رانندگی با رولزرویس کولینان بلک بج، مخوف‌تر، قوی‌تر، سریع‌تر

جمعه 1 مهر 1401 - 13:30
مطالعه 9 دقیقه
2020-rolls-royce-cullinan-1
با توجه به تاریخ 115 سالهٔ رولزرویس، شاید فکر کنید این شرکت از تغییرات مصون خواهد بود. از بسیاری جهات این تفکر درست است و این برند برای دهه‌ها...
تبلیغات

با توجه به تاریخ 115 سالهٔ رولزرویس، شاید فکر کنید این شرکت از تغییرات مصون خواهد بود. از بسیاری جهات این تفکر درست است و این برند برای دهه‌ها بدون رقیب به‌عنوان نقطهٔ اوج خودروهای لوکس به پیش رفته است؛ اما حتی رولزرویس با تاریخ صدساله هم می‌داند که انعطاف‌پذیری باعث موفقیت می‌شود و مدل‌های مشکی نشان به همین دلیل ساخته شدند. نسخهٔ مشکی نشان از مدل‌های داون، ریث و گوست، به خریداران جوان رو به رشد رولزرویس امکان انتخاب بیشتری دادند. جوانان میلیونر می‌خواهند در کنار انحصار رولزرویس، ظاهر مخوف‌تر و قدرت بیشتری داشته باشند و این دقیقاً همان چیزی است که با خرید یک نسخهٔ مشکی نشان به دست می‌آورند.

اما چند وقتی است که عضو جدیدی به این خانواده اضافه شده است. این خودرو کولینان مشکی نشان است که ازهرجهت فوق‌العاده شیک به نظر می‌رسد. این ماشین بدون شک یکی از مجلل‌ترین شاسی‌بلندهای حال حاضر بازار محسوب می‌شود اما نکتهٔ مهم‌تر اینکه هرچند کولینان مشکی نشان همان سطح کیفیت و انحصاری که از یک رولزرویس انتظار می‌رود را حفظ کرده و حالا کمی هم زیباتر شده اما این خودرو یکی از معدود ساخته‌های برند فوق لوکس بریتانیایی است که در صندلی راننده هم به همان اندازهٔ صندلی‌های عقب هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است.

در نگاه اول شاید متوجه تغییرات ظاهری کولینان مشکی نشان نشوید زیرا آن‌ها خیلی قابل‌توجه نیستند اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان متوجه قطعات تزئینی بدنه، جلوپنجره و مجسمه روح خلسه شد که همگی مشکی‌رنگ شده‌اند. این قطعات با یک روکش کرومی مشکی براق شیمیایی پوشیده شده‌اند. به گفتۀ رولزرویس، فرایند ساخت این قطعات مشکی‌رنگ دشوار و پرزحمت است اما برای جلوگیری از خراشیدگی در طولانی‌مدت این کار ضروری است. البته از شرکتی که همیشه خاص‌ترین خودروها را ساخته کمتر از این هم انتظار نمی‌رود.

رینگ‌ها نیز از این تریم منحصربه‌فرد بهره می‌برند. این رینگ‌های 22 اینچی از پنج قسمت C شکل کوچک تشکیل شده‌اند و برای اولین بار در پشت آن‌ها کالیپرهای ترمز رنگی قرار می‌گیرد. البته این کالیپرها فقط با رنگ قرمز ارائه می‌شوند. به‌طورکلی، تغییرات بیرونی نسخهٔ مشکی نشان یک پیشرفت ظریف و شیک و برای خودرویی است که به‌خودی‌خود بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد.

در داخل نیز تقریباً همین‌طور است و شاهد ارتقاءهای کوچکی نسبت به کولینان معمولی هستیم. در اینجا تریم فیبر کربنی که به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود، بخش عمده‌ای از داشبورد و کنسول مرکزی را پوشش داده و نمایی سه‌بعدی ایجاد کرده است. در همین حال، تودوزی چرمی جدید قرمزرنگ در کنار تریم‌های مشکی سنتی، استثنایی به نظر می‌رسد. علاوه بر این، ویژگی مشهور ساخته‌های رولزرویس یعنی سقف ستاره‌ای هم در نسخهٔ مشکی نشان بهتر شده است. این سیستم که از 1344 کابل فیبر نوری مجزا تشکیل شده نه‌تنها کاملاً قابل تنظیم است بلکه با ویژگی جدیدی بنام «شوتینگ استار» هم همراه شده است. این ویژگی که با فشردن یک دکمه فعال می‌شود، نورهای متحرکی را در آسمان مصنوعی سقف خودرو به جریان درمی‌آورد.

زیر کاپوت کولینان مشکی نشان همان نیروگاه 6.75 لیتری V12 توئین توربوی نسخهٔ پایه قرار گرفته است اما درحالی‌که این موتور قبلاً 570 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد، حالا خروجی آن به 600 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور رسیده است. این افزایش از طریق باز تنظیم ECU حاصل شده است. رولزرویس زحمت اعلام شتاب صفرتاصد نسخهٔ مشکی نشان را به خود نداده است زیرا این عدد در چنین خودرویی چندان مهم نیست اما آزمایش‌های مستقل شتابی زیر 5 ثانیه را ثبت کرده‌اند. همچنین این نسخه از پشت فرمان به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر از برادر 570 اسب بخاری خود احساس می‌شود.

در حالت رانندگی اسپرت که رولزرویس آن را Low می‌نامد، ری‌مپ دریچه گاز و بهبود پدال گاز به رها کردن تمام نیروی عظیم موتور V12 کمک می‌کند آن‌هم به شیوه‌ای که در کولینان پایه دیده نمی‌شود. در خط مستقیم، اشتیاق این پنت هاوس 2750 کیلوگرمی برای افزایش سرعت حیرت‌انگیز است. همچنین به لطف دیسک‌های ترمز جدید و کاهش بازهٔ حرکتی پدال ترمز، خودرو به همان خوبی هم متوقف می‌شود. یکی از بهترین ویژگی‌های این ماشین اما صدای جذاب اگزوز است که شنیدن آن در یک رولزرویس بسیار جالب خواهد بود.

الگوی تعویض دندهٔ تهاجمی‌تر گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ساخت ZF از قدرت بیشتر موتور V12 به‌خوبی استفاده می‌کند. البته این گیربکس مثل کولینان پایه، همچنان دنده‌ها را کاملاً بدون درز و وقفه تعویض می‌کند اما حالا دور موتور را بالاتر می‌برد و به لطف ضریب دنده‌های کوتاه‌تر، گشتاور بیشتری را تحویل می‌دهد. بااین‌حال، رولزرویس به ارائهٔ پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان حتی فکر هم نمی‌کند زیرا به‌هرحال این هنوز یک کولینان است.

این خودرو همچنین به ارائهٔ رانندگی اسپرت و هیجان‌انگیز هم علاقه‌ای ندارد اما بااین‌حال، سیستم تعلیق بادی سفت‌تر خودرو بازخورد بهتر و واکنش‌پذیری بیشتری پیدا کرده و فرمان سنگین‌تر و سریع‌تر نیز توانایی پیچیدن خودرو را بهبود بخشیده است. البته هنوز هم حرکات بدنهٔ کولینان زیاد است اما حالا کمی مطمئن‌تر و قابل‌پیش‌بینی‌تر عمل می‌کند. بااین‌حال، حتی فکر اینکه ارتقاء پرفورمنس باعث کاهش راحتی سواری کولینان شده باشد هم به ذهنتان خطور نکند زیرا نسخهٔ مشکی نشان حتی با وجود این ارتقاءها، هنوز هم یکی از ساکت‌ترین، نرم‌ترین و راحت‌ترین خودروهای روی کره زمین است و فقط حالا پشت فرمان کمی بیشتر سرگرم خواهید شد.

برای این افزایش جزئی هیجان رانندگی کولینان اما باید مبلغ گزافی پرداخت کرد زیرا قیمت نسخهٔ مشکی نشان از 382 هزار دلار آغاز می‌شود و نمونهٔ آزمایشی ما بیش از 440 هزار دلار قیمت دارد. این مبلغ خیلی زیادی است اما برای خریداران کولینان، هزینهٔ اضافی نسخهٔ مشکی نشان اهمیتی نخواهد داشت زیرا مثل این است که برای ما، قیمت یک ساندویچ چند دلاری، 50 سنت افزایش پیدا کند. همچنین، بهبودهایی که نسخهٔ مشکی نشان نسبت به کولینان استاندارد تجربه کرده آن‌قدر ارزش دارد که گزاف‌ترین قیمت‌ها را هم توجیه می‌کند. کولینان مشکی نشان زیباتر، شیک‌تر و قطعاً سریع‌تر است اما همچنان همان سطح راحتی که از یک رولزرویس انتظار می‌رود را حفظ کرده است. این نسخه آن‌قدر خوب است که با خود میگوییم چرا کسی با علم به وجود نسخهٔ مشکی نشان باید سراغ کولیان پایه برود.

کپی لینک

مشخصات فنی

Rolls Royce Cullinan Black Badge

پیشرانه

6.7 لیتری V12 توئین توربو

قدرت

600 اسب بخار

گشتاور

900 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

5.9 ثانیه

مصرف سوخت

16.8 لیتر ترکیبی

وزن

2753 کیلوگرم

ظرفیت سرنشین

5 نفر

قیمت پایه

382 هزار دلار

قیمت تست‌شده

440 هزار دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.