سایپا

مینیاتور (تیبا)

به گزارش ستاد خبری گروه خودروسازی سایپا طراحی خودروی دارای پلتفرم کاملا مستقل ایرانی S81 توسط شرکت سایپا در راستای ارتقاء صنعت خودروسازی و به منظور بومی سازی و ارتقاء سطح دستیابی به دانش فنی طراحی با برند سایپا در این شرکت به حالت اجرایی درآمده است.
miniator-up
ظرفیت موتور خودرو کاملا” ایرانی ساخت سایپا cc 1500 و مصرف سوخت آن راحدود ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است . موتور انژکتوری این خودرو با توجه به آلایندگی و مصرف سوخت اندک استاندارد یورو ۳ را دارا می باشد و قادر است استاندارد یورو ۴ را نیز دریافت نماید .

دیگر امکانات و تجهیزات مناسب این خودرو با ظرفیت حمل ۵ سرنشین و امکانات و تجهیزات مناسب ، دارای صندوق عقب بزرگ و تسمه های فولادی داخل دربها جهت حفاظت بیشتر سرنشینان است که امکان راحتی و ایمنی را برای سفر و گردشگری خانواده های ایرانی فراهم می کند . خودروی ساخت سایپا پنج دنده بوده و موتور آن دارای ۸۰ اسب بخار قدرت می باشد و سرعت آن حداکثر ۲۰۰ کیلومتر در ساعت ومجهز به ترمز دیسکی چرخ جلو با سیستم خنک کننده است .

کولر ، فرمان هیدرولیک ، شیشه بالابر برقی دربهای جلو و عقب ، قفل مرکزی ، سپر رنگ بدنه و صندلی قابل تنظیم در ارتفاع را از دیگر تجهیزات این خودرو می توان عنوان کرد و گفت خودروی ساخت سایپا در صورت تقاضا در بازار به ایربگ ( کیسه ایمنی هوا ) و ترمزضد قفل ( ای .بی .اس ) و گیربکس اتوماتیک مجهز خواهد شد. با تولید این خودروی جدید در رنگها ، مدلها و با تجهیزات مختلف هموطنان گزینه های بیشتری برای انتخاب یک خودرو با کیفیت بالا ترو مجهزتر خواهند داشت .

قرار بود این خودرو با قیمتی زیر ۱۰ میلیون تومان به بازار عرضه شود. اما قیمت نهایی آن ۱۱ میلیون و هفتصد هزار تومان آنهم برای مدل پایه اعلام شد. پیش فروش خودروی کاملا ایرانی مینیاتور از بهمن ماه سال جاری شروع و این خودرو در نیمه نخست سال آینده به بازار عرضه می‌شود. این خودرو در کارخانه سایپای کاشان و با ظرفیت سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه، تولید خواهد شد.
در نظر است که در این مرحله حدود ۱۰ هزار دستگاه از این خودرو را پیش فروش کرده و تا نیمه دوم سال ۸۸ تحویل متقاضیان دهیم.به گزارش خبر خودرو، مدیر فروش و بازاریابی سایپا اعلام کرد: مرحله نخست پیش فروش خودروی مینیاتور ۲۲ بهمن ماه آغاز می شود. در نظر است که در این مرحله حدود ۱۰ هزار دستگاه از این خودرو را پیش فروش کرده و تا نیمه دوم سال ۸۸ تحویل متقاضیان دهیم.

وی با بیان اینکه تیراژتولید این خودرو بیش از تعدادی است که پیش فروش می شود خاطر نشان کرد : همزمان با پیش فروش مینیاتور ، تعدادی را نیز به صورت فروش فوری عرضه خواهیم کرد و قطعاً قیمت آن زیر ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.وی در ادامه با اظهار اینکه خودروی مینیاتور هم به لحاظ ظاهر و مشخصات فنی و هم به جهت قیمت ، خودروی بسیار مناسبی می باشد ، در خصوص بازار این خودرو تصریح کرد: هم اکنون برای تیراژ بالای این خودرو در حال برنامه ریزی هستیم اما در سال آینده این میزان تیراژ تولید را نخواهیم داشت ولی از سالهای بعد به تدریج تیراژ تولید آن را افزایش خواهیم داد.

مدیر فروش و بازاریابی سایپا همچنین با مثبت خواندن بازار صادراتی این خودرو اظهار داشت : هدف اصلی از عرضه مینیاتور ، کسب بازار صادراتی است و به دلیل اینکه این محصول ، کاملاً تولید داخل است ، برنامه صادرات آن نیز در دست خود ما می باشد .فرزاد نشان در ادامه به قیمت این خودرو اشاره کرد و گفت: با توجه به ویژگی های این خودرو ، می توان آن را با قیمت بالاتری نیز به فروش رساند ولی به دلیل اینکه این کار در سایپا به عنوان حرکتی ملی می باشد ، قیمت آن زیر ۱۰ میلیون خواهد بود تا مبنای خوبی برای تولید خودروهای بعدی باشد.وی در خاتمه در خصوص وضعیت تولید پراید با ورود مینیاتور اظهار داشت : با توجه به تیراژ محدود مینیاتور ، پراید همچنان بازار و مشتریان خاص خود را خواهد داشت و این خودرو جایگزین محصول دیگری نمی شود بلکه مکمل محصولات دیگر سایپا می باشد.

miniator

مشخصات فنی (مینیاتور) سایپا:

امکانات استاندارد مینیاتور:
سیستم قفل مرکزی
سیستم تهویه مطبوع (Air Condition)
سیستم ضد سرقت (Immobilizer)
CD player
شیشه برقی جلو و عقب

مشخصات عمومی مینیاتور:
نوع بدنه:    سدان
ظرفیت سرنشین:   ۴ نفر
تعداد درب ها:     ۴ درب

مشخصات موتور مینیاتور (تیبا):
نوع:     SI MPFI
تعداد سیلندر:    ۴ سیلندر خطی
قطر سیلندر:   ۷۵.۵ میلی متر
کورس پیستون:   ۸۳.۶ میلی متر
حجم موتور:  ۱۵۰۰ سی سی
حداکثر قدرت:    ۷۸ hp-5500 rpm
حداکثر گشتاور:  ۱۲۶ نیوتن متر، ۴۰۰۰rpm
تعداد سوپاپ:     ۸ سوپاپ
آلاینده خروجی:    Euro 3

سیستم سوخت رسانی:
نوع:   انژکتوری
سوخت:  بنزین
پمپ سوخت رسان:  الکتریکی
ظرفیت باک:  ۴۱ لیتر

گریبکس:
نوع:    دستی

سیستم تعلیق جلو مینیاتور:
نوع:    مک فرسون
نوع فنر:   لول
جذب کننده شک:   گازی (کم فشار)
سیستم تعلیق عقب:
نوع:    اکسل پیچشی
نوع فنر:   لول
چذب کننده شک:   گازی (پر فشار)

سیستم فرمان:
نوع:    هیدرولیکی
کمترین شعاع گردش:   ۵.۲۵ متر

رینگ و لاستیک:
نوع تایر:  رادیال
سایز تایر:   ۱۷۵/۷۰ R13 82H
سایز رینگ:   ۱۳*۵J, Offset=40

اوزان:
وزن بدون سرنشین:    ۱۰۱۳ کیلوگرم
وزن با سرنشین و باک پر:   ۱۳۴۷ کیلوگرم

ابعاد مینیاتور:
طول:  ۴۱۰۵ میلی متر
عرض:   ۱۶۳۵ میلی متر
ارتفاع:   ۱۴۸۴ میلی متر
حداقل فاصله تا زمین:   ۱۶۰ میلی متر

قیمت پایه: ۱۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان

miniator-back

* این مطلب به طور اختصاصی برای سایت پدال نوشته شده و نقل و کپی از آن تنها با ذکر نام و آدرس سایت “پدال” مجاز می باشد.

جواد عقیلی

مهندسی پتروشیمی خوندم اما عاشق دنیای خودرو هستم. موسس و سردبیر پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۸۵ دیدگاه‌ها

  1. اشکان

    ۲۵ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (467 ديدگاه)

    با سلام
    اولین چیزی که با سوار شدن تیبا متوجه میشی سیستم تعلیق فوق العاده نرمشه

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
    1. فواد

      ۲۳ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (16 ديدگاه)

      کجاش نرمه مثل سنگ سفته.وانت نیسان از این نرم تره.برین بابا با این ماشیناتون باز ۱۰۰ رحمت به پراید .تیبا اشغاله اصلا نخرید باز از من گفتن بود.

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. sarlak

        ۳ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (7 ديدگاه)

        این یارو فوادو ببین ……… هه
        بیخود نیست مملکت به این روز افتاده چون هر ننه قمری بدون اطلاع و آگاهی درباره هر چیزی نظر می ده

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. فواد

          ۷ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (16 ديدگاه)

          عزیز من هر ننه قمر نیستم و از بچگی عشق ماشین بودم و هستم و از اون موقع در حال جمع اوری اطلاعات در مورد انواع ماشین مختلف هستم. من تمام ماشین هارو اندازه جونم یا حتی بیشتر دوست دارم اون ماشین میخواد مزخرف ترین باشه یا پیشرفته ترین باشه به من فرقی نداره حتی از تیبا که متنفرم بازم تو دلم یه جورایی دوسش دارم اما این فقط یه نظر بود.سرلک جان مملکتم به خاطر ادمایی مثل شما به این روز افتاده با ۲۰ میلیون سوار ماشینی میشین که کادیلاک یا مرسدس ۳۰ – ۴۰ سال پیش ازشون الالنم سرتره بدش از اونم بیخودی تعریف زیادی میکنین.این نظر منم بدون اطلاع و اگاهی نیست قبلا تجربشو کردم.

          موافقم ۰
          مخالفم ۱
        2. فواد

          ۸ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (16 ديدگاه)

          تو برو تیباتو سوار شو باهاش حال کن. تو تا حالا کادیلاک سوار شدی در موردش نظر میدی ؟

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        3. فواد

          ۲۴ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (16 ديدگاه)

          والا من نمیدونم از چی تیبا خوشتون میاد چیزی که من دیدم این بود : بعد ۱۰۰۰۰ تا کارکرد موتورش ایراد در اورد و در جلو سمت راست خراب شدو دیگه از بیرون باز نمیشد مثلا صفر بود داشبوردش اینا هم که کته کلفتو بد شکل بود فنراشم که انقد بلنده که اگه بخوای باهاش سرعت دور بزنی چپ میشی .
          ایا اینه ماشین ایده ال شما؟

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    2. سعید

      ۲ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1486 ديدگاه)

      تیبای ایرانی،زیبای ایرانی 😀

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. سناتور

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    حاجی مشخصه از لحاظ فنی هیچی بارت نیست . من تیبا ندارم و نمیتونم نظری درموردش بدم . تو هم که عزیز من مشخصه تابحال ازکنارشم ردنشدی خواهشا با نظرات بیموردت بقیه رو گمراه نکن چون دوستانی که میان اینجا میخوان اطلاعات درست ودرمون درموردش بگیرن که اگه قسمت باشه بخرن .
    خواهشا دوستانی که تجربه رانندگی با تیبارو دارند بیشتر نظرن

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  3. mohsen

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    تیبا ماشین نرم و خوبیه ، کم مصرف ، جادار با فضای مناسب برای سرنشین های عقب
    در رانندگی های طولانی مدت و پر ترافیک خسته کننده نیست و شتاب خوبی داره و تو سربالایی کم نمیاره
    سرو صدای موتور و نفوذ صدای محیط به داخل کابین قابل قبوله
    ترمزش خوبه
    تهویه هوا ، گرمایش و سرمایش خوبی داره
    هزینه نگهداری ، سرویس و تعمیرات آن کم هست
    از لحاظ ایمنی بدتر از ۲۰۶ و رانا و ۴۰۵ و ال۹۰ نیست و درب ماشین مثل ۲۰۶ با دست راحت خم نمیشه
    از لحاظ شکل ظاهری و طراحی بدنه ، به سلیقه افراد بستگی داره ولی انصافا بعض ۲۰۶ و ۴۰۵ هستش
    از لحاظ کیفیت داشبورد و سایر متعلقات دقیقا مانند سایر خودروهای داخلی

    از جمله آپشن های این خودرو که در سایت قید شده:
    شیشه های عقب برقی
    آینه های جانبی برقی
    رینگ آلمینیومی
    روکش صندلی فابریک
    دزدگیر ساده و یا تصویری
    سیستم صوتی و تصویری با تلویزیون دیجیتال و یا
    سیستم صوتی و تصویری DVB-T به همراه GPS

    قیمت تیبا با تمامی آپشن های فوق حدود ۲۶.۵ در میاد

    البته ناگفته نماند که تیبا بنز و بی ام و … و کیا و هیوندای و تویاتا نمیشه
    ولی براحتی میشه اونو با سایر تولیدات داخلی قیاس کرد که قضاوت و قیاس به عهده خودتون

    اما اونایی که از تیبا بد میگن
    • یا سوار تیبا نشدن
    • یا قبلا پیکان داشتن بعد فرروختتنو ۲۰۶ و ۴۰۵ گرفتنو فکر می کنن که این دیگه آخرشه
    • یا کارمند ایرانخودرو هستنو نگران آینده شغلیشون
    • و یا با دارو دسته دلواپسان سرو سری دارند
    • ویا می خوان با مخالفت با دیگران ابراز وجود کنند
    • شایدم جزو آغازاده ها هستنو به کمتر از بوگاتی و لاتبورگینی و ماستراتی رضایت نمیدن . . . هه هه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. امیر

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ایا میدو نین که چرا مردم به سراغ ماشین های ایرانی میروند دلیلش اینکه گمرکی ها به جای این که پول پلاک وچیز های دیگر رابگیرند پول های بیش از هد مجاز میگیرند میناتور تیبا چه سیقه اییه تیبایی که اربک هاش در رانندگی معمولی باز میشه اشغاله

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. امیر

      ۲۱ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      درست میگه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. شهریار

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باسلام خدمت دوستان
    قبل ازاینکه درموردتیباصحبت کنم ازکلیه نمایندگیهای اصفهان نارازی هستم.تیبا من مشکل امپربنزین داشت کلیه نمایندگیها گفتن برنامه تیبا نداریم وشناورتیبا عوض نمیکنیم ولی من دستم ازهمجاکوتاه بود خودم شناور بنزین باز کردم وشناورپراید خورندم(البته درجه شناور)ومونتازدربهاش خیلی بد هس ولی در مجموع ماشین خوبی هس ب شرطی نمایندگیها برنامه هاش داشته باشن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. رضا

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    خودروی نو که مرتب خراب می شود و نمایندگی هایی که خودرو را خراب تر تحویل می دهند؟!”
    خودرو تیبا اینجانب در مورخ ۱۰/۱۲/۹۳ به شماره پذیرش ۹۳۰۰۵۸۲۱ به نمایندگی سلجوقیان واقع در گلدشت نجف آباد اصفهان جهت تعویض سنسور میل بادامک پذیرش گردید که به علت تعویض ECU خودرو اینجانب با خودرو دیگر جهت پیدا کردن خطاهای خودرو ۱۸۰۰۰ کیلومتر کارکرد خودرو در صفحه کیلومتر به ۲۸۰۰۰ هزار کیلومتر تغییر یافت و مجموعه جعبه و ریموت کنترل کلید آن نیز از مدار خارج گردید که نمایندگی با گذاشتن دستگاه دیاگ بر روی خودرو و مشخص شدن اصل کارکرد آن یعنی ۱۸۰۰۰ کیلومتر جهت رفع مشکل درخواست صفحه کیلومتر برای اینجانب زدند و به من اطمینان دادند که با خروج از نمایندگی و حرکت خودرو، کیلومتر واقعی ثبت شده در ECU تغییری نخواهد کرد.
    اما در مراجعه بعدی جهت تعویض صفحه کیلومتر ECU خودرو هم عدد ۲۸۰۰۰ را به عنوان کارکرد نشان می داد از آنجا که نمایندگی متوجه شده بود این مشکل با تعویض صفحه کیلومتر رفع نخواهد شد صفحه کیلومتر را تعویض ننمود و هیچ اقدامی هم جهت اصلاح ایراد حاصله برای اینجانب انجام ندادند لذا اینجانب بلافاصله درخواست تامین دلیل و بررسی خودرو از سوی کارشناس رسمی دادگستری جهت بررسی ECU و عدم دستکاری پلمپ قطعات نمودم و نظریه کارشناس رسمی دادگستری جناب آقای سرهنگ پورجوهری را همراه با شرح واقعه برای سایپا فکس نمودم که پس از فکس یکی از مهندسین بخش گارانتی سایپا با اینجانب تماس گرفته و ضمن درخواست عدم پیگیری شکایت ، قول حل مشکل را دادند ، تا اینکه نهایتا در اردیبهشت ماه ۹۴ به نمایندگی مهدی اف واقع در سه راه صغیر اصفهان ارجاع داده شدم که نمایندگی اقدام به ثبت درخواست قطعات ECU ، ICU، صفحه کیلومتر و مجموعه جعبه ریموت و کلید به شماره درخواست ۹۴۰۰۰۱۶۳ را نمود که در صبح روز یکشنبه ۶/۲/۹۴ برای تعویض قطعات به نمایندگی مذکور مراجعه کردم اما در بعد از ظهر آن روز مسئول فنی نمایندگی اظهار داشت که قطعات را تعویض نموده لکن خودرو روشن نمی شود و قرار شد از مهندسین سایپا برای حل این مشکل کمک بگیرند لکن با گذشت سه روز نتوانستند خودرو را روشن کنند و اینجانب نیز در بعد از ظهر چهارشنبه از نمایندگی درخواست کردم که قطعات خودم را بر روی ماشین نصب نمایند اما پس از بستن قطعات خودم بر روی ماشین و اندکی حرکت با آن چراغ چک ماشین روشن شد و صفحه کیلومتر از کار افتاد و خودرو انواع اخطارهای دایمی غیر قابل پاک شدن از جمله ABS و … را نشان می داد که اصلا خودرو قبل ازباز کردن قطعات آن در نمایندگی مذکورنداشت ! لذا اینجانب با سفر به تهران و خرید قطعاتی که قرار بود نمایندگی برای اینجانب تعویض نماید با هزینه ای حدود ۱.۵ میلیون تومان و نصب قطعات در تعمیرگاه آزاد ، خودرو خود را تعمیر نمودم.
    حال جای سئوال است که اگر قطعات خودم را بر روی خودرو بسته بودند چرا باید خودرو انواع اخطارهایی را که قبلا نداشته بدهد!؟ و چطور نمایندگی قادر به انجام کارهای ساده ای مثل ست کردن و دادن کد ساده به یک سیستم کاملا نو نمی باشد ؟ کاری که در بیرون از نمایندگی در کمتر از نیم ساعت انجام شد اما در نمایندگی با وجود توقف چند روزه انجام نشد .!!!
    آیا مفهوم گارانتی و استفاده از خدمات کارت نارنجی در ایران این است که پس از دوماه درگیری ذهنی و ناراحتی و چندین روز مرخصی و سفر به تهران و هزینه ای حدود ۲ میلیون تومان جهت خرید قطعات و شکایت و سفر و… خودرو را خود تعمیر نمایم ؟!!
    آیا نتیجه استفاده از تولیدات داخلی و کمک به صنعت داخلی این است؟!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. solat

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (143 ديدگاه)

      ای تف به تولیدات داخلی

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. حسین

        ۱۱ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (4 ديدگاه)

        تولیداتمون به خاطر سودجویی مدیرا و انحصاری بودنشون به این روز افتاده!
        و گرنه اگه به تولید داخل واقعا بها داده شه و بحث رقابت با تولید خارج مطرح باشه، مطمئن باش ایرانی جماعت کم نمیاره.
        ۸۰ ایرانی هایی که به خارج از کشور رفتن چه از نظر علمی و چه از نظر مالی جزء سرشناسها هستن، به خاطر اینکه به اونها بها داده شده و در جو رقابت قرار گرفتن و گل کاشتن.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  7. امیر

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من هم سال۹۵ یه تیبا از نمایندگی تبریز درآوردم و از همون تاریخ به بعد با مشکلات زیر روبرو شدم:
    ۱.وقت تحول گرفتن خودرو درب فیوزها کج بود و هی میوفاتد زمین که تو همون نمایندگی با پول عوض کردم
    ۲.به۵هزار نرسیده بود که صفحه کلاج و دیسکشو دادم نمایندگی مراغه عوض کردچون وقت بلند شدن از زمین لرزش داشت
    ۳.به ۱۰هزار نرسیده چون گیربکس زوزه داشت و موقع دنده عوض کردن تقه میخورد بردم گیربکس رو تعمیر کردن و دفر رو عوض کردن با این حال بازم درست نشد و به من گفتن تیباها همینجورین
    ۴.از سیستم تسمه تایم صدای زوزه میومد بردم فقط تسمه رو عوض کردن ولی درست نشد.بعد چند روز بردم تسمه تایم رو با غلطکهاش عوض کردن.
    ۵.بعد چند روز از پمپ بنزینش صدای زوزه میومد بردم عوضش کردن.رفتم بنزین زدم دیدم آمپرش بالا نیومد.بعد چند روز بردم دوباره عوضش کردن.جالبه روی قوطی نوشته مدین ایران روی پمپ نوشته مدین پی آر سی
    ۶.چند وقتی بود وقتی توی جاده با سرعت بالا ترمز میکردم فرمان و جلوی خودرو میلرزید.آخرای گارانتی بود که بردم نمایندگی گفتن دیسکهای جلو تاب داره اونارو هم بالنتاش عوض کردن.
    ۶.از روزی که ماشینو گرفتم چند بار مراجعه کردم که اکسل ماشن کجه ولی تو نمایندگی مراغه میگفتن به نظرت میاد تیباها همینطورین.لاستیکای عقب که کویر بودن از جلویی ها زود تموم شدن اونم به صورت یکطرفه. لاستیکای جلو هم که سوراخ سوراخ شدن و انداختم بیرومالانم که گارانتیش تموم شده مجبورم خودم ببرم اکسلشو بدم عوض کنن
    خلاصه بیشتراز ماشین پژوی۸۵ که داشتم تو این سه سال به خاطر ماشین صفرم رفتم تعمیر کار.اینو هم بگم خیلی از جاهاشو میدادم بیرون برام تعویض میکردن.هربارهم از سازمان مثلا بازرسی زنگ میزدن اعتراضم رو ثبت میردن ولی بیفایده بود.الانم ماشینم۵۲هزارتا کار کرده و پر از ایراده.دیگه نمیدونم چیکار کنم

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا