیر چندانی در شتاب داون بلک بج نداشت زیرا این نسخه ظرف 4.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید که تنها 0.1 ثانیه از نسخهٔ معمولی سریعتر بود.
2-رولزرویس گوست I بلک بج
قدرت: 612 اسب بخار
هرچند نسل اول گوست در سال 2014 فیسلیفت شد اما افزایش قدرتی را تجربه نکرد تا اینکه در نمایشگاه ژنو 2016، رولزرویس نسخهٔ بلک بج آن را معرفی کرد. این همراه با کوپهٔ ریث، اولین مدلهای بلک بج رولزرویس بودند. در این نسخه، خروجی موتور 6.6 لیتری V12 توئین توربو به 612 اسب بخار قدرت و 840 نیوتن متر گشتاور رسید تا گوست بلک بج بتواند خود را ظرف 4.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند.
1-رولزرویس ریث
قدرت: 632 اسب بخار
ریث در نمایشگاه ژنو 2013 برای جایگزینی با فانتوم کوپه معرفی شد. این خودرو هم مثل همتای روباز خود یعنی داون، بر اساس گوست ساخته شده بود و از همان موتور 6.6 لیتری V12 توئین توربو استفاده میکرد. بااینحال، این موتور در اینجا 632 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور را به چرخهای عقب تحویل میداد تا قویترین محصول تاریخ رولزرویس خلق شود. در نمایشگاه ژنو 2016، رولزرویس در کنار گوست بلک بج، ریث بلک بج را هم معرفی کرد اما قدرت این نسخه نسبت به ریث معمولی افزایشی نداشت و صرفاً گشتاور آن به 870 نیوتن متر افزایش یافته بود. ریث آخرین محصول رولزرویس با پلتفرم بامو محسوب میشد و تولید آن در سال 2023 خاتمه یافت.