مقایسه شاهین اتوماتیک و جک J4، ارزانترین سدانهای اتوماتیک بازار
در بازار خودروی کشورمان هماکنون اگر به دنبال یک سدان اتوماتیک باشید، حداقل باید 700 میلیون تومان هزینه کنید. با چنین مبلغی، یکی از معدود گزینههایی که خواهید داشت، جک J4 محصول کرمان موتور است. بهتازگی اما در همین بازهٔ قیمتی، گزینهٔ دیگری هم به بازار آمده است که میتواند خریداران را دچار تردید کند. این خودرو شاهین اتوماتیک است که از همه لحاظ از سگمنت و ابعاد بدنه گرفته تا قیمت و قدرت پیشرانه، همردهٔ جک J4 محسوب میشود. به همین دلیل، در ادامه قصد مقایسه این دو سدان اتوماتیک بازار کشورمان را داریم.
همچنین بخوانید: مقایسه شاهین با تارا، کدام سدان ایرانی را بخریم؟
معرفی کلی شاهین اتوماتیک و جک J4
سدان جدید سایپا برای اولین بار رسماً در تیرماه سال ۱۳۹۷ با نام رهام معرفی شد و بعداً به شاهین تغییر نام داد. این خودرو بر اساس پلتفرم نسل دوم تویوتا یاریس ساخته شده و پس از مشکلاتی که در زمینه تأمین پیشرانه به وجود آمد نهایتاً در سال ۱۳۹۹ راهی بازار شد. بهتازگی از چند ماه پیش هم سایپا عرضه نسخه اتوماتیک شاهین را آغاز کرده است. جک J4 هم یک سدان سابکامپکت است که اولین بار در سال 2012 معرفی شد و کرمان موتور از سال 1397 مونتاژ آن را در کشورمان آغاز کرد. هرچند تولید این خودرو در چین در سال 2019 خاتمه یافت اما در ایران همچنان تولید میشود و قرار است نسخهٔ جدیدی از آن با برند کرمان موتور و نام ایگل هم تولید شود.
مقایسه طراحی شاهین اتوماتیک و جک J4
همانطور که اشاره شد، جک J4 نسبت به شاهین خودروی قدیمیتری است و این موضوع خود را در ظاهر خودرو کاملاً نشان میدهد زیرا هرچند پیشینهٔ شاهین هم به پنج سال پیش بازمیگردد اما طراحی بیرونی آن بهمراتب مدرنتر و زیباتر از رقیب چینی است. شاهین با فرم حجیم دماغه، جلوپنجرهٔ کرومی چندضلعی و چراغهای افقی دوتکه عقب، در قیاس با خودروهای داخلی نمای قابلقبولی دارد درحالیکه از سوی دیگر، جک J4 چندان نمای جذابی ندارد و بهوضوح نشان میدهد که متعلق به دوران گذشتهٔ خودروسازان چینی است. البته هرچند اگر به J4 با دیدهٔ یک سدان اقتصادی چینی نگاه کنیم شاید طراحی آن راضیکننده باشد ولی بااینوجود در برابر شاهین حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. البته شاهین اتوماتیک هم بهجز تریم کرومی بین چراغهای عقب، قاب کرومی جلوپنجره، دستگیرهای کرومی در و نشان CVT روی گلگیر جلو، در ظاهر تفاوت دیگری با نسخه دستی خود ندارد. جک J4 با 4,435 میلیمتر طول، 1,725 میلیمتر عرض و 1,505 میلیمتر ارتفاع و شاهین با 4,460 میلیمتر طول، 1,769 میلیمتر عرض و 1,502 میلیمتر ارتفاع، ابعادی کاملاً مشابه هم دارند و شاهین فقط در حدد چند سانتیمتر بزرگتر است.
مقایسه داخل شاهین اتوماتیک و جک J4
در داخل هیچکدام از این دو سدان طراحی و کیفیتی که از خودروهایی 700 میلیون تومانی انتظار میرود را ندارند ولی در اینجا هم شرایط شاهین بهتر است. هرچند کابین سدان سایپا همچنان مثل نسخه دستی پلاستیکی بوده و همان طراحی قدیمی را دارد اما سازندهٔ وطنی با استفاده از نمایشگر بزرگتر 10 اینچی بجای نمونهٔ 7 اینچی نسخهٔ دستی و همینطور تریم دورنگ و تزئینات طرح چوب روی داشبورد، تا حدودی نمای بهتری به کابین کسلکنندهٔ شاهین بخشیده است. طراحی داخل جک J4 اما کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. در داخل این خودرو هر جا را که نگاه کنید پلاستیک خشک و سیاه خواهید دید که ماهیت اقتصادی ماشین را فریاد میزند. البته طراحان جک خبر نداشتهاند که J4 قرار است در کشوری با قیمت 700 میلیونی و بهعنوان محصولی لوکس عرضه شود! بااینحال، جک با توجه به کلاس و ابعاد بیرونی، در داخل از فضای نسبتاً جاداری برخوردار است و صندلیهای آن برای چهار بزرگسال نسبتاً راحت خواهد بود درحالیکه صندوق بار 550 لیتری هم برای سفر و استفادههای خانوادگی کافی به نظر میرسد. در همین حال، کابین شاهین هم بسیار جادار بوده و در عقب فضای بیشتری نسبت به خودروهای این کلاس ارائه میکند.
مقایسه امکانات و تجهیزات شاهین اتوماتیک و جک J4
ازآنجاییکه شاهین اتوماتیک در حال حاضر گرانترین و لوکسترین محصول سایپا محسوب میشود، این شرکت تجهیزات نسبتاً مناسبی را برای آن ارائه کرده است. در این ماشین علاوه بر دو ایربگ، سیستم تهویهٔ اتوماتیک، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، سنسور پارک عقب، کامپیوتر سفری، دیلایت، چراغهای خودکار، دوربین دید عقب و سانروف که در نسخهٔ دستی وجود داشت، کروز کنترل، آنتن کوسهای و نمایشگر بزرگتر 10 اینچی هم ارائه میشود. علاوه بر این، بهتازگی تمام مدلهای شاهین به کنترل کشش، کنترل پایداری و سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی هم مجهز شدهاند. از سوی دیگر، جک J4 هم با برخورداری از چراغهای خودکار، دیلایت، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، سیستم پایش باد تایرها، نمایشگر لمسی، کنترل پایداری و سنسور پارک عقب، از لحاظ تجهیزات تقریباً همسطح شاهین است اما از دوربین دید عقب، سانروف و سیستم تهویه اتوماتیک بیبهره است که هر سه از امکانات مهمی در این بازه قیمتی محسوب میشوند.
همچنین بخوانید: با قیمت شاهین اتوماتیک در دنیا چه خودروهایی میتوان خرید؟
قوای محرکه شاهین اتوماتیک و جک J4
هرچند نوع پیشرانهٔ این دو خودرو متفاوت است اما از لحاظ قدرت در یک سطح هستند و گیربکس مشابهی هم دارند. شاهین از نسخه توربوشارژ پیشرانهٔ 1.5 لیتری M15 هشت سوپاپ خانوادهٔ تیبا استفاده میکند که 109 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور دارد. از سوی دیگر، J4 به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ با سیستم زمانبندی متغیر مجهز است که 103 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین، پیشرانهٔ جک با وجود حجم یکسان، بدون توربوشارژ قدرتی مشابه موتور توربوی شاهین تولید میکند که نشان از بازدهی بالاتر آن دارد. البته پیشرانهٔ شاهین به لطف توربوشارژر، گشتاور بیشتری تولید میکند. انتقال قدرت در هردو خودرو هم توسط یک گیربکس CVT صورت میگیرد. درمجموع، در این قسمت باید جک را به خاطر پیشرانه مدرنتر برتر دانست. این موتور تنفس طبیعی همچنین استهلاک و هزینههای نگهداری کمتری هم نسبت به رقیب خواهد داشت.
مقایسه رانندگی و سواری شاهین اتوماتیک و جک J4
در شاهین با گیربکس دستی هنگام آغاز حرکت شاهد تأخیر توربوی محسوسی بودیم و خودرو در ابتدای حرکت شتاب کندتری نسبت به خودروهای تنفس طبیعی بازار مثل تارا داشت. در نسخهٔ اتوماتیک، این مشکل با وجود گیربکس CVT که ذاتاً در ابتدای حرکت کمی تأخیر دارد تشدید میشود و شتاب گیری خودرو کمی ضعیفتر از نسخهٔ دستی خواهد بود ولی بهطورکلی کشش خودرو برای یک سدان اقتصادی CVT نسبتاً مناسب خواهد بود. از سوی دیگر، همین گیربکس CVT در جک با وجود تأخیر کوتاه اولیه، به لطف هماهنگی بسیار خوبی با موتور و وزن نسبتاً سبک 1100 کیلوگرمی، شتاب گیری خوبی را فراهم میکند و کشش خودرو راضیکننده خواهد بود. به همین دلیل، J4 با وجود گشتاور کمتر نسبت به شاهین، تقریباً همزمان با آن ظرف حدود 13 تا 14 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
شاهین کیفیت سواری نسبتاً نرمی را ارائه میکند که برای سرنشینان راضیکننده خواهد بود اما یکی از مشکلات جک J4 کوبش تعلیق عقب است که میتواند در مسافتهای طولانی برای سرنشینان عقب آزاردهنده باشد. از سوی دیگر، با وجود بهبود عایقهای صوتی در نسخهٔ اتوماتیک شاهین، هنوز هم صدای موتور کاملاً وارد کابین میشود. علاوه بر این، مصرف سوخت جک کمتر بوده و به دلیل استفاده از پیشرانهٔ تنفس طبیعی، نیاز چندانی به بنزین سوپر نخواهد داشت. این سدان چینی از پاییز 1401 به چند آپشن جدید مجهز شده که یکی از آنها ترمزهای دیسکی عقب است و قدرت توقف خودرو را بهبود بخشیده است درحالیکه شاهین هم با ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، هنگام ترمز گیری راننده را راضی خواهد کرد.
قیمت و جمعبندی
همانطور که در ابتدا اشاره شد، شاهین CVT و جک J4 ارزانترین سدانهای اتوماتیک بازار هستند و قیمتی بسیار نزدیک به هم دارند. قیمت کارخانهای شاهین اتوماتیک 642 میلیون تومان است و در بازار با قیمتی در حدود 800 میلیون تومان خریدوفروش میشود. از سوی دیگر، درحالیکه قیمت کارخانهای جک J4 از سوی کرمان موتور 765 میلیون تومان اعلام شده است، در بازار با قیمت کمتری در حدود 730 میلیون تومان فروخته میشود؛ بنابراین، این دو خودرو با وجود اختلاف قیمت کارخانه، در بازار قیمتی نزدیک به هم دارند. درمجموع، با وجودی که در این مقایسه شاهین از لحاظ طراحی، تجهیزات، کیفیت سواری و قیمت برتری دارد اما به دلیل پیشرانهٔ توربوشارژ بحثبرانگیز با بازدهی پایین و سروصدای زیاد، نمیتوان قاطعانه آن را برنده دانست. علاوه بر این، جک J4 را هم با قوای محرکهٔ هماهنگ و مدرنتر، مصرف سوخت مناسب و استهلاک پایین، نمیتوان در برابر شاهین CVT یک بازندهٔ تمامعیار دانست.
مقایسه مشخصات فنی شاهین اتوماتیک و جک J4
جک J4 | سایپا شاهین | |
پیشرانه | 1499 سیسی | 1497 سیسی |
سوپاپ | 16 | 8 |
تنفس | طبیعی | توربوشارژ |
قدرت | 103 اسب بخار | 109 اسب بخار |
گشتاور | 146 نیوتن متر | 178 نیوتن متر |
گیربکس | CVT | CVT |
محور محرک | جلو | جلو |
مصرف سوخت | 6.2 لیتر ترکیبی | 7.5 لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | 45 لیتر | 47 لیتر |
وزن خالص | 1160 کیلوگرم | 1320 کیلوگرم |
طول | 4,435 میلیمتر | 4,446 میلیمتر |
عرض | 1,725 میلیمتر | 1,771 میلیمتر |
ارتفاع | 1,505 میلیمتر | 1,490 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,560 میلیمتر | 2,650 میلیمتر |
حجم صندوق بار | 550 لیتر | 422 لیتر |
قیمت کارخانه | 765 میلیون تومان | 642 میلیون تومان |
قیمت بازار | 730 میلیون تومان | 700 میلیون تومان |