سایپا

تیبا: بررسی، مشخصات، مزایا و معایب

در قسمتی دیگر از سری مطالب بررسی خودروهای تولید داخل، امروز به سراغ یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار یعنی تیبا رفته‌ایم.

معرفی تیبا

سایپا تیبا

تیبا به‌عنوان نخستین خودروی به‌اصطلاح ملی سایپا در سال ۱۳۸۷ و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد درحالی‌که پروژهٔ ساخت آن حدود ۱۰ سال قبل با کد S81 آغاز شده بود. این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا با وجود تمامی ضعف‌هایش، به دلیل قیمت مناسب و توانایی‌هایی بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد و به‌سرعت توانست اصطلاحاً جای خود را در بازار خودروی کشور باز کند. این خودرو اولین محصول سایپا محسوب می‌شود که روی پلت‌فرم موسوم به X200 این شرکت ساخته شده و بعداً به‌عنوان پایه‌ای برای ساخت محصولات آیندهٔ سایپا مثل ساینا و کوییک مورداستفاده قرار گرفت.

طراحی بیرونی

طراحی تیبا توسط شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین صورت گرفته است اما بااین‌حال نمی‌توان انتظار بالایی از طراحی آن داشت چراکه از آغاز پروژهٔ تیبا و طراحی آن نزدیک به دو دهه گذشته است و به همین دلیل طراحی آن کاملاً قدیمی و کسل‌کننده به نظر می‌رسد؛ اما اگر به استایل تیبا با توجه به شرایط بیست سال پیش بنگریم می‌توان آن‌را قابل‌قبول دانست آن‌هم برای یک خودروی ارزان‌قیمت کوچک. درهرحال تیبا از لحاظ طراحی بیرونی حتی در برابر خودروهای ارزان‌قیمت چینی و هندی امروزی هم حرفی برای گفتن ندارد اما به‌طورکلی این سدان ساب‌کامپکت سایپا با چراغ‌های مثلثی جلو، جلوپنجرهٔ کوچک، سپرهای یکپارچه و خطوط منحنی جانبی، لااقل از طراحی هماهنگ و یکنواختی برخوردار است که یک سر و گردن بالاتر از خودرویی چون پراید ۱۳۲ قرار گرفته و با کمی اغماض و همین‌طور با توجه به کلاس و رنج قیمتی، می‌توان آن‌را قابل‌قبول دانست.

طراحی داخلی

طراحی داشبورد تیبا نیز همانند نمای بیرونی هم‌اکنون کاملاً قدیمی و از مُد افتاده به نظر می‌رسد که شاید هیچ جذابیتی نداشته باشد. همچنین داشبورد و ادوات داخلی آن تماماً از پلاستیک خشک ساخته شده که به‌واقع بی‌کیفیت است تا جایی که هنگام کشیدن دستگیرهٔ درها همواره احساس شکستن آن‌ها به انسان دست می‌دهد! اما بااین‌وجود طراحی صفحه آمپر نسبت به پراید بسیار بهتر شده و شکل کلی داشبورد نیز مدرن‌تر به نظر می‌رسد. همچنین در رو دری‌ها قسمتی پارچه‌ای کار شده که از نکات مثبت کابین تیبا محسوب می‌شود درحالی‌که غربیلک فرمان نیز نسبتاً خوش‌فرم بوده و در داشبورد هم از تریم دورنگ مشکی-طوسی استفاده شده است؛ اما در کابین تیبا قطعاتی چون دکمهٔ بالابر شیشه‌ها و دسته برف‌پاک‌کن همچنان از پراید قرض گرفته شده است.

قوای محرکه تیبا

تیبا همان‌طور که در پلت‌فرم اشتراکات زیادی با پراید دارد، در بخش پیشرانه نیز کاملاً مدیون این ماشین است چراکه موتور تیبا در اصل همان پیشرانهٔ پراید است که توسط شرکت FEV آلمان (همان سازندهٔ پیشرانهٔ EF7 ایران‌خودرو) تقویت شده است. این شرکت حجم موتور پراید را از ۱۳۰۰ به ۱۵۰۰ سی‌سی افزایش داده و ضریب تراکم آن‌را هم افزایش داده است؛ بنابراین حالا موتور ۱.۵ لیتری تیبا ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. بااین‌حال هنوز هم بازدهی این موتور نسبت به موتورهای روز دنیا بسیار پایین است که بخش عمده‌ای از این مشکل به خاطر هشت سوپاپ بودن آن است. بااین‌حال این موتور برای تیبا مناسب به نظر می‌رسد به‌نحوی‌که کشش خودرو نسبت به پراید بسیار بهتر شده و استفاده از کولر نیز تأثیر منفی کمتری روی موتور می‌گذارد. در سیستم تعلیق تیبا اما قطعات فراوانی از ریو بکار رفته است تا جایی که تعلیق جلوی آن کاملاً با ریو یکسان است و این یکی از نقاط قوت تیبا محسوب می‌شود. علاوه بر این، سیستم ترمز تیبا نیز مشابه ریو است.

مزایا و معایب تیبا

برای بررسی این بخش همواره باید قیمت تیبا را هم در نظر داشت اما بااین‌وجود از کیفیت پایین و مشکلات کیفی متعدد می‌توان به‌عنوان یکی از معایب عمدهٔ این ماشین یاد کرد تا جایی که در آخرین ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت ایران تیبا تنها یک ستاره دریافت کرده است. علاوه بر این، در سال‌های ابتدایی تولید تیبا، به دلیل افزایش قدرت پیشرانه و عدم تغییرات مناسب در گیربکس، این خودرو همواره از مشکلات گیربکس و انتقال قدرت رنج می‌برد اما به ادعای سایپا این مشکلات در نمونه‌های جدید برطرف شده است. از دیگر معایب این سدان کوچک ایرانی نیز می‌توان به کیفیت بسیار پایین متریال داخلی و ورود صدای زیاد موتور به داخل اتاق اشاره کرد.

در سوی دیگر با توجه به شرایط کنونی بازار خودروی کشور، شاید قیمت مناسب تیبا را بتوان یکی از مزایای عمدهٔ آن دانست که همین امر به فروش بالای آن‌هم انجامیده است. علاوه بر این، یکی دیگر از مزایای مهم این خودرو، هزینه‌های نگهداری نسبتاً پایین و استهلاک کمتر آن خصوصاً در مقایسه با محصولات ایران‌خودرو است. علت این موضوع این است که پایه و اساس تیبا به پراید بازمی‌گردد یعنی خودرویی که در ایران به کم‌خرجی معروف است. کشش مناسب پیشرانه، فضای داخلی مناسب خصوصاً در قسمت عقب با توجه به کلاس خودرو و توانایی بهتر ترمزها در مقایسه با پراید را نیز می‌توان به‌عنوان دیگر مزایای تیبا نام برد.

تجهیزات، قیمت و رقبا

از خودرویی با قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان آن‌هم در این شرایط آشفتهٔ بازار نباید انتظار تجهیزات زیادی داشت. به همین دلیل از مواردی چون دو ایربگ، تهویه مطبوع، ریموت کنترل، فرمان هیدرولیک و ایموبیلایزر می‌توان ازجمله تجهیزات برجستهٔ تیبا نام برد درحالی‌که سایپا آینه‌های جانبی تاشو، برف‌پاک‌کن جلو با دور قابل تنظیم، چراغ خطر سوم و گرم‌کن شیشهٔ عقب را هم به‌عنوان آپشن‌های تیبا نام برده است! درهرحال بهای کارخانه‌ای این خودرو هم‌اکنون از ۲۵,۵۰۰ میلیون تومان در نمونهٔ سفیدرنگ آغاز شده و نهایتاً به ۲۷,۳۰۰ میلیون تومان در نمونهٔ دوگانه‌سوز رنگی می‌رسد؛ بنابراین تیبا با این قیمت در بازه‌ای تقریباً بی‌رقیب قرار گرفته و رقیب مستقیمی را روبروی خود نمی‌بیند. به همین دلیل شاید بتوان سمند SE را با قیمت ۲۸,۱۰۰ میلیون تومان، به‌عنوان تنها رقیب قیمتی ایران‌خودرو برای تیبا برشمرد.

مشخصات فنی تیبا

مدل۱۳۹۶
ویژگیخودروی داخلی

مشخصات پیشرانه

موتور۴ سیلندر خطی ۸ سوپاپ
حجم موتور۱۵۰۳ سی سی
قدرت۸۷ اسب بخار در دور ۵۳۰۰
گشتاور۱۲۸ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰
گیربکسدستی ۵ سرعته
انتقال نیرودیفرانسیل جلو

ابعاد و وزن

طول۴۱۰۵ میلی متر
عرض۱۶۴۱ میلی متر
ارتفاع۱۴۸۴ میلی متر
فاصله بین دو محور۲۴۱۰ میلی متر
حجم صندوق بار-
وزن خالص۱۰۰۰ کیلوگرم
ابعاد چرخ ها۱۷۵/۷۰R13

سرعت و شتاب

شتاب صفر تا صد-
حداکثر سرعت- کیلومتر بر ساعت

سوخت و آلایندگی

مصرف سوخت در شهر-
مصرف سوخت در جاده-
مصرف سوخت ترکیبی۶.۹۵ لیتر
استاندارد الایندگییورو ۴
حجم باک بنزین۴۱ لیتر

امکانات

امکانات ایمنی

ترمز ABS- کیسه هوای راننده-کیسه هوای سرنشین جلو-چراغ جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور (Levelling Switch)-چراغ مه شکن جلو-چراغ مه شکن عقب -چراغ خطر سوم-قفل مرکزی-سیستم ضد سرقت با کد متغیر(Immobilizer)-کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع

امکانات رفاهی

تهویه مطبوع-CD Playerبا قابلیت پخش MP3-چراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور-آینه های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل-شیشه بالابر برقی جلو-جالیوانی روی کنسول جلو و ساعت دیجیتال-صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع-برف پاک کن جلو با دور قابل تنظیم-درب بازکن باک و صندوق عقب از داخل-گرمکن شیشه عقب-ریموت کنترل

آپشن ها

آینه های جانبی برقی-شیشه بالابر برقی عقب-تهویه مطبوع اتوماتیک-کیت گاز سوز-رینگ آلومینیومی

بحث و تبادل نظر درباره این خودرو در انجمن تخصصی پدال

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۱ دیدگاه‌ها

  1. فرزاد

    ۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از نظر موتور بدنه کولر و جلو بندی از پراید بهتره سواری نرم و پرشتابی داره صدای موتور هم به نظر من کم میاد تو اتاق همش استرس واشر سرسیلندر و جا موندن تو خیابون رو نداری یه سری ایرادات داره ولی درکل ماشین خوبیه

    موافقم 14
    مخالفم 2
  2. علی

    ۸ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام. ترمزش بعضی وقتها زیر پا می لرزه و همین احساس ماشین بیخود را به راننده القا می کنه.
    ماشین رو صفر خریدم و ماه اول واتر پمپ عوض کردم تو نمایندگی که گفتن اگه کره ایش رو بندازیم ۶۰ هزار بیشتر باید بدی , که مبلغ مذکور رو نه تو فاکتور اوردن نه گذاشتن ببینیم چه قطعه رو عوض کردن, بعد از چند روز دیگه متوجه شدم مصرف سوختم رفته بالا و تقزیبا بعد از دو ماه چراغ چگ روشن شد, دیاگ زدم گفتن سنسور اکسیژنته, دیگه اطمینان پیدا کردم, نمایندگی سنسور اکسیژن رو عوض کرده…. خواهشا نمایندگی نرید, مخصوصا نمایندگی سایپا سردشت اراک….

    موافقم 3
    مخالفم 1
  3. بهنام

    ۳ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (8 ديدگاه)

    تیبا خریدم و همون روز اول لاستیک ها رو 205/60/114 کردم البته با فنر دوگانه تیبا برای عقب، تیبا اتاق محکم و جاداری داره سیستم تعلیق هم نرم عمل می کنه و شتاب و قدرتش مناسبه، در کل تیبا با این قیمتش عالیه حداقل 40 میلیون ارزان تر از سمند و پژو قدیمی شده است

    موافقم 4
    مخالفم 3
  4. مهندس احمدی

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین خوبی است با توجه قیمتش

    موافقم 3
    مخالفم 4
  5. حمید

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام
    من صفر 98 گرفتم و خیلی هم باهاش نرفتم، یعنی فقط 200تا، تو همین ایام کرونایی عید، دمای هوا رو همه میدونید که الان که اردیبهشت شده هنوز هوا خنکه چه برسد به عید، یک سر داخل شهر گشت زدم و اومدم شاید 2 ساعت شد و شاید هم 50 کیلومتر رفتم، از حرارت بالا قسمت بالای چراغ جلو که حالت ضامن داره ذوب شد و دیگه نمیشه چراغ رو عوض کرد، بعلاوه بنظر سرسیلندر هم سوخته چون یه لاستیکی از تمام اون قسمت هم بیرون اومده، بعلاوه نکته خنده دار اینکه آب بارون از قسمت جلو پنجره و زیر برف پاککن مسیری برای خروج نداره میاد داخل و میریزه بقل باطری و گوشه و کنار موتور، واقعا ترسناکه، شاید من خوب نگفتم ولی شما ببینید مسیر خروج آب رو از زیر کاپوت به کجا ختم میشه، سنسور اکسیژن هم گویا احتمال سوختن داره،
    یه نگاه به زه بقل تیبا های 98 و سال های قبل بندازید، تا بفهمید سایپا تا چه حد کم گذاشته.
    در کل خودرو سازان داخلی ما به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند.
    و احتمالا برای سرسیلندر هم نمایندگی نمی‌برم،
    راستی ریموت هم نداره فقط دوتا سوئیچ تحویل میدن.

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. علی

      ۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من از 96 دارم سر حاله معلوم نیس چکار کردی باش

      موافقم 1
      مخالفم 1
  6. ابراهیم کمانی

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعابرای خودمون متاسفم که بایدچنین خودروهایی سواربشیم. خودروسازهامون فقط به فکرسودخودشونن وباساختن همچین خودروهایی به همه چیزماایرانیهاتوهین میکنن.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  7. ابراهیم کمانی

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ادعامیکنیم نوادگان کوروش کبیرهستیم ولی بایدسوارتیباوسمندبشیم ولی اعراب بادیه نشین بنزوکادیلاک سفارشی سوارمیشن ولی ماکه تمدن 2500ساله داریم شبهاخواب خریدن پراید میبینیم.

    موافقم 6
    مخالفم 5
  8. مسلم

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوبه فقط ترمزاش خیلی ضعیفه
    باید همیشه فاصله جلو رو رعایت کنی
    به خاطر فرم کاپوت باید خیلی مواظب باشی
    زمان تصادف سپر جلو هیچکارست کاپوت میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا