رولزرویس اسپکتر نیمی از تستهای خود را به پایان رسانده است
رولزرویس اخیرا 50 درصد تستهای خود را برای آمادهسازی کوپه برقی «اسپکتر» با موفقیت به پایان رساند و حالا این کوپه بزرگجثه را در جنوب فرانسه وارسی میکند.
این شرکت انگلیسی تصمیم گرفته تا اسپکتر را در منطقه «ریویِرا» (Riviera) وارسی کند و دلایل خوبی نیز برای این کار دارد؛ نخست اینکه این یک مرکز تست خودرو به نام «میراماس» در این منطقه وجود دارد که به تونل باد و پیست تست فرمانپذیری خودرو مجهز شده است؛ بنابراین رولزرویس بهراحتی میتواند کوپه خود را در شرایط مختلف بررسی کند. دوم، ریویرا یک منطقه مرفه محسوب میشود که بسیاری از ثروتمندان آن علاقه زیادی به خودروهای رولزرویس نشان میدهند؛ بنابراین آنها عملا خودروی خود را در جایی تست میکند که در آینده قرار است در آن حضور داشته باشد!
این شرکت در بیانیه رسمی خود اینگونه توضیح میدهد:
این سوپرکوپه برقی نخستین خودروی تماما لوکس برقی مجهز به تایرهای تورینگ کانتیننتال خواهد بود. منطقه ریویرا و جادههای آن یکی از بهترین مناطق برای تقابل میان تایر و سطح جاده به شمار میرود، شرایطی که بسیاری از مشتریان رولزرویس با آن سروکار دارند. از جادههای کنار دریای آن گرفته تا اتوبانهای شلوغش... .
قرار است اسپکتر 2.5 میلیون کیلومتر مسیر را طی کند تا به پایان تستهای خود نزدیک شود؛ چراکه این خودرو نخستین خودروی برقی و پیچیدهترین محصول رولزرویس تا به امروز خواهد بود بنابراین این شرکت میخواهد از عملکرد صحیح و بدون نقص آن اطمینان حاصل کند. معماری هوشمندانه اسپکتر شامل بیش از 141 هزار واحد ارتباطی فرستنده و دریافتکننده میشود که حدود 3 برابر تعداد واحدهای موجود در خودروهای امروزی این خودروساز است.
همین مسئله باعث میشود تا فشار کمتری روی واحد پردازشی مرکزی باشد و دادههای بهصورت پیشرفتهتری از خودرو دریافت شوند. نتیجه این تغییرات، سرعت بیشتری واکنش خودرو در جاده و راندمانی راحتتر خواهد بود؛ البته این عملکرد سریعتر به مهندسان اجازه داده از یک سیستم فنربندی جدید برای اسپکتر استفاده کنند. این سیستم پس از ماهها تست و وارسی برای استفاده در اسپکتر مورد تایید قرار گرفت و درطول برنامه تست ریویرا نیز بررسی شده و بهبود خواهد یافت.
اسپکتر به لطف بهرهوری از سیستم پردازشی سریعتر میتواند با استفاده از سیستم رهیاب ماهوارهای، دادههای سطح جاده را سریعتر بخواند و از پیچهای پیش رو مطلع شود. این کوپه برقی با استفاده از این اطلاعات، بهصورت خودکار عمکلرد میلهای ضدلغزش را تنظیم کرده و در بخشهای مستقیم مسیر آنها را بهصورت مجزا کنترل خواهد کرد؛ همه اینها به معنای فشار کمتر خودرو حین گذر از بخشهای ناهماهنگ جاده است. با رسیدن اسپکتر به یک پیچ، میلهای ضدلغزش دوباره با یکدیگر جفت میشوند، میراگرها (دمپرها) سفت شده و سیستم فرمانپذیری چهار چرخ نیز فعال میشود تا عبور از پیچ از همیشه راحتتر باشد.
ویژگیهای یادشده در عملکرد این خودرو تاثیر بهسزایی خواهند داشت اما اسپکتر برای ارائه یک سواری نرم و آرام صرفا به تجهیزات الکترونیکی جدید متکی نخواهد بود؛ این کوپه بخاطر بهرهوری از معماری آلومینیومی و بخشهای بهبودیافته فولادی پلتفرم خود، سفتوسختترین محصول رولزرویس خواهد بود. سازنده باتری این خودرو را با قاب اصلی بدنه یکپارچه خواهد کرد تا به استحکام بدنه بیافزاید.
دیگر بخشهای آلومینیومی بدنه که نسبتبه سایر محصولات این شرکت از همیشه بزرگتر هستند، به افزایش استحکام بدنه کمک خواهند کرد؛ برای نمونه میتوان به صفحه کناری بدنه اشاره کرد که از ستون A تا چراغهای پشتی کشیده شده و حدود 4 متر طول دارد! درهای این خودرو نیز بهصورت مجزا از ستون بدنه ساخته شدهاند و طولشان به 1.5 متر میرسد که در میان خودروهای این برند، طولانیترین به شمار میرود.
تستهای رولزرویس در مجموعه میراماس نشان داده که اسپکتر از آنچه که سازنده تصورش را میکرده است، بهتر خواهد بود. مهندسان رولزرویس با توجه به طراحی بدنه این خودرو گمان میکردند ضریب درگ برابر 0.26 باشد اما پس از تستهای آیرودینامیک این خودرو در تونل باد مشخص شد که اسپکتر از ضریب درگ 0.25 سود میبرد.
انتظار میرود اسپکتر حدود 625 هزار کیلومتر از 2.5 میلیون کیلومتر تست خود را در فرانسه بگذارند. این خودرو پیش از ورود به بازار و تحویل به نخستین مشتریان هنوز باید 621 هزار کیلومتر تست دیگر را نیز کامل کند تا سازندگان از عملکرد بینقص آن اطمینان حاصل کنند. رولزرویس میخواهد اسپکتر را تا چهارک چهارم 2023 روانه بازار کند. نظر شما درباره این کوپه بزرگ چیست؟ آیا اسپکتر میتواند به استاندارد کلاس خود تبدیل شود؟!