توربو ژنراتور رولزرویس برای افزایش برد هواپیماهای عمودپرواز
هواپیماهای عمودپرواز میتوانند نقش فوقالعادهای به عنوان تاکسیهای هوایی کوتاه برد داشته باشند اما این وسایل نقلیه به درد کارهای بیشتری هم میخورند. برای مثال اگر شعاع حرکتی این هواپیماها اندکی بیشتر باشد میتوانند سفرهای بیشتری را با سرعت و راحتی زیاد انجام دهند. چندین کمپانی هماکنون در حال برنامهریزی برای تولید هواپیماهای عمودپرواز الکتریکی و هیبریدی با آلایندگی پایین هستند و رولزرویس نیز اقدام به تولید توربو ژنراتور خاصی کرده است. این توربو ژنراتور به عنوان یک واحد افزایش دهنده شعاع حرکتی چنین هواپیماهایی عمل میکند و ابعاد جمعوجوری دارد.
بخش اعظم مزیتهای مربوط به هواپیماهای عمودپرواز الکتریکی با این توربو ژنراتور جدید باقی خواهد ماند. در واقع همچنان با یک وسیله نقلیه تمام الکتریکی روبرو خواهیم بود که باتریهای بزرگی را حمل میکند بنابراین میتواند همچنان پرواز و فرود آرام و ساکتی را انجام دهد و مأموریتهای کوتاه نیز بهصورت پاک و بدون آلایندگی انجام شود و نیازی به استفاده از ژنراتور نباشد. در واقع این هواپیماها حتی با پروازهای طولانیتر نیز آلایندگی بسیار کمتری نسبت به هواپیماها یا بالگردهای درونسوز خواهند داشت.
رولزرویس به دنبال استفاده از این توربو ژنراتور در هواپیماهای متنوعی بوده و قدرت آن را بین 500 تا 1200 کیلووات (670 تا 1610 اسب بخار) اعلام کرده است. این کمپانی در حال توسعه سیستمهای توزیع قدرت خاص خود بوده و بهطور مثال قدرت این ژنراتورها میتواند برای شارژ باتری یا نیرو بخشیدن مستقیم به پیشرانههای الکتریکی بکار برود؛ بنابراین توربو ژنراتور جدید رولزرویس نه تنها میتواند شعاع حرکتی را افزایش دهد بلکه میتواند حداکثر قدرت کل مجموعه را نیز بهبود بخشد و این امر در صورت نیاز منجر به تأمین قدرت آنی به منظور حمل محمولههای سنگین خواهد شد.
رولزرویس به عنوان بازیگری تثبیت شده در صنعت هوانوردی میخواهد تأییدیه این ژنراتورها را از مقامات صنعت بگیرد؛ اما درباره چه میزان شعاع حرکتی بیشتری صحبت میکنیم؟ این امر بستگی به ابعاد باک سوخت دارد اما برای مقایسه میتوانیم از هواپیمای جابی S4 تمام الکتریک نام ببریم که قول ارائه یکی از بیشترین بردها بین هواپیماهای عمودپرواز الکتریکی را با رقم 240 کیلومتر داده است؛ اما کانسپت های هیبریدی همچون زوری 2.0 قول برد 700 کیلومتری را دادهاند و شرکت اودیس میگوید هواپیمای نهنفرهاش میتواند برد 1600 کیلومتری داشته باشد.
رولزرویس در سال 2018 هواپیمای عمودپرواز هیبریدی/الکتریکی خودش را معرفی کرد و قول شعاع حرکتی حدود 805 کیلومتر را دارد هرچند این کانسپت فعلاً راهی به خط تولید نیافته است. رولزرویس شاید بیشتر به خاطر خودروهای فوق لوکس خود شناخته شده باشد اما وزنه سنگینی در صنعت هوانوردی به شمار میرود زیرا دومین سازنده بزرگ پیشرانه هواپیما در دنیاست. قطعاً این شرکت تنها نظارهگر الکتریکی شدن صنعت هوانوردی نخواهد بود و قبلاً قوای محرکه الکتریکی را برای ایرباس و برخی پروژههای عمودپرواز تهیه کرده است. هواپیمای تمام الکتریکی Spirit of Innovation این شرکت رکورد سریعترین هواپیمای الکتریکی دنیا را در اختیار دارد.