سایپا سیلک / سیتروئن C3-XR؛ مشخصات و قیمت در ایران
سیتروئن C3 XR که با نام سیلک در ایران عرضه خواهد شد، یک کراس هاچبک محسوب میشود که به پیشرانهٔ 1.2 لیتری سه سیلندر توربو با 136 اسب بخار قدرت مجهز است.
اولین بار در نخستین دورهٔ نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریور 1401 بود که سایپا از سیتروئن C3 XR با کد M44 رونمایی کرد. این خودرو قرار بود در دوران برجام توسط شرکت سایپا سیتروئن تولید شود اما به خاطر تحریمها این برنامهها هیچگاه عملی نشدند. بااینحال، به گفته سایپا، قالبهای بدنه C3 XR قبلاً وارد ایران شدهاند و هماکنون امکان تولید آن فراهم شده است. در ادامه به بررسی مشخصات این کراساور فرانسوی خواهیم پرداخت.
سیتروئن C3 XR یا سایپا سیلک
هرچند در ایران سیتروئن C3 XR تازه قرار است روی خط تولید برود اما این خودرو هرگز جدید نیست زیرا نسخه تولیدی آن برای اولین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو سال 2014 رونمایی شد. این خودرو کراساوور سابکامپکتی است که فقط برای بازار چین در نظر گرفته شده و از طریق جوینت ونچر دانگفنگ پژو-سیتروئن در این کشور تولید میشود. C3 XR بر پایه سیتروئن الیزه (C-Elysée همان پژو 301 با برند سیتروئن) شکل گرفته و در اصل نسخه کراس هاچبک الیزه و 301 محسوب میشود. به همین دلیل، این خودرو اشتراکات فراوانی با 301 دارد تا جایی که حتی درهای جلوی دو خودرو هم باهم مشترک است.
بنابراین، ازآنجاییکه تارای ایرانخودرو هم نسخهٔ ایرانیزهٔ پژو 301 محسوب میشود، C3 XR و تارا قطعات مشترک زیادی خواهند داشت و هردو از پلتفرم PF1 پژو سیتروئن استفاده میکنند. سایپا برای این خودرو در ایران نام سیَلک (Sialk) را در نظر گرفته است. این نام برگرفته از تپه باستانی سیلک در کاشان است و سایپا به دلیل قرارگیری سایت تولیدی سایپا سیتروئن در این شهر اقدام به انتخاب این نام کرده است.
طراحی بیرونی سایپا سیلک
سیتروئن C3 XR تاکنون دو بار فیسلیفت شده است که در نمایشگاه تحول صنعت خودروی سال گذشته، سایپا نسخهٔ اولیه آن را به نمایش درآورد. این نسخه چهرهای قدیمی داشت و از همان داشبورد تارا استفاده میکرد اما حدود یک سال بعد در نمایشگاه مشهد شاهد نمایش جدیدترین نسخهٔ C3 XR بودیم که این نشان میدهد سایپا به دنبال مونتاژ آخرین نسخهٔ کراساوور سیتروئن است. این بهعنوان دومین فیسلیفت C3 XR، در سال 2021 معرفی شد و طراحی جدید جلوپنجره و سپر جلو را به همراه داشت. البته علیرغم این فیسلیفتها، ظاهر سیلک رنگ و بوی کهنگی گرفته است خصوصاً با توجه به اینکه از سال 2014 تاکنون در قسمت جانبی و عقب تغییر خاصی صورت نگرفته و همچنان شاهد همان نمای اولیه هستیم.
بااینحال، قسمت جلوی سیلک به لطف تغییراتی که طی دو نوبت در سالهای 2019 و 2021 تجربه کرده است، بروزتر به نظر میرسد و میتواند در برابر رقبای خود در بازار ایران مثل امویام X22 و ریرا حرفهایی برای گفتن داشته باشد. در اینجا شاهد چراغهایی هستیم که توسط یک جلوپنجرهٔ باریک به هم متصل شدهاند درحالیکه در پایین ورودی هوای بسیار بزرگی به چشم میخورد که بخش بزرگی از سپر را پوشانده است. در طرفین سپر هم دیلایتهای عمودی خودنمایی میکند. سیلک با 4,260 میلیمتر طول، 1,790 میلیمتر عرض و 1,560 میلیمتر ارتفاع، ابعادی مشابه X22 مدیران خودرو دارد و کراساوور کوچکی است.
داخل سایپا سیلک
همانطور که اشاره شد، C3 XR در ابتدا از همان داشبورد تارا استفاده میکرد که هماکنون کاملاً قدیمی شده است اما در فیسلیفتهای 2019 و 2021 سیتروئن اقدام به طراحی داشبورد کاملاً جدیدی برای این کراساوور کرد که فضای بهمراتب مدرنتر و جذابتری را نسبت به نسخهٔ اولیه که در نمایشگاه تحول دیدیم فراهم کرده است. در آخرین نسخهٔ سیلک شاهد داشبورد بروزی با دریچههای تهویهٔ افقی باریک هستیم که توسط یک نوار کرومی به هم متصل شدهاند. زیر دریچههای تهویهٔ مرکزی نمایشگری به چشم میخورد که هرچند طبق استانداردهای امروزی بزرگ به نظر نمیرسد اما اندازهٔ معقولی دارد.
علیرغم تغییرات گستردهٔ داخلی، کنترلهای تهویهٔ C3 XR هنوز هم ارتباط با 301 را نشان میدهند. علاوه بر این، غربیلک فرمان هم همان نمونهای است که در سال 2014 ارائه شده بود و قدیمی به نظر میرسد. بااینحال، بهطورکلی طراحی و فضای داخلی سیلک برای یک کراساوور اقتصادی (البته نه در ایران) قابلقبول است و تریم مشکی براق و نقرهای روی داشبورد و کنسول مرکزی هم حال و هوای کمی لوکستری به داخل خودرو بخشیده است. همچنین ازآنجاییکه این خودرو بر اساس پژو 301 و تارا شکل گرفته است، در عقب صندلیهای جاداری را ارائه میکند و صندوق بار آن با 420 لیتر ظرفیت برای این کلاس کاملاً مناسب است.
امکانات و تجهیزات سایپا سیلک
هنوز نمیدانیم سایپا قصد دارد این کراس هاچبک فرانسوی را با چه سطح امکاناتی در ایران مونتاژ کند اما بهطورکلی، C3 XR از امکاناتی مثل موارد زیر بهره میبرد:
- رینگ آلومینیومی
- سیستم تهویه دستی
- سنسور پارک عقب
- ترمز کمکی
- کنترل کشش
- کنترل پایداری
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- دیلایت
- 4 ایربگ (در فولترین نسخه)
- صفحه آمپر دیجیتالی
- کروز کنترل
- دوربین دید عقب
- و...
پیشرانه سایپا سیلک
در مورد پیشرانهٔ سیلک در بازار ایران ابهامات زیادی وجود داشت. ابتدا گفته میشد این خودرو قرار است با پیشرانهٔ ME16 تولید شود که نسخهٔ سایپا از موتور TU5 پلاس ایرانخودرو محسوب میشود. C3 XR در چین هم ابتدا با همین پیشرانه عرضه میشد که با نام EC5 شناخته میشود و نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور TU5 است. درواقع ابتدا قرار بود سیلک از پیشرانه و گیربکس تارا استفاده کند اما در دیماه 1402 قائممقام مدیرعامل در حوزه مهندسی، کیفیت و تولید شرکت سایپا سیتروئن اعلام کرد این خودرو با همان قوای محرکهٔ جدید نسخهٔ بازار چین در ایران عرضه خواهد شد.
بنابراین، سیلک را با یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری سه سیلندر توربو خواهیم دید که 136 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه صورت میگیرد. این قوای محرکه ابتدا وارداتی خواهد بود اما گفته شده بعداً توسط مگا موتور داخلیسازی خواهد شد. به لطف این موتور، سیلک میتواند به حداکثر سرعت 195 کیلومتر بر ساعت برسد در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی 5.1 لیتر بنزین مصرف میکند.
قیمت، رقبا، زمان عرضه
سیتروئن C3 XR هماکنون در چین با قیمت 113,900 یوآن معادل 16 هزار دلار عرضه میشود؛ بنابراین، با توجه به نرخ دلار و سایر هزینهها، برای این خودرو در بازار کشورمان باید انتظار قیمتی در حدود 1.5 میلیارد تومان را داشته باشیم. اصلیترین رقیب سیلک در بازار کشورمان ریرای ایرانخودرو خواهد بود که روی پلتفرم PF1 مشترک با سیلک ساخته شده و پیشرانهٔ 160 اسب بخار EF7 توربو دارد. علاوه بر این، امویام X33 کراس و X55 را هم میتوان یکی دیگر از رقبای کراساور جدید سایپا دانست. تولید سیلک با 20 درصد داخلیسازی شروع خواهد شد و بهتدریج داخلیسازی قطعات آن افزایش پیدا خواهد کرد.
مشخصات فنی سیتروئن C3 XR یا سایپا سیلک
پیشرانه | 1.2 لیتری 3 سیلندر توربو |
قدرت | 136 اسب بخار |
گشتاور | 230 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
طول | 4,282 میلیمتر |
عرض | 1,748 میلیمتر |
ارتفاع | 1,557 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,655 میلیمتر |
وزن | 1220 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 5.1 لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | 53 لیتر |
حجم صندوق بار | 420 لیتر |